Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1641/09/EJ
z 14 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1641/09/EJ
Data
2010.01.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
audyt
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt
przedsiębiorcy
szkolenie
technologia
usługa nieodpłatna


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu „Rozwój usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym świadczonych przez ośrodki Krajowej Sieci Innowacji (KSI)”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009r. (data wpływu 17 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2009r. (data wpływu 15 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym świadczonych przez ośrodki Krajowej Sieci Innowacji (KSI)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „Rozwój usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym świadczonych przez ośrodki Krajowej Sieci Innowacji (KSI)”. Ww. projekt został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2009r. (data wpływu 15 grudnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 grudnia 2009r. znak: IBPP4/443-1482/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Rozwój usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym świadczonych przez ośrodki Krajowej Sieci Innowacji (KSI)” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 5. Oś priorytetowa: Dyfuzja innowacji Działanie 5.2: Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym. Projekt systemowy PARP Rozwój usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym świadczonych przez ośrodki Krajowej Sieci Innowacji (KSI). Celem projektu jest udostępnienie przedsiębiorcom wysokiej jakości usług o charakterze proinnowacyjnym polegających na przeprowadzeniu 80 audytów technologicznych oraz 8 transferów technologii dla 50 przedsiębiorstw. Elementem audytów będzie dokonanie oceny potencjału i potrzeb technologicznych przedsiębiorstw oraz określenie możliwości i potrzeb w zakresie rozwoju wytwarzanych produktów, zdiagnozowanie obecnego stanu przedsiębiorstw i określenie zapotrzebowania technologicznego. Po przeprowadzonym audycie technologicznym określona zostanie możliwość transferu technologii. Liczba przedsiębiorstw objętych wsparciem wynika z charakterystyki odbiorców usług w ramach projektu. Projekt zakłada, że audyty technologiczne będą przeprowadzane w poszczególnych działach przedsiębiorstw planujących transfer technologii. Projektem objęto w szczególności przedsiębiorców branży elektromaszynowej jako dział nauki i techniki zajmujący się produkcją maszyn i urządzeń, jak i wytwarzania gotowych produktów przy ich wykorzystaniu. W ramach projektu przewidziano również zakup laptopa z oprogramowaniem i drukarką, opracowanie i wykonanie materiałów informacyjno-promocyjnych, przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej, zakup materiałów biurowych oraz wynajem pomieszczeń na potrzeby projektu. Materiały oraz usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z pisma z dnia 11 grudnia 2009r. wynika, że sprzęt komputerowy zakupiony na potrzeby realizowanego projektu po jego zakończeniu będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych projektów i nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów dokonanych na realizację projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrot oraz określenie trybu zwrotu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie odlicza on podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „Rozwój usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym świadczonych przez ośrodki Krajowej Sieci Innowacji (KSI)”. Dotacja, jaką Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu nie spełnia warunków określonych w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie może również skorzystać z art. 15, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ czynności realizowane w ww. projekcie nie służą działalności opodatkowanej. Działania realizowane w projekcie pozostają bez żadnego związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Rozwój usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym świadczonych przez ośrodki Krajowej Sieci Innowacji (KSI)”. Celem projektu jest udostępnienie przedsiębiorcom wysokiej jakości usług o charakterze proinnowacyjnym polegających na przeprowadzeniu 80 audytów technologicznych oraz 8 transferów technologii dla 50 przedsiębiorstw. Projekt zakłada, że audyty technologiczne będą przeprowadzane w poszczególnych działach przedsiębiorstw planujących transfer technologii. Projektem objęto w szczególności przedsiębiorców branży elektromaszynowej jako dział nauki i techniki zajmujący się produkcją maszyn i urządzeń, jak i wytwarzania gotowych produktów przy ich wykorzystaniu. W ramach projektu przewidziano zakup laptopa z oprogramowaniem i drukarką opracowanie i wykonanie materiałów informacyjno-promocyjnych, przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej, zakup materiałów biurowych oraz wynajem pomieszczeń na potrzeby projektu. Materiały oraz usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzęt komputerowy zakupiony na potrzeby realizowanego projektu po jego zakończeniu będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych projektów i nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż skoro nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, to tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Określenie więc trybu zwrotu podatku VAT w świetle powyższego staje się bezprzedmiotowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj