Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-774/09/ŁW
z 21 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-774/09/ŁW
Data
2009.12.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
budynek
pierwsze zasiedlenie
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie zbycia nieruchomości



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2009r. (data wpływu 12 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2009r. (data wpływu 4 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieruchomości- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia (data wpływu 4 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 1996 roku na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca nabył budynek biurowy wraz z gruntem, na którym jest położony. Budynek ten został zmodernizowany w latach 1996-1998 i zwiększono wartość nieruchomości o poniesione koszty ulepszenia. Działalność statutowa Wnioskodawcy jest zwolniona od podatku od towarów i usług (zał. Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług), a działalności gospodarczej Wnioskodawca nie prowadzi. Przy zakupie nieruchomości, także przy poniesionych nakładach na ulepszenie nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zapłacony podatek przy realizacji modernizacji stanowi koszt inwestycji i zwiększył wartość środka trwałego. Obecnie Wnioskodawca planuje sprzedaż budynku biurowego wraz z posiadanym gruntem.

Koszt nabycia budynku biurowego wraz gruntem wyniósł 351.850,00 zł, w tym:

  • wartość budynku to 313.680,00 zł,
  • wartość gruntu to 38.170,00 zł.

Nakłady poniesione na modernizację tego budynku wyniosły 1.140.104,10 zł, co stanowi wzrost wartości o 363%. Grunt na którym znajduje się budynek położony jest na działkach ewidencyjnych Nr 5/2, 7/7, 7/2, 7/3. Łączna powierzchnia wynosi 638m². Całość jest ogrodzona ogrodzeniem na stałe związanym z gruntem. Ogrodzenie to zostało zakupione razem z budynkiem i gruntem za kwotę 8.500,00 zł i do tej pory nie było modernizowane.

W okresie od 1 kwietnia 2008r. do 10 lutego 2009r. Wnioskodawca wynajmował część pomieszczeń (100m²) co stanowi 27,5% powierzchni całkowitej budynku. Z tytułu najmu miesięcznie Wnioskodawca otrzymywał kwotę 1.800,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przedmiotowego budynku wraz z gruntem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż budynku z gruntem nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dokonując zakupu i modernizacji tej nieruchomości nie był obniżony podatek należny o kwotę podatku naliczonego, a nieruchomość była użytkowana przez okres dłuższy niż 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy towarami w rozumieniu ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przedmiotowy budynek w latach 1996-1998 był modernizowany. Nakłady na ulepszenie tego budynku wyniosły 365% wartości początkowej tego budynku. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno w momencie nabycia przedmiotowego budynku, jak i też w stosunku do poniesionych nakładów na ulepszenie. Grunt na którym znajduje przedmiotowy budynek jest ogrodzony. Ogrodzenie jest trwale związane z gruntem i od momentu nabycia przedmiotowego budynku nie było modernizowane. W okresie od 1 kwietnia 2008r. do 10 lutego 2009r. Wnioskodawca wynajmował część pomieszczeń (100 m²), co stanowiło 27,5% powierzchni całkowitej przedmiotowego budynku.

Wyjaśnić zatem należy, iż sprzedaż budynku wraz z gruntem i ogrodzeniem, które jak wyżej wskazano są towarami - co do zasady - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Podstawowa stawka tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawa przewiduje zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ww. ustawy dostawa budynku, budowli lub jego części dokonywana po pierwszym zasiedleniu albo w sytuacji gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. obiektów, bądź ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług to wydanie ww. obiektów lub ich części w wykonaniu czynności opodatkowanych po wybudowaniu (art. 2 pkt 14 lit. a ww. ustawy) lub po ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej (art. 2 pkt 14 lit b ww. ustawy).

Z przedstawionego wniosku wynika, że budynek w latach 1996-1998 był modernizowany, a wydatki na jego ulepszenie wynosiły 365% wartości początkowej.

Część budynku 27,5% jego całkowitej powierzchni w okresie od 1 kwietnia 2008r. do 20 lutego 2009r. była przedmiotem najmu.

W świetle cyt. wyżej art. 2 pkt 14 i art. 43 ust. 1 pkt 10 stwierdzić należy, iż w odniesieniu do wynajmowanej części budynku doszło do pierwszego zasiedlenia w dniu 1 kwietnia 2008r. i dostawa tej części budynku w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT z uwagi na przesłankę określoną w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy.

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części budynku, która nie była przedmiotem najmu, stwierdzić należy, iż dostawa tej części nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z uwagi na to, iż dostawa następować będzie w ramach pierwszego zasiedlenia - tj. po ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej budynku.

Obok zwolnienia podatkowego, o którym mowa wyżej, przepisy ustawy wprowadzają jeszcze jedno zwolnienie od podatku dla dostaw budynków, budowli lub ich części. Obejmuje ono dostawę tych budynków, budowli lub ich części, które mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zwolnienie to związane jest z trwaniem prawa do odliczenia podatku od nabycia (wybudowania) sprzedawanych budynków, budowli (ich części).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów;

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ww. ustawy).

Zwolnienie od podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy ma zastosowanie gdy:

  • dotyczy dostawy budynków budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy,
  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno z tytułu nabycia przedmiotowego budynku (art. 43 ust. 1 pkt 10a pkt a ww. ustawy), jak również w stosunku do poniesionych nakładów na modernizację budynku (art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b cyt. ustawy).

Wobec powyższego sprzedaż budynku będącego przedmiotem wniosku korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

Z kolei kwestią dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Reasumując dostawa budynku wraz gruntem co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w związku z art. 7 ust. 1 i art. 2 pkt 6 ww. ustawy lecz na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 korzysta ze zwolnienia od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowa sprzedaż budynku wraz z gruntem nie podlega opodatkowaniu należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj