Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-885/09-2/JK
z 4 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-885/09-2/JK
Data
2010.01.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Napoje alkoholowe --> Napoje etylowe


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
alkohol etylowy skażony
podatek akcyzowy
produkcja
skład podatkowy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy czynności polegające na mieszaniu składników, stanowią produkcję alkoholu i muszą być wykonywane w składzie podatkowym?



Wniosek ORD-IN 602 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 05.10.2009 r. (data wpływu 12.10.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie określenia czy mieszanie alkoholu etylowego oraz wyrobów zawierających alkohol etylowy stanowi produkcję alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.10.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie określenia czy mieszanie alkoholu etylowego oraz wyrobów zawierających alkohol etylowy stanowi produkcję alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka jest przedsiębiorstwem, zajmującym się w głównej mierze wytwarzaniem i sprzedażą rozcieńczalników, rozpuszczalników oraz środków zapobiegających zamarzaniu i płynów usuwających oblodzenie. Produkty będące przedmiotem sprzedaży Spółka zamierza pozyskiwać na różne sposoby, między innymi poprzez mieszanie alkoholu etylowego oraz wyrobów zawierających alkohol etylowy, a w szczególności:

  • mieszanie alkoholu etylowego skażonego kod CN 2207 z innymi składnikami (np. glikol, izopropanol, środki powierzchniowoczynne, barwniki, kompozycje zapachowe, inne) w celu uzyskania koncentratu płynu lub rozpuszczalnika;
  • mieszanie towaru zawierającego alkohol etylowy, klasyfikowanego jako koncentrat o kodzie CN 3820 00 00, z innymi składnikami (np. glikol, izopropanol, środki powierzchniowo czynne, barwniki, kompozycje zapachowe, inne) w celu modyfikacji składu koncentratu, tak aby lepiej odpowiadał potrzebom klientów;
  • mieszanie towaru zawierającego alkohol etylowy, klasyfikowanego jako koncentrat o kodzie CN 3820 00 00 z innymi partiami (o innych parametrach) towaru zawierającego alkohol etylowy, również klasyfikowanego jako koncentrat o kodzie CN 3820 00 00,
  • mieszanie rozpuszczalnika zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy o stężeniu większym niż 1,2% z innymi wyrobami (wyrobami energetycznymi o stawce „0” lub towarami nieakcyzowymi) w celu uzyskania:

  • rozpuszczalnika zawierającego alkohol etylowy w stężeniu wyższym niż 1,2%
  • rozpuszczalnika zawierającego alkohol etylowy w stężeniu niższym niż 1,2%

Alkohol etylowy, z którego korzysta Spółka, w każdej z tych sytuacji, w tym również zawarty w produktach które są mieszane, będzie odpowiednio:

  • „skażony całkowicie” wg norm polskich, lub według norm innego państwa członkowskiego UE np. Łotwy, określonych w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, korzysta więc ze zwolnienia zawartego w art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy akcyzowej, lub
  • „skażony częściowo” wg norm kraju innego niż Polska, zawarty w wyborach nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi, korzysta więc ze zwolnienia zawartego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy akcyzowej, lub
  • skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i nabyty przez Spółkę przy spełnieniu warunków z art. 32 ust. 5 - 13 ustawy akcyzowej, a więc korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż w podobnym stanie faktycznym, Spółka zwróciła się już do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów ustawy akcyzowej.

Pytanie Spółki dotyczyło wyrobów pochodzących z odzysku odpadów zawierających alkohol etylowy.

W interpretacji z dnia 9 lipca 2009 r., znak IPPP3/443-263/09-4/CS, Dyrektor wyjaśnił, że:

  • odzysk (oczyszczanie) odpadów zawierających rozpuszczalniki i rozcieńczalniki lub środki zapobiegające zamarzaniu i płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy skażony o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości (bez względu na kod CN) stanowi produkcję alkoholu w rozumieniu ustawy akcyzowej i musi być wykonywany w składzie podatkowym,
  • mieszanie odzyskanych w wyniku powyższego procesu rozpuszczalników lub środków zapobiegających zamarzaniu nie stanowi produkcji alkoholu i nie musi następować w składzie.

Spółka pragnie uzyskać potwierdzenie powyższego stanowiska również w odniesieniu do innych czynności związanych z obrotem rozpuszczalnikami i środkami zapobiegającymi zamarzaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy czynności polegające na mieszaniu składników, opisane powyżej, stanowią produkcję alkoholu w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i muszą być wykonywane w składzie podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy akcyzowej...
  2. Czy po zmieszaniu, wyroby opisane powyżej, nadal korzystają ze zwolnień zawartych odpowiednio w art. 30 ust. 9 pkt 1, art. 30 ust. 9 pkt 2 i art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, bez konieczności spełnienia dodatkowych formalności związanych z dalszym obrotem tymi wyrobami...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności polegające na mieszaniu składników, opisane powyżej, nie stanowią produkcji alkoholu w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i nie muszą być wykonywane w składzie podatkowym.

W wydanej Spółce interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie dokonał analizy przepisów ustawy akcyzowej i wskazał, że oczyszczanie wyrobów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, stanowi produkcję alkoholu. Dyrektor wyjaśnił, że ,,Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się - wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. Natomiast w myśl ust. 2 ww. przepisu - produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew. (...). Analizując powyższe, w nawiązaniu do pytania nr 1 należy stwierdzić, że czynności polegające na odzyskiwaniu - oczyszczaniu odpadów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy przekraczającej 1,2 % objętości jest produkcją, która może się odbywać jedynie w składzie podatkowym.”

Natomiast mieszanie wyrobów uzyskanych w wyniku procesu oczyszczania nie zostało przez Dyrektora uznane za produkcję alkoholu.

Spółka rozumie, że powyższe stanowisko wynika z brzmienia art. 93 ust. 2 ustawy akcyzowej, który za produkcję alkoholu uznaje oczyszczanie alkoholu. Natomiast mieszanie alkoholu, czy też towarów nie akcyzowych zawierających alkohol nie zostało wymienione w tym przepisie, a więc - jak Spółka rozumie - produkcji alkoholu nie stanowi. Zdaniem Spółki, wnioski wynikające ze stanowiska wyrażonego w przedmiotowej interpretacji można rozszerzyć na stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego wniosku.

Warto w tym zakresie odwołać się pomocniczo również do rezultatów wykładni systemowej przepisów ustawy akcyzowej W sytuacji kiedy ustawodawca chce włączyć daną czynność, w tym przypadku czynność mieszania, w zakres pojęcia „produkcja” wyraźnie wyraża to w ustawie. Takie wskazanie znalazło się w art. 87 ust. 1 ustawy akcyzowej definiującym produkcję wyrobów energetycznych. W art. 93 ust. 2 odnoszącym się do wyrobów alkoholowych takiego stwierdzenia brak.

W konsekwencji, skoro czynności wykonywane przez Spółkę z wykorzystaniem wyrobów zawierających alkohol nie mieszczą się w katalogu określonym w art. 93 ust. 2 ustawy akcyzowej, tj. nie są rozlewaniem, wytwarzaniem, przetwarzaniem ani oczyszczaniem alkoholu, to nie stanowią produkcji alkoholu w rozumieniu tego przepisu a co za tym idzie nie jest konieczne wykonywanie ich w składzie podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Zdaniem Spółki po zmieszaniu, wyroby opisane powyżej, nadal korzystają ze zwolnień zawartych odpowiednio w art. 30 ust. 9 pkt 1, art. 30 ust. 9 pkt 2 i art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, bez konieczności spełnienia dodatkowych formalności związanych z dalszym obrotem tymi wyrobami.

Skoro czynności opisane przez Spółkę w stanie faktycznym przedmiotowego wniosku nie stanowią produkcji alkoholu w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy akcyzowej, to należy uznać, że wobec towarów zawierających alkohol etylowy skażony po ich zmieszaniu nadal ma zastosowanie zwolnienie, które przysługiwało wyrobom przed ich zmieszaniem na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 i pkt 2, oraz art. 30 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Wyroby nabywane przez Spółkę będą podlegać zwolnieniu z podatku akcyzowego, bowiem:

  • będą całkowicie skażone środkami wskazanymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, lub
  • będą zawarte w nabywanych wewnątrz wspólnotowo wyrobach nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonych środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu,
  • będą skażone środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31 poz. 353, z 2002 r. Nr 166 poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29 poz. 257 i Nr 173 poz. 1808) i zawarte w produktach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - a ich dostarczenie do Spółki, która posiada status podmiotu zużywającego, nastąpi z zachowaniem warunków, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 8 i art. 32 ust 5-13 ustawy akcyzowej.

Skoro - jak wyjaśniono w punkcie pierwszym - nie można uznać, że w Spółce dochodzi do wyprodukowania nowego wyrobu akcyzowego, to zwolnienia dla składników mieszaniny mają zastosowanie nadal, a co za tym idzie nie jest konieczne skażanie zmieszanego wyrobu po raz kolejny, ani też dochowywanie żadnych innych formalności związanych z dalszą sprzedażą zmieszanego wyrobu. Formalności te - m.in. wymogi o których mowa w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-13 ustawy akcyzowej, zostały bowiem spełnione w odniesieniu do składników mieszaniny na wcześniejszym etapie obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwaną dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 ww. załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone – o kodzie CN 2207.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Uwzględniając powyższe, w przedmiotowej sprawie regulacją ustawy o podatku akcyzowym objęty jest alkohol etylowy o kodzie CN 2207 oraz alkohol etylowy zawarty w wyrobach zawierających w swym składzie alkohol etylowy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest, m.in.: produkcja wyrobów akcyzowych.

Z uregulowań zawartych w art. 93 ust. 2 ustawy wynika, że produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Z kolei przepis art. 47 ust. 1 ustawy stanowi, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W treści wniosku Spółka wskazuje, iż zajmuje się w głównej mierze wytwarzaniem i sprzedażą rozcieńczalników, rozpuszczalników oraz środków zapobiegających zamarzaniu i płynów usuwających oblodzenie. Przedmiotowe produkty Wnioskodawca zamierza pozyskiwać, między innymi poprzez mieszanie alkoholu etylowego oraz wyrobów zawierających alkohol etylowy. Spółka wskazuje, iż alkohol etylowy, z którego korzysta, w tym również zawarty w produktach które są mieszane, będzie odpowiednio „skażony całkowicie” wg norm polskich, lub według norm innego państwa członkowskiego UE np. Łotwy, określonych w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, korzysta więc ze zwolnienia zawartego w art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy akcyzowej, lub „skażony częściowo” wg norm kraju innego niż Polska, zawarty w wyborach nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi, korzysta więc ze zwolnienia zawartego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy akcyzowej, lub skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i nabyty przez Spółkę przy spełnieniu warunków z art. 32 ust. 5 - 13 ustawy akcyzowej, a więc korzysta ze zwolnienia zawartego w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Analizując powyższe, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, mieszanie alkoholu etylowego oraz wyrobów zawierających alkohol etylowy, a w szczególności mieszanie alkoholu etylowego skażonego z innymi składnikami w celu uzyskania koncentratu płynu lub rozpuszczalnika; mieszanie towaru zawierającego alkohol etylowy, klasyfikowanego jako koncentrat o kodzie CN 3820 00 00, z innymi składnikami w celu modyfikacji składu koncentratu; mieszanie towaru zawierającego alkohol etylowy, klasyfikowanego jako koncentrat o kodzie CN 3820 00 00 z innymi partiami towaru zawierającego alkohol etylowy, również klasyfikowanego jako koncentrat o kodzie CN 3820 00 00 jak również mieszanie rozpuszczalnika zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy o stężeniu większym niż 1,2% z innymi wyrobami nie mieści się w procesie rozumianym jako produkcja alkoholu etylowego. Innymi słowy przedmiotowe mieszanie wskazanych we wniosku składników nie będzie produkcją alkoholu etylowego.

Zatem, w przedmiotowym przypadku, Spółka nie będzie miała obowiązku wykonywania przedmiotowych czynności w składzie podatkowym.

Wobec powyższego, iż działalność Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionym we wniosku, nie będzie polegała na produkcji u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego. Innymi słowy opisane we wniosku czynności nie będą opodatkowane akcyzą. W konsekwencji, w związku z tym, że przedmiotowe czynności będą wyłączone z opodatkowania podatkiem akcyzowym, pytanie zawarte we wniosku dotyczące zwolnień alkoholu etylowego po dokonaniu mieszania wskazanych składników staje się bezprzedmiotowe.

Reasumując, w świetle uregulowań art. 93 ust. 2 ustawy przedmiotowe mieszanie alkoholu etylowego oraz wyrobów zawierających alkohol etylowy nie stanowi produkcji alkoholu etylowego i nie musi być wykowywane w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj