Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1144/09/EA
z 27 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1144/09/EA
Data
2009.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
opłata
opodatkowanie
zwolnienia podatkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie opłat za usługi opiekuńcze



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009r. (data wpływu 21 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2009r. (data wpływu 29 października 2009r.) oraz pismem z dnia 23 listopada 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za usługi opiekuńcze – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za usługi opiekuńcze.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 października 2009r. (data wpływu 29 października 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 października 2009r. oraz pismem z dnia 23 listopada 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ustawa o VAT w art. 15 określa, kto i w jakich okolicznościach jest podatnikiem oraz zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wyklucza z grona podatników podatku VAT organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące z tytułu wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Co ważne, organy władzy publicznej są podatnikami VAT tylko z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w § 13 pkt 11 zostały zwolnione z VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na konto Urzędu Gminy wpływają opłaty takie jak:

  1. za wydawanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
  2. za wyrobienie dowodów osobistych
  3. za usługi opiekuńcze
  4. opłaty skarbowe za wydawanie zaświadczeń na wniosek lub wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji)
  5. z tytułu tzw. renty planistycznej, a więc w związku ze wzrostem wartości nieruchomości na podstawie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego
  6. za eksploatację kopalin od podmiotów wydobywających piasek i żwir
  7. sporadycznie wpływają także opłaty za udostępnianie informacji publicznych na wniosek zainteresowanego
  8. do końca marca 2009r. wpływały także opłaty za wpis i zmianę w ewidencji działalności gospodarczej, które stanowiły dochód budżetu gminy i wykazywane były ze stawką zwolnioną, zgodnie z otrzymaną wcześniej interpretacją z US z kwietnia 2006r.

Wyjaśnić należy także, że w imieniu Gminy są składane deklaracje VAT-7. Podatnikiem VAT czynnym jest Gmina W. Urząd Gminy W., bowiem właśnie Gminie W. Urząd Gminy przypisany jest Numer Identyfikacji Podatkowej. Powołując się na art. 33 Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym organu gminy, bowiem wójt, działając jako organ wykonawczy gminy, wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Urząd jest strukturą organizacyjną mającą na celu realizację zadań spoczywających na gminie. W zakresie podatku od towarów i usług, działa wyłącznie w imieniu i na rzecz gminy.

Dotychczas Wnioskodawca wykazywał opłaty takie jak za wydawanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, za wyrobienie dowodów osobistych, opłaty skarbowe, za usługi opiekuńcze oraz za wpis i zmianę w ewidencji działalności gospodarczej (pobierane do końca marca 2009r. jako czynności zwolnione od VAT w pozycji 20 deklaracji VAT-7, zgodnie z wydaną interpretacją Urzędu Skarbowego pod który Wnioskodawca podlega.

Jak zauważył US działając jako Gmina zastosowanie ma zwolnienie przewidziane (wtenczas w 2006r.) § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dziś po zmianach cytowany artykuł znajduje się odpowiednio w § 13 pkt 11 Rozporządzenia wykonawczego z dnia 28 listopada 2008r.). Tak samo postępowano z opłatą za udostępnianie informacji publicznych na wniosek zainteresowanego.

Pozostałe opłaty tj. eksploatacyjne za wydobywanie kopalin od podmiotów wydobywających np. piasek i żwir oraz tzw. rentę planistyczną nie były wykazywane w poz. 20 deklaracji VAT-7. Bowiem opłata za wydobywanie kopalin zdaniem US stanowi formę daniny publicznej i nie stanowią kwoty należnej z tytułu sprzedaży, a opłata planistyczna związana ze wzrostem wartości nieruchomości w związku ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego jest podbierana na podstawie decyzji administracyjnej i nie stanowi opłaty za wykonanie jakiejś czynności, o której mowa w art. 7 i 8 ustawy o VAT.

Wyszczególnienie:

  1. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Uprawnienie do wydawania zezwoleń wynika z art. 18 ust. 1 ustawy z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Jednocześnie ustawa wprost wskazuje, na jaki cel jest przekazywana opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Środki pochodzące z opłat za wydanie zezwolenia mogą być przeznaczone na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywanie problemów alkoholowych oraz gminnych programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii, i nie mogą być przeznaczane na inne cele. Interpretacja wcześniejsza: opłata zwolniona.
  2. Opłaty za wyrobienie dowodów.Zasady wydawania dowodów osobistych reguluje ustawa z 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych w art. 36a ust. 1 i 2. Określa ona, że dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy tj. w przypadku Wnioskodawcy - wójt. Dla Wnioskodawcy są to zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, za które pobierane są opłaty stanowiące równowartość kosztów wydania dowodów osobistych. Opłata stanowi dochód budżetu państwa. Interpretacja wcześniejsza: opłata zwolniona.
  3. Opłaty za usługi opiekuńcze.Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz w związku z art. 17 ust. 1 pkt 11 i art. 50 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej Wnioskodawca poprzez gminny ośrodek pomocy społecznej świadczy na rzecz swoich mieszkańców usługi opiekuńcze - odpłatnie i nieodpłatnie. Warunki przyznawania usług określa uchwała rady gminy. W przypadkach świadczenia usług odpłatnych (częściowo) wnoszone przez świadczeniobiorców opłaty nie pokrywają kosztu świadczonej usługi, a więc istnieje konieczność ich dofinansowania ze środków gminnych. Uiszczane opłaty wykazywane są ze stawką zwolnioną, analogicznie do wydanych dla Wnioskodawcy interpretacji podatkowych, na podstawie § 13 pkt 11 Rozporządzenia wykonawczego z dnia 28 listopada 2008r. mówiącego o zwolnieniu od podatku zadań nałożonych odrębnymi przepisami.
  4. Opłaty skarbowe za wydawanie zaświadczeń na wniosek lub wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji).Jej pobieranie nałożone zostało na gminę na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635). Dotychczas Wnioskodawca wykazuje opłatę w deklaracji VAT-7 w pozycji 20 - stawka zwolniona zgodnie ze wcześniej uzyskaną interpretacją.
  5. Opłaty z tytułu tzw. renty planistycznej, a więc w związku ze wzrostem wartości nieruchomości na podstawie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego.Jest to jednorazowa opłata pobierana na podstawie decyzji wydawanej przez Wójta w związku ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego w wysokości nie większej niż 30% wzrostu wartości nieruchomości, co wynika z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Opłata ta nie jest wykazywana w deklaracji zgodnie z interpretacją o czym wspomniano wyżej.
  6. Opłaty za eksploatację kopalin od podmiotów wydobywających piasek i żwir.Opłata zgodna z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994r. Prawo geologiczne i górnicze. Opłata nie wykazywana, interpretacja tożsama z rentą planistyczną.
  7. Opłaty za udostępnianie informacji publicznych na wniosek zainteresowanego.Udostępnianie informacji odbywa się sporadycznie na prośbę wniosek zainteresowanego poprzez sporządzenie kserokopii dokumentów, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznych. Za czynność tę pobiera się opłatę, która stanowi zwrot kosztów związanych z udostępnianiem dokumentów. Opłaty pobierane są na podstawie kalkulacji przedstawionej w Załączniku do Zarządzenia Wójta Gminy. Zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej władze publiczne są zobowiązane do udostępniania informacji. Informacje winny być udostępnione, jak wskazuje ustawa, w sposób umożliwiający zapoznanie się z tą informacją. Tu także zdaniem US zastosowanie ma zwolnienie z rozporządzenia wykonawczego. Zgodnie z uzyskaną w czerwcu 2007r. interpretacją od US – opłata wykazywana ze stawką zwolnioną.
  8. Opłata za wpis lub zmianę w ewidencji działalności gospodarczej.Prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej należy także do zadań zleconych z zakresu administracji publicznej. Od 1 marca 2009r. nie pobiera się opłat za wpis lub zmianę w omawianej ewidencji. Opłata stanowiącą dochód budżetu gminy do 28.02.2009r. była pobierana i wykazywana ze stawką zwolnioną, zgodnie z otrzymaną wcześniej interpretacją z US z kwietnia 2006r.W imieniu Gminy a także Urzędu łącznie są składane deklaracje VAT-7. Podatnikiem VAT czynnym jest Gmina W. Urząd Gminy W., bowiem właśnie Gminie W. Urząd Gminy przypisany jest Numer Identyfikacji Podatkowej. Po kilku aktualizacjach, ostatecznie Gmina i Urząd Gminy składają jedną deklaracje VAT- będąc podatnikiem o nazwie Gmina W. Urząd Gminy. Powołując się na art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) urząd gminy jest jedynie aparatem pomocniczym organu gminy, bowiem wójt, działając jako organ wykonawczy gminy, wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy. Urząd jest strukturą organizacyjną mającą na celu realizację zadań spoczywających na gminie. W zakresie podatku od towarów i usług, działa wyłącznie w imieniu i na rzecz gminy. Gmina i Urząd są ze sobą nierozerwalnie związane. Zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2005r. nr PP-1-0602-10/OP/BM6-138/2005 (a także z dnia 18 maja 2005r. nr OS5- -065-171-MG/2633/05), „gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne. Należy bowiem zauważyć, że samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych (gminy, powiatu, województwa) oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.”Stanowisko to zostało także utrzymane w Rozporządzeniu MF z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Wynika z niego, że urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Urząd Gminy W. nie jest odrębnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od Gminy.

Gmina i Urząd pod wspólną nazwą mają nadany jeden Numer Identyfikacji Podatkowej.

Wszystkie czynności urzędu są wykonywane na rzecz gminy i w jej imieniu.

Wszystkie spośród wymienionych opłat, za wyjątkiem opłaty za wydanie dowodu osobistego, należą do zadań z zakresu administracji samorządowej. Zadania te są nałożone na Wnioskodawcę na podstawie ustaw, o których wspomniano we wniosku. Uzupełnić należy, że opłata za udostępnianie informacji publicznych na wniosek zainteresowanego (we wniosku opłata nr 7) wynika z Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, a dokładniej o przywoływanej w art. 11 b jawności działalność organów gminy. W ust. 2 wspomnianego artykułu wynika prawo obywateli do uzyskiwania informacji, w tym prawo do dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych. Jest to więc zadanie właściwe administracji samorządowej.

Jedyną opłatą wśród wymienionych, która jest zlecona z zakresu administracji rządowej, jest opłata za wyrobienie dowodów (we wniosku oplata nr 2). Jak zapisano we wniosku zasady wydawania dowodów osobistych reguluje ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Określa ona, że dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy, dla Wnioskodawcy wójt. Za wydanie dowodu osobistego pobierane są opłaty stanowiące równowartość kosztów wydania dowodów osobistych. Opłata stanowi dochód budżetu państwa (art. 36a ust. 1 i 2 ww. ustawy). Uważamy, że bezsprzecznie jest to zadanie nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów prawa, dlatego czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Nad zadaniem zleconym polegającym na wydawaniu dowodów osobistych zwierzchni nadzór sprawuje Minister właściwy do spraw administracji publicznej, zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zgodnie z art. 50 ust. 2 nad działalnością organów gmin w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie nadzór sprawują Wojewodowie. Podmiot zlecający działa jako organ władzy publicznej.

Powtórzyć i rozszerzyć można opis pozostałych opłat:

  1. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych - w ramach zadania własnego. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Uprawnienie do wydawania zezwoleń wynika z art. 18 ust. 1 ustawy z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z art. 2, ust. 1, zadanie w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej.
  2. Usługi opiekuńcze są wymienione między innymi w Ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, gdzie w zakresie zadań własnych, w art. 7 ust. 1 pkt 6 jako pomoc społeczna. Ponadto w art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej podkreśla się, że w ramach zadania własnego gmina ma obowiązek organizowania i świadczenia usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
  3. Opłata skarbowa Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej w art. 2. ust. 1 mówi, że organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (dotyczy, więc administracji samorządowej). Ponadto zgodnie z ust. 2 Organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach opłaty skarbowej jest:
    - od dokonania czynności urzędowej, wydania zaświadczenia oraz zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - organ podatkowy właściwy ze względu na siedzibę organu lub podmiotu, który dokonał czynności urzędowej albo wydał zaświadczenie lub zezwolenie (pozwolenie, koncesję);
    - od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce złożenia dokumentu.
  4. Renta planistyczna jest zadaniem własnym gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w ramach zadań własnych wymieniono sprawy dotyczące ładu przestrzennego oraz gospodarki nieruchomościami. Ponadto zapis analogiczny widnieje w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w art. 3 ust. 1 (Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, (...), należy do zadań własnych gminy. W art. 36 ust. 4 czytamy o opłacie w związku ze wzrostem wartość nieruchomości, w związku z uchwaleniem planu miejscowego, a właściciel albo użytkownik wieczysty sprzedaje tę nieruchomość. Wtenczas wójt pobiera jednorazową opłatę, ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.
  5. Oplata za eksploatację kopalin od podmiotów wydobywających piasek i żwir w 60% stanowi dochód gminy (opłata z zakresu administracji samorządowej), na terenie której jest prowadzona działalność objęta koncesją, w 40% natomiast dochód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. Prawo geologiczne i górnicze).

Pobierane opłaty ogólnie zakwalifikować można do grupy 75, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Takie ogólne określenie właściwie wystarczy, gdyż głównie na grupę 75 powołuje się przy określaniu opłat pobieranych przez administrację publiczną, w tym np. w rozporządzeniu dotyczącym kas rejestrujących.

Rozszerzeniem jest poniższe drzewo kodów:

75 - usługi w zakresie: administracji publicznej, obrony narodowej, gwarantowanej prawnie opieki społecznej

75.1 - usługi administracji publicznej oraz polityki ekonomicznej i społecznej

75.11 - usługi kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej

75.11.1 - usługi kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej

75.11.12 - usługi finansowe i podatkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 listopada 2009r.):

Czy pobierane opłaty za czynności publicznoprawne nie podlegają podatkowi VAT i w związku z tym nie będą wykazywane w pozycji 20 deklaracji VAT-7 czy też są to opłaty zwolnione od VAT i winny być wykazane w deklaracji VAT-7...

Chodzi o wspomniane opłaty takie jak:

  1. za wydawanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
  2. za wyrobienie dowodów osobistych
  3. za usługi opiekuńcze
  4. opłaty skarbowe za wydawanie zaświadczeń na wniosek lub wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji)
  5. z tytułu tzw. renty planistycznej, a więc w związku ze wzrostem wartości nieruchomości na podstawie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego
  6. za eksploatację kopalin od podmiotów wydobywających piasek i żwir
  7. opłaty za udostępnianie informacji publicznych na wniosek zainteresowanego.
    Czy po uzyskaniu nowej i odmiennej interpretacji Wnioskodawca winien korygować wcześniejsze deklaracje VAT-7...

Zdaniem Wnioskodawcy, po przeczytaniu wielu artykułów w prasie i po udziale w licznych szkoleniach dotyczących podatku VAT wszystkie wymieniane wyżej opłaty nie podlegają opodatkowaniu, bowiem ich pobieranie wynika z odrębnych przepisów. Zdaniem Wnioskodawcy należy nie rozpatrywać przeróżnych opłat pobieranych z tytułu czynności administracyjnych w kontekście rejestracji danego podatnika do potrzeb VAT czy jest to gmina czy urząd gminy, bowiem Gmina i Urząd Gminy są ze sobą nierozerwalnie związane. Wnioskodawca uważa, że wszelkie opłaty pobierane na konto Urzędu Gminy, pomimo tego, że Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb VAT jako Gmina W. Urząd Gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Wnioskodawca nie powinien ich wykazywać w pozycji 20 deklaracji VAT-7: dostawa na terytorium kraju zwolniona. O wyłączeniu z opodatkowania czynności administracyjnych pisze się także dużo w prasie oraz podkreśla na szkoleniach z zakresu VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Gmina działa przez organy. Organem wykonawczym jest wójt. Urząd Gminy jest tylko aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada osobowości prawnej. Gmina działając przez swój organ realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają artykuły w prasie oraz materiały ze szkoleń na temat podatku VAT w jst.

Każda z wymienionych opłat nałożona jest na Gminę odrębnymi przepisami, dlatego zastosowanie winny mieć art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. i tak:

  1. za wydawanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, (nałożone na gminę na podstawie ustawy z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi)
  2. za wyrobienie dowodów osobistych (zadanie nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów prawa - ustawa z 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych)
  3. za usługi opiekuńcze (ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej)
  4. opłaty skarbowe za wydawanie zaświadczeń na wniosek lub wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - (ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej)
  5. opłata z tytułu tzw. renty planistycznej, a więc w związku ze wzrostem wartości nieruchomości na podstawie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego (ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym)
  6. za eksploatację kopalin od podmiotów wydobywających piasek i żwir (ustawa z dnia 4 lutego 1994r. Prawo geologiczne i górnicze)
  7. opłaty za udostępnianie informacji publicznych na wniosek zainteresowanego (ustawa z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej)
  8. za wpis i zmianę w ewidencji działalności gospodarczej (ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej z późniejszymi zmianami oraz ustawa z dnia 19 listopada 1999r. Prawo działalności gospodarczej ze zm.).
    Zdaniem Wnioskodawcy nie musi on korygować deklaracji wstecz, a jedynie zacząć stosować się do nowej interpretacji (jeśli będzie odmienna) od dnia jej wydania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, a zatem wykonywanie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże czynności te korzystają ze zwolnienia na podstawie cytowanego powyżej § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina, a zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, a nie Urząd Gminy.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2009r., Nr 175, poz. 1362) do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Stosownie do art. 50 ust. 6 cyt. wyżej ustawy rada gminy określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.

Z treści wniosku wynika, iż na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz w związku z art. 17 ust. 1 pkt 11 i art. 50 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej Wnioskodawca poprzez gminny ośrodek pomocy społecznej świadczy na rzecz swoich mieszkańców usługi opiekuńcze - odpłatnie i nieodpłatnie. Warunki przyznawania usług określa uchwała rady gminy. W przypadkach świadczenia usług odpłatnych (częściowo) wnoszone przez świadczeniobiorców opłaty nie pokrywają kosztu świadczonej usługi, a więc istnieje konieczność ich dofinansowania ze środków gminnych. Uiszczane opłaty wykazywane są ze stawką zwolnioną, analogicznie do wydanych dla Wnioskodawcy interpretacji podatkowych, na podstawie § 13 pkt 11 Rozporządzenia wykonawczego z dnia 28 listopada 2008r. mówiącego o zwolnieniu od podatku zadań nałożonych odrębnymi przepisami.

Usługi opiekuńcze są wymienione między innymi w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, gdzie w zakresie zadań własnych, w art. 7, ust. 1, pkt 6 jako pomoc społeczna. Ponadto w art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej podkreśla się, że w ramach zadania własnego gmina ma obowiązek organizowania i świadczenia usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy obowiązujące w tym zakresie, w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z przepisu § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. rozporządzenia, ponieważ czynność pobierania opłaty za usługi opiekuńcze będzie wykonywana w ramach zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, przy czym z wniosku wynika, iż jest to czynność przewidziana przepisami ustawy szczególnej oraz brak jest podstaw do twierdzenia, że będzie wykonywana na podstawie umów cywilnoprawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii korygowania wcześniejszych deklaracji VAT-7 należy zauważyć, iż z uwagi na podjęte rozstrzygnięcie odnośnie uznania przedmiotowych opłat za czynności zwolnione od podatku od towarów i usług, ostatnie z pytań Wnioskodawcy stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo należy zauważyć, iż kwestie opodatkowania pozostałych opłat, o których mowa we wniosku oraz zaistniałego stanu faktycznego zostały objęte odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj