Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-566b/09/MT
Data
2009.12.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
dywidendy
informacja podatkowa
obowiązek płatnika
płatnik
udział w zyskach osób prawnych
Istota interpretacji
Czy w przypadku, gdy dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych korzystają ze zwolnienia, płatnik ma obowiązek sporządzenia informacji CIT-7 i deklaracji CIT-6R?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji CIT-7 i deklaracji CIT-6R - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji CIT-7 i deklaracji CIT-6R.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Spółka ma dwóch udziałowców. Jednym z nich jest osoba fizyczna posiadająca 60% udziałów, a drugim – osoba prawna (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), która posiada 40% udziałów. Z części wypracowanego zysku w 2008 r. wspólnicy postanowili podwyższyć jej kapitał zakładowy oraz wypłacić dywidendę. Spółka kapitałowa będąca wspólnikiem Wnioskodawcy posiada 40% udziałów od października 2008 r. Ponieważ jest to okres krótszy niż 2 lata, a zwiększenie kapitału zakładowego stanowi dla wspólnika będącego osobą prawną przychód na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca – jako płatnik – pobrał zryczałtowany podatek 19% i przekazał go razem z informacją CIT-7 do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę wspólnika. Dywidenda będzie wypłacona w późniejszym terminie. Spółka zamierza potrącić od niej podatek.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Spółka powinna była pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od kwoty zwiększenia kapitału zakładowego od wspólnika będącego osoba prawną, czy przychód taki korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 22 ust. 4...
- Czy wypłacając dywidendę, należy również pobrać od niej zryczałtowany podatek, czy będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 22 ust. 4...
- Jeśli dochody (przychody) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych korzystają ze zwolnienia, to czy trzeba sporządzać informację CIT-7 i deklarację CIT-6R...
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy zakresie pytania trzeciego. Wniosek Spółki w części dotyczącej pytania pierwszego i drugiego będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia. Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy przychody z dywidend i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mogłyby korzystać ze zwolnienia od podatku, to nie sporządza się informacji CIT-7 i CIT 6-R.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym m.in. wskazany w pkt 4 tego przepisu dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Na mocy art. 22 ust. 1 powołanej ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Odstępstwo od tej zasady przewiduje art. 22 ust. 4 ww. ustawy normujący przesłanki zwolnienia należności z omawianego tytułu od podatku dochodowego. Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
W analizowanym przypadku, część zysku wypracowanego przez Spółkę w 2008 r. została przeznaczona na podwyższenie jej kapitału zakładowego oraz wypłatę dywidendy. Zarówno dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, jak i dywidenda stanowią dochody (przychody) wspólników z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej. W związku z powyższym, Wnioskodawca jako płatnik ma wątpliwości odnośnie obowiązku sporządzenia:
- informacji o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (CIT-7),
- deklaracji o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (CIT-6R)
w sytuacji, gdy ww. przysporzenia wspólnika będącego osobą prawną są wolne od podatku na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Należy zatem wyjaśnić, że stosownie do art. 26 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani sporządzić według wzoru ustalonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 243, poz. 1761) i przesłać podatnikom, o których mowa w:
- art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku (informację CIT-7),
- art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku.
Terminy przesyłania ww. informacji zostały określone w art. 26 ust. 3a - 3c omawianej ustawy. Jak wynika z cytowanego przepisu, ustawodawca wiąże obowiązek sporządzenia przez płatnika ww. informacji z pobraniem przez niego i przekazaniem do właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat. Jednocześnie, mocą art. 26 ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 mają obowiązek sporządzenia informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 pkt 2 również w sytuacji, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku. Ustawodawca nie wprowadził jednak analogicznego unormowania w zakresie informacji CIT-7. Wobec powyższego, płatnik, który na mocy ustawy nie jest obowiązany do poboru podatku od wypłat należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych dokonywanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma zatem obowiązku przesyłania tej informacji podatnikom. W myśl natomiast art. 26a omawianej ustawy, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, i podatnicy, o których mowa w art. 22 ust. 4b, art. 25a oraz art. 26 ust. 1b i 4, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, roczne deklaracje sporządzone według wzoru ustalonego w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów. Na mocy powołanego przepisu, płatnicy dokonujący wypłat należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika deklaracje o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (CIT-6R). Podobnie, jak w przypadku informacji CIT-7, obowiązek sporządzenia przez płatnika i przesłania do właściwego urzędu skarbowego deklaracji CIT-6R jest związany z pobraniem i przekazaniem na rachunek urzędu skarbowego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat.
Mając na względzie powyższe, w przypadku, gdy uzyskane przez wspólnika Wnioskodawcy będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej będą wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Wnioskodawca jako płatnik nie pobierze zryczałtowanego podatku dochodowego od tych należności, nie ma on również obowiązku:
- sporządzenia informacji CIT-7 i przesłania jej podatnikowi (spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będącej wspólnikiem),
- sporządzenia deklaracji CIT-6R i przesłania jej do właściwego urzędu skarbowego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80 - 219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|