Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1412/09/JD
z 17 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1412/09/JD
Data
2010.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
bilety
moment powstania przychodów
przychód


Istota interpretacji
Czy momentem uznania za przychody Spółki jest miesiąc sprzedaży biletu i otrzymania całości należności za przyszłą usługę, czy też sprzedaż ta zostanie zakwalifikowana do przychodów podatkowych w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, tj. w miesiącu następnym?



Wniosek ORD-IN 1008 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura 17 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

  1. Spółka świadczy usługi zbiorowego transportu osób (PKD 49.39.Z). Pasażerowie korzystający z usług Spółki kupują bilety miesięczne lub jednorazowe. Bilety miesięczne w transporcie pasażerskim ogólnie dzielą się na bilety pełnopłatne oraz ulgowe. W przypadku biletów pełnopłatnych, należność regulowana jest z góry, poprzez pobranie całości należności za przyszłą usługę. W przypadku biletów ulgowych, należność za usługę regulowana jest częściowo przez pasażera w momencie wydania biletu poprzez wpłatę kwoty na jaką opiewa bilet ulgowy, natomiast różnicę (stanowiącą dopłatę w postaci ulgi ustawowej) wpłaca Urząd Marszałkowski w terminie określonym umową, co de facto następuje w następnym okresie sprawozdawczym. Wartość sprzedaży na wydanym pasażerowi bilecie opiewa na wartość usługi pomniejszoną o dopłatę.
  2. Obowiązujący w Spółce Regulamin przewozu osób, zwierząt i bagażu w komunikacji regionalnej i międzymiastowej powstał w oparciu i zgodnie z przepisami prawa przewozowego (Dz. U. z 1984 r. Nr 53, poz. 272 z późn. zm.). Zgodnie z w/w regulaminem pasażer ma prawo do zwrotu biletu w określonych sytuacjach i na określonych regulaminem warunkach.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy momentem uznania za przychody Spółki jest miesiąc sprzedaży biletu i otrzymania całości należności za przyszłą usługę, czy też sprzedaż ta zostanie zakwalifikowana do przychodów podatkowych w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, tj. w miesiącu następnym ( w okresie faktycznego wykonania usługi zgodnie z art. 12 ust 4 updop – pytanie oznaczone we wniosku nr 1)...

Zdaniem Spółki, należności otrzymane z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych należy uznać za przychody Spółki w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, tj. w ostatnim dniu miesiąca na jaki został wykupiony bilet.

Zgodnie z art. 12 ust.3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3 uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienie faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przepis ten ustala ogólne zasady w jakim momencie należy wykazać przychód podatkowy, jednak art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy wprowadza wyjątek od zasad ogólnych. Zgodnie ze wskazanym przepisem do przychodów nie zalicza się pobranych opłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw i usług, które zostaną wykonane dopiero w następnych okresach sprawozdawczych. Tak więc moment wykazywania przychodów w działalności gospodarczej Spółki powinien być przesunięty na dzień, w którym usługa została faktycznie wykonana. Nie ma przy tym znaczenia czy należność za bilet miesięczny została uregulowana w całości, czy też została uregulowana jedynie w części przypadającej na pasażera (bez dopłaty ustawowej). Art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia podatnika z wykazywania przychodu za usługę, która nie została jeszcze wykonana.

Wyrokiem WSA z dnia 28 marca 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4182/06 Sąd uznał "iż nawet otrzymanie całkowitej zapłaty nie kreuje przychodu po stronie otrzymującego, jeżeli zapłata ta dotyczy dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane dopiero w następnych okresach sprawozdawczych". Ponadto zdaniem Spółki przychody uzyskiwane ze sprzedaży biletów miesięcznych nie mają charakteru definitywnego, ponieważ obowiązujący w Spółce Regulamin przewozu osób dopuszcza w określonych okolicznościach zwrot zakupionego biletu. Zapłata za bilet stanowi wpłatę na poczet usługi, która będzie wykonana dopiero w następnym okresie sprawozdawczym. Tym samym uważamy, że do wskazanych we wniosku przychodów ma zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.-dalej: updop) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak stanowi art. 12 ust. 3a updop za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę zgodnie z którą przychód podatkowy powstaje w dniu wykonania usługi jednak nie później niż w dniu wystawienia faktury lub w dniu otrzymania zapłaty za wykonaną usługę. Jeżeli jednak strony transakcji postanowią, że usługa zostanie rozliczana w okresach rozliczeniowych i będzie to postanowienie odzwierciedlone w umowie lub na fakturze, to za datę powstania przychodu – zgodnie z powołanym art. 12 ust. 3c updop – uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Do przychodów nie zalicza się jednak pobranych wpłat lub zarachowanych należności o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 1 updop.

W myśl tego przepisu do przychodów nie zalicza się m.in. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (…).

Z powyższych przepisów wynika, że przychodami nie są więc otrzymane pieniądze jeżeli nie są one zapłatą za wykonanie świadczenia a stanowią jedynie przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń wykonanych w późniejszym okresie sprawozdawczym. Jeżeli natomiast wystawiono fakturę przed wykonaniem usługi, w związku z otrzymaną zaliczką na poczet jej wykonania, a usługa ta zostanie wykonana w następnym okresie sprawozdawczym, to przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie jej wykonania. Z przedstawionego przez Spółkę we wniosku stanu faktycznego wynika, iż z chwilą wydania biletu Spółka dokonuje sprzedaży usługi transportowej.

Upływ terminu ważności biletu oznacza, że nabywca nie jest uprawniony do dalszego korzystania z usługi przewozowej.W opisanym przypadku sprzedaż usługi polega na wydaniu biletu okresowego (np. miesięcznego). A zatem za dzień powstania przychodu należy uznać dzień sprzedaży biletu, za który następuje zapłata – zgodnie z regulacją art. 12 ust. 3a updop. Do opisanego przypadku nie ma zastosowania regulacja art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy, gdyż otrzymana przez Wnioskodawcę należność nie stanowi przedpłaty na poczet świadczonych w przyszłości usług.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem nieprawidłowe.

Dla oceny stanowiska Spółki bez znaczenia pozostaje fakt, iż w Regulaminie zastrzeżono prawo pasażera do zwrotu biletu w określonych sytuacjach i na określonych Regulaminem warunkach. Powstanie przychodu nie pozbawia bowiem Spółki możliwości skorygowania uzyskanego wcześniej przychodu, jeżeli dokonany zostanie zwrot otrzymanej należności, a z charakteru zwrotu nie będzie wynikało, iż jest on następstwem np. wadliwie wykonanej usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego należy wskazać, że został on wydany w indywidualnej sprawie i nie jest wiążący dla organu wydającego interpretację.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj