Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-723/09/RSz
z 4 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-723/09/RSz
Data
2009.12.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
druk
książka
stawki podatku


Istota interpretacji
prawidłowość stosowania stawki VAT na sprzedaż książek wraz z płytą CD oraz obowiązek rejestracji do podatku VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2009r. (data wpływu 9 września 2009r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2009r. oraz uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2009r. (data wpływu 30 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki VAT na sprzedaż książek wraz z płytą CD oraz obowiązku rejestracji do podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania stawki VAT na sprzedaż książek wraz z płytą CD oraz obowiązku rejestracji do podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony w dniu 24 listopada 2009r., ponadto został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2009r. (data wpływu 30 listopada 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 20 listopada 2009r. znak: IBPP2/443-723/09/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od 1998r. prowadzi w K. prywatną szkołę muzyczną, w której jest dyrektorem i nauczycielem. Działalność Wnioskodawczyni – usługi w edukacji – jest ustawowo zwolniona od podatku. Z uwagi na wynikłe w pracy potrzeby dotyczące edukacji – brak na rynku określonych pomocy naukowych – Wnioskodawczyni stworzyła i wydała na użytek własny zbiór pt. „I.” w postaci śpiewnika z płytą CD (integralna część zbioru) dla uczniów i nauczycieli, który jest materiałem metodycznym do muzyki przeznaczonym do wykorzystania w szkolnictwie artystycznym i ogólnokształcącym. Około 30% nakładu wydawniczego Wnioskodawczyni rozdała uczniom, nauczycielom ze szkół i przedszkoli, znajomym muzykom i osobom potrzebującym tego materiału do pracy z dziećmi w szkole.

Ponieważ Wnioskodawczyni poniosła koszty produkcji, część chce sprzedać.

Koszt jednego egzemplarza Wnioskodawczyni ustaliła na kwotę 10 zł brutto.

Wnioskodawczyni wskazała, iż gdy skontaktowała się w tej sprawie z księgarniami, zapytano ją o wysokość stawki VAT.

Do tej pory Wnioskodawczyni uważała, że jako usługa w ramach jej działalności edukacyjnej – publikacja ta ma charakter wyłącznie edukacyjny – jest ona naturalnie zwolniona od podatku.

Sytuacja jednak wzbudziła niepokój Wnioskodawczyni i wątpliwość. Wystąpiła ona do Urzędu Statystycznego w Łodzi po symbol PKWiU. Wnioskodawczyni otrzymała odpowiedź. Wg opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi, podlega stawce 7%.

Wnioskodawczyni uważa, że ponieważ materiał ten jest:

  • wybitnie edukacyjny,
  • służy do wprowadzania i utrwalania pojęć muzycznych,
  • jest ewidentnie pomocą naukową,
  • konkretnie w jej przypadku nie służy zarobkowi, a pieniądze, które - być może - Wnioskodawczyni uzyska ze sprzedaży części nakładu, posłużą pokryciu kosztów produkcji,

to publikacja ta, jako:

  • nieseryjna,
  • pierwsza i jedyna tego typu pomoc naukowa na rynku w Polsce, powinna być ustawowo zwolniona od podatku VAT – jako publikacja wyprodukowana w ramach działalności edukacyjnej, w celu edukacyjnym, jako pomoc naukowa.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 listopada 2009r. Wnioskodawczyni stwierdziła, że zgodnie z załączonym do formularza ORD-IN pismem z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 1 lipca 2009r. (OK.-X) książka „I." z płytą CD posiada symbol PKWiU: PKWIU 22.11.34-00.

Z uwagi na zawartość nut i zmianę systemu klasyfikacji w Bibliotece Narodowej, książka posiada numer ISMN - jest to odpowiednik ISBN.

Wnioskodawczyni oświadcza, że z tytułu prowadzonej działalności oświatowej jest z urzędu zwolniona od podatku VAT (także wtedy, kiedy wpływ roczny z czesnego przekracza 50.000 zł).

Ponadto Wnioskodawczyni podkreśla iż:

  • jest to podręcznik dla szkół muzycznych: dla uczniów i nauczycieli;
  • jest to książka do nauki, wydana w formie nutowej, bo dotyczy nauki odległości muzycznych - „I.", które tylko poprzez noty można ukazać na papierze.


Wnioskodawczyni oświadcza, iż płyta nie jest odrębnym produktem.

Występuje łącznie ze śpiewnikiem.

Wnioskodawczyni nie będzie nigdy sprzedawać samej płyty, gdyż płyta ta stanowi integralną część książki. Płyta załączona do śpiewnika nie jest przeznaczona do sprzedaży oddzielnie.

Nie została nigdy na nią ustalona cena i nie będzie ustalona, ponieważ jedynie łącznie - książka + CD - stanowi pomoc do nauki dla dzieci i nauczycieli.

Wnioskodawczyni nie osiąga z tytułu sprzedaży dochodu - ma nadzieję, że jeżeli część nakładu zostanie sprzedana, to zrównoważy jej to nakład finansowy, który poniosła przy produkcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przy sprzedaży przedmiotowych książek Wnioskodawczyni ma stosować stawkę 0% czy 7%...
  2. Pytanie zostało zmodyfikowane w piśmie z dnia 29 listopada 2009r. i w takiej też wersji zostało przytoczone w niniejszej interpretacji.
  3. Czy Wnioskodawczyni powinna się zarejestrować do VAT...
  4. Czy – jeżeli płyta CD jest integralną częścią tego wydawnictwa i sama w sobie stanowi pomoc naukową dla uczniów i nauczycieli – powinna być oddzielnie opodatkowana. Jeżeli tak, to jaką stawką...

Stanowisko Wnioskodawczyni.

Ad. 1.

Wnioskodawczyni powinna stosować stawkę 0%, ponieważ książka jest pomocą naukową, podręcznikiem do nauki kształcenia słuchu - podstawowego przedmiotu w szkołach muzycznych; pierwszym i jedynym tego typu wydawnictwem na rynku potrzebnym i przydatnym dla dzieci w szkołach do nauki.

Wnioskodawczyni nie osiąga z tego tytułu dochodu i ma nadzieję, że jeżeli część nakładu zostanie sprzedana, to zrównoważy się nakład finansowy, który Wnioskodawczyni poniosła przy produkcji.

W niniejszej interpretacji przyjęto stanowiska Wnioskodawczyni sformułowane w piśmie z dnia 29 listopada 2009r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawczyni nie.

Publikację tę Wnioskodawczyni zrobiła raz i nie wie, czy jeszcze kiedykolwiek zrobi.

Ad. 3.

Materiał „I.” jest:

  • wybitnie edukacyjny,
  • służy do wprowadzania i utrwalania pojęć muzycznych,
  • jest ewidentnie pomocą naukową,


i jako taki – zdaniem Wnioskodawczyni – powinien być zwolniony od podatku.

Wnioskodawczyni dodatkowo wskazała, że jest to produkcja jednorazowa, nieseryjna, powstała na skutek wynikających w szkole potrzeb uczniów.

Jest to pierwsza i jedyna tego typu pomoc naukowa w Polsce przeznaczona głównie dla nauczycieli i uczniów szkół artystycznych, ale nie tylko, bo przedmiot „Muzyka” w szkołach ogólnokształcących w programach przewiduje naukę interwałów, jako pojęć elementarnych o muzyce.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawczyni uważa, że publikacja ta – zarówno śpiewnik, jak i płyta – powinny być zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1 i 3.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Powyższy przepis znajduje odzwierciedlenie w przepisie art. 14 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zgodnie z którym "Dostawa towarów" oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 48 tego załącznika wymieniono towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 22.11 tj. książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nuty, mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym, lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 22.11.34-00 sklasyfikowano „Nuty, drukowane lub w rękopisie, również oprawione lub ilustrowane”.

W myśl art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

W oparciu o § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Z powyższych przepisów wynika, że dostawa lub wewnątrzwspólnotowe nabycie książek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki VAT w wysokości 0%, jeżeli spełnione zostaną łącznie trzy warunki:

  • przedmiotem transakcji są książki mieszczące się w grupowaniu PKWiU 22.11,
  • transakcja nie dotyczy książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek,
  • sprzedawane książki oznaczone są symbolem ISBN.

Należy zauważyć, system ISBN został utworzony jako jednoznaczny międzynarodowy system identyfikacyjny każdej formy produktu lub wydania danego wydawnictwa zwartego, opublikowanego przez danego wydawcę.

Służy do jednoznacznej identyfikacji wydawcy i wydawanych przez niego publikacji zwartych.

Numerów ISBN nie nadaje się drukom muzycznym, które oznacza się numerami ISMN.

ISMN (międzynarodowy znormalizowany numer druku muzycznego) służy do jednoznacznej identyfikacji wydawcy i wydawanych przez niego druków muzycznych

Druki muzyczne, którym przysługuje numer ISMN to m.in.:

  • nuty muzyki popularnej
  • inne media stanowiące integralny składnik wydawnictwa muzycznego (np. nagranie na kasecie będące jedną z „części" kompozycji)
  • teksty piosenek wydane drukiem razem z muzyką, dołączone oddzielnie do partytury (wkładka z tekstem)
  • komentarze wydane drukiem razem z muzyką (także dostępne oddzielnie)
  • śpiewniki, także z nutami, opcjonalnie (mogą mieć numer ISBN, ISMN lub oba numery),
  • wydawnictwa muzyczne na nośnikach elektronicznych.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż stworzyła i wydała na użytek własny zbiór pt. „I.” w postaci śpiewnika z płytą CD (integralna część zbioru) dla uczniów i nauczycieli, który jest materiałem metodycznym do muzyki przeznaczonym do wykorzystania w szkolnictwie artystycznym i ogólnokształcącym.

Wnioskodawczyni uważa, że materiał ten jest:

  • wybitnie edukacyjny,
  • służy do wprowadzania i utrwalania pojęć muzycznych,
  • jest ewidentnie pomocą naukową.

Wnioskodawczyni wskazała, iż publikacja ta, jest nieseryjna, pierwsza i jedyna tego typu pomoc naukowa na rynku w Polsce.

Z uwagi na zawartość nut i zmianę systemu klasyfikacji w Bibliotece Narodowej, książka posiada numer ISMN jest to odpowiednik ISBN - jak wskazała Wnioskodawczyni - oraz posiada symbol PKWiU 22.11.34-00.

Ponadto Wnioskodawczyni podkreśla iż:

  • jest to podręcznik dla szkół muzycznych: dla uczniów i nauczycieli;
  • jest to książka do nauki, wydana w formie nutowej, bo dotyczy nauki odległości muzycznych - „I.", które tylko poprzez nuty można ukazać na papierze.

Wnioskodawczyni oświadcza, iż płyta nie jest odrębnym produktem. Występuje łącznie ze śpiewnikiem.

Wnioskodawczyni nie będzie nigdy sprzedawać samej płyty, gdyż płyta ta stanowi integralną część książki. Płyta załączona do śpiewnika nie jest przeznaczona do sprzedaży oddzielnie. Nie została nigdy na nią ustalona cena i nie będzie ustalona, ponieważ książka z dołączoną do niej płytą CD stanowi pomoc do nauki dla dzieci i nauczycieli.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż w przypadku dostawy produktów, które są ze sobą funkcjonalnie i merytorycznie związane i które nie mogą funkcjonować prawidłowo bez siebie, dochodzi w istocie do sprzedaży jednego produktu. Sprzedaż książki z dołączoną do niej płytą CD należy traktować jako jedną transakcję sprzedaży (dostawy) produktu, jakim jest książka z płytą. Nie dochodzi tutaj do nieodpłatnego przekazania (odrębnej sprzedaży) płyty CD, nabywca otrzymuje płytę jako składową część towaru.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawczynię stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy, należy uznać, iż sprzedaż przedmiotowej książki pt. „I.” - z płytą CD, sklasyfikowanej pod symbolem 22.11.34-00 „Nuty, drukowane lub w rękopisie, również oprawione lub ilustrowane”, która stanowi jednolity przedmiot dostawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż mieści się ona w grupowaniu ex 22.11 wymienionym w pozycji 48 załącznika Nr 3 „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %”.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, iż powinna stosować stawkę 0%, ponieważ książka jest pomocą naukową, podręcznikiem do nauki kształcenia słuchu - podstawowego przedmiotu w szkołach muzycznych; pierwszym i jedynym tego typu wydawnictwem na rynku potrzebnym i przydatnym dla dzieci w szkołach do nauki, . należało uznać za nieprawidłowe.

Ad.2.

Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji indywidualnej jest również ustosunkowanie się do wątpliwości Wnioskodawczyni, czy powinna się zarejestrować do podatku od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni z tytułu prowadzonej działalności oświatowej jest zwolniona od podatku VAT (także wtedy, kiedy wpływ roczny z czesnego przekracza 50.000 zł). Wnioskodawczyni część nakładu wydawniczego przekazała nieodpłatnie różnym osobom a część przeznaczyła do sprzedaży. Jednocześnie stwierdziła, iż przedmiotową publikację zrobiła raz i nie wie, czy jeszcze kiedykolwiek zrobi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni występuje jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż nakładu wydawniczego będzie czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka będzie podlegała opodatkowaniu ww. podatkiem.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zatem Wnioskodawca w sytuacji wystąpienia czynności opodatkowanej będzie zobowiązany co do zasady do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do przepisu art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 i 10 ustawy o VAT, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

W przedmiotowej sprawie przy ustaleniu prawa do zwolnienia decydujące znaczenie ma wartość sprzedaży opodatkowanej (sprzedaży przedmiotowych książek).

Zauważyć należy, że podmiot wykonujący czynności zwolnione od podatku w przypadku wykonania czynności innej niż zwolniona przedmiotowo od podatku, co do zasady, objęty jest zwolnieniem podmiotowym.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy wskazana w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, kwota uprawniająca do korzystania ze zwolnienia podmiotowego nie przekroczyła kwoty 50.000 zł, to Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 113 ust. 1, w zakresie podatku VAT. Jednakże zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT ww. zwolnienie utraci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.

Obowiązek podatkowy powstanie w momencie przekroczenia tej kwoty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, iż nie powinna się zarejestrować do VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawczynię zaklasyfikowania wyrobu według PKWiU. Zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług wytwórca lub usługodawca sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary lub usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie ten podmiot posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia towaru/usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Zatem to do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub świadczącego usługę należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Tut. organ nie jest organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez zainteresowanego.

Należy w tym miejscu również wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj