Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-61/11/MS
z 26 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011r. (data wpływu 13 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz szkół wyższych usług szkoleniowych (zajęć na studiach podyplomowych) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz szkół wyższych usług szkoleniowych (zajęć na studiach podyplomowych).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 kwietnia 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-61, 62/11/MS z dnia 24 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (osoba fizyczna prowadząca działalność gosp. wykonująca usługi osobiście) m.in. w zakresie 85.59B pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.60.Z działalność wspomagająca edukację, 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Od 1 stycznia 2011r. zwolnieniu od podatku VAT podlegają m.in. usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi osobiście i bezpośrednio zajęcia dydaktyczne dla słuchaczy na studiach podyplomowych w publicznych i niepublicznych szkołach wyższych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są ściśle związane z usługami szkół wyższych, gdyż uczelnie mogą realizować studia podyplomowe tylko i wyłącznie dzięki realizacji poszczególnych zajęć i przedmiotów przez indywidualnych dydaktyków. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż podlega zwolnieniu od podatku VAT w zakresie realizowanych przez niego zajęć dydaktycznych na studiach podyplomowych w szkołach wyższych w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 7 stycznia 2011r. z tytułu sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT, w szczególności usług doradczych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m. in. w zakresie 85.59B pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.60.Z działalność wspomagająca edukację, 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W dniu 7 stycznia 2011r. Wnioskodawca zarejestrował się jako czynny podatnik VAT, mając na uwadze dwie okoliczności: 1. rozszerzenie przedmiotu dotychczas prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej o usługi doradcze 70.22.Z w dniu 7 stycznia 2011r. (wcześniej Wnioskodawca nie miał usług doradczych w przedmiocie działalności, którą prowadzi od dnia 10 września 2001r.), 2. nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych z zakresu (tematyki) szeroko rozumianej problematyki funduszy strukturalnych. Przykładowe tematy realizowanych przez niego zajęć na studiach podyplomowych:

  1. wprowadzenie do problematyki polityki regionalnej i funduszy strukturalnych;
  2. wprowadzenie do problematyki Europejskiego Funduszu Społecznego;
  3. prawo w funduszach strukturalnych;
  4. ocena formalna i merytoryczna wniosków o dofinansowanie w ramach funduszy strukturalnych;
  5. aplikowanie o środki w ramach funduszy strukturalnych;
  6. wdrażanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;
  7. metodologia zarządzania projektem;
  8. opracowanie formularza wniosku o dofinansowanie z funduszy strukturalnych (generator wniosków aplikacyjnych) itp.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych polega na tym, iż na zlecenie publicznych i niepublicznych szkół wyższych Wnioskodawca prowadzi zajęcia dla słuchaczy studiów podyplomowych, w ramach których przekazuje im wiedzę i umiejętności w zakresie funduszy strukturalnych. Zajęcia są realizowane w ciągu roku akademickiego (w miesiącach od października do czerwca) w ramach weekendowych zjazdów (soboty - niedziele) w blokach zajęć dydaktycznych (np. 8 godzin dydaktycznych zajęć) dla grupy słuchaczy studiów podyplomowych (w grupach 10-osobowych - 60-osobowych) w formie wykładów i ćwiczeń.

Z ankiet, prowadzonych wśród słuchaczy studiów podyplomowych przez szkoły wyższe, które zlecają Wnioskodawcy realizację zajęć dydaktycznych, wynika, iż słuchacze podejmują studia podyplomowe w tematyce funduszy strukturalnych przede wszystkim z następujących powodów (Wnioskodawca cytuje fragment ankiety):

  1. wymagania pracodawcy,
  2. konieczność poświadczenia posiadanej wiedzy i kwalifikacji stosownym dokumentem, c. potrzeba podniesienia/nabycia nowych kwalifikacji,
  3. wyzwania rynku pracy,
  4. chęć założenia własnej działalności gospodarczej w zakresie problematyki funduszy strukturalnych.

Niemniej Wnioskodawca chce podkreślić, iż osobiście nie prowadzi tego typu ankiet, a jedynie otrzymuje stosowną informację od przedstawicieli szkół wyższych. Uczestnikami studiów podyplomowych z tematyki funduszy strukturalnych są przedstawiciele sektora publicznego (np. pracownicy urzędów pracy), prywatnego (np. pracownicy firm szkoleniowych i doradczych), pozarządowego (np. pracownicy stowarzyszeń), jak również osoby nieaktywne zawodowo i bezrobotne. Z dostępnych ogólnych danych wynika, iż uczestnicy zajęć wykorzystują nabytą wiedzę i umiejętności w ramach pełnionych przez siebie funkcji i stanowisk w miejscu pracy (np. specjalista ds. funduszy unijnych), jak również planują wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności w ramach funkcji i stanowisk w docelowym przyszłym miejscu pracy lub w ramach samozatrudnienia. Niemniej Wnioskodawca chce podkreślić, iż publiczne i niepubliczne szkoły wyższe nie prowadzą systematycznie i systemowo badań, dotyczących tego, jak konkretnie uczestnicy zajęć wykorzystują nabytą wiedzę i umiejętności. Tego rodzaju badania są prowadzone sporadycznie i incydentalnie.

Niemniej specyfika problematyki funduszy strukturalnych wskazuje na to, iż tematyka może być wykorzystana przede wszystkim w pracy. Wnioskodawca ma na uwadze przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005, który wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, a mianowicie w myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Specyfika problematyki funduszy strukturalnych wskazuje na to, iż tematyka odnosi się do wiedzy i umiejętności wykorzystywanych w celach zawodowych.

Zleceniodawcami w zakresie ww. usług edukacyjnych są dla Wnioskodawcy publiczne i niepubliczne szkoły wyższe, które zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami (w tym ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) są uprawnione do prowadzenia studiów podyplomowych. Wnioskodawca nie zawiera umów na świadczenie przedmiotowych usług edukacyjnych, a jedynie wystawia zleceniodawcom fakturę VAT (od stycznia 2011r.), a wcześniej rachunek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż kwoty, na które opiewają faktury VAT za przeprowadzenie zajęć nie obligują szkół wyższych (zleceniodawców) do zawierania przedmiotowych umów (zwyczajowo są to kwoty rzędu 1 -1,5 tys. zł brutto za blok zajęć).

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych, gdyż realizację studiów podyplomowych regulują nie przepisy o systemie oświaty, lecz przepisy o systemie szkolnictwa wyższego (ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym). Ponadto system oświaty nie obejmuje publicznych i niepublicznych szkół wyższych.

W przekonaniu Wnioskodawcy świadczone przez niego przedmiotowe usługi edukacyjne nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej „ustawa o VAT”) pkt 26 mówi o usługach świadczonych przez uczelnie [...] w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, a prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia na studiach podyplomowych są realizowane przez szkoły wyższe w ich procesie kształcenia.

Przedmiotowe usługi edukacyjne są świadczone w formach i na zasadach przewidzianych w Ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005r. i Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie rodzajów tytułów zawodowych nadawanych absolwentom studiów i wzorów dyplomów oraz świadectw wydawanych przez uczelnie (Dz. U. z 26 stycznia 2009r. Nr 11 poz. 61). Zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 grudnia 2008r. warunkiem wydania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest zrealizowanie przewidzianego w programie tych studiów zakresu kształcenia, złożenie egzaminów przewidzianych programem oraz złożenie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego, jeżeli program tych studiów to przewiduje. Zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym studia podyplomowe są inną niż studia wyższe i studia doktoranckie formą kształcenia przeznaczoną dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych (art. 2 pkt 1 ust. 11), uczelnia może prowadzić studia podyplomowe w zakresie związanym z prowadzonymi przez nią kierunkami studiów (art. 8 pkt 6 i 7), do kompetencji senatu uczelni należy m. in. uchwalanie regulaminu studiów podyplomowych oraz zasad przyjęć na studia (art. 62 pkt 1 ust. 2), do kompetencji rady podstawowej jednostki organizacyjnej należy w szczególności: uchwalanie, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez senat uczelni publicznej lub organ kolegialny uczelni niepublicznej, planów i programów studiów podyplomowych (art. 68 pkt 1 ust. 4).

Przedmiotowe usługi edukacyjne nie są świadczone w ramach uzyskanej akredytacji.

Przedmiotowe usługi edukacyjne nie są finansowane w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca podlega zwolnieniu z podatku VAT w zakresie świadczonych przez siebie usług edukacyjnych (zajęć na studiach podyplomowych), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ściśle związanych z usługami szkół wyższych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej „ustawa o VAT”), zwalnia się z VAT pkt 26 usługi świadczone przez uczelnie [...] w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są ściśle związane z usługami szkół wyższych, gdyż uczelnie mogą realizować studia podyplomowe tylko i wyłącznie dzięki realizacji poszczególnych zajęć i przedmiotów przez indywidualnych dydaktyków. W związku z powyższym Wnioskodawca sądzi, iż podlega zwolnieniu od podatku VAT w zakresie realizowanych przez siebie zajęć dydaktycznych na studiach podyplomowych w szkołach wyższych w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/UE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s.1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie jednostki naukowe polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (osoba fizyczna prowadząca działalność gosp. wykonująca usługi osobiście) m.in. w zakresie 85.59B pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.60.Z działalność wspomagająca edukację, 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi osobiście i bezpośrednio zajęcia dydaktyczne dla słuchaczy na studiach podyplomowych w publicznych i niepublicznych szkołach wyższych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są ściśle związane z usługami szkół wyższych, gdyż uczelnie mogą realizować studia podyplomowe tylko i wyłącznie dzięki realizacji poszczególnych zajęć i przedmiotów przez indywidualnych dydaktyków.

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych z zakresu (tematyki) szeroko rozumianej problematyki funduszy strukturalnych. Przykładowe tematy realizowanych przez niego zajęć na studiach podyplomowych:

  1. wprowadzenie do problematyki polityki regionalnej i funduszy strukturalnych;
  2. wprowadzenie do problematyki Europejskiego Funduszu Społecznego;
  3. prawo w funduszach strukturalnych;
  4. ocena formalna i merytoryczna wniosków o dofinansowanie w ramach funduszy strukturalnych;
  5. aplikowanie o środki w ramach funduszy strukturalnych;
  6. wdrażanie projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych;
  7. metodologia zarządzania projektem;
  8. opracowanie formularza wniosku o dofinansowanie z funduszy strukturalnych (generator wniosków aplikacyjnych) itp.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych polega na tym, iż na zlecenie publicznych i niepublicznych szkół wyższych Wnioskodawca prowadzi zajęcia dla słuchaczy studiów podyplomowych, w ramach których przekazuje im wiedzę i umiejętności w zakresie funduszy strukturalnych

Zleceniodawcami w zakresie ww. usług edukacyjnych są dla Wnioskodawcy publiczne i niepubliczne szkoły wyższe, które zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami (w tym ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) są uprawnione do prowadzenia studiów podyplomowych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług edukacyjnych.

Jednocześnie z uregulowań zawartych w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, dany podmiot winien być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo-rozwojową a usługi winny być świadczone w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Wnioskodawca wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty, a jedynie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi osobiście i bezpośrednio zajęcia dydaktyczne dla słuchaczy na studiach podyplomowych w publicznych i niepublicznych szkołach wyższych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne są ściśle związane z usługami szkół wyższych, gdyż uczelnie mogą realizować studia podyplomowe tylko i wyłącznie dzięki realizacji poszczególnych zajęć i przedmiotów przez indywidualnych dydaktyków. Zleceniodawcami w zakresie ww. usług edukacyjnych są dla Wnioskodawcy publiczne i niepubliczne szkoły wyższe, które zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami (w tym ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) są uprawnione do prowadzenia studiów podyplomowych.

Jednocześnie usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Pomimo, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę mogą być niezbędne do świadczenia usługi przez nabywcę – publiczną lub niepubliczną szkołę wyższa, to z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest podmiotem wymienionym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, tj. nie jest uczelnią, przedmiotowe usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Ponadto, żeby dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie kształcenia, mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dostawa towarów/świadczenie usług ściśle związanych z usługami kształcenia muszą być dokonywane przez ten sam podmiot, tj. przez uczelnię (szkołę wyższą), świadczącą usługę podstawową.

W analizowanym przypadku nie ma zastosowania art. 43 ust. 17 ustawy, ponieważ, jak wskazano wyżej, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, której takie zwolnienie przysługuje.

Reasumując, usługi w zakresie kształcenia realizowane na rzecz publicznych i niepublicznych szkół wyższych, świadczone przez Wnioskodawcę, nie będącego podmiotem wymienionym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie tego przepisu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Końcowo należy zauważyć, iż w kwestii zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych w ramach projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Europejskiego Funduszu Społecznego, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj