Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1048a/09/MN
z 27 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1048a/09/MN
Data
2010.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
Numer Identyfikacji Podatkowej
obniżenie podatku naliczonego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Przysługuje prawo do odliczenia przy nabyciu wydatków, związanych z przystosowaniem pomieszczenia wykorzystywanego do prowadzonej działalności, usług telekomunikacyjnych, usług monitoringu obiektu, energii elektrycznej oraz gazu przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku w zakresie, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w wysokości, w jakiej wydatki te będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną. Natomiast nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego przy nabyciu czynszu, gdyż wydatek ten nie jest dokumentowany fakturą VAT, a ponadto kwota podatku nie jest wyszczególniona.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) uzupełnionym w dniu 15 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku przy nabyciu towarów i usług związanych z przystosowaniem i eksploatacją lokalu do prowadzonej działalności gospodarczej, usług monitoringu i telekomunikacyjnych oraz energii elektrycznej, gazu i czynszu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku przy nabyciu towarów i usług związanych z przystosowaniem i eksploatacją lokalu do prowadzonej działalności gospodarczej, usług monitoringu i telekomunikacyjnych oraz energii elektrycznej, gazu i czynszu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi na terenie Polski działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie administracyjnej obsługi biura (8211Z). Z tytułu tej działalności Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Siedzibą prowadzonej firmy jest mieszkanie Wnioskodawcy, w którym na potrzeby działalności wyodrębniono 1 pokój. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca dokonuje niezbędnych wydatków, związanych z przystosowaniem tego pomieszczenia do prowadzonej działalności, tj. zakupiona została szafa wnękowa na dokumenty, 2 regały na dokumenty, urządzenie ksero, fax, 2 komputery, biurko + szuflady, krzesło. Pokój wymagał nieznacznych nakładów związanych z malowaniem z uwagi na podejmowanie klientów w siedzibie, a ponadto istniała konieczność dostosowania łącza internetowego poprzez zakup routera. Ze względu na położenie mieszkania Wnioskodawcy na parterze w kamienicy znajdującej się w niebezpiecznej części miasta, do której kilkakrotnie dokonywano włamań, podjęto decyzję o podpisaniu umowy z firmą ochroniarską, która co miesiąc fakturuje monitoring obiektu, w związku z czym Wnioskodawca dokonuje odliczania VAT. Ponadto „przepisano telefon stacjonarny” na firmę, w związku z czym na podstawie faktur Wnioskodawca dokonuje odliczania VAT.

Kosztem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w mieszkaniu są również procentowo ustalone koszty użytkowania części mieszkania, tj. energia elektryczna, gaz, czynsz. Z racji, że „rachunki” za zużycie energii elektrycznej i gazu oraz za czynsz są wystawiane na imię i nazwisko Wnioskodawcy, bez nr NIP, Wnioskodawca nie odlicza VAT, księgując je dowodem wewnętrznym w kwocie brutto.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż opisane zakupy mają związek ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż świadczone usługi podlegają opodatkowaniu wyłącznie stawką podstawową w wysokości 22%.

Ponadto wyjaśniono, iż zakup energii elektrycznej i gazu jest dokumentowany fakturami VAT na imię i nazwisko Wnioskodawcy, bez nr NIP, z adresem miejsca zamieszkania, który jest jednocześnie miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Wydatki na czynsz są uiszczane na podstawie nadesłanego przez wspólnotę mieszkaniową zawiadomienia o miesięcznym wymiarze czynszu, który dotyczy lokalu mieszkalnego. Zawiadomienie wystawiane jest na imię i nazwisko Wnioskodawcy z adresem lokalu. Zawiadomienie wystawiane jest w kwocie brutto bez podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje odliczenie podatku przy nabyciu zakupów związanych z przystosowaniem i eksploatacją lokalu do prowadzenia działalności gospodarczej oraz energii elektrycznej, gazu i czynszu...


Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie zakupów związanych z przystosowaniem pomieszczeń do prowadzenia działalności gospodarczej i koszty bieżącej obsługi nieruchomości, telefonu, monitoringu, niezależnie od tego, że siedziba firmy mieści się w mieszkaniu, uprawnia go do odliczenia podatku, gdyż ma to bezpośredni związek z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów. Natomiast faktury wystawiane na imię i nazwisko, bez nr NIP (energia, gaz i czynsz) księgowane są w koszty w ustalonej proporcji w kwocie brutto.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego, to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki uprawniające do odliczenia muszą być odpowiednio udokumentowane – np. fakturą VAT.

Zatem z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością, a także posiadanie odpowiedniego dokumentu – np. faktury VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu (w 1 pokoju) i będąc zarejestrowanym podatnikiem VAT dokonuje niezbędnych wydatków, związanych z przystosowaniem tego pomieszczenia do prowadzonej działalności, tj. zakupiona została szafa wnękowa na dokumenty, 2 regały na dokumenty, urządzenie ksero, fax, 2 komputery, biurko + szuflady, krzesło, router, usługi malowania. Ponadto Wnioskodawca dokonuje nabycia usług monitoringu obiektu oraz usług telekomunikacyjnych. Kosztem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w mieszkaniu są również procentowo ustalone koszty użytkowania części mieszkania, tj. energia elektryczna, gaz, czynsz, przy czym nabycie energii elektrycznej oraz gazu udokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na imię i nazwisko Wnioskodawcy, bez nr NIP, natomiast należność za czynsz udokumentowana jest zawiadomieniem o miesięcznym wymiarze czynszu, który dotyczy lokalu mieszkalnego. Zawiadomienie wystawiane jest w kwocie brutto bez podatku VAT.

Ponadto wskazano, iż opisane zakupy mają związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Analizując opisany stan faktyczny oraz przedstawione uregulowania prawne stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego przy nabyciu wydatków, związanych z przystosowaniem pomieszczenia wykorzystywanego do prowadzonej działalności, (tj. szafa wnękowa na dokumenty, 2 regały na dokumenty, urządzenie ksero, fax, 2 komputery, biurko + szuflady, krzesło, router, usługi malowania), o ile zakupy te są udokumentowane fakturami VAT i nie występują przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 cyt. ustawy.

W związku z nabywanymi usługami telefonicznymi Wnioskodawcy również przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, o ile oczywiście w całości będą one służyły czynnościom opodatkowanym.

Natomiast w odniesieniu do nabycia usług monitoringu obiektu, energii elektrycznej oraz gazu przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku w zakresie, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w wysokości, w jakiej wydatki te będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną. Wyjaśnić należy bowiem, iż koszty te, jak wynika z wniosku, dotyczą całości mieszkania, w związku z tym tylko odpowiednia ich część związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W omawianym stanie faktycznym nie będzie natomiast Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego przy nabyciu czynszu, gdyż wydatek ten nie jest dokumentowany fakturą VAT (we wniosku wskazano, iż należność za czynsz określona jest w zawiadomieniu), a ponadto kwota podatku nie jest wyszczególniona.

Końcowo podkreślić należy, iż brak numeru NIP na fakturach potwierdzających zakup energii elektrycznej i gazu nie przesądza o braku prawa do obniżenia podatku należnego. Niezależnie od tego, w przypadku błędnie określonych danych zawartych w fakturach zastosowania ma § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zgodnie z którym nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Wskazać należy, iż zagadnienie dotyczące możliwości zaliczenia opisanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych rozstrzygnięte zostanie odrębną interpretacją.


Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj