Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1774/11/MS
z 14 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011r. (data wpływu 29 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2012r. (data wpływu 9 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę dotacji (85% ze środków europejskich i 15% z budżetu krajowego) na pokrycie kosztów szkoleń w zakresie realizowanych projektów w ramach Priorytetów VI, VII, IX, działania: 7.3, 6.3, 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 3 sierpnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę dotacji (85% ze środków europejskich i 15% z budżetu krajowego) na pokrycie kosztów szkoleń w zakresie realizowanych projektów w ramach Priorytetów VI, VII, IX, działania: 7.3, 6.3, 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2012r. (data wpływu 9 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2012r. znak: IBPP1/443-1744/11/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (nr 6951/2008) prowadzonej przez Burmistrza Miasta G. Podstawowy przedmiot działalności, zgodnie z wpisem do EDG, to: 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Główni odbiorcy usług firmy to inne, większe firmy szkoleniowe – gdzie Wnioskodawca występuje jako podwykonawca, sektor publiczny i firmy prywatne. Dodatkowym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest realizacja projektów unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z różnorodnością form uzyskania przychodu Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji indywidualnej odnośnie opisanych poniżej stanów faktycznych.

Są to wybrane sytuacje z codziennej rzeczywistości biznesowej Wnioskodawcy. W niniejszym piśmie Wnioskodawca pomija przypadki, które nie budzą wątpliwości. Są to sytuacje, gdy zleceniodawcą są firmy komercyjne, opłacające szkolenia z własnych środków.

Do końca 2010r. Wnioskodawca sprzedawał swoje usługi jako przedmiotowo zwolnione z VAT, wystawiając faktury VAT ze stawką zw. Po zmianie przepisów, Wnioskodawca wyrejestrował się z VAT i od początku 2011r. do 21 sierpnia 2011r. wystawiał rachunki, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego. W dniu 21 sierpnia 2011r. Wnioskodawca przekroczył kwotę 150.000 PLN i stał się czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca podpisuje umowy o dofinansowanie, w których zobowiązuje się do realizacji projektów. Celem realizowanych projektów jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób pracujących, bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, poprzez rozwijanie ich kompetencji zawodowych i społecznych dzięki uczestnictwu w szkoleniach, doradztwie i coachingu.

Przykładowe tematy szkoleń:

  1. kurs krawiectwa,
  2. poszukiwanie pracy,
  3. kurs komputerowy,
  4. rozwijanie kompetencji osobistych, zarządzanie sobą w czasie, komunikacja interpersonalna, autoprezentacja,
  5. kurs sprzedawcy w sklepach spożywczych,
  6. kurs angielskiego.

Projekty są realizowane w ramach Priorytetów VI, VII, IX działania (odpowiednio) 7.3, 6.3, 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z zapisami umów o dofinansowanie projektu Wnioskodawca od Instytucji Pośredniczącej otrzymuje środki w formie zaliczki na pokrycie kosztów realizacji projektów. Środki pochodzą z dwóch źródeł: 85% płatności ze środków europejskich i 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego. Koszty projektu pokrywane są w 100% z dotacji, Wnioskodawca nie wnosi wkładu własnego, dla odbiorców wsparcia projekt jest bezpłatny.

Dla potrzeb realizacji każdego z projektów Wnioskodawca otwiera odrębny rachunek bankowy, gdzie przelewane są przez Instytucję Pośredniczącą pieniądze. Dzięki temu prowadzenie ewidencji wykorzystywania środków pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy jest bardzo łatwe i transparentne. Wszelkie płatności są rozliczane z tego konta za pomocą przelewów. Przelewy są opisywane w taki sposób, że bez najmniejszych wątpliwości można zidentyfikować dokument finansowy, którego płatność dotyczy. Środki wydatkowane są na podstawie budżetu zadaniowego ustalanego pomiędzy Instytucją Pośredniczącą a Wnioskodawcą.

W ramach realizowanych projektów Wnioskodawca odpowiada przed Instytucją Pośredniczącą za sprawną realizację projektu i osiągnięcie zakładanych rezultatów. W związku z tym Wnioskodawca aby mieć gwarancję wywiązania się z umowy z Instytucją Pośredniczącą przyjmuje na siebie obowiązki koordynatora projektu, które to stanowisko jest również ujęte w budżecie projektu. Niekiedy z racji wykonywanego zawodu trenera kompetencji biznesowych, Wnioskodawca jest również osobą prowadzącą zajęcia w ramach realizowanych projektów.

Również w tej samej sytuacji (Nowe Trendy jest wnioskodawcą i realizuje projekty w 100% finansowane ze środków publicznych), zgodnie z budżetem Wnioskodawcy przysługuje ryczałtowy zwrot kosztów pośrednich w wysokości 9% wartości projektu. Kwota ta jest ustalana w budżecie projektu. Koszty pośrednie stanowią wydatki ściśle powiązane z realizacją szkoleń przewidzianych w projekcie. Są to przykładowo: zakupy materiałów biurowych na potrzeby realizacji projektu, opłata za biuro projektu itp.

Szkolenia realizowane są przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach. Niekiedy są to osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umów cywilno-prawnych, a niekiedy inne firmy, które za realizację zlecenia wystawiają faktury VAT. W trakcie szkoleń uczestnikom zapewniane są przerwy kawowe i obiad, a także materiały szkoleniowe. Na potrzeby szkoleń kupowany jest sprzęt, m. in.: kamera, aparat fotograficzny, tablice interaktywne, flipcharty itp.

Otrzymywane dotacje nie stanowią dopłaty do ceny sprzedaży, nie są dotacjami cenowymi. Poziom dotacji wynosi 100%, 85% finansowane ze środków europejskich, 15% finansowane z budżetu krajowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Do końca 2010r. Wnioskodawca kosztami pełnienia obowiązków koordynatora i prowadzenia szkoleń przez właścicielkę firmy obciążał konto projektu na podstawie noty księgowej. Aktualnie, w związku ze zmianą stanu prawnego powstała wątpliwość, czy jest to właściwy dokument i czy od kwot za koordynację projektu i prowadzenie szkoleń, gdy Nowe Trendy jest wnioskodawcą a zarazem realizatorem projektu, a projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych, należy odprowadzać VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, od kwoty refundacji kosztów zarządzania, prowadzenia szkoleń w ramach projektu przez właściciela firmy i kosztów pośrednich związanych z realizacją projektu szkoleniowego w 100% finansowanego ze środków publicznych nie należy odprowadzać VAT. Właściwym dokumentem księgowym na podstawie którego kwoty te w przypadku, gdy realizatorem projektu i stroną umowy o dofinansowanie jest ten sam podmiot jest nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r. podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisuje umowy o dofinansowanie, w których zobowiązuje się do realizacji projektów. Celem realizowanych projektów jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób pracujących, bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, poprzez rozwijanie ich kompetencji zawodowych i społecznych dzięki uczestnictwu w szkoleniach, doradztwie i coachingu.

Przykładowe tematy szkoleń:

  1. kurs krawiectwa,
  2. poszukiwanie pracy,
  3. kurs komputerowy,
  4. rozwijanie kompetencji osobistych, zarządzanie sobą w czasie, komunikacja interpersonalna, autoprezentacja,
  5. kurs sprzedawcy w sklepach spożywczych,
  6. kurs angielskiego.

Projekty są realizowane w ramach Priorytetów VI, VII, IX działania (odpowiednio) 7.3, 6.3, 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z zapisami umów o dofinansowanie projektu Wnioskodawca od Instytucji Pośredniczącej otrzymuje środki w formie zaliczki na pokrycie kosztów realizacji projektów. Środki pochodzą z dwóch źródeł: 85% płatności ze środków europejskich i 15% z dotacji celowej z budżetu krajowego. Koszty projektu pokrywane są w 100% z dotacji, Wnioskodawca nie wnosi wkładu własnego, dla odbiorców wsparcia projekt jest bezpłatny.

Dla potrzeb realizacji każdego z projektów Wnioskodawca otwiera odrębny rachunek bankowy, gdzie przelewane są przez Instytucję Pośredniczącą pieniądze. Dzięki temu prowadzenie ewidencji wykorzystywania środków pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy jest bardzo łatwe i transparentne. Wszelkie płatności są rozliczane z tego konta za pomocą przelewów. Przelewy są opisywane w taki sposób, że bez najmniejszych wątpliwości można zidentyfikować dokument finansowy, którego płatność dotyczy. Środki wydatkowane są na podstawie budżetu zadaniowego ustalanego pomiędzy Instytucją Pośredniczącą a Wnioskodawcą.

W ramach realizowanych projektów Wnioskodawca odpowiada przed Instytucją Pośredniczącą za sprawną realizację projektu i osiągnięcie zakładanych rezultatów. W związku z tym Wnioskodawca aby mieć gwarancję wywiązania się z umowy z Instytucją Pośredniczącą przyjmuje na siebie obowiązki koordynatora projektu, które to stanowisko jest również ujęte w budżecie projektu. Niekiedy z racji wykonywanego zawodu trenera kompetencji biznesowych, Wnioskodawca jest również osobą prowadzącą zajęcia w ramach realizowanych projektów.

Również w tej samej sytuacji (Nowe Trendy jest wnioskodawcą i realizuje projekty w 100% finansowane ze środków publicznych), zgodnie z budżetem Wnioskodawcy przysługuje ryczałtowy zwrot kosztów pośrednich w wysokości 9% wartości projektu. Kwota ta jest ustalana w budżecie projektu. Koszty pośrednie stanowią wydatki ściśle powiązane z realizacją szkoleń przewidzianych w projekcie. Są to przykładowo: zakupy materiałów biurowych na potrzeby realizacji projektu, opłata za biuro projektu itp.

Szkolenia realizowane są przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach. Niekiedy są to osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umów cywilno-prawnych, a niekiedy inne firmy, które za realizację zlecenia wystawiają faktury VAT. W trakcie szkoleń uczestnikom zapewniane są przerwy kawowe i obiad, a także materiały szkoleniowe. Na potrzeby szkoleń kupowany jest sprzęt, m. in.: kamera, aparat fotograficzny, tablice interaktywne, flipcharty itp.

Otrzymywane dotacje nie stanowią dopłaty do ceny sprzedaży, nie są dotacjami cenowymi. Poziom dotacji wynosi 100%, 85% finansowane ze środków europejskich, 15% finansowane z budżetu krajowego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano – pozyskane dofinansowanie (85% ze środków europejskich, 15% z budżetu krajowego) przeznaczone jest na pokrycie poniesionych kosztów realizowanych przez Wnioskodawcę projektów szkoleniowych realizowanych w ramach Priorytetów VI, VII, IX działania (odpowiednio) 7.3, 6.3, 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (mających na celu aktywizację zawodową i społeczną osób pracujących, bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, poprzez rozwijanie ich kompetencji zawodowych i społecznych), to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym (kosztowym), a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży świadczonych przez Wnioskodawcę usług. W konsekwencji, w związku z realizacją projektów w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych oraz ze środków budżetowych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje (w 85% ze środków europejskich i w 15% z budżetu krajowego) przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektów w ramach Priorytetów VI, VII, IX działania (odpowiednio) 7.3, 6.3, 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu.

W konsekwencji przedmiotowe dotacje nie powinny być dokumentowane fakturami VAT o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że od kwoty refundacji kosztów zarządzania, prowadzenia szkoleń w ramach projektu przez właściciela firmy i kosztów pośrednich związanych z realizacją projektu szkoleniowego w 100% finansowanego ze środków publicznych nie należy odprowadzać VAT, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie kwestii wystawiania not księgowych należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, otrzymanych przez Wnioskodawcę kwot refundacji kosztów zarządzania, prowadzenia szkoleń w ramach projektów przez właściciela firmy i kosztów pośrednich związanych z realizacją projektów szkoleniowych w 100% finansowanych ze środków publicznych niemniej jednak należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj