Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-700/09/EA
z 18 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-700/09/EA
Data
2009.09.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa
kasa rejestrująca
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Brak obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej na straganie z odzieżą.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009r. (data wpływu 6 lipca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej na straganie z odzieżą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej na straganie z odzieżą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jest:

55.30.B – placówki gastronomiczne pozostałe

52.62.B – sprzedaż detaliczna pozostałych towarów prowadzona na straganach i targowiskach.

Obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na bazarze miejskim, na którym posiada dwa punkty sprzedażowe oddalone od siebie parędziesiąt metrów.

Pierwszy punkt to budka z piwem i jedzeniem fastfoodowym (mini bar), a drugi to stragan z odzieżą (czapki, szaliki, kostiumy kąpielowe).

Do listopada 2008r. Wnioskodawca nie był zobowiązany w świetle obowiązujących przepisów do ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej ze względu na zwolnienie podmiotowe.

W związku z wejściem w 2008r. przepisów o obowiązku rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych, będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% Wnioskodawca zainstalował (w mini barze) kasę fiskalną w 2008r.

Natomiast na straganie z odzieżą Wnioskodawca nie zainstalował kasy fiskalnej w 2008r., ponieważ nie przekroczył limitu, który w 2008r. wynosił 40.000 zł zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych. Do wyliczenia limitu Wnioskodawca zsumował przychód netto mini baru i przychód netto straganu z odzieżą. W chwili obecnej Wnioskodawca także korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie sprzedaży odzieży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przyjęty przez Wnioskodawcę stan faktyczny, że ma zainstalowaną tylko jedną kasę fiskalną w mini barze jest prawidłowy... Czy Wnioskodawca ma obowiązek zainstalować drugą kasę na straganie z odzieżą...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku instalować kasy fiskalnej na straganie z odzieżą, ponieważ do tej pory, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca nie był zobowiązany do ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy fiskalnej oraz nie przekroczył ustalonego limitu 40.000 zł dla osób prowadzących działalność gospodarczą, to w zakresie sprzedaży artykułów bądź usług nie wyłączonych ww. przepisami. Wnioskodawca uważa, że nadal przysługuje mu zwolnienie przedmiotowe w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Należy jednak zauważyć, że zwolnienie to, zgodnie z § 3 ust. 4 tego rozporządzenia, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ponadto w myśl § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na bazarze miejskim, na którym posiada dwa punkty sprzedażowe oddalone od siebie parędziesiąt metrów.

Pierwszy punkt to budka z piwem i jedzeniem fastfoodowym (mini bar), a drugi to stragan z odzieżą (czapki, szaliki, kostiumy kąpielowe).

Do listopada 2008r. Wnioskodawca nie był zobowiązany w świetle obowiązujących przepisów do ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej ze względu na zwolnienie podmiotowe.

W związku z wejściem w 2008r. przepisów o obowiązku rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych, będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% Wnioskodawca zainstalował (w mini barze) kasę fiskalną w 2008r.

Natomiast na straganie z odzieżą Wnioskodawca nie zainstalował kasy fiskalnej w 2008r., ponieważ nie przekroczył limitu, który w 2008r. wynosił 40.000 zł zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych. Do wyliczenia limitu Wnioskodawca zsumował przychód netto mini baru i przychód netto straganu z odzieżą. W chwili obecnej Wnioskodawca także korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie sprzedaży odzieży.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do wskazanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca nie przekroczył limitu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w związku z czym zastosowanie znajdzie przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, pozwalający korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, z wyjątkiem sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %, bez względu na symbol PKWiU.

Stosownie bowiem do postanowień § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia (pozycja ta obejmuje sprzedaż biletów komunikacji lotniczej oraz posiłków i towarów na pokładach samolotów – nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Reasumując obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących podlega sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %, bez względu na symbol PKWiU, natomiast w stosunku do pozostałej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, Wnioskodawca, w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, może korzystać do dnia 31 grudnia 2009r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia.

Zatem w przedstawionej sytuacji instalacja kasy fiskalnej w mini barze spowodowana została wprowadzeniem wyłączenia ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w § 2 i § 3, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia. Powyższe nie oznacza jednak obowiązku zainstalowania przez Wnioskodawcę kasy rejestrującej na straganie z odzieżą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj