Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-965/12/WN
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2012r. (data wpływu 18 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2012r. (data wpływu 21 września 2012r.), pismem z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 26 listopada 2012r.) oraz pismem z dnia 10 grudnia 2012r. (data wpływu 11 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonywanych w ramach budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 września 2012r. (data wpływu 21 września 2012r.), pismem z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 26 listopada 2012r.) oraz pismem z dnia 10 grudnia 2012r. (data wpływu 11 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wykonywanych w ramach budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca uczestniczy w budowie budynków mieszkalnych kwalifikujących się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Jego udział, jako jednego z podwykonawców budowy obejmuje - zgodnie z zawartą umową - wylanie i zagęszczenie masy betonowej do form oraz szalunków, przy czym na nim spoczywa wyprodukowanie lub zakup gotowej masy betonowej, jej dowiezienie na budowę własnymi lub wynajętymi środkami transportu specjalistycznego, oraz jej wylanie (rozładowanie) przy użyciu specjalistycznego sprzętu własnego lub wynajętego. Zdaniem Wnioskodawcy realizowane przez niego roboty należy zakwalifikować, jako usługi budowlane albo budowlano-montażowe: roboty związane z fundamentowaniem (PKWiU 45.25.2.), roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym (PKWiU 45.25.32) lub roboty betoniarskie pozostałe (PKWiU 45.25.32) realizowane na podstawie zamówienia (umowy) na zalanie fundamentów, stropów lub innych elementów betonowych budynków, budowli lub innych obiektów budowlanych na wskazanej budowie, z jej zakupem lub wyprodukowaniem i dowozem, a także rozładunkiem przy pomocy specjalistycznych środków transportu (betonomieszarki lub pompo-gruszki) wraz z usługą ich kierowców i operatorów, przy czym zamawiający wskazuje, że dotyczyć to będzie budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dodatkowo w piśmie z dnia 22 listopada 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wykonanie usługi dokumentował będzie fakturą VAT, w której usługę tą wykaże w jednej pozycji przyporządkowując jej właściwy symbol klasyfikacyjny PKWiU, bez wykazywania elementów składowych: materiały, wynajem sprzętu, transport, itd.”

Ponadto w piśmie z dnia 10 grudnia 2012r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony stan faktyczny o zdanie dotyczące treści faktury wystawionej przez Wnioskodawcę dokumentującej wykonanie usługi w brzmieniu: „przedmiotem umów zawieranych przez Wnioskodawcę będzie wykonanie usług budowlanych polegających na zalaniu betonem własnym fundamentów, stropów i innych elementów betonowych budynku oraz budowli, zbrojonych lub niezbrojonych, zgodnie z zakresem ustalonym w każdej z umów”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym usługa świadczona przez Wnioskodawcę zgodnie z umową zawartą z zamawiającym winna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 8 %, zgodnie z art. 41 ust. 2, w związku z ust. 12-12c oraz art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, jeżeli jest ona realizowana w ramach budowy objętej społecznym programem mieszkaniowym zarówno w sytuacji, gdy Wnioskodawca używa do jej wykonania wytworzonego przez siebie betonu, przetransportowanego na budowę własnymi specjalistycznymi środkami transportu obsługiwanych przez własnych operatorów, jak i w sytuacji betonu nabywanego od innych producentów oraz wynajmu specjalistycznych środków transportu od innych podmiotów?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa wykonywana przez niego - zgodnie z zawartą umową z zamawiającym - w zakresie opisanych robót budowlanych, w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług według przejściowej stawki 8% (7%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Z objaśnień wstępnych zawartych w tej klasyfikacji wynika, że budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca uczestniczy w budowie budynków mieszkalnych kwalifikujących się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT. Jego udział, jako jednego z podwykonawców budowy, obejmuje - zgodnie z zawartą umową - wylanie i zagęszczenie masy betonowej do form oraz szalunków, przy czym na nim spoczywa wyprodukowanie lub zakup gotowej masy betonowej, jej dowiezienie na budowę własnymi lub wynajętymi środkami transportu specjalistycznego oraz jej wylanie (rozładowanie) przy użyciu specjalistycznego sprzętu własnego lub wynajętego. Przedmiotem umów zawieranych przez Wnioskodawcę będzie wykonanie usług budowlanych polegających na zalaniu betonem własnym fundamentów, stropów i innych elementów betonowych budynku oraz budowli, zbrojonych lub niezbrojonych, zgodnie z zakresem ustalonym w każdej z umów.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, towar, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz powołany powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawcę, jako podwykonawcę, usługa budowlana obejmująca – zgodnie z zawartą umową – wylanie i zagęszczenie masy betonowej do form oraz szalunków (przy czym na nim spoczywa wyprodukowanie lub zakup gotowej masy betonowej, jej dowiezienie na budowę własnymi lub wynajętymi środkami transportu specjalistycznego oraz jej wylanie (rozładowanie) przy użyciu specjalistycznego sprzętu własnego lub wynajętego), wykonywana w ramach budowy budynków mieszkalnych kwalifikujących się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlega opodatkowaniu w całości stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Bez wpływu na powyższe rozstrzygnięcie pozostaje okoliczność, iż dla wyświadczenia przedmiotowej usługi zużywa masę betonową wytworzoną we własnym zakresie czy też nabytą uprzednio od innych producentów, jak również fakt, iż usługa ta świadczone jest przy użyciu własnego lub wynajętego sprzętu specjalistycznego.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto zaznaczyć należy również, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do niej w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy nie nakładają obowiązku na świadczącego usługi, o których mowa ww. art. 41 ust. 12 uzyskania od nabywcy jakiegokolwiek oświadczenia, potwierdzającego, iż czynności te związane są z obiektami objętymi społecznym programem mieszkaniowym.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach, zgodnie z art. 4 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. Tak jak co do zasady uznać należy, że jednoznaczne oświadczenie złożone przez nabywcę o wykorzystaniu towaru do robót budowlanych związanych z obiektami budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym będzie wystarczającym dowodem pozwalającym na zastosowanie przez podatnika stawki podatku 8%, to jednak ewentualne niezgodności z przedstawionym zdarzeniem przyszłym w tej dokumentacji mogą spowodować dla usługodawcy ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Tut. organ pragnie zauważyć, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług regulujące kwestię stawki podatku dla usług związanych z budownictwem mieszkaniowym nie odwołują się celem ich identyfikacji do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem, wskazanie przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU dla opisanych we wniosku czynności jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKOB oraz gdyby wykonywanych czynności nie można było zaliczyć do czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj