Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1220/09-2/AD
Data
2009.12.08
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
działalność rolnicza
hodowla
hodowla (chów) zwierząt
produkty rolne
rolnik ryczałtowy
Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni może być rolnikiem ryczałtowym, który odchowuje młodzież kurzą? Czy w związku ze zmianą PKWiU od 1 stycznia 2010 r. Zainteresowana nadal będzie mogła być rolnikiem ryczałtowym?
Wniosek ORD-IN
611 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie działalności wykonywanej przez rolnika ryczałtowego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie działalności wykonywanej przez rolnika ryczałtowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Zainteresowana zamierza prowadzić działalność rolniczą, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. polegającą na odchowie kur nieśnych. Będzie ona kupować jednodniowe kurczaki i odchowywać przez okres minimum 2 miesięcy w trakcie których będzie następował ich biologiczny wzrost. Okres przetrzymywania zakupionych kurczaków nie będzie dłuższy niż do czasu osiągnięcia przez kurę dojrzałości nieśnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni może być rolnikiem ryczałtowym, który odchowuje młodzież kurzą...
Zdaniem Wnioskodawczyni, odchowując młodzież kurzą będzie ona rolnikiem ryczałtowym. w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Art. 43 ust. 1 pkt 3 zwalnia od podatku od towarów i usług dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym. Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. zakup młodych kurczaków a następnie sprzedaż odchowanych kur ok. 16 tygodnia życia – przed osiągnięciem dojrzałości nieśnej obliguje Zainteresowaną do stosowania symbolu PKWiU 01.24.10-10.23 – Pisklęta i młodzież kurza, użytkowe). Ww. symbol PKWiU występuje w załączniku nr 2 w wykazie towarów i usług, od których dostawcy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług do ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Przepis art. 2 pkt 15 ustawy stanowi, iż przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42 00.11), a także świadczenie usług rolniczych.
Ponadto w myśl art. 2 pkt 20 ustawy, przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, w pozycji 8 zostały wymienione zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego sklasyfikowane w grupowaniu ex 01.2. Użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowana zamierza prowadzić działalność rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegającą na odchowie kur nieśnych. Będzie kupować jednodniowe kurczaki i odchowywać przez okres minimum 2 miesięcy w trakcie których będzie występował ich biologiczny wzrost. Okres przetrzymywania zakupionych kurczaków nie będzie dłuższy niż do czasu osiągnięcia przez kurę dojrzałości nieśnej. A zatem Wnioskodawczyni będzie prowadzić działalność rolniczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
Wg Zainteresowanej zakup młodych kurczaków a następnie sprzedaż odchowanych kur ok. 16 tygodnia życia – przed osiągnięciem dojrzałości nieśnej obliguje ją do stosowania symbolu PKWiU 01.24.10-10.23 – Pisklęta i młodzież kurza, użytkowe – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. Tut. Organ wskazuje, iż według obowiązującej dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.), grupowanie o nazwie „Pisklęta i młodzież kurza, użytkowe” również mieści się pod symbolem PKWiU – 01.24.10-10.23. Towary oznaczone tym symbolem nie są objęte żadnym wyłączeniem wskazanym w ww. pozycji 8 załącznika do ustawy. Są to więc produkty rolne w myśl art. 2 pkt 20 ustawy.
Jednocześnie należy podkreślić, iż w świetle przepisów art. 2 pkt 19 i art. 43 ust. 3, status rolnika ryczałtowego posiada tylko ten rolnik, który nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnował z przysługującego jemu zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni dokonując dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, o ile nie będzie obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnuje z przysługującego jej zwolnienia od podatku VAT – będzie rolnikiem ryczałtowym.
Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowaną.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie działalności wykonywanej przez rolnika ryczałtowego w związku z planowaną zmianą symbolu PKWiU od dnia 1 stycznia 2010 r. rozstrzygnięto pismem z dnia 8 grudnia 2009 r. nr ILPP2/443-1220/09-3/AD.
Odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej w dniu 8 grudnia 2009 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB1/415-988/09 -2/AK.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|