Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1015b/09/MR
z 18 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1015b/09/MR
Data
2010.03.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje


Słowa kluczowe
aport
objęcie udziałów
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki z o.o.



Wniosek ORD-IN 951 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu w dniu 19 lutego 2010 r. oraz w dniu 15 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania składników majątku w tym jedynie części należności i zobowiązań, które mają być wniesione aportem do spółki z o.o. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. uznania składników majątku w tym jedynie części należności i zobowiązań, które mają być wniesione aportem do spółki z o.o. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług transportowych, spedycji, magazynowania, przechowywania towarów i działalności handlowej artykułami branży motoryzacyjnej. Zamierza wnieść aportem do spółki z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa - działalność transportową i spedycyjną, w skład której weszłyby rzeczy ruchome (samochody, ciągniki siodłowe, przyczepy, naczepy, maszyny i urządzenia związane z działalnością transportową), prawa wynikające z zawartych umów związanych z działalnością transportową, wierzytelności, umowy, koncesje, zezwolenia, zorganizowane stanowiska pracy, zleceniodawcy z umowami. Budynek administracyjny, magazynowy, sklep, place parkingowe pozostałyby własnością Wnioskodawcy, która wynajmowałaby te budynki w istotnej części spółce z o.o., do której wniesiony byłby aport. Dla części przedsiębiorstwa – działalności transportowej i spedycyjnej możliwe jest przyporządkowanie poprzez ewidencje zdarzeń gospodarczych przychodów i kosztów, oraz wymienionych składników, które miałyby być wniesione jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wymieniony zespół składników będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy możliwość wniesienia aportem do spółki składników majątkowych w przypadku, jeżeli w przekazywanych składnikach będą występowały należności i zobowiązania w części uznanej przez wnoszącego aport wyczerpuje definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa określoną w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako stanowiący organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujący te zadania...


Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zdefiniowano pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wyodrębnienie organizacyjne - w ramach obecnie funkcjonującego przedsiębiorstwa można przyjmując kryterium przedmiotu działalności wydzielić odrębne sfery działalności, np. transport i spedycję. W oparciu o to kryterium można wydzielić zespół aktywów wykorzystywanych w celu świadczenia usług transportu i spedycji. Podobne wydzielenie dotyczy zobowiązań.

Także wniesienie składników majątkowych z wyłączeniem należności i zobowiązań można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla sytuacji opisanej we wniosku, składniki majątkowe, które miałyby być wniesione jako aport do spółki z o.o. stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Także wniesienie składników majątkowych bez należności i zobowiązań lub ich części w wartości uznanej przez wnoszącego aport, a dot. zorganizowanej części przedsiębiorstwa spełniają ustawowe warunki.

W celu potwierdzenia własnego stanowiska Wnioskodawca przytacza pismo Ministra Finansów oraz interpretacje indywidualne wydane w innych sprawach. Powołuje się również na informacje uzyskane telefonicznie z Krajowej Informacji Podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:


  1. istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.


Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości, będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego, kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca zamierza wnieść jako aport zespół składników wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo, niezbędnych do prowadzenia działalności transportowej i spedycyjnej wraz z wybranymi należnościami i zobowiązaniami. Z przedmiotu aportu zostaną wyłączone także nieruchomości (budynek administracyjny, magazynowy, sklep oraz place parkingowe), które Wnioskodawca zamierza wynająć w istotnej części spółce z o.o. otrzymującej aport.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki wydzielone z jego majątku, nie będą posiadały cech wymienionych w art. 5a pkt 4 ustawy, a zatem nie mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika bowiem, iż w ramach wyodrębnionej masy majątkowej służącej do wykonywania działalności transportowej i spedycyjnej zostaną przeniesione tylko niektóre zobowiązania związane z tą działalnością.

Czynnościami (m.in. aport), których przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, muszą być objęte bezwzględnie wszystkie elementy, które umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej. Nie można więc uznać, że Wnioskodawca wniesie jako aport zorganizowaną część przedsiębiorstwa, skoro nie wszystkie składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą stanowiły przedmiot aportu.

Wyłączenie więc z przedmiotu aportu istotnych elementów zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. wskazanych we wniosku zobowiązań i należności powoduje, że czynność tą należy uznać za aport sumy składników majątkowych i niemajątkowych, a nie aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu cytowanego art. 5a pkt 4 ustawy. Ustawodawca wskazał bowiem, iż w sytuacji gdy istnieją zobowiązania dotyczące zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to w trakcie wyodrębnienia tej masy majątkowej z przedsiębiorstwa zobowiązania te powinny być wydzielone w pełnej wysokości i przyporządkowane zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Analogiczne postąpić należy z należnościami.

Zatem dla uznania, iż wniesiona aportem będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, aport ten winien obejmować wszystkie elementy, w tym należności i zobowiązania związane z wyodrębnioną częścią przedsiębiorstwa. Nie jest więc dopuszczalne na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznanie dla celów podatkowych wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa przy uwzględnieniu tylko niektórych zobowiązań i należności związanych z majątkiem tej części przedsiębiorstwa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Dodać należy, że wniosek złożyła spółka osobowa, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, tym samym interpretacja wydana dla spółki osobowej nie wywołuje skutków prawnych dla jej wspólników.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj