Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-83/10/JP
z 9 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-83/10/JP
Data
2010.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatnik podatku od towarów i usług
wojewoda
zadania


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „...”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2009r. (data wpływu 29 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „...”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów.

Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „...”.

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach POKL, V priorytet Dobre rządzenie, dz. 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej.

Okres realizacji projektu to: 1 marca 2009r. – 31 grudnia 2010r.

Projekt zakłada szkolenia ogólne i specjalistyczne, wynikające z potrzeb i planu szkoleniowego, skierowane do różnych grup odbiorców UMW.

W oparciu o przeprowadzone badania zostały utworzone 4 grupy odbiorców:

  • kadra zarządzająca, do której skierowane są szkolenia dotyczące m.in. profesjonalnego zarządzania kadrami, etyka i strategie antykorupcyjne oraz skuteczne negocjacje,
  • informatycy - szkolenia specjalistyczne podnoszące wiedzę i umiejętności dotyczące obsługi i zarządzania już posiadanymi systemami,
  • pracownicy departamentu Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami - szkolenia specjalistyczne podnoszące umiejętności obsługi programu merytorycznego;
  • pracownicy merytoryczni - szkolenia ogólne poprawiające umiejętności obsługi narzędzi ICT, szkolenia związane bezpośrednio z wykonywaną pracą np. zamówienia publiczne, partnerstwo publiczno-prywatne, zarządzanie projektami unijnymi, efektywna komunikacja przez telefon, grafika komputerowa oraz standardy obsługi klienta.

Ponadto dostępna będzie platforma e-learningowa, dostępna dla wszystkich pracowników urzędu, na której umieszczone będą zasoby dydaktyczne w formie multimedialnej.Politechnika jest partnerem lidera projektu. Pracownicy Politechniki będą odpowiedzialni za organizację i przeprowadzenie szkolenia „...”.

Efekty projektu to:

  • 450 przeszkolonych pracowników UM,
  • 16 rodzajów modułów szkoleniowych,
  • 84 zrealizowanych modułów szkoleniowych, 3184 godzin szkoleniowych,
  • 11 przeszkolonych informatyków z zakresu zarządzania sieciami i bezpieczeństwa danych,
  • 3 pracowników departamentu geodezji przeszkolonych w zakresie zaawansowanej obsługi programu GeoMedia
  • 1365 uzyskanych certyfikatów ECDL,
  • 1 zbudowana platforma do obsługi szkoleń e-learningowych,
  • 450 pracowników korzystających ze szkoleń e-learningowych
  • 18 multimedialnych szkoleń umieszczonych na platformie.

Beneficjentami Ostatecznymi będą wszyscy pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

Rekrutacja uczestników projektu odbywać się z wykorzystaniem opracowanego na potrzeby projektu informatycznego systemu rekrutacji i monitoringu, umożliwiającego rejestrację, weryfikację danych i komunikację z uczestnikami. Na etapie rekrutacji nastąpi weryfikacja mająca na celu wykluczenie objęcia projektem pracowników finansowanych w ramach środków pomocy technicznej programów operacyjnych o ile tematyka szkolenia nie będzie dotyczyć systemu wdrażania funduszy strukturalnych. Przy rekrutacji jak również przy realizacji projektu przestrzegana będzie zasada równych szans w tym równość płci. Bezpośrednią rekrutację poprzedzi kampania informacyjno-promocyjna wśród kadry i pracowników. Nabór na poszczególne szkolenia będzie przez cały okres trwania projektu. Na potrzeby rekrutacji zostanie opracowany regulamin oraz wzór deklaracji uczestnictwa w projekcie. Narzędziem wspomagającym osiągnięcie zakładanej ilości uczestników oraz rezultatów będzie elektroniczny system zarządzania projektem zapewniający bezpieczną komunikację, rekrutację, ewaluację i monitoring.

Szkolenia dla pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa udostępnione będą bezpłatnie.

Właścicielem efektów (szkolenie) będą Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

W ramach projektu planowany jest zakup 2 serwerów, na których zostanie uruchomiona platforma e-learningowa, (aplikacyjnego i bazodanowego).

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. Projekt realizowany jest wspólnie z podziałem na zadania dla Lidera i Partnera. Liderem projektu pn. „...” jest Urząd Marszałkowski Województwa. Partnerem projektu jest Politechnika, która odpowiedzialna jest za realizację zadania 7 projektu, tj. organizację i przeprowadzenie szkolenia „...”.

Faktury wystawiane są na Lidera natomiast Partner wystawia notę zewnętrzną obciążającą na podstawie której Lider dokonuje zwrotu poniesionych kosztów. Ogólny nadzór nad całością projektu sprawuje Lider.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach w ramach POKL, V priorytet Dobre rządzenie, dz. 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej zamierza zrealizować projekt pn. „...”.

Okres realizacji projektu to: 1 marca 2009r. – 31 grudnia 2010r.

Projekt zakłada szkolenia ogólne i specjalistyczne, wynikające z potrzeb i planu szkoleniowego, skierowane do różnych grup odbiorców UM.

W oparciu o przeprowadzone badania zostały utworzone 4 grupy odbiorców:

  • kadra zarządzająca, do której skierowane są szkolenia dotyczące m.in. profesjonalnego zarządzania kadrami, etyka i strategie antykorupcyjne oraz skuteczne negocjacje,
  • informatycy - szkolenia specjalistyczne podnoszące wiedzę i umiejętności dotyczące obsługi i zarządzania już posiadanymi systemami,
  • pracownicy departamentu Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami - szkolenia specjalistyczne podnoszące umiejętności obsługi programu merytorycznego;
  • pracownicy merytoryczni - szkolenia ogólne poprawiające umiejętności obsługi narzędzi ICT, szkolenia związane bezpośrednio z wykonywaną pracą np. zamówienia publiczne, partnerstwo publiczno-prywatne, zarządzanie projektami unijnymi, efektywna komunikacja przez telefon, grafika komputerowa oraz standardy obsługi klienta.

Ponadto dostępna będzie platforma e-learningowa, dostępna dla wszystkich pracowników urzędu, na której umieszczone będą zasoby dydaktyczne w formie multimedialnej.

Szkolenia dla pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa udostępnione będą bezpłatnie.

W ramach projektu planowany jest zakup 2 serwerów, na których zostanie uruchomiona platforma e-learningowa (aplikacyjnego i bazodanowego).

Politechnika jest partnerem lidera projektu. Pracownicy Politechniki będą odpowiedzialni za organizację i przeprowadzenie szkolenia „...”.

Liderem projektu jest Urząd Marszałkowski Województwa. Partnerem projektu jest Politechnika, która odpowiedzialna jest za realizację zadania 7 projektu, tj. organizację i przeprowadzenie szkolenia „...”. Ogólny nadzór nad całością projektu sprawuje Lider.

Faktury wystawiane są na Lidera tj. Urząd Marszałkowski.

Należy zauważyć, że zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1760 ze zm.) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane są na Lidera projektu, tj. Urząd Marszałkowski Województwa czyli odrębny podmiot.

Skoro więc faktury wystawiane są na innego niż Wnioskodawca nabywcę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Politechniki oraz, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie skutków prawno-podatkowych rozliczeń dokonywanych pomiędzy Liderem i Partnerem projektu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego.

Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj