Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-986/09-4/IZ
z 23 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-986/09-4/IZ
Data
2009.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
instalacja
odliczenie częściowe
odliczenie podatku
ogrzewanie
spółdzielnie mieszkaniowe
świadczenie usług


Istota interpretacji
w zakresie w jakim usługi i towary nabywane w związku z modernizacją instalacji centralnego ogrzewania służą czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych zakupów. Jednocześnie Strona zobowiązana jest do opodatkowania odpłatnie świadczonej usługi montażu instalacji centralnego ogrzewania niezależnie od statusu nabywcy.



Wniosek ORD-IN 415 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej, przedstawione we wniosku z dnia 06.10.2009 r. (data wpływu 09.10.2009 r.), uzupełnionego, na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 28.10.2009 r. (data wpływu 02.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku oraz rozliczenia wykonania centralnego ogrzewania z osobami o różnych prawach własności- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.10.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku oraz rozliczenia wykonania centralnego ogrzewania z osobami o różnych prawach własności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z przepisami art. 75-77 prawa spółdzielczego zysk spółdzielni po pomniejszeniu o podatek dochodowy od osób prawnych stanowi nadwyżkę bilansową która podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni podjęło uchwałę w dniu 19.06.2009 r. o podziale nadwyżki bilansowej (zysku po opodatkowaniu) w sposób następujący;

  1. dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem osiedla otrzymującego dofinansowanie zgodnie z pkt 3,
  2. pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,
  3. dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania na Osiedlu P..

W treści uchwały Zgromadzenie Przedstawicieli Członków nie sprecyzowało zasad rozliczenia kwot przeznaczonych na poszczególne cele.

W zasobach mieszkaniowych Spółdzielnia posiada 84 nieruchomości - budynki mieszkalne, w tym 6 budynków wielolokalowych, których dotyczy pkt 3 uchwały.

W tych zasobach zamieszkują

  1. członkowie lub nie członkowie posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu,
  2. członkowie lub nie członkowie posiadający odrębną własność,
  3. nie członkowie zajmujący lokal na podstawie umowy najmu.

Z wymienionych wyżej osiemdziesięciu czterech budynków sześć (jedno osiedle) nie jest wyposażone w instalację c.o. lecz w ogrzewanie piecowe.

Podczas obrad Zgromadzenie Przedstawicieli podjęło decyzję o modernizacji wzmiankowanych sześciu budynków wielolokalowych, aby wyrównać standard zamieszkiwania. Kwoty podziału z nadwyżki bilansowej pokryją koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji c.o. takich jak urządzenia i wyposażenie węzła cieplnego tj. rozdzielacza ciepłomierza, wymienniki, a także instalacji rurowych tj. poziomów biegnących w piwnicach i pionów przechodzących przez mieszkania.

Właściciele lokali mieszkalnych (lokatorskich, własnościowych i odrębna własność) sfinansują z wpłat własnych tę część instalacji c.o., która dotyczy ich lokali czyli wartość robot w lokalu.

Inwestorem całości prac związanych z modernizacją - wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania jest Spółdzielnia.

Po zakończeniu zadania zostanie sporządzony protokół odbioru robót, który będzie podstawą do indywidualnego rozliczenia poniesionych nakładów z osobami posiadającymi tytuł prawny do lokalu w danym budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wykonanie centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych daje możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupach urządzeń na ten cel oraz czy rozliczenie tego zadania z osobami o różnych prawach własności powoduje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie instalacji centralnego ogrzewania nie daje możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach urządzeń na ten cel, ponieważ zakupy te traktuje się jako czynności mieszczące się w zwolnieniach przedmiotowych z podatku VAT o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podwyższenie wkładów z tytułu rozliczenia inwestycji członkom posiadającym lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT art. 153 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Osobom, które posiadają odrębną własność lokalu oraz osobom, które nie są członkami, a posiadają lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu należy na ich żądanie wystawić faktury VAT za usługę wykonania centralnego ogrzewania ze stawką 7% art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług. o których mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 212, art. 63, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich z podatku od towarów i usług.

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w swoich zasobach Spółdzielnia posiada 84 nieruchomości – budynki mieszkalne, z czego sześć (jedno osiedle) nie jest wyposażone w instalację c.o., lecz w ogrzewanie piecowe.

Podczas obrad Zgromadzenie Przedstawicieli podjęło decyzję o modernizacji sześciu budynków wielolokalowych, aby wyrównać standard zamieszkiwania. Kwoty podziału z nadwyżki bilansowej pokryją koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji c.o. takich jak urządzenia i wyposażenie węzła cieplnego tj. rozdzielacza ciepłomierza, wymienniki, a także instalacji rurowych tj. poziomów biegnących w piwnicach i pionów przechodzących przez mieszkania. Właściciele lokali mieszkalnych (lokatorskich, własnościowych i odrębna własność) sfinansują z wpłat własnych tę część instalacji c.o., która dotyczy ich lokali czyli wartość robót w lokalu.

Inwestorem całości prac związanych z modernizacją - wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania jest Spółdzielnia.

Skoro zatem właściciele lokali sfinansują z własnych wpłat część instalacji, która, dotyczy ich lokali, to oznacza, iż Spółdzielnia świadczy na ich rzecz odpłatną usługę montażu instalacji centralnego ogrzewania w ich lokalach, a zatem dokonuje czynności, która wypełnia dyspozycję ww. art. 5 ustawy.

W art. 43 ww. ustawy przewidziano zwolnienia z podatku dla enumeratywnie wymienionych tam towarów i usług. Z powyższego wynika zatem, iż w sytuacji gdy podatnik dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi wymienione w tym przepisie stosuje dla tych transakcji zwolnienie z podatku od towarów i usług. Usługa montażu instalacji centralnego ogrzewania nie została wymieniona, jak wskazuje Strona w art. 43 ustawy.

Jak już wskazano powyżej na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług. Co do zasady, za wyjątkami przewidzianymi w ustawie, (które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie) stawka określona w przepisach ustawy nie jest uzależniona od statusu podmiotu nabywającego usługę lecz od rodzaju określonej usługi. Przepisy obowiązującej ustawy w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług uzależniają bowiem wysokość stawki podatku, przewidują zwolnienie z podatku bądź uznają usługę za czynność niepodlegającą opodatkowaniu od rodzaju świadczonej usługi.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w zakresie w jakim usługi i towary nabywane w związku z modernizacją instalacji centralnego ogrzewania służą czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych zakupów. Jednocześnie Strona zobowiązana jest do opodatkowania odpłatnie świadczonej usługi montażu instalacji centralnego ogrzewania niezależnie od statusu nabywcy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sprecyzowanych pytań uznać należy za nieprawidłowe.

Jednocześnie pokreślić należy, iż z uwagi na to, że Wnioskodawca w złożonym wniosku o wydanie interpretacji nie sprecyzował pytań odnośnie zasadności wystawiania faktur osobom fizycznym oraz stawki podatku, Organ podatkowy w tym zakresie nie dokonał interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj