Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-986/09-4/IZ
Data
2009.12.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
instalacja
odliczenie częściowe
odliczenie podatku
ogrzewanie
spółdzielnie mieszkaniowe
świadczenie usług
Istota interpretacji
w zakresie w jakim usługi i towary nabywane w związku z modernizacją instalacji centralnego ogrzewania służą czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych zakupów. Jednocześnie Strona zobowiązana jest do opodatkowania odpłatnie świadczonej usługi montażu instalacji centralnego ogrzewania niezależnie od statusu nabywcy.
Wniosek ORD-IN
415 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej, przedstawione we wniosku z dnia 06.10.2009 r. (data wpływu 09.10.2009 r.), uzupełnionego, na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 28.10.2009 r. (data wpływu 02.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku oraz rozliczenia wykonania centralnego ogrzewania z osobami o różnych prawach własności- jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.10.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku oraz rozliczenia wykonania centralnego ogrzewania z osobami o różnych prawach własności.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Zgodnie z przepisami art. 75-77 prawa spółdzielczego zysk spółdzielni po pomniejszeniu o podatek dochodowy od osób prawnych stanowi nadwyżkę bilansową która podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni podjęło uchwałę w dniu 19.06.2009 r. o podziale nadwyżki bilansowej (zysku po opodatkowaniu) w sposób następujący; - dofinansowanie funduszu remontowego wszystkich zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem osiedla otrzymującego dofinansowanie zgodnie z pkt 3,
- pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,
- dofinansowanie wykonania centralnego ogrzewania na Osiedlu P..
W treści uchwały Zgromadzenie Przedstawicieli Członków nie sprecyzowało zasad rozliczenia kwot przeznaczonych na poszczególne cele. W zasobach mieszkaniowych Spółdzielnia posiada 84 nieruchomości - budynki mieszkalne, w tym 6 budynków wielolokalowych, których dotyczy pkt 3 uchwały. W tych zasobach zamieszkują - członkowie lub nie członkowie posiadający lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu,
- członkowie lub nie członkowie posiadający odrębną własność,
- nie członkowie zajmujący lokal na podstawie umowy najmu.
Z wymienionych wyżej osiemdziesięciu czterech budynków sześć (jedno osiedle) nie jest wyposażone w instalację c.o. lecz w ogrzewanie piecowe. Podczas obrad Zgromadzenie Przedstawicieli podjęło decyzję o modernizacji wzmiankowanych sześciu budynków wielolokalowych, aby wyrównać standard zamieszkiwania. Kwoty podziału z nadwyżki bilansowej pokryją koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji c.o. takich jak urządzenia i wyposażenie węzła cieplnego tj. rozdzielacza ciepłomierza, wymienniki, a także instalacji rurowych tj. poziomów biegnących w piwnicach i pionów przechodzących przez mieszkania. Właściciele lokali mieszkalnych (lokatorskich, własnościowych i odrębna własność) sfinansują z wpłat własnych tę część instalacji c.o., która dotyczy ich lokali czyli wartość robot w lokalu. Inwestorem całości prac związanych z modernizacją - wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania jest Spółdzielnia. Po zakończeniu zadania zostanie sporządzony protokół odbioru robót, który będzie podstawą do indywidualnego rozliczenia poniesionych nakładów z osobami posiadającymi tytuł prawny do lokalu w danym budynku.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy wykonanie centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych daje możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupach urządzeń na ten cel oraz czy rozliczenie tego zadania z osobami o różnych prawach własności powoduje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie instalacji centralnego ogrzewania nie daje możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach urządzeń na ten cel, ponieważ zakupy te traktuje się jako czynności mieszczące się w zwolnieniach przedmiotowych z podatku VAT o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podwyższenie wkładów z tytułu rozliczenia inwestycji członkom posiadającym lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT art. 153 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Osobom, które posiadają odrębną własność lokalu oraz osobom, które nie są członkami, a posiadają lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu należy na ich żądanie wystawić faktury VAT za usługę wykonania centralnego ogrzewania ze stawką 7% art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług. o których mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 212, art. 63, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich z podatku od towarów i usług. Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ze złożonego wniosku wynika, iż w swoich zasobach Spółdzielnia posiada 84 nieruchomości – budynki mieszkalne, z czego sześć (jedno osiedle) nie jest wyposażone w instalację c.o., lecz w ogrzewanie piecowe. Podczas obrad Zgromadzenie Przedstawicieli podjęło decyzję o modernizacji sześciu budynków wielolokalowych, aby wyrównać standard zamieszkiwania. Kwoty podziału z nadwyżki bilansowej pokryją koszty materiałów i prac dotyczących elementów wspólnych instalacji c.o. takich jak urządzenia i wyposażenie węzła cieplnego tj. rozdzielacza ciepłomierza, wymienniki, a także instalacji rurowych tj. poziomów biegnących w piwnicach i pionów przechodzących przez mieszkania. Właściciele lokali mieszkalnych (lokatorskich, własnościowych i odrębna własność) sfinansują z wpłat własnych tę część instalacji c.o., która dotyczy ich lokali czyli wartość robót w lokalu. Inwestorem całości prac związanych z modernizacją - wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania jest Spółdzielnia. Skoro zatem właściciele lokali sfinansują z własnych wpłat część instalacji, która, dotyczy ich lokali, to oznacza, iż Spółdzielnia świadczy na ich rzecz odpłatną usługę montażu instalacji centralnego ogrzewania w ich lokalach, a zatem dokonuje czynności, która wypełnia dyspozycję ww. art. 5 ustawy. W art. 43 ww. ustawy przewidziano zwolnienia z podatku dla enumeratywnie wymienionych tam towarów i usług. Z powyższego wynika zatem, iż w sytuacji gdy podatnik dokonuje dostawy towarów lub świadczy usługi wymienione w tym przepisie stosuje dla tych transakcji zwolnienie z podatku od towarów i usług. Usługa montażu instalacji centralnego ogrzewania nie została wymieniona, jak wskazuje Strona w art. 43 ustawy. Jak już wskazano powyżej na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług. Co do zasady, za wyjątkami przewidzianymi w ustawie, (które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie) stawka określona w przepisach ustawy nie jest uzależniona od statusu podmiotu nabywającego usługę lecz od rodzaju określonej usługi. Przepisy obowiązującej ustawy w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług uzależniają bowiem wysokość stawki podatku, przewidują zwolnienie z podatku bądź uznają usługę za czynność niepodlegającą opodatkowaniu od rodzaju świadczonej usługi. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w zakresie w jakim usługi i towary nabywane w związku z modernizacją instalacji centralnego ogrzewania służą czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych zakupów. Jednocześnie Strona zobowiązana jest do opodatkowania odpłatnie świadczonej usługi montażu instalacji centralnego ogrzewania niezależnie od statusu nabywcy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sprecyzowanych pytań uznać należy za nieprawidłowe. Jednocześnie pokreślić należy, iż z uwagi na to, że Wnioskodawca w złożonym wniosku o wydanie interpretacji nie sprecyzował pytań odnośnie zasadności wystawiania faktur osobom fizycznym oraz stawki podatku, Organ podatkowy w tym zakresie nie dokonał interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|