Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-928/09/MN
z 15 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-928/09/MN
Data
2009.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Przy założeniu, iż rozpoczęcie działalności nastąpi w drugiej połowie 2009 r., w odniesieniu do świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, można korzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o ile faktycznie każde świadczenie usługi będzie dokumentowane fakturą (bądź rachunkiem), w której zawarte będą w szczególności dane identyfikujące odbiorcę oraz liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy 25, a liczba odbiorców tych usług – 10.



Wniosek ORD-IN 1024 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pani prowadzić działalność gospodarczą w zakresie robót remontowych mieszkań w budownictwie społecznym u osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zakłada Pani, iż w pierwszym roku działalności przychód przekroczy 20.000 zł, w związku z czym będzie miała Pani obowiązek instalacji kasy rejestrującej. Jednakże wykonanie remontu trwa czasem kilka tygodni, w związku z czym zakłada Pani, iż w ciągu roku w całości wykona Pani 10 robót remontowych, dotyczących mieszkań dla 10 różnych osób fizycznych. Wskazała Pani również, że w tym, co stanowi przychód będą również zakupione materiały w celu wykonania usługi, czyli „przychody z działalności będą to zakupione materiały i wykonana usługa”. Dodatkowo wskazała Pani, iż każdy przychód będzie udokumentowany fakturą VAT lub rachunkiem (w zależności czy będzie Pani podatnikiem VAT czynnym, czy też zwolnionym).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje obowiązek instalacji kasy rejestrującej w opisanym przypadku w chwili przekroczenia w pierwszym roku prowadzenia działalności obrotu w wysokości 20.000 zł...


Zdaniem Wnioskodawcy jeśli można zidentyfikować zleceniodawcę lub osobę fizyczną, u której przeprowadzany będzie remont (modernizacja) mieszkania, nie będzie obowiązku instalacji kasy rejestrującej i stosowania jej do rozliczania w księdze przychodów i rozchodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 pkt 1 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności od obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz. U. Nr 228, poz. 1510). Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 35 tego załącznika wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:2)

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2008 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 203)


– przy czym:

2) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

3) Dotyczy również podatników rozpoczynających w 2009 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2009 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 35 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2009 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług – 10.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem Pani działalności będzie świadczenie usług remontowych, przy czym zakłada Pani, iż w ciągu roku w całości wykona Pani 10 robót remontowych dotyczących mieszkań dla 10 różnych osób fizycznych, które w trakcie pół roku przekroczą 20.000 zł. Jednocześnie każdy przychód będzie udokumentowany fakturą VAT lub rachunkiem (w zależności czy będzie Pani podatnikiem VAT czynnym, czy też zwolnionym).

Wobec powyższego, przy założeniu, iż rozpoczęcie działalności nastąpi w drugiej połowie 2009 r., w odniesieniu do świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie Pani mogła korzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o ile faktycznie każde świadczenie usługi będzie dokumentowane fakturą (bądź rachunkiem), w której zawarte będą w szczególności dane identyfikujące odbiorcę oraz liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy 25, a liczba odbiorców tych usług – 10.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj