Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1338/09/AK
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1338/09/AK
Data
2010.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność zwolniona od opodatkowania
łączenie spółek
mały przedsiębiorca
pomoc publiczna
przejęcie spółki
siedziba
specjalna strefa ekonomiczna
utrata prawa do zwolnienia
zezwolenie
zmiana siedziby
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
ustalanie terminu utraty prawa do zwolnienia z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z połączeniem spółek



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia terminu utraty prawa do zwolnienia z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z połączeniem spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia terminu utraty prawa do zwolnienia z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w związku z połączeniem spółek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, prowadzącą działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako SSE) na podstawie zezwolenia z dnia 30 marca 1999 r. Jako datę końcową obowiązywania zezwolenia oznaczono dzień 08 sierpnia 2016 r. Należy podkreślić, co będzie istotne przy ocenie stanu prawnego, iż Wnioskodawca zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE uzyskał przed 01 stycznia 2001 r.

Podstawę wydania zezwolenia stanowiły przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r., nr 42, poz. 274 z późn. zm.) oraz zarządzenia Ministra Gospodarki z dnia 06 maja 1997 r. w sprawie powierzenia "Specjalnej Strefie Ekonomicznej" S.A. udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej i wykonywania bieżącej kontroli działalności podmiotów gospodarczych na terenie SSE oraz ustalenia zakresu tej kontroli (M.P. nr 30, poz. 285), wydane po przeprowadzeniu przetargu przez Zarządzającego Specjalną Strefą Ekonomiczną utworzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w województwie katowickim (Dz. U. nr 88, poz. 397 i nr 28 poz. 155).

Zezwolenie zostało udzielone Wnioskodawcy na prowadzenie na terenie strefy działalności gospodarczej: działalności produkcyjnej, handlowej, usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Zgodnie z treścią zezwolenia Wnioskodawca spełnić musiał następujące warunki:

  • rozpoczęcie działalności w dniu 31.12.1999 r.,
  • zatrudnianie docelowo 43 pracowników do dnia 31.12.2004 r.,
  • poniesienie wydatków inwestycyjnych o wartości 14.408.000,00 zł w terminie do 31.12.2004 r. oraz
  • określonych wymogów w odniesieniu do wyrobów wytworzonych na terenie SSE.

Zezwolenie udzielone Wnioskodawcy było kilkakrotnie zmieniane:

  1. decyzją Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r.;
  2. decyzją Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2003 r.;
  3. decyzją Ministra Gospodarki z dnia 04 stycznia 2007 r.

Na podstawie powyższych zmian ustalono warunki uzyskania zezwolenia w ten sposób, że obowiązek dotyczący parytetu zatrudnienia spełniony miał zostać do 31 grudnia 2006 r., obowiązek poniesienia wydatków inwestycyjnych w kwocie 11 mln zł spełniony miał zostać do 31.12.2006 r., a wartość pomniejszona o podatek VAT wszystkich materiałów (składników, surowców, komponentów, części) nie wytworzonych na terenie strefy oraz usług nie wykonanych na jej terenie użytych do wytworzenia wyrobów lub wykonania usług na terenie strefy nie przekracza 93% udziału w cenie zapłaconej za wyrób lub usługę, pomniejszonej o podatek VAT.

Wszystkie warunki korzystania z zezwolenia zostały przez Wnioskodawcę spełnione. Warunki te zostały spełnione po dacie 31.12.2006 r. - jednakże pismem Ministerstwa Gospodarki termin na wypełnienie warunków został wydłużony do 31 maja 2007 r. i w tym terminie wszelkie warunki zostały rzeczywiście spełnione.

W związku z udzielonym Wnioskodawcy zezwoleniem ma on prawo do korzystania ze zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE - na podstawie przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r., nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Wnioskodawca planuje połączyć się ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością która swoją siedzibę ma poza terenem SSE. Planowane połączenie nastąpić ma w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, to jest przez przeniesienie całego majątku spółki Wnioskodawcy na spółkę przejmującą za udziały, które spółka przejmująca wyda akcjonariuszom spółki Wnioskodawcy.

Jako dzień połączenia Wnioskodawca planuje datę 01 lutego 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak w opisanym stanie faktycznym połączenie spółki Wnioskodawcy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę poza SSE, dokonane w dniu 01 lutego 2010 r. i wiążące się ze zmianą siedziby spółki, wpłynie na przysługujące spółce zwolnienie od podatku dochodowego, w świetle przepisu art. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. nr 188, poz. 1840 z późn. zm.).

W ocenie Wnioskodawcy w następstwie planowanego połączenia z inną spółką, zgodnie z postanowieniem przepisu art. 5 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (dalej jako Ustawa), Wnioskodawca utraci prawo do zwolnień podatkowych począwszy od roku obrotowego 2011, to jest z dniem 31 grudnia 2010 r.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż Wnioskodawca będzie objęty regułami ustanowionymi w art. 5 Ustawy, gdyż Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE przed dniem 01 stycznia 2001 roku.

Art. 5 ust. 1 Ustawy przewiduje, iż: "z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą

-w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001 /WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.)".

Skutki połączenia Wnioskodawcy z inną spółką uregulowane zostały z kolei w art. 5 ust. 6 Ustawy, zgodnie z którym począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą o którym mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy, połączyła się z inną spółką przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

Uzyskane przez Wnioskodawcę zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej uprawnia go do korzystania ze zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE - na podstawie przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wnioskodawca w dniu wejścia w życie Ustawy, to jest w dniu 1 maja 2004 r., zgodnie z wyżej powołanymi przepisami posiadał status małego przedsiębiorcy, bowiem spełniał wymogi określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.). Załącznik ten na dzień 01 maja 2004 r. stanowiły zalecenia KE 96/280/WE, zgodnie z którymi za przedsiębiorcę małego uznaje się przedsiębiorcę, który na dzień 1 maja 2004 r.:

  1. zatrudniał poniżej 50 pracowników;
  2. jego roczne obroty nie przekraczały 7 milionów EURO (zgodnie ze średnim kursem EURO na koniec 2003 r. kwota ta odpowiadała 33.019.000 zł) lub jego suma bilansowa nie przekraczała 5 milionów EURO (zgodnie ze średnim kursem EURO na koniec 2003 r. kwota ta odpowiadała 23.585.000 zł);
  3. odpowiadał kryteriom niezależności, określonym w treści tegoż załącznika.

W związku z tym, że Wnioskodawca na dzień wejścia w życie Ustawy spełniał wszystkie wymienione powyżej kryteria, bowiem:

  1. zatrudniał 24 pracowników;
  2. aktywa razem wyniosły 16.211.815,62 zł - poniżej progu sumy bilansowej;
  3. akcjonariuszami były 3 osoby fizyczne - założyciele,

w ocenie Wnioskodawcy zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 Ustawy, prawo do zwolnień podatkowych przysługiwać będzie Wnioskodawcy w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r.

Jako małego przedsiębiorcę Wnioskodawcę obowiązują przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 88, poz. 397) w brzmieniu na koniec grudnia 2000 roku.

Odnosząc powyższe rozważania do postanowień przepisu art. 5 ust. 6 pkt 2 Ustawy, zwrócić uwagę należy, że wprowadza on ograniczenie w terminie obowiązywania zwolnień podatkowych w przypadku, gdy dojdzie do połączenia spółki posiadającej zezwolenie na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będącej małym lub średnim przedsiębiorcą z inną spółką.

Wnioskodawca wskazał, że z dniem 01 lutego 2010 r. zamierza połączyć się ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, mającą siedzibę poza Specjalną Strefą Ekonomiczną. W opinii Wnioskodawcy, opartej na językowej interpretacji powyżej przywołanych przepisów, dokonanie połączenia we wskazanym powyżej terminie spowoduje, że Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2010 r. będzie miał prawo do korzystania z przysługujących mu zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast począwszy od roku obrotowego 2011 utraci prawo do tychże zwolnień podatkowych. Taka sytuacja zaistnieje w związku z dojściem do skutku połączenia, pomimo faktu iż zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 Ustawy, Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do korzystania ze zwolnienia do dnia 31 grudnia 2011 r.

Za taką interpretacją wskazanego przepisu przemawia jego wykładnia językowa. W opinii Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że stanowiąc iż przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym doszło do połączenia spółek, ustawodawca miał zamiar pozbawić spółkę prowadzącą działalność w strefie prawa do zwolnień podatkowych nie od chwili dokonania połączenia, ale od roku obrotowego następującego po roku w którym do takiego połączenia spółek doszło.

Pod pojęciem „roku obrotowego", na które wskazuje powyższy przepis, należy w przypadku Wnioskodawcy rozumieć rok kalendarzowy. Wnioskodawca w tej materii odwołuje się do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), a także do postanowienia § 33 Statutu spółki Wnioskodawcy, który pod pojęciem roku obrotowego nakazuje rozumieć rok kalendarzowy.

Mając powyższe na uwadze, dojść należy do przekonania, że utrata prawa do zwolnień podatkowych w przypadku połączenia spółki Wnioskodawcy z inną spółką, zgodnie ze sformułowaniem zawartym w art. 5 ust. 6 in fine Ustawy, nastąpi z dniem 31 grudnia 2010 r.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że brzmienie przepisu art. 5 ust. 6 Ustawy nie pozwala na inną jego interpretację niż literalna. Wskazanego postanowienia nie można interpretować a contrario, to jest wywodzić z niego, że Wnioskodawca utraci prawo do zwolnień podatkowych już z dniem połączenia bądź wstecz, w szczególności za okres poprzedzający dzień połączenia.

Interpretacja tego przepisu nie może również prowadzić do wniosku, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu uzyskanych wcześniej, w związku z posiadaniem zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, kwot podatku zaoszczędzonych w związku z występowaniem zwolnień podatkowych. Analizowany przepis bowiem wprost stanowi o utracie zwolnień podatkowych począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym dojdzie do połączenia spółki Wnioskodawcy z inną spółką.

Dla potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie konieczne jest odwołanie się do treści art. 5 ust. 3 Ustawy, zgodnie z którego treścią w przypadku cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., przedsiębiorca traci prawo do zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia. Ustawodawca przewidział zatem wprost sytuację, w której na uprawnionym do uzyskania zwolnień podatkowych ciąży obowiązek zapłaty podatku, którego podmiot nie uiścił w związku ze z posiadaniem zezwolenia uprawniającego do uzyskania zezwoleń. Tego postanowienia nie można traktować rozszerzająco i nie można odnosić go do stanu faktycznego niniejszej sprawy. Gdyby ustawodawca widział konieczność zastosowania podobnego mechanizmu do sytuacji w której dochodzi do połączenia spółek, przeniósłby jego stosowanie na okoliczności wskazane w art. 5 ust. 6 Ustawy.

W przypadku Wnioskodawcy zastosowanie nie znajdzie również art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidujący obowiązek zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego - przepis ten wszakże przewiduje takie konsekwencje, ale jedynie w przypadku cofnięcia zezwolenia. Tymczasem połączenie Wnioskodawcy z inną spółką nie będzie pociągało za sobą cofnięcia zezwolenia, a jedynie utratę prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego na przyszłość.

Analiza treści wyżej wskazanych przepisów zdaniem Wnioskodawcy prowadzi do wniosku, że w przypadku dojścia do połączenia spółki Wnioskodawcy z inną spółką, Wnioskodawca utraci prawo do korzystania ze zwolnień podatkowych, co jednak nie jest wprost równoznaczne z utratą zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE. Art. 5 ust. 6 Ustawy wprost stanowi o utracie zwolnienia od podatku, a nie o utracie zezwolenia. Podobną treść posiada art. 5 ust. 1 Ustawy. Wskazać należy, że przypadki w których może dojść do utraty bądź wygaśnięcia zezwolenia przewidziane zostały w art. 19 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Analiza tych przepisów każe twierdzić, że zwolnienie wygaśnie z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa.

W ocenie Wnioskodawcy bez wpływu na przysługujące Wnioskodawcy do 31 grudnia 2010 roku zwolnienie będzie również fakt, iż w wyniku połączenia spółek dojdzie do „zmiany" siedziby - spółka przejmująca ma siedzibę poza SSE, a zatem po połączeniu siedziba podmiotu pozostającego w obrocie gospodarczym będzie poza terenem SSE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj