Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-105/10/PSZ
z 19 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-105/10/PSZ
Data
2010.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
koszty uzyskania przychodów
nagrody w konkursach
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
Czy zakup alkoholu, który zostanie przeznaczony:a) na nagrody dla uczestników konkursów, zawodów,b) do bezpośredniego spożycia przez uczestników imprezy w trakcie jej trwania,będzie stanowił koszt uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem alkoholu w związku z wykonywanymi usługami - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem alkoholu w związku z wykonywanymi usługami.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą której przedmiotem jest m.in. organizacja imprez integracyjnych, szkoleniowych, okolicznościowych, zawodów sportowych, wyjazdów firmowych dla innych podmiotów gospodarczych, urzędów, instytucji, itp.

Pani firma jest organizatorem i pośrednikiem turystycznym, posiadającym wpis do Rejestru.

Większość usług jest świadczona przez podwykonawców (np. noclegi, lokale gastronomiczne, grupy artystyczne, instruktorzy, itp.), a Pani firma występuje jedynie w roli koordynatora. Za swoją pracę pobiera Pani wynagrodzenie w postaci prowizji, którą ustala każdorazowo przy kalkulacji oferty. W trakcie organizowanych na zlecenie klienta imprez dla ich uczestników, którymi są pracownicy i (lub) kontrahenci klienta, przeprowadzane będą konkursy, zawody, itp., podczas których dla uczestników rozdawane będą nagrody za udział w konkursie, zwycięstwo w zawodach, itd.

Zleceniodawcy, na rzecz których organizowała będzie Pani takie imprezy żądają (również wydając ustną dyspozycję), aby tymi nagrodami m.in. był alkohol, np. butelka wina, whisky, czy też innego alkoholu. Nie posiada Pani koncesji na sprzedaż alkoholu.

Ponadto zdarza się, że klienci chcą również, aby na imprezach, zwłaszcza odbywających się na wolnym powietrzu, oprócz standardowego wyżywienia i napojów, które sama Pani zakupuje, zapewnić im alkohol (zarówno nisko, jak i wysokoprocentowy) w celu bezpośredniego spożycia w trakcie imprezy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zakup alkoholu, który zostanie przeznaczony:


  1. na nagrody dla uczestników konkursów, zawodów,
  2. do bezpośredniego spożycia przez uczestników imprezy w trakcie jej trwania, będzie stanowił koszt uzyskania przychodu...


Zdaniem Wnioskodawcy, uznanie poniesionego wydatku na zakup alkoholu za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 w związku z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest uzasadnione z uwagi na fakt, iż zgodnie z cytowanym artykułem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy, a w tym przypadku zakup alkoholu służył będzie osiągnięciu przychodu, i nie będzie wydatkiem na cele reprezentacyjne. Zakupiony alkohol stanowił będzie część poniesionych przez Pani firmę wydatków związanych z organizacją ww. imprez.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przez pojęcie „zachować" należy rozumieć „dochować coś w stanie niezmienionym, nienaruszonym, utrzymać”. Natomiast „zabezpieczyć” oznacza „uczynić bezpiecznym, niezagrożonym, dać ochronę”. Można więc przyjąć, że koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, które umożliwią dalsze funkcjonowanie źródła. Kosztami podatkowymi są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, jednak dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione.

Kwalifikując zatem wydatek w koszty podatkowe trzeba stwierdzić, że spełnia on dwa warunki: wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów oraz nie może to być wydatek wymieniony w zamkniętym katalogu negatywnym, ujętym w przepisie art. 23 ustawy.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Stosownie do przepisu art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Jednocześnie, ustawodawca wyłączając z kosztów wydatki na reprezentację, nie zdefiniował tego pojęcia, wskazując jedynie, iż kosztem w szczególności nie będą wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że reprezentacja, to takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność, jako środki, do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego klienta czy kontrahenta.

Ze złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, której przedmiotem jest organizacja imprez integracyjnych, szkoleniowych, okolicznościowych, zawodów sportowych, wyjazdów firmowych dla innych podmiotów gospodarczych, urzędów, instytucji, itp., w trakcie których dla uczestników organizowane są różne konkursy, zawody, podczas których rozdawane są nagrody za udział. Nagrodami za zwycięstwo w zawodach, konkursach są często butelka wina, whisky, czy też innego alkoholu.

Zdarza się również, że klienci chcą, aby na imprezach, zwłaszcza odbywających się na wolnym powietrzu, oprócz standardowego wyżywienia i napojów, zapewnić im alkohol.

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na organizowanie imprez okolicznościowych - będących przedmiotem prowadzonej działalności, jak i zakup różnego alkoholu w postaci nagród za uczestnictwo w organizowanych przez Panią konkurencjach, a także przeznaczonego do spożycia w trakcie imprezy, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponoszone przez Panią wydatki związane są bezpośrednio z uzyskiwanymi przychodami, ponadto wiążą się ze specyfiką z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wydatki na zakup alkoholu dla potrzeb prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w zakresie organizacji imprez integracyjnych, szkoleniowych, okolicznościowych, zawodów sportowych, wyjazdów firmowych dla innych podmiotów gospodarczych, urzędów, instytucji nie mieszczą się w ramach definicji reprezentacji. Jak bowiem wynika z treści wniosku, zakup alkoholu nie jest dokonywany w celu stworzenia, wykreowania wizerunku Pani firmy, a służy wyłącznie wykonywaniu usług wchodzących w zakres prowadzonej działalności.

Zatem ponoszone przez Panią wydatki związane z organizacją różnego rodzaju imprez mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Należy podkreślić, że o zakwalifikowaniu poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który w swoim własnym interesie winien wykazać istnienie związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z uzyskiwanymi przychodami.

Należy również zwrócić uwagę, że poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem prawidłowego ich udokumentowania.

Końcowo wskazać należy, iż tutejszy organ podatkowy nie oceniał kwestii legalności prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w kontekście sprzedaży alkoholu, a w szczególności nie dokonał oceny czy podejmowane przez Panią działania nie stoją w sprzeczności z przepisami ustawy z dnia 26 października 1982 r. - o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2007 r., Nr 70, poz. 473 ze zm.) i są prawnie dozwolone.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj