Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-282/10-2/EK
z 20 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-282/10-2/EK
Data
2010.04.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie premii pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 604 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i marketingu na rynku polskim szeregu produktów/ marek należących do grupy U. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka sprzedaje towary poprzez dwa kanały dystrybucji:

  1. Do dystrybutorów (odbiorcy bezpośredni), którzy następnie najczęściej odsprzedają te towary hurtownikom, lokalnym i regionalnym sieciom detalicznym oraz placówkom detalicznym (odbiorcy pośredni); Hurtownicy, detaliczne sieci lokalne/regionalne oraz placówki detaliczne nie nabywają towarów bezpośrednio od spółki,
  2. Do dużych sieci sprzedaży detalicznej (dalej: klienci kluczowi).

W celu uatrakcyjnienia sprzedaży, spółka zamierza wypłacać, zarówno odbiorcom bezpośrednim (z obu kanałów) oraz odbiorcom pośrednim, premie pieniężne. Wypłata premii każdorazowo zależy od łącznego spełnienia określonych warunków (wymienione w poszczególnych punktach niżej). Alternatywnie, w przypadku wybranych kontrahentów wypłata premii pieniężnej może następować w ramach zlecenia obsługi sfery marketingowo-promocyjnej podmiotowi trzeciemu. Zlecenie takie wykonywane jest przez zewnętrzną agencję promocyjną (to agencja promocyjna w ramach świadczonej usługi m. in. wypłaca premie pieniężne, następnie zaś dolicza wartość wypłacanych premii do wartości świadczonej na rzecz spółki usługi promocyjnej).

Podejmowane działania mają skutkować wzrostem sprzedaży produktów spółki, dlatego też najefektywniejszą i najbardziej zasadną formułą ustalania wynagrodzenia za usługi jest określanie jego wysokości na podstawie poziomu (wolumenu) obrotu produktami Spółki zrealizowanym na etapie spółka-dystrybutor/spółka-klient kluczowy bądź dystrybutor-odbiorcy pośredni.

Spółka przewiduje następujące rodzaje premii pieniężnych:

1. Premie pieniężne kierowane do dystrybutorów/klientów kluczowych, którzy nabywają produkty bezpośrednio od spółki (odbiorcy bezpośredni):

  1. premia wypłacana w związku podejmowaniem przez dystrybutorów działań wspierających proces sprzedaży dokonywanej przez spółkę, obejmujących takie działania dystrybutorów, jak:- działania usprawniające i wspomagających logistykę spółki w zakresie dostaw towarów do dystrybutorów,- wynagrodzenie wypłacane pod warunkiem, że dystrybutor podejmuje działania polegające m.in. na zarządzaniu i monitorowaniu magazynowych stanów paletowych i obrotu paletowego, okresowym przekazywaniu spółce informacji o obrocie paletowym, ustalaniu i utrzymywaniu określonych poziomów salda paletowego, przestrzeganiu zasad obrotu paletowego,- działania związane z dostarczaniem określonych danych - wynagrodzenie wypłacane pod warunkiem, że dystrybutor gromadzi określone dane związane z obrotem produktami spółki (mogą dotyczyć np. monitorowania poziomu sprzedaży produktów spółki, dynamiki sprzedaży, rotację zapasów), zapewnia odpowiednią prezentację zebranych danych oraz przekazuje powyższe dane spółce,- działania związane z zarządzaniem płatnościami za produkty spółki -wynagrodzenie wypłacane pod warunkiem, że dystrybutor zapewnia nadzór nad stanem rozliczeń pomiędzy stronami, zachowuje terminy płatności należności, niezwłoczne informuje, przed upływem terminu płatności, o należnościach spornych i reguluje niesporne części należności, przekazuje dodatkowe dane zawarte w rachunku wyników i bilansie dystrybutora,
  2. premia wypłacana w związku z podejmowaniem przez dystrybutorów różnego rodzaju działań marketingowych, motywacyjnych; aktywnością dystrybutorów zmierzającą do intensyfikacji zakupów dokonywanych przez odbiorców pośrednich od dystrybutorów oraz intensyfikacji sprzedaży dokonywanej przez siły sprzedażowe dystrybutora,
  3. premia wypłacana w związku z podejmowaniem i okresowym realizowaniem określonych, ustalonych przez Spółkę, zadań dystrybucyjnych w zakresie dokonywania sprzedaży przez dystrybutorów do odbiorców pośrednich (okresowe akcje sprzedażowe),
  4. premia wypłacana w związku z podejmowaniem przez klientów kluczowych określonych usług o charakterze marketingowo-promocyjnym, przy tym kontrakt może przewidywać dodatkowe warunki wypłaty wynagrodzenia przez spółkę z tytułu usług klientów kluczowych, w tym efektów podejmowanych działań,
  5. premie pieniężne związane z podejmowaniem działań zmierzających do wprowadzania nowych lub zwiększenia dostępności produktów spółki w sieciach klientów kluczowych (wartość premii ustalana jest według wartości obrotu z danym odbiorcą),
  6. premia przeznaczona na podejmowanie przez klientów kluczowych dodatkowych działań/usług promocyjnych dotyczących produktów Spółki (dodatkowy budżet promocyjny) – wypłata i wartość premii ustalana jest według wartości sprzedaży produktów Spółki przez klientów kluczowych do odbiorców pośrednich.

2. Premie pieniężne kierowane do odbiorców pośrednich (hurtowników, lokalnych/regionalnych sieci detalicznych, placówek detalicznych), którzy nie dokonują zakupów bezpośrednio od spółki lecz od dystrybutorów, związane z podejmowaniem przez tych pośrednich odbiorców działań związanych z utrzymaniem asortymentu, określonym eksponowaniem produktów spółki, informowanie o produktach i podejmowaniem innych akcji promocyjnych:

  1. premia wypłacana w związku z utrzymaniem kluczowych marek- odbiorcy zobowiązują się do utrzymania w swoim asortymencie produktów wszystkich kluczowych marek Spółki we wszystkich swoich placówkach handlowych przez określony okres,
  2. premia wypłacana w związku z utrzymaniem stałego asortymentu – odbiorcy zobowiązują się do utrzymania (eksponowania) we wszystkich swoich placówkach handlowych, przez ustalony okres, określonej minimalnej liczby produktów z uzgodnionego asortymentu,
  3. premia wypłacana w związku z zapewnieniem odpowiedniej widoczności produktów Spółki, prezentacją produktów – odbiorcy zobowiązują się, że we wszystkich placówkach handlowych, przez określony okres, produkty Spółki z określonych kategorii produktowych będą odpowiednio prezentowane i będą zajmować określoną część ekspozycji odbiorcy lub zobowiązują się do okresowego umieszczenia dodatkowych ekspozycji produktów Spółki,
  4. premia wypłacana w związku z wprowadzaniem nowości – odbiorcy zobowiązują się do wprowadzenia w określonym czasie do swojego asortymentu określonej minimalnej liczby nowych produktów Spółki w danym roku,
  5. Premia wypłacana w związku z zapewnieniem odpowiedniej komunikacji konsumentom o produktach spółki – odbiorcy zobowiązują się do podejmowania określonych akcji promocyjnych, mających na celu informowanie konsumentów o określonych produktach i ich dostępności w sprzedaży – akcje te mogą obejmować m.in. przekazanie gazetek, wykonywanie ekspozycji paletowych, eksponowanie końcówek asortymentu, itp.,
  6. premia wypłacana w związku z podejmowaniem i okresowym realizowaniem określonych, ustalonych przez Spółkę, zadań dystrybucyjnych (tzw. zadanie specjalne), aktywności sprzedażowej w zakresie sprzedaży dokonanej przez odbiorców pośrednich ich klientom, przekazywania dodatkowych informacji,
  7. premia wypłacana w związku z podejmowaną aktywnością odbiorców pośrednich w zakresie sprzedaży produktów spółki- podstawą wypłaty premii jest podejmowanie działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży, ponieważ kryterium jej wypłaty jest wzrost poziomu zakupów dokonywanych przez odbiorców pośrednich od dystrybutorów,

– przy czym w tym przypadku to nie Spółka jest wypłacającym premię; premia wypłacana jest kontrahentowi przez agencję promocyjną współpracującą ze Spółką w ramach kompleksowej obsługi realizacji promocyjnych i marketingowych z kontrahentem; wartość premii jest następnie uwzględniana przy określaniu wynagrodzenia wypłacanego agencji przez spółkę z tytułu wykonywanych usług marketingowo-promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W powyższym stanie faktycznym spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji, czy działania podejmowane przez odbiorców (zarówno w sytuacjach opisanych w pkt 1 .a — 1 .f, jak również pkt 2.a — 2.g), za które wypłacane są przez spółkę premie pieniężne, objęte są zakresem przedmiotowym czynności opodatkowanych na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl postanowień art. 8 ust.1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe regulacje, każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu zachowania spełnia definicję usługi i podlega opodatkowaniu podatkiem Vat jako świadczenie usług. Konieczność szerokiego rozumienia pojęcia „świadczenia usług” wynika również stąd, że w świetle wskazanych reguł jest nim każde świadczenie niebędące „dostawą towarów”. Uznanie danego świadczenia za odpłatne zależne jest od istnienia stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem musi mieć charakter bezpośredni – innymi słowy, z danego stosunku prawnego będącego podstawą wykonywania usługi musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Uznanie danego świadczenia za opłatne zależne jest od istnienia stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem musi mieć charakter bezpośredni – innymi słowy, z danego stosunku prawnego będącego podstawą wykonania usługi musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W praktyce, podmioty działające na rynku (producenci, dystrybutorzy) podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne odbiorcom. Skutki podatkowe działań/zdarzeń, których dotyczą wypłacane premie pieniężne uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 25 ust. 4 ustawy o vat, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Z drugiej strony podmioty gospodarcze kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą również w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu wykonywania przez odbiorcę pewnych szczególnych działań, np. realizację planu zakupowo-sprzedażowego, zarządzanie płatnościami za zrealizowane dostawy, ciągłość sprzedaży określonych produktów, podejmowanie działań polegających na określonym prezentowaniu produktów, podejmowanie działań zmierzających do intensyfikowania sprzedaży konsumentów, podejmowanie określonych akcji promocyjnych, przekazywanie dodatkowych danych i informacji dotyczących obrotu produktami, itp. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna jest ściśle i bezpośrednio związana z określonymi zachowaniami odbiorców stanowiącymi świadczenie usług przez nabywcę, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem vat na zasadach ogólnych. W przedstawionym na wstępie stanie faktycznym (zarówno w zakresie działań opisanych w pkt 1.a - 1.f oraz 2.a -2.g) mamy do czynienia z drugą ze wskazanych powyżej sytuacji.

W powyższych przypadkach wypłata wynagrodzenia w formie premii pieniężnych jest bowiem uzależniona od określonych zachowań odbiorców, podejmowania aktywnych działań odbiorcy zmierzających do wypełnienia warunku uprawniającego do wypłaty premii. Działania kontrahentów będą miały bezpośredni wpływ na samo otrzymywanie premii oraz jej wysokość. Zatem z perspektywy VAT w relacjach między spółką a kontrahentami mamy do czynienia z dwoma odrębnymi transakcjami: dostawą towarów oraz świadczeniem usług (zaś w przypadku odbiorców pośrednich - wyłącznie ze świadczeniem usług na rzecz spółki). Wynagrodzenie (premia) nie ma w tym przypadku charakteru uznaniowego, dobrowolnego i bezwarunkowego - lecz uzależniona jest od wykonania przez usługobiorcę konkretnych działań. Działaniami tymi może być podejmowanie zadań w zakresie zarządzania sprzedażą, logistyką i zakupami (usprawnienia logistyczne, utrzymywanie asortymentu, monitorowanie sprzedaży i przekazywanie danych) lub z zakresu merchandisingu, zarządzania powierzchnią sprzedażową i prezentacją produktów (prezentacja produktów, dodatkowe ekspozycje) albo w innym zakresie, jednak działania zawsze mają przyczyniać się do zintensyfikowania sprzedaży produktów spółki.

Zgodnie z powyższym, pomiędzy stronami, we wszystkich przypadkach wypłaty premii przez spółkę powstaje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o vat stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem (odbiorcy stają się podmiotem zobowiązanym do podejmowania określonych działań). Wypłacenie premii pieniężnej, stanowiące zobowiązanie spółki wobec odbiorcy w przypadku podjęcia ustalonych między stronami działań i realizacji warunków porozumienia o wypłacie premii, ma charakter wynagrodzenia za realizację tych działań.

Wskazać należy, że stanowisko powyższe potwierdza m.in. interpretacja Ministra Finansów wyrażona w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/04/AP/4026, w którym wskazano, że gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania określonej wysokości obrotów w pewnym okresie i w określony sposób lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu.

Takie działania (świadczenie usługi przez odbiorcę uprawnionego do premii) należy odpowiednio udokumentować. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o vat, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…). Zatem odbiorcy, w analizowanej sytuacji, z tytułu podejmowania określonych działań (świadczenie usług) za które otrzymują premie pieniężne zobowiązani będą do ich udokumentowania poprzez wystawienie faktury VAT na rzecz Spółki.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, że opisane wyżej usługi odbiorców wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych spółki (sprzedaż produktów Spółki), na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od tych odbiorców faktur VAT, dokumentujących zdarzenia/działania związane z wypłacanymi premiami pieniężnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż wskazana interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od odbiorców faktur VAT, dokumentujących działania związane z wypłacanymi premiami pieniężnymi, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj