Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-147/12-6/KK
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 12 października 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 14 stycznia 2013r. (data wpływu 16 stycznia 2013 r.) oraz pismem z dnia 30 stycznia 2013r. (data wpływu 04 lutego 2013r,.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania luzem wyrobów o kodach 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 – jest nieprawidłowe
  • w pozostałym zakresie tj. braku obowiązku podatkowego z tytułu produkcji oraz braku obowiązku prowadzenia produkcji w składzie podatkowym dla nieakcyzowego wyrobu o kodzie CN 381400, braku obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży, wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów określonych w poz. 1-20, złożenia zabezpieczenia akcyzowego, braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania pozostałych wyrobów określonych w poz. 1-20 wniosku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • obowiązku prowadzenia produkcji wyrobu nieakcyzowego o kodzie CN 381400 w składzie podatkowym,
  • powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji wyrobu nieakcyzowego o kodzie CN 381400,
  • powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży wyrobów określonych w poz. 1-20 w czystej postaci,
  • powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia, importu oraz eksportu wyrobów akcyzowych określonych w poz. 1-20 wniosku,
  • złożenia zabezpieczenia akcyzowego,
  • braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania luzem wyrobów akcyzowych o kodach 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29,
  • braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania pozostałych wyrobów akcyzowych określonych w poz. 1-20 wniosku.

W dniu 16 stycznia 2013 r. oraz 30 stycznia 2013r. wniosek został uzupełniony poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzeń przyszłych, przeformułowanie pytań oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenia przyszłe.

I. Spółka zamierza rozpocząć handel hurtowy oraz detaliczny w kraju następującymi substancjami:

  1. Ksylen (mieszanina izomerów) Kod CN 29024400 (zał. 1 poz. 35)
  2. o - Ksylen Kod CN 29024100 (zał. 1 poz. 35)
  3. m - Ksylen Kod CN 29024200 (zał. 1 poz. 35)
  4. p - Ksylen Kod CN 29024300 (zał. 1 poz. 35)
  5. Toluen Kod CN 29023000 (zał. 1 poz. 35)
  6. […] Kod CN 27075090 (zał. 1 poz. 24)
  7. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  8. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  9. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  10. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  11. […] Kod CN 27101225 (zał. 1 poz. 27)
  12. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  13. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  14. oleje ropy naftowej Kod CN 27 10 (zał. 1 poz. 27)
  15. wazeliny, parafiny, woski mikrokrystaliczne Kod CN 27 12 ... (zał. 1 poz. 29)
  16. Olej sojowy ex 1507 (zał. 1 poz. 1)
  17. Pozostałe oleje ex 1510 00 (zał. 1 poz. 4)
  18. olej palmowy i jego frakcje, ex 1511 (zał. 1 poz. 5)
  19. olej kokosowy, ex 1513 (zał. 1 poz. 7)
  20. pozostałe ciekłe tłuszcze i oleje roślinne, ex 1515 (zał. 1 poz. 9)

-do innych zastosowań niż cele opałowe lub napędowe.

W części, w zakresie produktów wymienionych powyżej Spółka otrzymała pozytywną interpretację w dniu 6 października 2009 r., ale bez uwzględnienia postanowień dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz. U. UE L Nr 9 z 14.01.2009, s. 12). Interpretacja dotyczyła w zasadzie obrotu krajowego.

Spółka wystąpiła do Urzędu Celnego […] w trybie art. 16 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym z powiadomieniem o zamiarze podjęcia działalności w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. W dniu 16 sierpnia 2012 r. Naczelnik Urzędu Celnego[…]wydał decyzję ustalającą dopuszczalne normy zużycia surowca.

Spółka nie prowadzi działalności jako zarejestrowany odbiorca, jak również nie prowadzi składu podatkowego.

II. Spółka rozpoczęła produkcję wyrobu nieakcyzowego […] kod CN 381400 z użyciem następujących substancji:

  1. Ksylen (mieszanina izomerów) Kod CN 29024400
  2. […] Kod CN 27101221

III.Spółka zamierza rozpocząć obrót wewnątrzwspólnotowy (nabywać i dostarczać wewnątrzwspólnotowo) następującymi substancjami:

  1. Ksylen (mieszanina izomerów) Kod CN 29024400
  2. o - Ksylen Kod CN 29024100
  3. m - Ksylen Kod CN 29024200
  4. p – Ksylen Kod CN 29024300
  5. Toluen Kod CN 29023000
  6. […] Kod CN 27075090
  7. […] Kod CN 27101221
  8. […] Kod CN 27101221
  9. […] Kod CN 27101221
  10. […] Kod CN 27101221
  11. […] Kod CN 27101225
  12. […] Kod CN 27101221
  13. […] Kod CN 27101221
  14. oleje ropy naftowej Kod CN 27 10 ….
  15. wazeliny, parafiny, woski mikrokrystaliczne Kod CN 27 12 ....
  16. Olej sojowy ex 1507
  17. Pozostałe oleje ex 1510 00 …
  18. olej palmowy i jego frakcje, ex 1511
  19. olej kokosowy, ex 1513
  20. pozostałe ciekłe tłuszcze i oleje roślinne, ex 1515

-do innych zastosowań niż cele opałowe lub napędowe.

IV. Spółka zamierza rozpocząć export oraz import następujących substancji

  1. Ksylen (mieszanina izomerów) Kod CN 29024400
  2. o - Ksylen Kod CN 29024100
  3. m - Ksylen Kod CN 29024200
  4. p – Ksylen Kod CN 29024300
  5. Toluen Kod CN 29023000
  6. […] Kod CN 27075090
  7. […] Kod CN 27101221
  8. […] Kod CN 27101221
  9. […] Kod CN 27101221
  10. […] Kod CN 27101221
  11. […] Kod CN 27101225
  12. […] Kod CN 27101221
  13. […] Kod CN 27101221
  14. oleje ropy naftowej Kod CN 27 10 ….
  15. wazeliny, parafiny, woski mikrokrystaliczne Kod CN 27 12 ....
  16. Olej sojowy ex 1507
  17. Pozostałe oleje ex 1510 00 …
  18. olej palmowy i jego frakcje, ex 1511
  19. olej kokosowy, ex 1513
  20. pozostałe ciekłe tłuszcze i oleje roślinne, ex 1515

-do innych zastosowań niż cele opałowe lub napędowe.

Pismem z dnia 14 stycznia 2013r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje stanowiące odpowiedź na postawione w wezwaniu pytania:

W jakim trybie Spółka nabyła lub będzie nabywać wyroby akcyzowe, o których mowa we wniosku:

  1. Czy Spółka nabyła lub będzie nabywać ww. wyroby wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?
  2. Czy Spółka nabyła lub będzie nabywać ww. wyroby wewnątrzwspólnotowo z zapłaconą akcyzą?
  3. Czy Spółka dokonała lub będzie dokonywać importu ww. wyrobów akcyzowych, tj. przywozu z terytorium państwa trzeciego (spoza Unii Europejskiej) na terytorium kraju?
  4. Czy Spółka nabyła lub będzie nabywać ww. wyroby na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, czy też w ramach tej procedury?

  1. Spółka zamierza nabywać wyroby poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, spółka nie ma składu podatkowego, nie korzysta również z usługowego składu podatkowego, nie jest też zarejestrowanym odbierającym i nie korzysta z takiej instytucji.
  2. Substancje wskazane we wniosku obciążone są w Polsce stawką akcyzy 0%. W innych krajach UE substancje te nie są wyrobami akcyzowymi lub stawka jest 0%. W przypadku wyrobów ze stawką 0% Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby z rozliczoną akcyzą. Natomiast w przypadku wyrobów nie objętych obowiązkiem akcyzowym w innych krajach europejskich nie ma takiej możliwości.
  3. Spółka zamierza dokonywać importu ww. wyrobów akcyzowych (przywozu z państwa trzeciego na terytorium kraju).
  4. Odpowiedź jw. Spółka zamierza nabywać wyroby poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Pismem z dnia 30 stycznia 2013r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego o następujące elementy:

  1. Wnioskodawca wskazuje, że wyroby nieakcyzowe objęte pytaniem nr 1 (ad 2 i 3), to wyroby wskazane w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego [..]z dnia […] w postaci […] CN 381400.
  2. Wyroby akcyzowe objęte opisem sprawy poz. 1-20 będą nabywane luzem, np. cysterną, kody CN wskazane w opisie sprawy i niniejszym uzupełnieniu.
  3. Wyroby objęte niniejszym wnioskiem (1-20) nie będą przeznaczane jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, ani jako dodatki czy domieszki do paliw silnikowych.
  4. Odsprzedaż wyrobów akcyzowych objętych stawka 0zł będzie się odbywać z niezmienionym przeznaczeniem. Będzie się ona odbywać w ten sposób, że zakupiona cysterna będzie w całości dostarczana do nabywcy Wnioskodawcy, jak również odsprzedaż będzie poprzedzona rozlaniem wyrobów objętych niniejszym wnioskiem do beczek lub kontenerów przez Wnioskodawcę w jego magazynie na terenie kraju.
  5. Wyroby akcyzowe objęte niniejszym wnioskiem w poz. 1-15 zakupione w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego będą kupowane po dopuszczeniu ich do konsumpcji na terenie innego kraju europejskiego. Pozostałe wyroby (16-20) nie są wyrobami akcyzowymi i ich nabycie i przewóz na terytorium kraju nie będzie się wiązało z dopuszczeniem do konsumpcji w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca uważa, iż wskazane we wniosku oznaczenie kodów CN jest zgodne z brzmieniem załącznika do ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca podniósł również, iż wydana decyzja, która została załączona do niniejszego wniosku, jak i poprzednia interpretacja, na którą powołuje się Wnioskodawca – pozwalały na merytoryczne rozstrzygnięcie przy użyciu ustawowych kodów CN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 stycznia 2013 r.).

Ad. 1 i Ad. 2

  • czy produkcja wyrobów nieakcyzowych z użyciem substancji określonych w punkcie pierwszym opisu, jak też sprzedaż tych substancji w ich czystej postaci jest związana z powstaniem obowiązku podatkowego i czy produkcja substancji wskazanej w punkcie drugim opisanego stanu faktycznego musi odbywać się na składzie podatkowym?

Ad. 3 i 4

  • czy dostawy wewnątrzwspólnotowe i nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz import lub eksport tych substancji będą wiązały się z powstaniem obowiązku podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym?

Ad. 3

  • czy planowane nabycie wewnątrzwspólnotowe opisanych we wniosku substancji (pkt 1-15 stawką 0 zł, pkt 16-20 ze względu na przeznaczenie nie podlegające ustawie) wiąże się z koniecznością stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy na terytorium RP i czy procedura zabezpieczenia akcyzowego będzie konieczna w sytuacji zerowej stawki akcyzy.
  • Czy w przypadku rozliczenia akcyzy ze stawką 0% na terenie innego kraju europejskiego koniecznym jest stosowanie procedury przemieszczania wyrobów z zapłaconą akcyzą i czy w przypadku braku objęcia danej substancji w innym kraju podatkiem akcyzowym możliwe jest przemieszczanie tych wyrobów na teren RP bez stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i składania zabezpieczenia akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

W przekonaniu Wnioskodawcy, produkcja gotowych wyrobów z surowców wymienionych w tym punkcie nie podlega opodatkowaniu i nie musi być dokonywana na składzie podatkowym. Podobnie rzecz przedstawia się w sytuacji obrotu krajowego.

Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Przedstawione we wniosku wyroby należy podzielić na dwie grupy. Pierwsza, określona we wniosku w punktach 1-15 nie będzie powodowała powstania obowiązku podatkowego, o ile na uprzednim etapie obrotu zostały one dopuszczone do konsumpcji. Jeżeli została od tych wyrobów zadeklarowana oraz uiszczona akcyza w należnej wysokości, to obrót dokonywany przez Wnioskodawcę w ramach określonego przeznaczenia nie będzie powodował powstania obowiązku podatkowego. Na marginesie zaznaczono, że wszystkie wskazane substancje są opodatkowane w wysokości 0 zł na podstawi art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Druga grupa wyrobów - o ile nie będzie przeznaczana do celów napędowych lub opałowych - nie będzie w ogóle wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Ich obrót nie może zatem powodować powstania obowiązku podatkowego.

Ad. 2 i 3

W pkt 9 art. 2 ustawy o podatku akcyzowym zdefiniowano nabycie wewnątrzwspólnotowe jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku należy wskazać, podobnie, jak w pierwszym stanowisku, że w przypadku pierwszej grupy substancji nabycie wewnątrzwspólnotowe po rozliczeniu akcyzy na terytorium państwa wysyłającego (bez względu na stawkę stosowaną w tym kraju) — nie będzie objęte obowiązkiem podatkowym na terenie Polski oraz nie będzie miała tu zastosowania procedura zawieszonego poboru akcyzy.

W stosunku do drugiej grupy, nie ma wątpliwości, że nie będą to wyroby akcyzowe z uwagi na ich przeznaczenie - i w konsekwencji nie mają do nich zastosowania ograniczenia i procedury dotyczące przemieszczania wyrobów akcyzowych.

W tym przypadku, jeżeli ww. wyroby, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, i nie są opodatkowane w państwie członkowskim wysyłki, ich przemieszczanie może odbywać się jedynie na podstawie dokumentów handlowych. Jeżeli natomiast wyroby, o których mowa powyżej, byłyby opodatkowane akcyzą w państwie członkowskim wysyłki i wysłane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosowanego w obrocie wewnątrzwspólnotowym w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, należałoby odpowiednio dopełnić obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy, tj.:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;
  3. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.

Ponieważ w omawianym przypadku, z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju (o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy), zasadnym byłoby dołączenie do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokumentu (np. stosownego oświadczenia), że akcyza na terytorium kraju nie jest wymagana.

Stosownie do art. 78 ust. 1-2 cyt. ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowe wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju:
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych. Podatnik, o którym mowa w ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

W załączniku nr 2 do ustawy zostały ujęte wszystkie wyroby akcyzowe, które na poziomie wspólnotowym są objęte wspólnotowym systemem monitorowania w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą 92/12/EWG (w tym wyroby energetyczne wymienione w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE,). Pomimo zmiany Dyrektywy, załącznik do ustawy nadal odwołuje się do jej poprzedniego brzmienia, ale nie wpływa to na aktualność stanowiska wnioskodawcy. Oznacza to, że produkcja powyższych wyrobów powinna mieć miejsce w składzie podatkowym, a ich przemieszczanie powinno odbywać się (w przypadku, gdy nie zostały dopuszczone do konsumpcji) z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów, które na terytorium kraju są opodatkowane zerową stawką akcyzy (jeżeli są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe), ich przemieszczanie może odbywać się, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (w przypadku uprzedniego dopuszczenia ich do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego). Wnioskodawca nie posiada statusu uprawniającego do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych wysłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W tym przypadku, jeżeli ww. wyroby, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, i nie są opodatkowane w państwie członkowskim wysyłki, ich przemieszczanie może odbywać się jedynie na podstawie dokumentów handlowych. Ponieważ powyższe wyroby również na terytorium kraju są objęte zerową stawką akcyzy, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania trybu określonego w art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą).

Jeżeli natomiast wyroby, o których mowa powyżej, byłyby opodatkowane akcyzą w państwie członkowskim wysyłki i wysłane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosowanego w obrocie wewnątrzwspólnotowym, w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, należałoby odpowiednio dopełnić obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy, tj.:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;
  3. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.

Ponieważ w omawianym przypadku, z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju (o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy), zasadnym byłoby dołączenie do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokumentu (np. stosownego oświadczenia), że akcyza na terytorium kraju nie jest wymagana.

Powyższe stanowisko jest zgodne z interpretacją Ministra Finansów, wydaną z upoważnienia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w sprawie IBPP3/443-294/10/PK.

Mając powyższe na względzie, Zainteresowany wniósł o uwzględnienie stanowiska w całości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 stycznia 2013 r., Wnioskodawca wskazał, iż podtrzymuje dotychczasową argumentację z zaznaczeniem, że istotą tego pytania jest w istocie procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych ze stawką akcyzy 0% lub nie będących wyrobami akcyzowymi z uwagi na przeznaczenie. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów, które na terytorium kraju są opodatkowane zerową stawką akcyzy (jeżeli są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe), ich przemieszczanie może odbywać się, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (w przypadku uprzedniego dopuszczenia ich do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego). Wnioskodawca nie posiada statusu uprawniającego do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych wysłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W tym przypadku, jeżeli ww. wyroby, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, i nie są opodatkowane w państwie członkowskim wysyłki, ich przemieszczanie może odbywać się jedynie na podstawie dokumentów handlowych. Ponieważ powyższe wyroby również na terytorium kraju są objęte zerową stawką akcyzy, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania trybu określonego w art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą). Jeżeli natomiast wyroby, o których mowa powyżej, byłyby opodatkowane akcyzą w państwie członkowskim wysyłki i wysłane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosowanego w obrocie wewnątrzwspólnotowym w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, należałoby odpowiednio dopełnić obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy, tj.: przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego; potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym; prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów. Ponieważ w omawianym przypadku, z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju (o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy), zasadnym byłoby dołączenie do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokumentu (np. stosownego oświadczenia), że akcyza na terytorium kraju nie jest wymagana.

Nakaz odpowiedniego stosowania art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oznacza, że obowiązek zgłoszenia planowanego nabycia oraz złożenia zabezpieczenia akcyzowego ma zastosowanie wyłącznie w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy) z zapłaconą akcyzą o czym świadczy umiejscowienie tych regulacji w Rozdziale 7 Działu III ustawy o podatku akcyzowym - Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w zakresie braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania luzem wyrobów o kodach 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie tj. braku obowiązku podatkowego z tytułu produkcji oraz braku obowiązku prowadzenia produkcji w składzie podatkowym dla nieakcyzowego wyrobu o kodzie CN 381400, braku obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży, wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów określonych w poz. 1-20, złożenia zabezpieczenia akcyzowego, braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania pozostałych wyrobów określonych w poz. 1-20 wniosku.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego (art. 10 ust. 2).

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym (art. 10 ust. 4).

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika (art. 10 ust. 5).

Jeżeli sprzedaż, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania wyrobu akcyzowego (art. 10 ust. 9).

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia lub posiadania wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 4, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tych wyrobów, z zastrzeżeniem ust. 11. (art. 10 ust. 10).

Stosownie do art. 13 ust. 1 podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot określony w pkt 1-9.

W art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy zdefiniowano nabycie wewnątrzwspólnotowe jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Załącznik nr 1 do ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych. W załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG,

  1. w poz. 19 pkt 4 wymieniono wyrób o kodzie CN 2707 50 – Pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z których 65% lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250o C zgodnie z metodą ASTM D86.
  2. w poz. 20 od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki.
  3. w poz. 23 wymieniono w pkt 2- 6 wyroby o następujących kodach CN:
    • 2902 30 00 - Toluen
    • 2902 41 00 - o-Ksylen,
    • 2902 42 00 - m-Ksylen,
    • 2902 43 00 - p-Ksylen,
    • 2902 44 00 - Mieszaniny izomerów ksylenu.


Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Stosownie do art. 87 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1-3 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu art. 86 ust 2 ustawy, są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stosownie do art. 16 ust. 1, 5 i 8 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

Podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

W odniesieniu do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2902 41 00, 2902 42 00, 2902 43 00, 2902 44 00, 2902 30 00, 2707 50 90, 2710 12 21, oraz pozostałych wymienionych w pkt 15-20 wniosku, zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym są one wyrobami akcyzowymi, które mogą mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od ich przeznaczenia.

Skoro zatem wyroby wymienione przez Wnioskodawcę są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy dla nich wynosi 0 zł.

W załączniku nr 2 do ustawy zostały ujęte wszystkie wyroby akcyzowe, które na poziomie wspólnotowym są objęte wspólnotowym systemem monitorowania w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą 92/12/EWG. Oznacza to, że produkcja powyższych wyrobów powinna mieć co do zasady miejsce w składzie podatkowym, a ich przemieszczanie powinno odbywać się (w przypadku, gdy nie zostały dopuszczone do konsumpcji) z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Tym samym w przypadku przemieszczania ww. wyrobów dopuszczonych już do konsumpcji na terytorium kraju lub na terytorium kraju członkowskiego na wcześniejszym etapie obrotu, czyli wyrobów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru, ich przemieszczanie na terytorium kraju lub ich nabycie wewnątrzwspólnotowe odbywa się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Jednakże należy mieć na uwadze zapis art. 40 ust 5 ustawy, w myśl którego procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Jak wynika z opisu sprawy w odpowiedzi na wezwanie, wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 są przemieszczane luzem. Mając na uwadze ww. przepisy, oraz opis sprawy przemieszczenie tych wyrobów winno odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż nie występuje obowiązek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29, należało uznać za nieprawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął produkcję wyrobu nieakcyzowego o nazwie o kodzie CN 3814 00. Do wyprodukowania tego wyrobu nieakcyzowego użyto wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2902 44 00 – Ksylen (mieszanina izomerów) oraz wyrobu 2710 12 21. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że substancje objęte przedmiotem wniosku obciążone są w Polsce stawką akcyzy 0%. Spółka nie prowadzi składu podatkowego, nie posiada również statusu zarejestrowanego odbiorcy. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabywa wyroby, tj. ksylen (mieszanina izomerów) (CN 29024400) oraz wyrób […] (CN 27101221) , które na wcześniejszym etapie obrotu zostały już opodatkowane podatkiem akcyzowym – zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy – stawką podatku w wysokości 0 zł, jako wyroby nie przeznaczone do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych.

Z wniosku wynika również, iż Spółka zamierza nabywać wyroby akcyzowe z przeznaczeniem innym niż na cele opałowe lub napędowe lub jako domieszki do paliw opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Spółka rozważa również handel hurtowy oraz detaliczny w kraju, obrót wewnątrzwspólnotowy oraz import i eksport następującymi substancjami:

  1. Ksylen (mieszanina izomerów) Kod CN 29024400 (zał. 1 poz. 35)
  2. o - Ksylen Kod CN 29024100 (zał. 1 poz. 35)
  3. m - Ksylen Kod CN 29024200 (zał. 1 poz. 35)
  4. p - Ksylen Kod CN 29024300 (zał. 1 poz. 35)
  5. Toluen Kod CN 29023000 (zał. 1 poz. 35)
  6. […] Kod CN 27075090 (zał. 1 poz. 24)
  7. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  8. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  9. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  10. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  11. […] Kod CN 27101225 (zał. 1 poz. 27)
  12. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  13. […] Kod CN 27101221 (zał. 1 poz. 27)
  14. oleje ropy naftowej Kod CN 27 10 (zał. 1 poz. 27)
  15. wazeliny, parafiny, woski mikrokrystaliczne Kod CN 27 12 ... (zał. 1 poz. 29)
  16. Olej sojowy ex 1507 (zał. 1 poz. 1)
  17. Pozostałe oleje ex 1510 00 (zał. 1 poz. 4)
  18. olej palmowy i jego frakcje, ex 1511 (zał. 1 poz. 5)
  19. olej kokosowy, ex 1513 (zał. 1 poz. 7)
  20. pozostałe ciekłe tłuszcze i oleje roślinne, ex 1515 (zał. 1 poz. 9)

-do innych zastosowań niż cele opałowe lub napędowe lub jako domieszki do paliw opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Mając na względzie jednofazowy charakter podatku akcyzowego, oznacza to zarazem, iż dalszy obrót tymi wyrobami (do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe) nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Odnośnie zaś przedmiotowych wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo, należy zauważyć, iż jak wskazał Wnioskodawca, wyroby te w kraju wysyłki nie podlegają opodatkowaniu akcyzą, a ich przemieszczenie odbywa się na podstawie dokumentów handlowych. Stosownie do powyższego, ponieważ ze względu na przeznaczenie nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe, są one opodatkowane na terytorium kraju – zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy – zerową stawką akcyzy, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania trybu określonego w art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą).

Mając powyższe na uwadze oraz stosownie do uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 i 5 ustawy, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, zaś w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, działalność gospodarcza Wnioskodawcy w zakresie opisanym we wniosku tj. produkcji wyrobu […] o kodzie CN 381400 nie musi być prowadzona w składzie podatkowym, a tym samym produkcja wyrobu nieakcyzowego nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego.

Stosownie do treści art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów. Zatem obowiązek ustalenia dopuszczalnych norm zużycia odnosi się do tych podmiotów gospodarczych, które zużywają powyższe wyroby do produkcji innych wyrobów, co oznacza zarazem, że w stosunku do ksylenów dodawanych jako surowiec do własnych produktów, Wnioskodawca winien wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz wyżej powołane przepisy, sprzedaż (odsprzedaż) wyrobów akcyzowych objętych zakresem wniosku na terytorium kraju, uprzednio dopuszczonych do konsumpcji, opodatkowanych stawką 0zł, nabytych przez Wnioskodawcę na cele inne niż szeroko rozumiane opałowe lub napędowe, innemu podmiotowi zgodnie z określonym pierwotnie przeznaczeniem, nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy.

Odnośnie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy należy zauważyć.

W załączniku nr 2 do ustawy zostały ujęte wszystkie wyroby akcyzowe, które na poziomie wspólnotowym są objęte wspólnotowym systemem monitorowania w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą 92/12/EWG (w tym wyroby energetyczne wymienione w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. (Dz.U.UE.L.2003.283.51 ze zm.).

Stosowanie do art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE, jedynie następujące produkty energetyczne podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania dyrektywy 92/12/EWG:

  1. produkty objęte kodami CN 1507-1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;
  2. produkty objęte kodami CN 2707 10, 2707 20, 2707 30 i 2707 50;
  3. produkty objęte kodami CN 2710 11-2710 19 69. Jednakże przy produktach objętych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 i 2710 19 29, przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania stosują się jedynie do sytuacji, kiedy produkty te są przemieszczane luzem;
  4. produkty objęte kodami CN 2711 (z wyłączeniem 2711 11, 2711 21 i 2711 29);
  5. produkty objęte kodem CN 2901 10;
  6. produkty objęte kodami CN 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43 i 2902 44;
  7. produkty objęte kodem CN 2905 11 00, nie będące pochodzenia syntetycznego, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;
  8. produkty objęte kodem CN 3824 90 99, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.

Jeśli Państwo Członkowskie uzna, że produkty energetyczne inne niż te określone w ust. 1, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo do ogrzewania, paliwo silnikowe lub w inny sposób, są okazją do oszustw podatkowych, ich unikania lub nadużyć, powiadamia niezwłocznie Komisję. Przepis ten stosuje się również do energii elektrycznej. Komisja przekazuje to powiadomienie innym Państwom Członkowskim w terminie jednego miesiąca od dnia jego otrzymania. Decyzja odnośnie do tego, czy dane produkty powinny podlegać przepisom kontroli i przemieszczaniu dyrektywy 92/12/EWG jest podejmowana zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 27 ust. 2. (art. 20 ust.2 dyrektywy).

Oznacza to, że produkcja powyższych wyrobów powinna mieć miejsce w składzie podatkowym, a ich przemieszczanie powinno odbywać się (w przypadku, gdy nie zostały dopuszczone do konsumpcji) z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów, które na terytorium kraju są opodatkowane zerową stawką akcyzy (jeżeli są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe lub jako domieszki do paliw opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych), ich przemieszczanie może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (np. ze składu podatkowego producenta) albo poza tą procedurą (w przypadku uprzedniego dopuszczenia ich do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego). W tym drugim przypadku, jeżeli ww. wyroby, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe lub jako domieszki do paliw opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie są opodatkowane w państwie członkowskim wysyłki, ich przemieszczanie może odbywać się jedynie na podstawie dokumentów handlowych. Ponieważ powyższe wyroby - objęte pytaniem nr 2 - również na terytorium kraju są objęte zerową stawką akcyzy, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania trybu określonego w art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą).

Jeżeli natomiast wyroby, o których mowa powyżej, byłyby opodatkowane akcyzą w państwie członkowskim wysyłki i wysłane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosowanego w obrocie wewnątrzwspólnotowym w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, należałoby odpowiednio dopełnić obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy, tj.:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;
  3. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.

Ponieważ , jak wskazał Wnioskodawca z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju (o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy). Zasadnym w tym przypadku jest dołączenie do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosownego oświadczenia, że akcyza na terytorium kraju nie jest wymagana.

W przypadku wyrobów akcyzowych (energetycznych), które nie są ujęte w załączniku nr 2 do ustawy (w związku z czym nie są objęte wspólnotowym systemem monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych) i do których stosuje się na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy z uwagi na fakt, iż są zużywane do celów innych niż napędowe lub opałowe lub jako domieszki do paliw opałowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy i procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. W związku z tym, że ww. wyroby nie są, co do zasady, opodatkowane akcyzą w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, nie mają również zastosowania przepisy art. 78 ustawy. Zgodnie z treścią art. 78 ust. 1 ustawy obowiązki określone w tym przepisie należy spełnić wówczas, gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż Pełnomocnik Strony do akt sprawy nie załączył żadnej decyzji, jak i interpretacji w jego indywidualnej sprawie. Jednakże, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Organ wydający indywidualną interpretacje przepisów prawa podatkowego, jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym tutejszy Organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników w przypadku ich dołączenia przez Wnioskodawcę do wniosku ORD-IN.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak IBPP3/443-294/10/PK niewątpliwie kształtuje sytuację prawną podatnika w jego indywidualnej sprawie, lecz dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie: braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania luzem wyrobów o kodach 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29, braku obowiązku podatkowego z tytułu produkcji oraz braku obowiązku prowadzenia produkcji w składzie podatkowym dla nieakcyzowego wyrobu o kodzie CN 381400, braku obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży, wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów określonych w poz. 1-20, złożenia zabezpieczenia akcyzowego, braku obowiązku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania pozostałych wyrobów określonych w poz. 1-20 wniosku.

Natomiast w części dotyczącej:

  • powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy, importu oraz eksportu wyrobów akcyzowych określonych w poz. 1-20 wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie znak IPTPP3/443A-147/12-7/KK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 392). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj