Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-930/12-6/PR
z 13 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 29 grudnia 2012 r. (data wpływu 2 stycznia 2013 r.) oraz z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz braku opodatkowania podatkiem VAT kwot należnych z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektu według stawki 23% – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu oraz braku opodatkowania podatkiem VAT kwot należnych z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektu według stawki 23%.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 29 grudnia 2012 r. oraz z dnia 11 lutego 2013 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 1 lutego 2009 r. Podstawową działalnością są: pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych – PKD 66.19.Z, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - PKD 70.22.Z, pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane - PKD 85.59.B, działalność agencji reklamowych - PKD 73.11.Z.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentację księgową w postaci Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR).

W maju 2012 r. Wnioskodawca wspólnie z inną osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, , działając jako Partnerstwo projektowe, złożyli wniosek o dofinansowanie projektu w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki [dalej: POKL], którego źródłem finansowania są środki Unii Europejskiej i budżetu państwa. W sierpniu 2012 r. wniosek został pozytywnie oceniony, a 27 września 2012 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem (Instytucją Pośredniczącą) a Wnioskodawcą - Beneficjentem POKL. Realizacja projektu obejmie okres od 1 października 2012 r. do 12 lipca 2013 r.

Projekt dotyczy realizacji szkoleń dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli, zgodnie z zapisami ustawy Karta Nauczyciela. Zgodnie z opisem we wniosku oraz zawartą umową partnerstwa, zadania realizowane w ramach projektu są podzielone pomiędzy Wnioskodawcę oraz Partnera,. Do zadań Wnioskodawcy należy zarządzanie realizacją projektu, prowadzenie promocji oraz realizacja akcji rekrutacyjnej wśród potencjalnych uczestników szkoleń. Natomiast do zadań Partnera należy osobista realizacja części szkoleń, zatrudnienie trenerów, zapewnienie sal szkoleniowych wraz z koniecznym wyposażeniem oraz zakupy pomocy i materiałów szkoleniowych, a także uczestnictwo w zarządzaniu projektem.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca - beneficjent POKL - otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci „płatności ze środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”. Środki te stanowią nie więcej niż 81,66% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, natomiast 18,34% wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi wkład własny, w postaci środków wypłacanych uczestnikom szkoleń przez stronę trzecią, tj. organy prowadzące szkół, za czas uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego (zgodnie z Kartą Nauczyciela w ramach czasu pracy nauczyciel ma obowiązek doskonalenia zawodowego).

Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie, rozliczenie wkładu własnego z Instytucją Pośredniczącą następuje na podstawie zaświadczeń o wynagrodzeniu uzyskanym przez uczestników za czas uczestnictwa w szkoleniu, wystawianych przez pracodawców uczestników.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu, na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy - Beneficjenta POKL, wpłyną środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu. Część środków Wnioskodawca będzie przekazywał na sfinansowanie zadań realizowanych w ramach projektu przez Partnera. Na potrzeby realizacji projektu Wnioskodawca i Partner prowadzą wyodrębnione ewidencje kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca - Beneficjent POKL bezpośrednio będzie realizował zadania w ramach projektu. Wydatki w ramach projektu POKL realizowanego przez Wnioskodawcę są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu jest wydatkiem kwalifikowalnym, tj. finansowanym z dofinansowania uzyskanego w ramach POKL. Jednocześnie Wnioskodawca w umowie zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez Wnioskodawcę.

Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu przez Wnioskodawcę będą przeznaczone na: pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (zarządzanie projektem, rekrutacja uczestników, prowadzenie biura projektu), zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji promocji projektu, rekrutacji oraz zarządzania, w tym zakupy: usługi wykonania strony internetowej projektu służącej wyłącznie promocji projektu i komunikacji z uczestnikami projektu; plakatów i ulotek; kosztów pośrednich określonych ryczałtowo.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją Wnioskodawca nie będzie generował przychodów, nie będzie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom - niezwiązanym z realizacją projektu.

Ponadto, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Wnioskodawca uważa, że wykorzystuje towary i usługi służące realizacji projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż do wykonywanych czynności nie ma zastosowania zwolnienie z VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) (dalej: ustawa o VAT) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dodatkowo na podstawie art. 43 ust. 17a ww. ustawy o VAT, przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 73, poz. 292 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Tym samym ww. zwolnienie dotyczy podmiotów świadczących usługi edukacyjne. Natomiast Wnioskodawca oraz Partner projektu realizujący szkolenia w projekcie POKL we własnym zakresie, nie wykonują usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów podatkowych, gdyż nie otrzymują z tego tytułu wynagrodzenia, a jedynie pokrycie kosztów niezbędnych do ich przeprowadzenia.

Realizacja projektów finansowanych w ramach POKL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. W związku z tym otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanych projektów POKL i pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności.

Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywane w deklaracjach VAT. Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL, tj. Wnioskodawcą a Województwem (Instytucją Pośredniczącą) nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Wnioskodawca realizując projekty w ramach POKL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie dotyczy zwolnienie z podatku VAT, nie można też uznać, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę zadania są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ostatecznie, Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań powierzonych w projekcie Liderowi (Wnioskodawcy) będą wystawiane na Lidera projektu, a w ramach zadań powierzonych Partnerowi będą wystawiane na Partnera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca – Beneficjent POKL ma prawo odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży niezwiązanej z dofinansowanym projektem POKL podatek naliczony, związany z zakupem towarów i usług, służących realizacji projektu POKL finansowanego ze „środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego” oraz czy kwoty należne bezpośrednio Wnioskodawcy z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektu (czynności związane z zarządzaniem projektem, rekrutacją i prowadzeniem biura projektu) – zgodnie z umowami o dofinansowanie i dokumentowanie notami księgowymi – powinny zawierać 23% podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik będący Beneficjentem POKL, nie może odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży niezwiązanej z dotacją podatku naliczonego, związanego z zakupem towarów i usług, służącym realizacji projektów POKL finansowanych z dotacji. Kwoty należne bezpośrednio podatnikowi z tytułu pracy wykonywanej w ramach dofinansowanych projektów (np. czynności związane z zarządzaniem projektem, rekrutacją uczestników i prowadzeniem biura projektu) zgodnie z umowami o dofinansowanie i dokumentowane notami księgowymi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) przez sprzedaż rozumie się m. in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Celem dofinansowania, otrzymanego przez Wnioskodawcę jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu POKL. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Realizacja projektów finansowanych w ramach POKL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. W związku z tym otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanych projektów POKL i pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności.

Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1) tym samym nie będzie wykazywane w deklaracjach VAT. Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny.

Wnioskodawca realizując projekty w ramach POKL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Korzyści społeczno-gospodarcze, jakie mają przynieść działania POKL są celem polityki strukturalnej Unii Europejskiej i mają służyć osiągnięciu spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej. Odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie jest Urząd Marszałkowski, z którym zostanie podpisana umowa o dofinansowanie, ale uczestnicy projektu - osoby fizyczne.

Przedmiotem umowy jest dofinansowanie realizacji projektu opisanego we wniosku o dofinansowanie. Świadczenie usług związanych z realizacją projektów POKL ma charakter non-profit, udział uczestników w projektach i przekazanie efektów tej działalności jest nieodpłatne, natomiast wydatki związane z realizacją będą pokrywane w 100% z otrzymanych przez Wnioskodawcę kwot pochodzących ze „środków europejskich” i „budżetu krajowego”. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, nie można traktować kwot dofinansowania jako ceny sprzedaży.

Mając na uwadze neutralność podatku VAT, nie można traktować dofinansowania, jako kwoty podlegającej podatkowi VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT, to również VAT naliczony na fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją dofinansowanych projektów nie podlega odliczeniu. Będzie on sfinansowany ze środków przekazanych Wnioskodawcy w ramach dofinansowana jako wydatek kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 1 lutego 2009 r. W maju 2012 r. Wnioskodawca wspólnie z inną osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, działając jako Partnerstwo projektowe, złożyli wniosek o dofinansowanie projektu w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki [dalej: POKL], którego źródłem finansowania są środki Unii Europejskiej i budżetu państwa. W sierpniu 2012 r. wniosek został pozytywnie oceniony, a 27 września 2012 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem (Instytucją Pośredniczącą) a Wnioskodawcą - Beneficjentem POKL. Realizacja projektu obejmie okres od 1 października 2012 r. do 12 lipca 2013 r.

Projekt dotyczy realizacji szkoleń dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli, zgodnie z zapisami ustawy Karta Nauczyciela. Zgodnie z opisem we wniosku oraz zawartą umową partnerstwa, zadania realizowane w ramach projektu są podzielone pomiędzy Wnioskodawcę oraz Partnera. Do zadań Wnioskodawcy należy zarządzanie realizacją projektu, prowadzenie promocji oraz realizacja akcji rekrutacyjnej wśród potencjalnych uczestników szkoleń. Natomiast do zadań Partnera należy osobista realizacja części szkoleń, zatrudnienie trenerów, zapewnienie sal szkoleniowych wraz z koniecznym wyposażeniem oraz zakupy pomocy i materiałów szkoleniowych, a także uczestnictwo w zarządzaniu projektem.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, Wnioskodawca - beneficjent POKL - otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci „płatności ze środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”. Środki te stanowią nie więcej niż 81,66% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, natomiast 18,34% wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi wkład własny, w postaci środków wypłacanych uczestnikom szkoleń przez stronę trzecią, tj. organy prowadzące szkół, za czas uczestnictwa w formach doskonalenia zawodowego (zgodnie z Kartą Nauczyciela w ramach czasu pracy nauczyciel ma obowiązek doskonalenia zawodowego).

Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w projekcie, rozliczenie wkładu własnego z instytucją Pośredniczącą następuje na podstawie zaświadczeń o wynagrodzeniu uzyskanym przez uczestników za czas uczestnictwa w szkoleniu, wystawianych przez pracodawców uczestników.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu, na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy - Beneficjenta POKL, wpłyną środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu. Część środków Wnioskodawca będzie przekazywał na sfinansowanie zadań realizowanych w ramach projektu przez Partnera. Na potrzeby realizacji projektu Wnioskodawca i Partner prowadzą wyodrębnione ewidencje kosztów realizacji projektu. Wnioskodawca - Beneficjent POKL bezpośrednio będzie realizował zadania w ramach projektu. Wydatki w ramach projektu POKL realizowanego przez Wnioskodawcę są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu jest wydatkiem kwalifikowalnym.

Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu przez Wnioskodawcę będą przeznaczone na: pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (zarządzanie projektem, rekrutacja uczestników, prowadzenie biura projektu), zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji promocji projektu, rekrutacji oraz zarządzania, w tym zakupy: usługi wykonania strony internetowej projektu służącej wyłącznie promocji projektu i komunikacji z uczestnikami projektu; plakatów i ulotek; kosztów pośrednich określonych ryczałtowo.

Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją Wnioskodawca nie będzie generował przychodów, nie będzie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektów nie mogą być odpłatnie sprzedawane. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom - nie związanym z realizacją projektu.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Wnioskodawca uważa, że wykorzystuje towary i usługi służące realizacji projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT. Wnioskodawca oraz Partner realizujący szkolenia w projekcie POKL we własnym zakresie, nie wykonują usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisów podatkowych, gdyż nie otrzymują z tego tytułu wynagrodzenia, a jedynie pokrycie kosztów niezbędnych do ich przeprowadzenia.

Realizacja projektów finansowanych w ramach POKL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. W związku z tym otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanych projektów POKL i pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności.

Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy, tym samym nie będzie wykazywane w deklaracjach VAT. Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach POKL, tj. Wnioskodawcą a Województwem (Instytucją Pośredniczącą) nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Wnioskodawca realizując projekty w ramach POKL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie dotyczy zwolnienie z podatku VAT, nie można też uznać, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawcę zadania są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach zadań powierzonych w projekcie Liderowi (Wnioskodawcy) będą wystawiane na Lidera projektu, a w ramach zadań powierzonych Partnerowi będą wystawiane na Partnera.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT kwot należnych z tytułu pracy wykonywanej w ramach projektu należy wskazać, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż – jak wynika z opisu sprawy - otrzymana dotacja na realizację projektu w ramach POKL nie ma wpływu na cenę świadczonej usługi. Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe. Celem dofinansowania, otrzymanego przez Wnioskodawcę jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu POKL. Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż skoro uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja, będąca przedmiotem wniosku, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług oraz nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usług, lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy to, w tej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec powyższego ww. dotacja nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu POKL finansowanego ze „środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, przyznana dotacja nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu POKL finansowanego ze „środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż efekty realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj