Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1661/11/ES
z 23 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 10 listopada 2011r., uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w ramach projektu „T” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w ramach projektu „T.”

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2006r., wpisaną do prowadzonej przez Urząd Gminy, pod nazwą:

  1. M,
  2. Agencja,
  3. Firma.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 1 czerwca 2006r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Firma jest zleceniobiorcą usług szkoleniowych w ramach następującego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: „T", realizowany w ramach poddziałania 6.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest aktywizacja zawodowa oraz podniesienie zdolności do zatrudnienia grupy 240 osób pozostających bez zatrudnienia. Osiągnięcie tego rezultatu jest możliwe dzięki realizacji celów szczegółowych: eliminacji niskich kwalifikacji zawodowych osób objętych projektem, eliminacji barier motywacyjnych, eliminacji barier finansowych (bezpłatna oferta szkoleniowa, dodatek szkoleniowy), eliminacji barier komunikacyjnych (dostępność oferty projektu), eliminacji barier dotyczących płci i niepełnosprawności, eliminacji barier organizacyjnych (kompleksowość proponowanych szkoleń).

W ramach projektu Firma jako zleceniobiorca Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) wykonuje szkolenia z następujących przedmiotów:

a. Warsztaty rozwoju osobistego.

W programie warsztatów nacisk położony zostanie na rozwój umiejętności związanych z autoprezentacją i komunikacją interpersonalną, zarządzaniem czasem, metodami radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych oraz motywowaniem do zmiany. Nabyte umiejętności pozwolą na uzyskanie konkurencyjnej przewagi nad osobami pozbawionymi profesjonalnego przygotowania w tym zakresie oraz umożliwią lepszą interakcję w potencjalnych kontaktach zawodowych.

b. Szkolenia z zakresu nauki języków obcych. Języka angielskiego i niemieckiego.

c. Szkolenia z zakresu obsługi komputera i pakietu biurowego MS Office.

Program szkoleniowy opracowany został pod kątem egzaminu ECDL Start.

d. Warsztaty Aktywne Poszukiwanie Pracy.

Celem warsztatów jest przygotowanie do samodzielnego i efektywnego poszukiwania pracy. W trakcie dwudniowych weekendowych zajęć omawiana jest sztuka tworzenia profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych oraz przeprowadzane są symulacje rozmów kwalifikacyjnych, których wyniki są omawiane na forum grupy.

a. Indywidualne doradztwo zawodowe.

W trakcie konsultacji z Doradcą Zawodowym przeprowadzane są komputerowe testy Indywidualnych predyspozycji zawodowych, umożliwiające precyzyjne określenie ścieżki rozwoju zawodowego danego uczestnika. Dzięki konsultacjom identyfikowane są mocne i słabe strony uczestników, obszary zainteresowań zawodowych oraz pobudzona zostaje ich motywacja do samodzielnego poszukiwania pracy w oparciu o opracowane Indywidualne Plany Działań.

b. Indywidualne pośrednictwo pracy.

W trakcie indywidualnych konsultacji, Specjalista ds. Pośrednictwa Pracy aktywnie pomaga w znalezieniu pracy, uwzględniając doświadczenie i kwalifikacje każdego uczestnika projektu. Monitoruje on ogłoszenia prasowe i zasoby Internetu oraz, mając na uwadze potencjał poszczególnych osób, nawiązuje kontakty z potencjalnymi pracodawcami.

Wyżej wymienione szkolenia odbywają się w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL (85%) oraz środków krajowych (15%). Środki te otrzymuje zleceniodawca wyżej wymienionych usług szkoleniowych, będący Beneficjentem (w rozumieniu Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – Dz. U. 2006 nr 227 poz. 1658) jako płatność (środki unijne przekazywane przez BGK) oraz dotację celową (środki krajowe przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą/Pośredniczącą II stopnia w rozumieniu Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - Dz. U. 2006 nr 227 poz. 1658). Z otrzymanych środków Beneficjent reguluje należności za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu przez Wykonawców. Wykonawcy realizują usługi na podstawie umów cywilno prawnych zawartych z Beneficjentem. W przedstawionym schemacie przepływu środków Firma jest wykonawcą - zleceniobiorcą przedmiotowych usług, które to usługi zleca jej Beneficjent - zleceniodawca.

Uczestnikami szkoleń są osoby bezrobotne, rolnicy lub osoby pracujące - w zależności od założeń projektu. Beneficjenta łączy z uczestnikiem szkolenia umowa cywilnoprawna nienazwana o przeprowadzenie szkolenia. Szkolenia są całkowicie bezpłatne dla uczestnika.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że w ramach projektu „T" Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W ramach projektu prowadzone jest nauczanie języków obcych lub obsługi komputera dla osób pozostających bez zatrudnienia, mające na celu ułatwić im podjęcie zatrudnienia, dzięki uzyskanej wiedzy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczy usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, finansowane w całości ze środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych.

Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę w całości wyłącznie środkami publicznymi bez użycia środków własnych. Zleceniodawca na realizację projektu otrzymał w całości środki publiczne i nie używa środków własnych przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu. Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych. Szkolenia, które realizuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych bez angażowania środków własnych Zleceniodawcy, również tych wygospodarowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W trakcie zajęć z doradztwa przeprowadzane są komputerowe testy predyspozycji zawodowych, umożliwiające precyzyjne określenie ścieżki rozwoju zawodowego uczestników szkoleń. Dzięki tym szkoleniom zidentyfikowane zostają mocne i słabe strony uczestników szkoleń, obszary zainteresowań zawodowych oraz pobudzona zostaje ich motywacja do samodzielnego poszukiwania pracy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradcze realizowane są w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradcze nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, natomiast są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego określonymi w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Zleceniodawcą jest firma, której zostały przyznane środki publiczne na realizację projektu „T”. Projekt jest realizowany w 100% ze środków publicznych bez wkładu własnego Zleceniodawcy.

Wnioskodawca zawarł z tymże Zleceniodawcą jedną umowę na świadczenie: przedmiotowych usług, naukę języków obcych, naukę obsługi komputera i pośrednictwa pracy w jednej umowie o świadczenie usług szkoleniowych. Umowa w zakresie usług doradztwa zawodowego nie jest odrębną umową ze Zleceniodawcą. Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o świadczenie usług szkoleniowych ze Zleceniodawcą ma wykonać następujące szkolenia: szkolenie z zakresu nauki języków obcych (angielski, niemiecki), nauki obsługi komputera, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy.

Usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości ze środków publicznych.

Usługi doradcze prowadzone są w formach i na zasadach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Usługi są finansowane ze środków europejskich w 85% oraz w 15% ze środków Budżetu Państwa, a zatem w 100% ze środków publicznych.

Środki te zostały przyznane w związku z realizacją projektu „T", Priorytet VI; Działanie 6.1; Poddziałanie 6.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt realizuje Zleceniodawca (C.), który otrzymał środki publiczne na realizację tego projektu. Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych bez użycia jakichkolwiek środków własnych Zleceniodawcy (C).

Zleceniodawcą dla Wnioskodawcy jest C.

Wnioskodawca otrzymuje płatność środkami unijnymi od Zleceniodawcy.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych. Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę w całości wyłącznie środkami publicznymi bez użycia środków własnych.

Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę doradczą w całości środkami publicznymi, które stanowią 100% ceny. Do płatności nie angażuje środków własnych. Projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych.

Usługi doradcze są elementem świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczo - szkoleniowych i świadczone są na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych, a element szkoleniowy w tych usługach jest przeważający (85.59A 8539.B).

Zajęcia z pośrednictwa polegają na aktywnej pomocy w znalezieniu pracy z uwzględnieniem doświadczenia i kwalifikacji uczestników projektu. Monitorowane są m.in. ogłoszenia prasowe i zasoby Internetu dotyczące ofert pracy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa realizowane są w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i nie są związane z konkretnym szkoleniem, ponieważ usługa jest świadczona kompleksowo.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, natomiast są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego określonymi w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Zleceniodawcą jest firma, której zostały przyznane środki publiczne na realizację projektu „T”. Projekt jest realizowany w 100% ze środków publicznych bez wkładu własnego Zleceniodawcy. Wnioskodawca zawarł z tymże Zleceniodawcą jedną umowę na świadczenie: przedmiotowych usług, naukę języków obcych, naukę obsługi komputera i doradztwa zawodowego w jednej umowie o świadczenie usług szkoleniowych. Umowa w zakresie usług pośrednictwa pracy nie jest odrębną umową ze Zleceniodawcą. Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o świadczenie usług szkoleniowych ze Zleceniodawcą ma wykonać następujące szkolenia: szkolenie z zakresu nauki języków obcych (angielski, niemiecki), nauki obsługi komputera, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy.

Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę są finansowane w całości ze środków publicznych, natomiast nie są związane z konkretnym szkoleniem, o których mowa we wniosku.

Usługi pośrednictwa prowadzone są w formach i na zasadach określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Usługi pośrednictwa są elementem świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczo-szkoleniowych i świadczone są na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych, a element szkoleniowy w tych usługach jest przeważający (85.59A85.59.B).

Usługi są finansowane ze środków europejskich w 85% oraz w 15% ze środków Budżetu Państwa, a zatem w 100% ze środków publicznych.

Środki te zostały przyznane w związku z realizacją projektu „T", Priorytet VI; Działanie 6.1; Poddziałanie 6.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt realizuje Zleceniodawca (C.), który otrzymał środki publiczne na realizację tego projektu. Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych bez użycia jakichkolwiek środków własnych Zleceniodawcy (C.).

Zleceniodawcą dla Wnioskodawcy jest C.

Wnioskodawca otrzymuje płatność środkami unijnymi od Zleceniodawcy.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych. Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę w całości wyłącznie środkami publicznymi bez użycia środków własnych.

Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę pośrednictwa w całości środkami publicznymi, które stanowią 100% ceny. Do płatności nie angażuje środków własnych. Projekt jest w 100% finansowany ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 7 lutego 2012r.):

Czy świadczone kompleksowo usługi szkoleniowe oraz doradcze i z zakresu pośrednictwa realizowane przez wykonawcę Firmę jako zleceniobiorcę Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) na rzecz tegoż Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 7 lutego 2012r.) kompleksowe usługi szkoleniowe oraz doradcze i z zakresu pośrednictwa realizowane przez Firmę jako zleceniobiorcę Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) na rzecz tegoż Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., zwolnienia, o których mowa ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust 17a ustawy o VAT dodany do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 28 lutego 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. do dnia 30 czerwca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r., w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast w myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r., w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik podatku VAT od 1 czerwca 2006r.) prowadzi działalność gospodarczą jako firma szkoleniowo informatyczna. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Firma jest zleceniobiorcą usług szkoleniowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pn. „T".

Głównym celem projektu jest aktywizacja zawodowa oraz podniesienie zdolności do zatrudnienia grupy 240 osób pozostających bez zatrudnienia. Osiągnięcie tego rezultatu jest możliwe dzięki realizacji celów szczegółowych: eliminacji niskich kwalifikacji zawodowych osób objętych projektem, eliminacji barier motywacyjnych, eliminacji barier finansowych (bezpłatna oferta szkoleniowa, dodatek szkoleniowy), eliminacji barier komunikacyjnych (dostępność oferty projektu), eliminacji barier dotyczących płci i niepełnosprawności, eliminacji barier organizacyjnych (kompleksowość proponowanych szkoleń).

W ramach projektu Wnioskodawca jako zleceniobiorca Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) wykonuje szkolenia z następujących przedmiotów:

  1. Warsztaty rozwoju osobistego - w programie warsztatów nacisk położony zostanie na rozwój umiejętności związanych z autoprezentacją i komunikacją interpersonalną, zarządzaniem czasem, metodami radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych oraz motywowaniem do zmiany. Nabyte umiejętności pozwolą na uzyskanie konkurencyjnej przewagi nad osobami pozbawionymi profesjonalnego przygotowania w tym zakresie oraz umożliwią lepszą interakcję w potencjalnych kontaktach zawodowych.
  2. Szkolenia z zakresu nauki języków obcych – języka angielskiego i niemieckiego.
  3. Szkolenia z zakresu obsługi komputera i pakietu biurowego MS Office - program szkoleniowy opracowany został pod kątem egzaminu ECDL Start.
  4. Warsztaty Aktywne Poszukiwanie Pracy. Celem warsztatów jest przygotowanie do samodzielnego i efektywnego poszukiwania pracy. W trakcie dwudniowych weekendowych zajęć omawiana jest sztuka tworzenia profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych oraz przeprowadzane są symulacje rozmów kwalifikacyjnych, których wyniki są omawiane na forum grupy.
  5. Indywidualne doradztwo zawodowe. W trakcie konsultacji z Doradcą Zawodowym przeprowadzane są komputerowe testy indywidualnych predyspozycji zawodowych, umożliwiające precyzyjne określenie ścieżki rozwoju zawodowego danego uczestnika. Dzięki konsultacjom identyfikowane są mocne i słabe strony uczestników, obszary zainteresowań zawodowych oraz pobudzona zostaje ich motywacja do samodzielnego poszukiwania pracy w oparciu o opracowane Indywidualne Plany Działań.
  6. Indywidualne pośrednictwo pracy. W trakcie indywidualnych konsultacji Specjalista ds. Pośrednictwa Pracy aktywnie pomaga w znalezieniu pracy, uwzględniając doświadczenie i kwalifikacje każdego uczestnika projektu. Monitoruje on ogłoszenia prasowe i zasoby Internetu oraz, mając na uwadze potencjał poszczególnych osób, nawiązuje kontakty z potencjalnymi pracodawcami.

Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o świadczenie usług szkoleniowych ze Zleceniodawcą ma wykonać następujące szkolenia: szkolenie z zakresu nauki języków obcych (angielski, niemiecki), nauki obsługi komputera, doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy.

Usługi doradcze są elementem świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczo-szkoleniowych i świadczone są na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych, a element szkoleniowy w tych usługach jest przeważający.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa realizowane są w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT i nie są związane z konkretnym szkoleniem, ponieważ usługa jest świadczona kompleksowo.

Usługi pośrednictwa są elementem świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczo-szkoleniowych i świadczone są na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych, a element szkoleniowy w tych usługach jest przeważający.

Wyżej wymienione szkolenia odbywają się w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL (85%) oraz środków krajowych (15%). Środki te otrzymuje zleceniodawca wyżej wymienionych usług szkoleniowych, będący Beneficjentem jako płatność (środki unijne przekazywane przez BGK) oraz dotację celową (środki krajowe przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą/Pośredniczącą II stopnia). Z otrzymanych środków Beneficjent reguluje należności za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu przez Wykonawców. Wykonawcy realizują usługi na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z Beneficjentem. W przedstawionym schemacie przepływu środków Firma Wnioskodawcy jest wykonawcą przedmiotowych usług, które to usługi zleca jej Beneficjent - zleceniodawca.

Beneficjenta łączy z uczestnikiem szkolenia umowa cywilnoprawna nienazwana o przeprowadzenie szkolenia. Szkolenia są całkowicie bezpłatne dla uczestnika. Uczestnikami szkoleń są osoby bezrobotne.

W ramach projektu „T" Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W ramach projektu prowadzone jest nauczanie języków obcych lub obsługi komputera dla osób pozostających bez zatrudnienia, mające na celu ułatwić im podjęcie zatrudnienia, dzięki uzyskanej wiedzy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczy usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, finansowane w całości ze środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych.

Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę w całości wyłącznie środkami publicznymi bez użycia środków własnych. Zleceniodawca na realizację projektu otrzymał w całości środki publiczne i nie używa środków własnych przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu. Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych. Szkolenia, które realizuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych bez angażowania środków własnych Zleceniodawcy, również tych wygospodarowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową, nie jest zatem podmiotem korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania (ich celem jest aktywizacja zawodowa oraz podniesienie zdolności do zatrudnienia pozostającej bez zatrudnienia grupy 240 osób), o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Aby Wnioskodawca mógł jednak skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, równocześnie musi być spełniona jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że szkolenia, które realizuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Zatem należy wskazać, że została spełniona przesłanka wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż w ramach usług szkoleniowych Wnioskodawca przeprowadza zajęcia z doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy, przy czym są one elementami świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczo-szkoleniowych i świadczone są na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych, a element szkoleniowy w tych usługach jest przeważający. Przy rozstrzyganiu kwestii dotyczących ewentualnych świadczeń złożonych (kompleksowych), na gruncie ww. przepisów podatkowych, szczególne miejsce zajmuje orzecznictwo wspólnotowe. Z orzecznictwa tego wynika przede wszystkim, że zasadą jest, iż każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną. Jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać, że stanowią jedno świadczenie kompleksowe w rozumieniu obowiązujących przepisów dyrektywy Rady. Oznacza to, że traktowanie świadczeń jako kompleksowych (złożonych) stanowi wyjątek od ww. reguły i nie można zasady tej interpretować w sposób szeroki.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż jeśli usługi doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy, które realizowane są w ramach projektu „T”, świadczone są przez Wnioskodawcę w ramach jednej umowy obejmującej świadczenie usług szkoleniowych, a usługi doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy stanowią element niezbędny do wykonywania usługi szkoleniowej oraz usługa szkoleniowa jest przeważającą, a usługi doradcze i pośrednictwa pracy stanowią w istocie usługę szkoleniową – stanowią one zatem nierozerwalną całość.

Projekt ten jako kompleksowa usługa szkoleniowa stanowi zatem nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach prowadzonych szkoleń objętych projektem pn. „T” korzystają ze zwolnienia od podatku, gdyż Wnioskodawca spełnia warunek uprawniający do takiego zwolnienia, określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj