Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1592/09/AZ
z 5 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1592/09/AZ
Data
2010.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
korekta podatku
odliczenia
podatek naliczony
rejestracja
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych przed datą złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009r. (data wpływu 8 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2010r. (data wpływu 21 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu pod tytułem „.”, a poczynionych przed rejestracją jako podatnik VAT czynny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu pod tytułem „... .”, a poczynionych przed rejestracją jako podatnik VAT czynny. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2010r. (data wpływu 21 stycznia 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu złożonego do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca jako beneficjent, złożył w dniu 14 marca 2008r. wniosek do Centrum Rozwoju Gospodarki pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej II - stopnia o dofinansowanie projektu o nazwie „... ”.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą S M. M, Makijaż, Rekonstrukcja, Przedłużanie i Zdobnictwo Paznokci. Do dnia 6 października 2008r. korzystał ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.

W okresie od 20 sierpnia 2008r. do 15 września 2008r. Wnioskodawca nie będąc płatnikiem podatku VAT zakupił towary i usługi zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie odliczając podatku VAT.

Faktury zostały w całości zapłacone w okresie od 21 sierpnia 2008r. do 17 września 2008r.

Zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym Wnioskodawca zakupił następujące towary i usługi:

  1. całościowy remont lokalu firmy S M. M.,
  2. okucia do ścian szklanych,
  3. ściany szklane,
  4. ręczniki i płaszcze kąpielowe,
  5. B Wapozon Wp 100, frezarka do manicure, B lampa Lupa New 3,5 Bioptrii, zakup narzędzi do pedicure,
  6. Multi Ultrasound Skin System, RC 89, Luksusowy fotel do pedicure,
  7. NeoQi Hormony Standard (kapsuła SPA), kamienie Hot Stones, zestaw mebli Liva,
  8. zakup kapsuły SPA.

Wnioskodawca zarejestrował podatek VAT po utracie zwolnienia w związku z przekroczeniem wartości sprzedaży 50 000 zł. Płatnikiem VAT jest od 7 października 2008r.

W tym stanie rzeczy podatek VAT od zakupów wymienionych w punktach 1-8 został zaliczony do kosztów nabycia ww. towarów z uwagi na brak możliwości jego odliczenia w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż rozpoczęcie działalności nastąpiło 1 kwietnia 2006r. Do 31 sierpnia 2008r. działalność prowadzona była w starym lokalu. Natomiast w lokalu, który został wyremontowany i do którego zostały zakupione środki trwałe i towary pozostałe działalność rozpoczęła się od 1 września 2008r. Od 1 września 2008r. do 7 października 2008r. zakupione środki trwałe i towary pozostałe wykorzystywane były do świadczenia usług kosmetycznych. Wnioskodawca nie sporządzał spisu z natury na dzień wejścia do podatku VAT i nie starał się o zwrot podatku z dokonanego spisu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z zakupów dokonywanych w ramach projektu pod tytułem „... .” a poczynionych przed rejestracją jako podatnik VAT czynny...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu pod tytułem „... .”, a poczynionych przed zarejestrowaniem jako podatnik VAT czynny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Co do zasady, w oparciu o obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. regulacje prawne zawarte w art. 86 ust. 10 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18; (…)
  • w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu; (…)

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 11 w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

W oparciu o art. 86 ust. 13 powołanej ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za następny okres rozliczeniowy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy. W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego w razie nie zarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego – należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie).

Z art. 88 ust. 4 nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować, musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować dopiero w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług w obowiązującym do jej złożenia terminie.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z utratą prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1, z dniem 7 października 2008r. Wnioskodawca stał się czynnym podatnikiem VAT. Przed utratą prawa do zwolnienia i zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT, tj w okresie od 20 sierpnia 2008r. do 15 września 2008r. dokonywał zakupu towarów (środki trwałe i towary pozostałe), udokumentowanych fakturami VAT, które przeznaczone były na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą S M. M, Makijaż, Rekonstrukcja, Przedłużanie i Zdobnictwo Paznokci.

W świetle powyższego, w momencie zakupu Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem przedmiotowych towarów, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w chwili ich nabycia Wnioskodawca nie był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W tym miejscu wskazać należy, iż na podstawie art. art. 113 ust. 5 i 7 ustawy o VAT podatnicy mają możliwość odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych przed rejestracją, jednakże po spełnieniu określonych w tych przepisach przesłanek.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, a także od kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia pod warunkiem:

  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Uzyskanie takiej zgody upoważnia podatnika do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty lub rezygnacji ze zwolnienia, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi iloczyn ilości towarów objętych spisem z natury i kwoty podatku naliczonego przypadającej na jednostkę towaru, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe (w konsekwencji nie jest możliwe odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu przezeń towaru, nieujętego w spisie z natury zapasów posiadanych na dzień, w którym utracił on zwolnienie od podatku VAT i w którym powstał jego obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 4 ustawy o VAT, prawo do obniżenia tego podatku powstaje nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie sporządzał spisu z natury na dzień wejścia do podatku VAT i nie starał się o zwrot podatku z dokonanego spisu, tym samym nie nabył prawa do dokonania odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych przed rejestracją na podstawie art. 113 ust. 5 i 7.

W rozpatrywanej sprawie mamy więc do czynienia z sytuacją, gdy nabycie towarów nastąpiło w okresie, kiedy prawo do odliczenia Wnioskodawcy nie przysługiwało. Wnioskodawca nie skorzystał również z możliwości odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych przed rejestracją.

Zakupione w okresie od 20 sierpnia 2008r. do 15 września 2008r. towary i usługi wykorzystywane były przez Wnioskodawcę od 1 września 2008r. do 7 października 2008r. do prowadzenia działalności zwolnionej z podatku VAT. Natomiast od dnia 7 października 2008r. nabyte towary wykorzystywane były w działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym na skutek zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny z dniem 7 października 2008r., zmieniło się wykorzystanie zakupionych towarów i usług.

Jak wskazano powyżej Wnioskodawca korzystający ze zwolnienia z VAT w momencie dokonywania zakupów nie miał możliwości odliczenia podatku VAT, przede wszystkim dlatego, że nie był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, po drugie dlatego, że w okresie od 1 września 2008r. do 7 października 2008r. zakupione towary i usługi wykorzystywane były do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonywał zakupu środków trwałych jak i towarów pozostałych zużywanych na bieżąco.

Ze względu więc na sposób wykorzystania zakupionych towarów i usług, w rozpatrywanej sytuacji możemy więc wyodrębnić dwie grupy:

  1. towary zakupione i zużyte przed dniem 7 października 2008r., czyli wykorzystane w całości do świadczenia usług zwolnionych,
  2. towary zakupione przed dniem 7 października 2008r., używane do działalności zwolnionej, a następnie po dniu 7 października do działalności opodatkowanej


Należy zatem zauważyć, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług, które zostały wykorzystane do świadczenia usług w ramach działalności zwolnionej od podatku VAT, tj. do dnia 7 października 2008r. Brak jest bowiem możliwości odliczenia podatku od tych zakupów, które posłużyły sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę jako podatnika podmiotowo zwolnionego. Jednocześnie, w odniesieniu do powyższych zakupów nie ma możliwości skorzystania z art. 113 ust. 5 i 7 ustawy, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki zawarte w tym przepisie.

Natomiast odnośnie towarów i usług zakupionych przed dniem rejestracji do VAT, do działalności zwolnionej, a następnie wykorzystanych również po dniu 7 października 2008r. do działalności opodatkowanej, w związku ze zmianą ich przeznaczenia, zmianie uległo również prawo do odliczenia podatku VAT. Przepisy przewidują możliwość korekty podatku naliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług.

W zależności jednak od wartości zakupionych towarów i środków trwałych, korekta powinna być przeprowadzona w różnych terminach.

Ustawodawca, w art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadził możliwość korygowania kwoty podatku naliczonego, odpowiednio według zasad określonych w ust. 1 – 5 tego artykułu, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji gdy podatnik nabywając towar lub usługę z przeznaczeniem do działalności zwolnionej nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu, a następnie zmienione zostało przeznaczenie tych towarów poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim, nie przekracza 2 punktów procentowych.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2 ustawy).

Natomiast ust. 3 powołanego artykułu stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

W opisanej powyżej sytuacji, odnoszącej się do towarów i usług, o których mowa w art. 91 ust. 2 (środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł), odpowiednie zastosowanie będą miały więc przepisy art. 91 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Zatem w wyniku zmiany prawa do odliczenia od wykorzystywanych przez Wnioskodawcę śródków trwałych o wartości początkowej powyżej 15 000 zł, korekty należy dokonywać za poszczególne okresy pozostałego okresu korekty w deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła ta zmiana.

Roczna korekta będzie dotyczyła jednej piątej lub w przypadku nieruchomości jednej dziesiątej podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

W rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdą przepisy art. 91 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.

Jednakże, w zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł należy mieć na względzie przepis przejściowy art. 11 ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 209, poz. 1320). W przepisie tym, wskazano iż, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego, o którym mowa w art. 91 ust. 7c ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.), w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, ale nie wcześniej niż dnia 1 stycznia 2008r., korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy po wejściu w życie niniejszej ustawy.

Unormowanie to weszło w życie z dniem 1 grudnia 2008r.

Powyższe oznacza, iż przepis ten znajduje zastosowanie dla towarów lub usług wymienionych w art. 91 ust. 7c w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., których zmiana przeznaczenia nastąpiła w okresie od 1 stycznia 2008r. do 30 listopada 2008r.

W art. 91 ust. 7c ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. ustawodawca wskazał towary i usługi inne niż wymienione w ust. 7 a, tj. inne niż towary i usługi, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł.

Z powyższego wynika, iż w przypadku dokonania w październiku 2008r., zmiany przeznaczenia towarów i usług niezaliczonych przez podatnika do środków trwałych i wartości niematerialnych oraz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o wartości poniżej 15 000 zł, korekty dokonuje się jednorazowo w deklaracji podatkowej składanej za grudzień 2008r.

Powyższe przepisy wskazują, iż Wnioskodawca miał prawo dokonać korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą prawa do odliczenia:

-jednorazowo w deklaracji za grudzień 2008r., w odniesieniu do towarów i usług niezaliczonych przez podatnika do środków trwałych oraz środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych o wartości poniżej 15 000 zł,
-w deklaracjach za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, przez 5 lat w stosunku do środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji o wartości powyżej 15 000 zł, oraz inwestycji w obcym środku trwałym o wartości powyżej 15 000 zł, natomiast przez 10 lat w stosunku do nieruchomości o wartości powyżej 15 000 zł. Pierwszej korekty Wnioskodawca mógł dokonać w deklaracji za styczeń 2009r.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług, które zostały w całości wykorzystane do świadczenia usług w ramach działalności zwolnionej od podatku VAT, tj. do dnia 7 października 2008r.

Natomiast odnośnie towarów i usług zakupionych przed dniem rejestracji do VAT, do działalności zwolnionej, a następnie wykorzystanych również po dniu 7 października 2008r. do działalności opodatkowanej, w związku ze zmianą ich przeznaczenia, zmianie uległo również prawo do odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca ma możliwość korekty podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia, gdyż wydatki te służyły od 7 października 2008r. czynnościom opodatkowanym - działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

A zatem odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezaliczonych przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 000 zł można było dokonać jednorazowo w deklaracji podatkowej za grudzień 2008r.

Natomiast odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie środków trwałych o wartości powyżej 15 000 zł można było dokonać w złożonej deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2009r. (w wysokości 1/5 lub 1/10 podatku naliczonego). Prawo to będzie kontynuowane w kolejnych latach mając na uwadze powyższe przepisy, do zakończenia okresu korekty przy jednoczesnym uwzględnianiu dyspozycji art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż w tym konkretnym przypadku, wobec posiadania towarów oraz środków trwałych udokumentowanych fakturami otrzymanymi w miesiącu sierpniu i wrześniu 2008r. tj. przed dniem zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, wobec nieskorzystania z możliwości odliczenia podatku na zasadach określonych w art. 113 ust. 5 i 7 ustawy Wnioskodawca ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w tych fakturach na zasadach opisanych w powołanych przepisach art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, pod warunkiem, że nie występują inne ograniczenie wynikające z treści art. 88 ustawy.

Brak jest jednak możliwości odliczenia podatku od tych zakupów, które posłużyły sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę, jako podatnika podmiotowo zwolnionego z podatku VAT, tj. do dnia 7 października 2008r.

W świetle powyższego, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu, a poczynionych przed zarejestrowaniem jako podatnik VAT czynny.

Prawo to nie przysługiwało Wnioskodawcy do chwili zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny tj. do momentu spełnienia warunku niezbędnego do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Jak już wskazano powyżej prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, jednakże realizacja tego prawa możliwa jest po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj