Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-863/09-2/IŚ
z 26 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-863/09-2/IŚ
Data
2010.03.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
odsetki
płatnik
pożyczka
prowizje
urząd skarbowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
opodatkowanie odsetek oraz prowizji wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.12.2009 r. (data wpływu 28.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek oraz prowizji wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w świetle:

  • art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: updop),
  • art. 11 i art. 27 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193, dalej: Konwencja)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek oraz prowizji wypłacanych na rzecz szwedzkiego rezydenta, a także obowiązków płatnika z tytułu poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka – Wnioskodawca („Spółka”) posiada 100% udziałów w T. - spółce kapitałowej z siedzibą w Szwecji („Emitent”). Emitent jest spółką celową której zadaniem jest pozyskiwanie finansowania na rynkach międzynarodowych w drodze emisji obligacji (ang. Senior Notes - „Obligacje”). Obligacje są oferowane potencjalnym inwestorom na rynkach międzynarodowych oraz są przedmiotem obrotu na Luksemburskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

W ramach przeprowadzanej transakcji („Transakcja”) Emitent:

  1. Wyemitował Obligacje, oraz
  2. Udzielił finansowania Spółce na podstawie umowy pożyczki („Umowa Pożyczki 1”), wykorzystując w tym celu środki pieniężne pozyskane z emisji Obligacji.
  3. W najbliższej przyszłości Emitent planuje emisję kolejnej transzy Obligacji na rzecz spółki powiązanej – I.. (oprocentowanie tej transzy będzie identyczne jak Obligacji oferowanych podmiotom niepowiązanym na rynkach międzynarodowych). Środki pozyskane z emisji kolejnej transzy Obligacji zostaną przekazane Spółce na podstawie umowy pożyczki („Umowa Pożyczki 2”, Umowa Pożyczki 1 oraz Umowa Pożyczki 2 określane łącznie jako „Umowy Pożyczki”).

Zobowiązania Emitenta wobec obligatariuszy z tytułu wyemitowanych Obligacji są przedmiotem gwarancji udzielonej przez Spółkę oraz spółki zależne od Spółki („Gwarancja”). Gwarancja została udzielona odpłatnie, w związku z czym Emitent jest zobowiązany do zapłaty Spółce oraz jego spółkom zależnym stosownego wynagrodzenia z tytułu wystawionej Gwarancji.

W związku z udzieleniem Spółce pożyczek („Pożyczki”) przez Emitenta na podstawie Umów Pożyczek, Spółka jest zobowiązana do dokonywania na rzecz Emitenta płatności odsetek (oraz prowizji płatnych przy zawarciu Umów Pożyczek i obciążających T.; prowizja ma na celu pokrycie określonych kosztów związanych z emisją Obligacji poniesionych przez Emitenta) należnych z tytułu Umów Pożyczek.

Zgodnie z Umową Pożyczki 1 pierwsza płatność odsetek przez Spółkę powinna nastąpić w dniu 15 maja 2010 r. Wysokość odsetek należnych z tytułu udzielonych Pożyczek została ustalona na poziomie wysokości kuponu odsetkowego płatnego przez Emitenta na rzecz posiadaczy Obligacji („Obligatariusze”) powiększonego o stosowną marżę, która będzie stanowić wynagrodzenie Emitenta z tytułu podejmowanych ryzyk oraz funkcji pełnionych w ramach Transakcji (w tym w celu pokrycia kosztów Gwarancji).

Odsetki z tytułu udzielonych Pożyczek będą płacone przez Spółkę bezpośrednio na rachunek bankowy Emitenta. Co istotne, w ramach Transakcji nie jest planowane fizyczne dokonywanie płatności odsetek od Pożyczek na rachunek bankowy jakiegokolwiek pośrednika (np. powiernika czy agenta płatności) działającego w imieniu lub na rachunek Emitenta (pozostającego beneficjentem odsetek z tytułu finansowania udzielonego T.).

Zatem w ramach opisywanej Transakcji Emitent:

  • będzie posiadał tytuł prawny do odsetek (oraz prowizji) wypłacanych przez Spółkę w ramach Transakcji - z prawnego bowiem punktu widzenia Emitent będzie otrzymywał odsetki we własnym imieniu i na własny rachunek jako pożyczkodawca na podstawie Umów Pożyczek;
  • będzie bezpośrednim odbiorcą odsetek, ponieważ Spółka będzie wypłacać odsetki oraz inne kwoty (np. ewentualną prowizję) bezpośrednio na rachunek bankowy Emitenta.

Kwota odsetek z tytułu udzielonych Pożyczek została ustalona na poziomie rynkowym, gdyż stopa oprocentowania przewidziana w Umowach Pożyczek została ustalona w oparciu o wysokość kuponów odsetkowych wypłacanych przez Emitenta na rzecz nie powiązanych ze Spółką czy też Emitentem Obligatariuszy, powiększonych o marżę należną Emitentowi z tytułu podejmowanych ryzyk oraz funkcji pełnionych w ramach Transakcji (w tym w celu pokrycia kosztów Gwarancji).

Emitent otrzyma od szwedzkich organów podatkowych certyfikat rezydencji, który będzie potwierdzał, iż Emitent podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Szwecji (czyli jest tzw. szwedzkim rezydentem podatkowym). Emitent przekaże wskazany certyfikat rezydencji Spółce przed wypłaceniem przez nią na rzecz Emitenta odsetek z tytułu udzielonych Pożyczek. Należy także wskazać, że Emitent nie będzie prowadził działalności gospodarczej w Polsce poprzez zakład w rozumieniu przepisów Konwencji położony na terytorium Polski, z którym byłyby faktycznie związane wierzytelności z tytułu Umów Pożyczek oraz wypłacane odsetki (czy prowizja).

Odsetki należne Emitentowi od Spółki będą stanowić dla Emitenta przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Szwecji zgodnie z lokalną ustawą o opodatkowaniu dochodów przedsiębiorstw. Uzyskany przez Emitenta dochód (odpowiadający kwocie odsetek pomniejszonej o wartość kosztów uzyskania przychodów) będzie opodatkowany w Szwecji według standardowej stawki podatku mającej zastosowanie do zysków osiąganych przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi (obecnie ok. 26,3%). Co istotne należy wskazać, że dochód w postaci odsetek uzyskany przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi ze źródeł przychodów położonych w Szwecji (w tym także z odsetek wypłacanych przez osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Szwecji) jest opodatkowany według tych samych zasad oraz tej samej stawki podatku co dochód w postaci odsetek uzyskany ze źródeł przychodu położonych za granicą Szwecji (np. odsetki wypłacane przez Spółkę).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsetki (oraz prowizja) wypłacane przez Spółkę na rzecz Emitenta z tytułu udzielonych Pożyczek będą podlegały opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 updop oraz art. 11 ust. 1 Konwencji i w konsekwencji czy Spółka, jako płatnik, zgodnie z art. 26 ust. 1 updop będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na rzecz Emitenta i wpłacenia kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji odsetki (oraz prowizja) wypłacane rzecz Emitenta z tytułu udzielonych Spółce Pożyczek nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji Spółka nie będzie, jako płatnik, zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na rzecz Emitenta i przekazania kwoty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Uzasadnienie

A. Przepisy updop

Zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 updop, przychód z tytułu odsetek uzyskany na terytorium Polski przez podatników nie mających siedziby ani zarządu na terytorium Polski (tj. przez nierezydentów) jest opodatkowany 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła), chyba że odpowiednia umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której stroną jest RP stanowi inaczej („UPO”).

Przepis art. 26 ust. 1 updop stanowi, że podmiot, który dokonuje wypłat odsetek na rzecz nierezydenta jest zobowiązany, jako płatnik, w dniu dokonania wypłaty pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (obliczony zgodnie z wskazanymi powyżej przepisami updop). Jednakże zastosowanie przez płatnika stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że przepisy art. 21 ust. 1 i 2 updop znajdują zastosowanie tylko w stosunku do nierezydentów będących jednocześnie podatnikami w rozumieniu updop. Zatem w celu ustalenia stawki podatku u źródła właściwej dla wypłacanych odsetek należy zastosować postanowienia UPO zawartej przez Polskę z krajem, którego rezydentem podatkowym jest odbiorca odsetek będący podatnikiem w rozumieniu updop.

Odsetki należne Emitentowi od Spółki będą stanowić dla Emitenta przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Szwecji - zgodnie z lokalną ustawą o opodatkowaniu dochodów przedsiębiorstw. Uzyskany przez Emitenta dochód (odpowiadający kwocie odsetek pomniejszonej o wartość kosztów uzyskania przychodów) będzie opodatkowany w Szwecji według standardowej stawki podatku mającej zastosowanie do zysków osiąganych przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi (obecnie ok. 26,3%). Co istotne należy wskazać, że dochód w postaci odsetek uzyskany przez spółki będące szwedzkimi rezydentami podatkowymi ze źródeł przychodów położonych w Szwecji (w tym także z odsetek wypłacanych przez osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Szwecji) jest opodatkowany według tych samych zasad oraz tej samej stawki podatku co dochód w postaci odsetek uzyskany ze źródeł przychodu położonych za granicą Szwecji (np. odsetki wypłacane przez Spółkę).

Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych okolicznością mającą decydujące znaczenie dla oceny statusu odbiorcy odsetek jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest posiadanie przez odbiorcę odsetek tytułu prawnego (wierzytelności) do odsetek wypłaconych przez dłużnika. Innymi słowy, odbiorca odsetek powinien być jednocześnie podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek (właścicielem odsetek) z prawnego punktu widzenia. W większości przypadków podmiotem uprawnionym do otrzymania odsetek (właścicielem odsetek) będzie pożyczkodawca lub posiadacz dłużnych papierów wartościowych z tytułu których wypłacane są odsetki chociaż teoretycznie możliwe jest także, iż podmiot taki będzie posiadał tytuł prawny do odsetek nie będąc właścicielem dłużnego papieru wartościowego (np posiadacz kuponu odsetkowego).

Sądy administracyjne podkreślają także, że przymiot podatnika podatku dochodowego jest okolicznością obiektywną wynikającą z przepisów updop oraz z faktu uzyskania dochodu (np. odsetek) przez daną osobę lub podmiot występujący w charakterze podatnika – tj. we własnym imieniu i na własny rachunek.

W szczególności w wyroku z dnia 12 czerwca 2007 r., sygn. IIl SA/Wa 508/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził co następuje:

„To nie powiernik, lecz Skarżąca nabyła od polskiego Skarbu Państwa obligacje skarbowe, to ona, więc jest ich prawnym właścicielem i z tego tytułu przysługują jej określone prawa, w tym także kluczowe w sprawie - prawo do otrzymania odsetek. Sąd nie podziała przy tym poglądu organu odwoławczego, iż dla ustalenia osoby podatnika nie jest istotny charakter i strony stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika obowiązek wypłaty odsetek. Nabycie przez Skarżącą obligacji skarbowych spowodowało ukształtowanie się stosunku prawnego, w którym właściciel obligacji, tj. Skarżąca stała się wierzycielem, a podmiot emitujący te obligacje, a więc Skarb Państwa stał dłużnikiem właściciela obligacji, zobowiązanym, na warunkach ustalonych w prospekcie emisyjnym, do wypłaty wynagrodzenia w formie odsetek za korzystanie z pożyczonego mu kapitału. To Skarżąca zatem, jako wierzyciel jest uprawniona do uzyskania tego wynagrodzenia, które stanowi dla niej przychód; natomiast dłużnik jest zobowiązany do postawienia tego wynagrodzenia do jej dyspozycji. W dalszej konsekwencji oznacza to również powstanie stosunku zobowiązaniowego o charakterze publicznoprawnym, którego treścią jest obowiązek podmiotu, który uzyskał przychód z tytułu odsetek, do zapłaty stosownego podatku dochodowego jako jego podatnik”.

Analogiczny pogląd został wypowiedziany także w trzech innych wyrokach WSA w Warszawie, tj. w wyroku z dnia 14 listopada 2007 r., sygn. III SA/Wa 704/07, w wyroku z dnia 31 sierpnia 2007 r., sygn. III SA/Wa 629/07 oraz w wyroku z dnia 10 marca 2008 r., sygn. III SA/Wa 2230/07.

Mając powyższe na uwadze w analizowanym przypadku nie powinny zachodzić jakiekolwiek wątpliwości, że Emitent będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu updop w odniesieniu do wypłacanych przez Spółkę odsetek z tytułu udzielonych Pożyczek.

Przede wszystkim należy wskazać, iż Emitentowi będzie przysługiwał tytuł prawny (prawo własności) do odsetek wypłacanych przez Spółkę z tytułu otrzymanych Pożyczek. W konsekwencji Emitent będzie otrzymywał odsetki we własnym imieniu oraz na własny rachunek jako pożyczkodawca na podstawie Umów Pożyczek. Należy także podkreślić, iż Emitent będąc stroną zobowiązaniowego stosunku prawnego ze Spółką będzie wierzycielem Spółki uprawnionym do żądania od niej pełnej spłaty udzielonych Pożyczek wraz z należnymi odsetkami.

Ponadto Emitent będzie otrzymywał odsetki bezpośrednio od Spółki i w opisywanym przypadku nie będzie występował jakikolwiek pośrednik między Emitentem a Spółką taki jak powiernik, agent płatności lub innego rodzaju podmiot, ani nie będzie występowała żadna osoba trzecia wskazana przez Emitenta, na rachunek bankowy której Spółka wpłacałaby odsetki z tytuł otrzymanych Pożyczek. Należy przy tym wskazach, iż nawet gdyby tego rodzaju pośrednik (np. agent płatności) występował między Emitentem a Spółką (co, jak należy podkreślić, nie będzie miało miejsca w ramach opisywanej Transakcji) okoliczność ta pozostawałaby, w ocenie Spółki, bez znaczenia dla analizy podatkowej. Emitent będzie bowiem stroną zobowiązaniowego stosunku prawnego (wynikającego z Umów Pożyczek), na podstawie którego będą wypłacane odsetki. Zatem to Emitent byłby rzeczywistym właścicielem uprawnionym do otrzymania odsetek.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 14 grudnia 2007 r., sygn. IP-PB3-423-260/07-2/IK.

Interpretacja ta dotyczyła opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym odsetek wypłacanych przez polską spółkę od pożyczki zaciągniętej od emitenta euroobligacji z siedzibą w Wielkiej Brytanii, w sytuacji gdy część odsetek była wypłacana przez polską spółkę bezpośrednio na rachunek bankowy pożyczkodawcy (emitenta euroobligacji), pozostała część odsetek była natomiast wypłacana przez polską spółkę na rachunek agenta płatności będącego rezydentem podatkowym w USA (zgodnie z instrukcją pożyczkodawcy). We wskazanym powyżej stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zajął stanowisko, że to emitent euroobligacji będący jednocześnie pożyczkodawcą jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do całej kwoty odsetek wypłacanych mu na podstawie umowy pożyczki. Pozostaje on bowiem podmiotem uprawnionym do otrzymania całości odsetek (właścicielem odsetek), tj. zarówno do tej części odsetek, która została wypłacana mu bezpośrednio jak i tej części która była zgodnie z jego instrukcją wypłacana agentowi płatności.

Zatem, w ocenie organu podatkowego, w celu ustalenia stawki zryczałtowanego podatku dochodowego mającej zastosowanie do wypłacanych odsetek zastosowane miały wyłącznie postanowienia UPO zawartej przez Polskę z krajem rezydencji pożyczkodawcy (emitenta euroobligacji) – tj. z Wielką Brytanią.

Podsumowując należy stwierdzić, iż na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 updop Emitent uzyskując na terytorium Polski przychód w postaci odsetek będzie występował w charakterze podatnika podatku dochodowego. W konsekwencji postanowienia Konwencji będą miały zastosowanie w celu ustalenia sposobu opodatkowania dochodu odsetkowego – w szczególności zaś które z państw (tj. Polska czy Szwecja jako kraj siedziby Emitenta) będzie uprawnione do opodatkowania tego przychodu i według jakich zasad.

B. Postanowienia Konwencji

Jak wskazano powyżej, Emitent będzie uzyskiwał na terytorium Polski przychód w postaci odsetek, który zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 updop będzie opodatkowany stawką 20% chyba, że właściwa UPO stanowi inaczej. Mając na uwadze, że Emitent będzie szwedzkim rezydentem podatkowym (co zostanie potwierdzone przez certyfikat rezydencji wydany przez szwedzkie organy podatkowe) przepisy Konwencji będą miały zastosowanie do ustalenia sposobu opodatkowania przychodów odsetkowych uzyskiwanych przez Emitenta z tytułu udzielonych Pożyczek.

Zastosowanie Konwencji - art. 27

Zgodnie z art. 1 i art. 3 ust. 1 lit. d Konwencji, jej przepisy stosuje się do osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach, przy czym termin „osoba” oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób.

Zatem Konwencja będzie miała zastosowanie do określenia sposobu opodatkowania dochodu uzyskiwanego na terytorium Polski przez Emitenta.

Należy jednakże wskazać, iż art. 27 Konwencji (Ograniczenie korzyści) wyłącza zastosowanie przepisów Konwencji w określonych przypadkach.

Na podstawie wspomnianego art. 27 jakiekolwiek postanowienie Konwencji przyznające zwolnienie lub obniżenie podatku nie będą miały zastosowania do dochodu spółki będącej rezydentem Umawiającego się Państwa lub do dywidend płaconych przez spółkę będącą rezydentem Umawiającego się Państwa w sytuacji gdy spełnione będą następujące warunki:

(i) taka spółka uzyskuje swoje dochody głównie z drugich Państw (a) z działalności bankowej, armatorskiej, finansowej lub ubezpieczeniowej albo (b) z tytułu posiadania statusu zarządu centrum koordynacyjnego albo podobnej jednostki dostarczającej usług administracyjnych albo innego wsparcia grupie spółek, które prowadzą działalność gospodarczą głownie w innych Państwach; oraz

(ii) z wyjątkiem stosowania metody unikania podwójnego opodatkowania zwykle stosowanej w tym Państwie, taki dochód mógłby podlegać znacząco niższemu podatkowi na podstawie ustawodawstwa wewnętrznego tego państwa niż dochód z podobnej działalności wykonywanej w tym Państwie albo z tytułu posiadania statusu zarządu centrum koordynacyjnego albo podobnej jednostki dostarczającej usług administracyjnych albo innego wsparcia grupie spółek, które prowadzą działalność gospodarczą w tym Państwie.

Wskazana powyżej instytucja ograniczenia korzyści generalnie umożliwia umawiającemu się państwu, w którym położone jest źródło przychodu na niestosowanie przepisów Konwencji (a tym samym obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z podatku u źródła od takiego przychodu przewidzianego w Konwencji) w odniesieniu do spółki uzyskującej takt przychód będącej rezydentem drugiego umawiającego się państwa prawa, jeśli spółka taka została stworzona w celu nieuczciwej konkurencji podatkowej. Klauzula ograniczenia korzyści przewiduje w szczególności, że postanowienia Konwencji nie powinny mieć zastosowania w tych przypadkach gdy dany rodzaj dochodu uzyskanego przez rezydenta umawiającego się państwa (np. Szwecji) ze źródeł położonych w drugim umawiającym się państwie (np. Polsce) podlegałby znacząco niższemu opodatkowaniu na podstawie prawa podatkowego tego umawiającego się państwa (np. Szwecji) niż ten sam rodzaj dochodu, który byłby osiągnięty ze źródeł przychodu położonych w tym umawiającym państwie (tj. z działalności wykonywanej w tym państwie).

Innymi słowy, klauzula ograniczenia korzyści w art. 27 Konwencji dotyczy tych sytuacji, gdy ten sam rodzaj dochodu (np. odsetki) jest opodatkowany na podstawie prawa podatkowego państwa miejsca siedziby podatnika (np. Szwecji) w znacząco inny sposób w zależności od tego czy ten dochód jest uzyskiwany ze źródeł przychodu położonych w tym państwie (np. w Szwecji) czy też poza tym państwem. W konsekwencji instytucja prawa przewidziana w art. 27 Konwencji pozwala Polsce na niestosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia z podatku u źródła, jeśli dochód uzyskany na terytorium Polski byłby opodatkowany przez spółkę będącą rezydentem Szwecji w preferencyjny sposób w porównaniu do podobnego rodzaju dochodu uzyskanego na terytorium Szwecji.

Zgodnie ze szwedzkim prawem podatkowym dochód w postaci odsetek, który będzie uzyskany przez Emitenta od Spółki (tj. ze źródła przychodu położonego w Polsce) będzie opodatkowany w Szwecji według standardowej stawki podatkowej. Takie same zasady opodatkowania miałby zastosowanie także w takim przypadku gdyby odsetki zostały uzyskane przez Emitenta ze źródeł przychodu położonych w Szwecji (tj. gdyby odsetki zostały wypłacone na rzecz Emitenta przez pożyczkobiorcę z siedzibą w Szwecji).

Należy zatem stwierdzić, iż uregulowanie zawarte w art. 27 Konwencji nie stanowi przeszkody do zastosowania przepisów Konwencji w odniesieniu do odsetek płaconych przez Spółkę na rzecz Emitenta.

Opodatkowanie odsetek na podstawie Konwencji

Art. 11 ust. 1 Konwencji stanowi, iż: „Odsetki które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie .

Zgodnie zatem z art. 11 ust. 1 Konwencji, odsetki wypłacone z Polski do Szwecji podlegają opodatkowaniu tytko w Szwecji co oznacza, że takie odsetki nie są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym (podatkiem u źródła) w Polsce. Należy wskazać, iż zastosowanie art. 11 ust. 1 Konwencji jest możliwe wówczas, gdy

(i) odsetki są wypłacane na rzecz odbiorcy odsetek

(ii) odbiorca odsetek jest szwedzkim rezydentem podatkowym.

Mając na uwadze, iż:

należy stwierdzić, że odsetki, które będą wypłacane przez Spółkę na rzecz Emitenta na podstawie Umów Pożyczek nie będą podlegały zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w Polsce zgodnie z art. 11 ust. 1 Konwencji.

W rezultacie, ponieważ (i) dochód w postaci odsetek uzyskany przez Emitenta od Spółki nie będzie opodatkowany w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie Konwencji, a (ii) Spółka otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez szwedzkie organy podatkowe dokumentujący, że Emitent jest szwedzkim rezydentem podatkowym, Spółka - podmiot wypłacający odsetki na podstawie Umów Pożyczek - nie będzie zobowiązana, jako płatnik, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na rzecz Emitenta i przekazania takiego podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Konkludując Spółka pragnie także wskazać na rozstrzygnięcie zawarte w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 31 sierpnia 2009 r., sygn. IPPB5/423-300/09-2/IŚ wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Rozstrzygnięcie zaprezentowane we wskazanej interpretacji prawa podatkowego ma o tyle istotne znaczenie w niniejszej sprawie, iż interpretacja ta została wydana na gruncie stanu faktycznego analogicznego do przedstawionego w niniejszym wniosku. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził w przedmiotowej interpretacji, iż odsetki wypłacane przez spółkę z siedzibą na terytorium RP na rzecz spółki będącej szwedzkim rezydentem podatkowym - emitentem euroobligacji oferowanych na rynkach międzynarodowych, na podstawie umowy pożyczki zawartej między tymi podmiotami nie podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym z uwagi na uregulowanie przewidziane w art. 11 ust. 1 Konwencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj