Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-118a/10/AP
z 27 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-118a/10/AP
Data
2010.04.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
przemieszczanie towarów


Istota interpretacji
Przemieszczenie towarów do kraju uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec stanowi WNT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu przewiezienia towaru do Polski.



Wniosek ORD-IN 1000 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 12 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji przemieszczenia na terytorium kraju towarów uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego przemieszczenia - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji przemieszczenia na terytorium kraju towarów uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego przemieszczenia.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. Nabywa towary w Hong-Kongu, które następnie przewozi na terytorium Niemiec, gdzie następuje odprawa celna z zapłatą cła i innych opłat (odpraw celnych w imieniu Spółki dokonuje firma niemiecka, która obciąża Spółkę za poniesione w związku z tym koszty). Po dokonaniu odprawy celnej, towary są odbierane i przywożone na terytorium Polski. Fakturę za towar wystawia firma z Hong-Kongu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. czynność przywozu towarów z państwa trzeciego (Honk-Kongu), który został dopuszczony do obrotu na terytorium Niemiec za pośrednictwem agencji celnej, a następnie przywożony na terytorium Polski, jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów...
  2. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w związku z ww. czynnością...


Zdaniem Wnioskodawcy, czynność przywozu towarów, zaimportowanych z państwa trzeciego na terytorium Niemiec, na terytorium Polski, jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów – zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Spółki obowiązek podatkowy z tytułu tej transakcji powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym towar został przez Spółkę odebrany z Niemiec i tego samego dnia przewieziony do Polski – zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Ust. 2 powyższego artykułu stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest:


    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

    1. zastrzeżeniem art. 10;

  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).


Według eści art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, iż przemieszczenie towarów traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie tylko wtedy, gdy przemieszczane towary są własnością podatnika, który wszedł w ich posiadanie na terytorium państwa członkowskiego, z którego transportowane są do Polski i będą służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

rt. 20 ust. 5 ustawy określa, iż w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Co prawda zgodnie z przepisem ust. 6 powyższego artykułu, w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednak ten przepis szczególny nie dotyczy przypadku uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, przesunięcia towarów należących do przedsiębiorcy pomiędzy krajami UE. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje na ogólnych zasadach, tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka dokonała zakupu towarów handlowych z Hong-Kongu. Odprawa celna nastąpiła na terytorium Niemiec za pośrednictwem przedstawiciela celnego, w związku z czym towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Unii Europejskiej. Następnie nabyte towary zostały przemieszczone na terytorium Polski.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że przemieszczenie z terytorium Niemiec towarów nabytych przez Spółkę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, gdyż wypełnia warunki przewidziane w powołanym wyżej art. 11 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu ww. transakcji powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym towar został przywieziony do Polski.

Jednocześnie wskazuje się, iż rozstrzygnięcie kwestii obowiązku wykazywania w informacji podsumowującej VAT UE transakcji przemieszczenia na terytorium kraju towarów uprzednio zaimportowanych na terytorium Niemiec, zawarto w odrębnej interpretacji indywidualnej nr ITPP2/ 443-118b/10/AP.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj