Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-42/10-4/MP
z 25 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-42/10-4/MP
Data
2010.03.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności podlegające opodatkowaniu
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług wykazany w fakturze otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej premię pieniężną (w wysokości wynikającej z zawartej umowy) jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który ma prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.



Wniosek ORD-IN 527 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2009 r. (data wpływu 12.01.2010 r.), uzupełnionego w dniu 10.03.2010 r. na wezwanie tut. organu z dnia 26.02.2010 r. (skutecznie doręczone w dniu 03.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od kontrahenta faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.01.2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od kontrahenta faktur dokumentujących premie pieniężne.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 10.03.2010 r. (data wpływu 15.03.2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej : „Spółka”, „Wnioskodawca”) podpisuje umowy handlowe z kontrahentami (dalej Kontrahent). W umowach postanowiono, że w celu zmotywowania kontrahenta do zintensyfikowania zakupów wyrobów Wnioskodawcy kontrahent ma prawo do bonusów i/lub rabatów w sytuacji, gdy kontrahent zrealizuje określony poziom zakupów wyrobów Spółki. Ponadto Spółka przyznaje kontrahentowi bonusy za przekroczenie przez kontrahenta określonych kwotowo wartości zakupionych towarów. Bonusy rozliczane są w okresach półrocznych oraz rocznych w zależności od rodzaju zakupionych przez kontrahenta wyrobów Spółki. System bonusowy służy zwiększeniu atrakcyjności marżowej poszczególnych linii produktowych i nie jest narzędziem kreacji ceny. Spółka planuje podpisywanie analogicznych umów również w przyszłości.

Na tle niniejszego stanu faktycznego Spółka zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca swoje wątpliwości wyraził pytaniem : „czy przyznanie rabatu oraz bonusu za osiągnięcie określonego poziomu zakupów wyrobów Spółki przez kontrahenta może być uznane za świadczenie usługi przez kontrahenta, polegającej na określonym jego zachowaniu pozwalającym spełnić dodatkowe warunki stawiane przez Spółkę, uprawniające do uzyskania wynagrodzenia, a przez to czynność podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji z dnia 16 kwietnia 2008 r. Nr IP-PP2-443-132/08-2/AZ, oceniając stan faktyczny zaprezentowany przez Wnioskodawcę stwierdził, że „przyznane kontrahentowi bonusy nie są związane z żadną konkretną transakcją zakupu, ale z przekroczeniem określonego poziomu nabyć w uzgodnionym okresie czasu. Działania kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanego wynagrodzenia (...). Otrzymanie bonusu jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy”. Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że „pomiędzy stronami wytworzyła się relacja zobowiązaniowa, która na gruncie ustawy VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 rzeczonej ustawy, podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Organ podatkowy nadmienił również, że w takiej sytuacji prawidłowym sposobem dokumentowania zaistniałego zdarzenia gospodarczego jest faktura VAT, gdzie za podstawę opodatkowania przyjmuje się wartość premii pieniężnej (bez należnego podatku VAT) i nalicza się 22% podatku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10.03.2010 r. (data wpływu 15.03.2010 r.) Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż zgodnie z zawartymi umowami wypłaca kontrahentom premie pieniężne w zamian za wykonywanie przez nich następujących czynności :

  • składanie zamówień na dany miesiąc najpóźniej na 3 (trzy) dni robocze przed jego zakończeniem,
  • utrzymywanie stanu magazynowego produktów, co do ilości programu (asortymentu) na poziomie gwarantującym prawidłową i ciągłą obsługę klientów (nabywców),
  • informowanie Wnioskodawcy co do stanu reklamacji na produkty, w formie uznanej przez obydwie strony za optymalną oraz o innych danych handlowych mających znaczenie dla pozycji produktu na rynku,
  • udział w badaniach rynku i analizach sprzedaży prowadzonych przez Wnioskodawcę w formach, terminach i w zakresie ustalonym przez Wnioskodawcę;
  • promowanie i reklamowanie produktów zgodnie z zasadami i regułami uzgodnionymi z Wnioskodawcą,
  • stosowanie cen detalicznych określonych w zalecanych (sugerowanych) przez Wnioskodawcę cennikach przy sprzedaży detalicznej,
  • dokładanie wszelkich starań w celu ochrony interesów oraz dobrego imienia Wnioskodawcy, w tym zapobieganie nieuczciwej konkurencji osób trzecich, a w szczególności informowanie Wnioskodawcy o przypadkach używania przez osoby trzecie znaków Wnioskodawcy, lub znaków do nich podobnych;
  • zachowanie tajemnicy przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w tym zachowanie w tajemnicy wszelkich informacji handlowych, produkcyjnych i organizacyjnych dotyczących Wnioskodawcy jak np. warunków finansowych, poziomu obrotów, rabatów, upustów itp., strategii rynkowej i marketingowej, klienteli, struktur sprzedaży oraz wszelkich innych informacji, które kontrahent uzyskał w związku ze współpracą z Wnioskodawcą.

Jak wynika z powyższego Wnioskodawca wypłaca kontrahentom wynagrodzenie z tytułu wykonywania przez nich wielu czynności, których celem jest intensyfikacja sprzedaży. Przeważającą cechą tych usług są czynności o charakterze reklamowo-marketingowym klasyfikowane pod symbolem PKWiU 73. Spółka jednocześnie pragnie podkreślić, że wypłacane przez nią wynagrodzenie jest płatnością za usługi o charakterze złożonym. W związku z tym, nie jest możliwe wskazanie jednego symbolu PKWiU obejmującego wszelkie czynności wykonywane przez kontrahentów. Ponadto Spółka pragnie zauważyć, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde odpłatne świadczenie, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest zatem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU. Zgodnie z zawartymi umowami, premie pieniężne wypłacane przez Spółkę nie stanową zniżki od ustalonej ceny produktów sprzedawanych przez Spółkę. Ich wypłata jest uzależniona i wypłacana od sumy zakupów liczonych w sugerowanych cenach detalicznych netto, pomniejszonych o przyznane rabaty, a nie z tytułu zakupu przez kontrahentów określonego asortymentu towarów czy kilku asortymentów. Bonus naliczany jest :

  • za realizację założonego planu obrotów w trzymiesięcznych okresach rozliczeniowych — 7% (siedem procent), płatny maksymalnie w terminie 35 dni po zakończeniu każdego trzymiesięcznego okresu rozliczeniowego; na podstawie zrealizowanych zakupów;
  • roczny - 1% (jeden procent), za dokonanie zakupów w danym roku na poziomie minimum X mln PLN, płatny maksymalnie w terminie 35 dni po zakończeniu roku obrachunkowego;
  • roczny — 2% (dwa procent), za dokonanie zakupów w określonym roku na poziomie minimum X mln PLN, płatny maksymalnie w terminie 35 dni po zakończeniu roku obrachunkowego.

Wnioskodawca potwierdza wysokości należnych bonusów najpóźniej do 20 dnia każdego miesiąca po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego.Ponadto umowy zawierają zapis, iż Kontrahent zobowiązany jest wystawić na Wnioskodawcę fakturę VAT ustaloną na kwotę bonusa o treści „Premia pieniężna za obrót w kwartale.....”.

Jak już wyjaśniano powyżej, premii pieniężnych (bonusów) nie wiąże się z konkretnymi dostawami towarów. Trudność powiązania premii pieniężnej z konkretnymi dostawami wynika z faktu, że są one naliczane od sumy zakupów liczonych w sugerowanych cenach detalicznych netto pomniejszonych o przyznane rabaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w konsekwencji uznania przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie premii pieniężnej, wypłacanej kontrahentowi Spółki z tytułu osiągnięcia odpowiedniego poziomu obrotu pomiędzy Spółką a kontrahentem za wynagrodzenie za świadczone przez kontrahenta na rzecz Spółki usługi podlegające opodatkowaniu VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę od kontrahenta faktur dokumentujących takie premie pieniężne ...

Zdaniem Spółki, Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę od kontrahenta faktur VAT dokumentujących premie pieniężne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zatem, w celu ustalenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej premie pieniężne, decydujące znaczenie ma fakt, czy udzielona premia podlega opodatkowaniu. Jak wskazano w treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IP-PP2-443-132/08-2/AZ, wydanej na wniosek Spółki, wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem, ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu za zasadach ogólnych. Organ podatkowy wskazał, że pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług wykazany na fakturze otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej premię pieniężną (w wysokości wynikającej z zawartej umowy) jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który ma prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

W przedmiotowej sprawie cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania, tj. nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktury z tytułu premii pieniężnej. Stanowisko Wnioskodawcy podziela Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 9 listopada 2009 r., nr IPPP3-443-712/09-6/JF, z dnia 2 listopada 2009 r. nr IPPP1-443-824/09-4/JB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 3 listopada 2009 r. nr ITPP2/443-660B/09/AJ oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 5 października 2009 r. nr ILPP1/443-787/09-6/MT.

Stanowisko odmienne byłoby sprzeczne z zasadą neutralności VAT, stanowiącą fundamentalne prawo podatnika, jakim jest odliczanie podatku naliczonego. Zasada ta wynika z charakteru podatku od towarów i usług, który jako podatek pośredni, co do zasady nie powinien obciążać podatników uczestniczących w obrocie towarami i usługami, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami, a jedynie konsumentów. Konieczność przestrzegania tej zasady w systemach podatkowych państw członkowskich szczególnie wyraźnie podkreślana jest przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w swoich orzeczeniach wielokrotnie wskazywał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone po to, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie, w toku jego działalności gospodarczej. Spółka wnosi o potwierdzenie słuszności jej stanowiska w tej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy natomiast precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 – 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Z uwagi na powyższe w celu ustalenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej premie pieniężne ustalić należy, czy udzielona premia podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego przepisu wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywane usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca podpisuje z kontrahentami umowy handlowe , w ramach których przyznaje kontrahentom premie pieniężne. Premie te wypłacane są za zrealizowanie w danym czasie określonego poziomu zakupów wyrobów Spółki, za przekroczenie przez kontrahenta określonych kwotowo wartości zakupionych towarów oraz za całokształt dobrej współpracy z danym kontrahentem w danym czasie w postaci m.in.: regularnego składania zamówień, utrzymywania stanu magazynowego produktów Spółki, informowanie Wnioskodawcy co do stanu reklamacji na produkty, udział w badaniach rynku i analizach sprzedaży prowadzonych przez Wnioskodawcę, reklamowanie i promowanie produktów Spółki, stosowanie cen detalicznych sugerowanych przez Wnioskodawcę, ochronę interesów i dobrego imienia Wnioskodawcy, zapobieganie nieuczciwej konkurencji oraz zachowanie tajemnicy przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Premie stanowią procent od uzyskanego w określonym czasie obrotu netto, zgodnie z tabelami zawartymi w umowach. Premie pieniężne (bonusy) nie są związane z konkretnymi dostawami towarów, lecz naliczane są od sumy zakupów liczonych w sugerowanych cenach detalicznych netto pomniejszonych o przyznane rabaty.

W sytuacji przedstawionej we wniosku stosunek, na podstawie którego wypłacana jest premia pieniężna jest relacją zobowiązaniową wynikającą z zawartej pomiędzy Stronami umowy o współpracy. Wykonanie postanowień zawartej umowy przez kontrahenta stanowi podstawę do wypłaty premii pieniężnej przez Wnioskodawcę. Charakter łączącej Strony umowy wskazuje, iż regularne dokonanie zakupów towarów Spółki i w konsekwencji przekroczenie określonych w umowie wartości netto zakupów oraz wykonywanie przez kontrahentów wymienionych powyżej czynności o charakterze reklamowo – marketingowym, obliguje Wnioskodawcę do wypłaty premii pieniężnej. Premia nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonej aktywności i zachowania kupującego. Zachowanie takie spełnia przesłanki do uznania go za świadczenie usług za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem wg stawki podstawowej 22%. Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, otrzymanie przez kontrahentów premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane fakturą VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług wykazany w fakturze otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej premię pieniężną (w wysokości wynikającej z zawartej umowy) jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który ma prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy. W przedmiotowej sprawie cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania, tj. nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktury z tytułu premii pieniężnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj