Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-468/10/EJ
z 7 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-468/10/EJ
Data
2010.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
gmina
inwestycje
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenia
prawo do odliczenia
promocja
sprzedaż
teren
zadania własne


Istota interpretacji
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010r. (data wpływu 26 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2010r. (data wpływu 26 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. „…” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 kwietnia 2010r. znak: IBPP4/443-468/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizacje projektu pn. „…”. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez swoje jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta. Beneficjent projektu Miasto R. nie jest również zarejestrowany jako podatnik VAT, bowiem zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2005r. nr PP-1-0602-10/OP/BM6-138/2005 samorządowe osoby prawne działają za pośrednictwem Urzędu, który z przypadku R. jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Jednym z warunków podpisania umowy z Instytucją Zarządzającą RPO jest dostarczenie informacji z Krajowej Informacji Podatkowej dotyczącej potwierdzenia, że beneficjent nie może w ramach projektu odzyskać podatku VAT. W tym konkretnym przypadku poprzez beneficjenta należy rozumieć Miasto R. działające poprzez Urząd Miasta R.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje znajdujących się na terenie R. W ramach zaplanowanych działań przewidziano: udział w targach nieruchomości w Monachium i Cannes (zakup usług związanych z wynajmem powierzchni wystawienniczej, stworzeniem oraz obsługa stoiska), przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii promocyjnej (przygotowanie i emisja spotów reklamowych w telewizji, kampania billboardowa, promocja w prasie oraz internecie). Wszystkie usługi zakupione w ramach projektu są obciążone podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej podatek VAT uznaje się za kwalifikowany tylko w przypadku gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku. Wnioskodawca realizując poprzez Urząd Miasta opisany wyżej projekt nie będzie mógł odzyskać podatku VAT ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych. W związku z tym podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu.

W piśmie z dnia 21 kwietnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że działki inwestycyjne, będące przedmiotem kampanii promocyjnej projektu „…” są własnością gminy Miasta R. Pod pojęciem „promocja terenów inwestycyjnych pod inwestycje” należy rozumieć kampanię informującą potencjalnych inwestorów o terenach inwestycyjnych przeznaczonych pod inwestycje na terenie ścisłego centrum Miasta R. Docelowe zagospodarowanie terenów – działek inwestycyjnych zlokalizowanych przy ul. G. oraz działek przy ul. M. – musi być zgodne z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Miasta R. Zgodnie z obowiązującym Miejscowy Planem Zagospodarowania Przestrzennego Miasta dla terenów Śródmieścia (uchwała Rady Miasta z dnia 30 września 2009r.) teren położony przy ul. G. będący przedmiotem projektu, posiada w ww. planie oznaczenia: 23.U – tereny usług komercyjnych, 6.KDZ – tereny publicznych dróg zbiorczych. Ponadto dla tego terenu zapisano konieczność zachowania lub realizacji parkingów zbiorowych. Natomiast teren przy ul. M. posiada w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Miasta dla terenów Śródmieścia (uchwała Rady Miasta z dnia 30 września 2009r.) oznaczenie 3.UP,U tj. tereny usług publicznych i komercyjnych. Ponadto dla tego terenu zapisano konieczność zachowania lub realizacji parkingów zbiorowych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w wyniku realizacji projektu tj. przeprowadzenia kampanii promocyjnej Gmina nie będzie osiągała obrotów ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów. We wniosku aplikacyjnym przedłożonym Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa założono brak przychodów. Bowiem, nie jest bezpośrednim celem podejmowanych w ramach projektu działań sprzedaż (lub dzierżawa) działek. Celem bezpośrednim projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej miasta wśród inwestorów. Prowadzona w ramach projektu kampania promocyjna nie jest czynnikiem determinującym sprzedaż działek. Nie jest bowiem wiadome, kiedy sprzedaż lub dzierżawa działek nastąpi, i czy w ogóle nastąpi. Zadanie nieinwestycyjne „…” ma na celu wypromowanie oferty inwestycyjnej terenów znajdujących się w ścisłym centrum miasta. Projekt obejmuje następujące działania promocyjne: przygotowanie i wykonanie materiałów promocyjnych, projektu i zabudowy stoiska wystawienniczego wraz a usługami towarzyszącymi, udział w targach nieruchomości inwestycyjnych EXPOREAL w Monachium (Niemcy) i targach nieruchomości inwestycyjnych MIPIM w Cannes (Francja), a także przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii promocyjnej w prasie i TV w postaci artykułów sponsorowanych w prasie i programów telewizyjnych, oraz kampanię outdoorową. Realizacja projektu zakończy się w 2011 roku. Jego oczekiwanymi produktami są: 9 przygotowanych i udostępnionych materiałów promocyjnych, oraz 2 kampanie promocyjne (jedna krajowa i jedna zagraniczna). Natomiast zaistniałą sprzedaż ww. działek nie należy traktować jako bezpośrednią konsekwencję realizowanego projektu, bowiem obok opisanych kampanii promocyjnych prowadzone są inne działania o charakterze bieżącym mające na celu pozyskanie inwestora m.in. dla tych terenów.

Reasumując powyższe, działania informacyjne i promocyjne podejmowane przez Miasto w ramach projektu nie służą bezpośrednio sprzedaży ww. gruntów w centrum R. Niemniej jednak wolą Miasta jest pozyskanie inwestora i zagospodarowanie tych terenów zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego i dalszym harmonijnym rozwojem miasta. Rozważane formy współpracy z inwestorami obejmują zarówno sprzedaż, dzierżawę jak i formułę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Niewykluczone jest również, iż w dłuższym okresie czasu zagospodarowanie terenu zostanie zrealizowane w oparciu o środki własne Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu „…” realizowanego przez Wnioskodawcę istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach projektu z czynnościami opodatkowanymi, Miasto nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy istnieje związek pomiędzy dokonywaniem przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektów nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będzie realizować projekt pn. „…”. Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje znajdujących się na terenie R. W ramach zaplanowanych działań przewidziano: udział w targach nieruchomości w Monachium i Cannes (zakup usług związanych z wynajmem powierzchni wystawienniczej, stworzeniem oraz obsługą stoiska), przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii promocyjnej (przygotowanie i emisja spotów reklamowych w telewizji, kampania billboardowa, promocja w prasie oraz internecie). Wnioskodawca wskazał, że w wyniku realizacji projektu tj. przeprowadzenia kampanii promocyjnej Gmina nie będzie osiągała obrotów ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów. Prowadzona w ramach projektu kampania promocyjna nie jest czynnikiem determinującym sprzedaż działek. Natomiast zaistniałą sprzedaż ww. działek nie należy traktować jako bezpośrednią konsekwencję realizowanego projektu, bowiem obok opisanych kampanii promocyjnych prowadzone są inne działania o charakterze bieżącym mające na celu pozyskanie inwestora m. in. dla tych terenów. Wolą Miasta R. jest pozyskanie inwestora i zagospodarowanie tych terenów zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego i dalszym harmonijnym rozwojem miasta. Niewykluczone jest również, iż w dłuższym okresie czasu zagospodarowanie terenu zostanie zrealizowane w oparciu o środki własne Miasta. Wnioskodawca wskazał, na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach projektu z czynnościami opodatkowanymi.

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że tereny inwestycyjne będące przedmiotem promocji są gruntami, które Wnioskodawca planuje przeznaczyć na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Wnioskodawca wskazał, że nie jest wiadome, kiedy sprzedaż lub dzierżawa działek wystąpi i czy w ogóle wystąpi. Z powyższego jednak wyraźnie wynika, że zamiarem Wnioskodawcy jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę działek. Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie wykorzystania towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania informacyjno-promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych gruntów znajdujących się na terenie ścisłego centrum miasta, przeznaczonych przez Gminę do zagospodarowania. Jeżeli będzie zainteresowany Inwestor - Gmina dokona sprzedaży lub dzierżawy działek, co wiąże się ewidentnie z wykonaniem czynności podlegających podatkowi VAT.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT) a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu „…”.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika ewidentnie, że Wnioskodawca podjął szereg powiązanych ze sobą działań mających na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy terenów - działek inwestycyjnych zlokalizowanych przy ul. G. oraz działek przy ul. M. w R. Wszystkie działania Wnioskodawcy są więc związane z realizacją przedsięwzięcia, które jako całość ma na celu doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj