Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-144/10-4/MP
z 27 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-144/10-4/MP
Data
2010.05.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
miejsce zamieszkania
nabycie spadku
ograniczony obowiązek podatkowy
organ podatkowy
rok kalendarzowy
rozliczenie roczne
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Należy uznać iż Wnioskodawczyni, posiadając w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy i uzyskując przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy, nabytej w 2008 r., położonej na terytorium Polski, ma obowiązek dokonać rozliczenia na druku PIT-36.



Wniosek ORD-IN 479 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12.02.2010 r. (data wpływu 19.02.2010 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 28.04.2010 r. (data nadania 28.04.2010 r., data wpływu 04.05.2010 r.) na wezwanie z dnia 15.04.2010 r. (data nadania 15.04.2010 r., data doręczenia 23.04.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości w Polsce,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej dokonania rozliczenia z tytułu sprzedaży nieruchomości na druku PIT-38 w Izbie Skarbowej w Warszawie.

UZASADNIENIE

W dniu 19.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 01.10.2009 r. sprzedała zabudowaną nieruchomość położoną w Polsce, w K., której była współwłaścicielką. Przedmiotową nieruchomość nabyła w drodze spadku, w dniu 9 października 2008 r. (kserokopia postanowienia sądu w załączeniu).

Postanowienie uprawomocniło się dnia 30 października 2008 r. Wnioskodawczyni przedmiotową nieruchomość nabyła po ojcu, który zmarł w dniu 2 października 2008 roku. Zgłoszenie o nabyciu spadku Wnioskodawczyni złożyła 18 listopada 2008 r. w Urzędzie Skarbowym w Pabianicach. Z podatku od spadku została zwolniona.

Wnioskodawczyni wskazała, iż zamieszkuje na stałe poza terytorium Polski i nie uzyskuje dochodów na terytorium Polski. Wnioskodawczyni przyjechała do Holandii w 2006 roku (w załączeniu kserokopia dokumentu zameldowania w gminie S z dnia 27 lipca 2006 r.).

Jednakże z uwagi na kontynuowanie nauki na wyższej uczelni, Wnioskodawczyni regularnie przyjeżdżała do Polski i przebywała w Polsce. Wówczas spędzała więcej dni w roku kalendarzowym w Polsce niż w Holandii. Studia ukończyła w 2008 roku. 1 stycznia 2008 r. Wnioskodawczyni zmieniła miejsce stałego zamieszkania i złożyła formularz zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-3, do Urzędu Skarbowego w Pabianicach, gdyż od 2008 r. przebywała głównie na terytorium Holandii. Od roku 2008 Wnioskodawczyni nie składała rozliczeń rocznych w Polsce. Z uzyskanego dochodu za granicą rozlicza się w kraju zamieszkania (Holandii).

Pismem z dnia 16.04.2010 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Powyższe uzupełniono w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Który organ podatkowy jest właściwy do złożenia zeznania podatkowego i wpłaty podatku dochodowego od uzyskanego dochodu od powyższej transakcji sprzedaży...
  2. Na jakim formularzu (deklaracji) powinna rozliczyć się Wnioskodawczyni...

Zdaniem Wnioskodawczyni, rozliczenie z podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości powinno nastąpić w Polsce (w kraju pochodzenia nieruchomości, w którym doszło do jej nabycia i w którym zgłosiła nabycie spadku przed organem podatkowym). Wnioskodawczyni wskazała, iż w Holandii nie istnieje rozliczenie z tytułu podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub innych dóbr posiadanych. W Holandii w rocznym rozliczeniu z podatku dochodowego Wnioskodawczyni rozliczyła się z podatku, od stanu posiadanych dóbr, na dzień 31 grudnia.

Według Wnioskodawczyni, powinna rozliczyć się przed Izbą Skarbowa w Warszawie, na druku PIT-38.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w części dotyczącej obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości w Polsce uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej dokonania rozliczenia z tytułu sprzedaży nieruchomości na druku PIT-38 w Izbie Skarbowej w Warszawie należy uznać za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów podpisanej w Warszawie dnia 13.02.2002 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 216, poz. 2120), dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochody z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Określenie "majątek nieruchomy" posiada takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące nieruchomości gruntowych, prawa użytkowania nieruchomości, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych. Statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego (art. 6 ust. 2 ww. Konwencji).

Ujęcie w tym przepisie słów „może być opodatkowany” nie oznacza możliwości opodatkowania. Sformułowanie to oznacza, że sprzedaż nieruchomości położonej w danym kraju (w tym wypadku w Polsce) podlega opodatkowaniu w tym kraju.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Holandii i w dniu 01.10.2009 r. sprzedała zabudowaną nieruchomość położoną w Polsce.

Wobec tego należy stwierdzić, że w świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Konwencji zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, przychody ze sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce przez osobę zamieszkałą w Holandii podlegają opodatkowaniu w Polsce, wg zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Oznacza to, że powyższe zasady opodatkowania mają zastosowanie wyłącznie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r. czyli mają zastosowanie w niniejszej sprawie.

Stosownie również do treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, póz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku istotne znaczenie ma data nabycia przez Wnioskodawczynię przedmiotowej nieruchomości w związku z określeniem źródła przychodu w odniesieniu do obowiązujących przepisów.

Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość w drodze spadku po ojcu, który zmarł 02.10.2008 r., natomiast zbyła ją 01.10.2009 r.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek – to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.

Stosownie do zapisu art. 924 i 925 Kodeksu spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, a spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia.

Biorąc powyższe pod uwagę, do opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadku w 2008 roku zgodnie z treścią powołanego uprzednio przepisu przejściowego, będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 roku.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) nie łączy się z dochodami z innych źródeł (art. 30e ust. 5).

Zgodnie z art. 45 ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Na podstawie art. 45 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych urzędem skarbowym, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed tym dniem – według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 2a, jeżeli osiągnęli dochody ze źródła przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez pośrednictwa płatników lub za pośrednictwem płatników nieobowiązanych do dokonania rocznego obliczenia podatku lub osiągnęli dochody określone w art. 30b, i zamierzają opuścić terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed terminem, o którym mowa w ust. 1, są obowiązani złożyć zeznanie, o którym mowa w ust. 1 i 1a, za rok podatkowy urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych przed opuszczeniem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 45 ust. 3b ww. ustawy w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a i 30e, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Dla podatników, do których ma zastosowanie art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i którzy niezależnie od liczby źródeł przychodów wykazują należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30e ustawy jest przeznaczony formularz PIT-36.

Poz. 193 i 194 w powyższym PIT-ie wypełniają podatnicy, którzy są obowiązani do zapłacenia zgodnie z art. 30e ustawy, podatku od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy, nabytych lub wybudowanych w latach 2007-2008. Podatek ten płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok, w którym nastąpiło zbycie.

W celu ustalenia właściwości organów podatkowych w przedmiotowej sprawie, należy wskazać, iż zgodnie z art. 17 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania lub siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach niektórych zobowiązań podatkowych lub poszczególnych kategorii podatników, płatników lub inkasentów w sposób odmienny niż określony w § 1, uwzględniając w szczególności posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby za granicą, miejsce uzyskiwania dochodów oraz miejsce położenia przedmiotu opodatkowania (art. 17 § 2 Ordynacji podatkowej).

W myśl postanowień § 5 ust. 2 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1371 ze zm.), w przypadku uzyskiwanych przez podatników, którzy są nierezydentami polskimi, dochodów (przychodów) innych niż wymienione w ust. 1 lub w pkt 1 – a zatem dochodów (przychodów) innych niż z działalności gospodarczej i innych niż z tytułu wywozu ładunków i pasażerów, przyjętych do przewozu w polskich portach morskich – właściwi miejscowo są naczelnicy urzędów skarbowych, wymienieni w ust. 1, ustaleni ze względu na miejsce wykonywania czynności, z tytułu których uzyskiwany jest przychód, w szczególności ze względu na miejsce świadczenia usług (wykonywania pracy), jeżeli nie można ustalić właściwości w sposób wskazany w lit. a lub b.

W przypadku uzyskania przez Wnioskodawczynię dochodu z tytułu sprzedaży nieruchomości położonej w Polsce, w województwie łódzkim, w powiecie P, w K, przy ulicy G, właściwym miejscowo naczelnikiem urzędu skarbowego będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów, należy uznać iż Wnioskodawczyni, posiadając w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy i uzyskując przychód z tytułu sprzedaży nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy, nabytej w 2008 r., położonej na terytorium Polski, ma obowiązek dokonać rozliczenia na druku PIT-36.

Ponadto należy wskazać, iż w uzasadnieniu wniosku błędnie została wskazana Izba Skarbowa w Warszawie, jako organ podatkowy właściwy w przedmiotowej sprawie, bowiem właściwym będzie, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 12.02.2010 r., różnica w kwocie 35 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bankowy Strony, z którego dokonano wpłaty.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj