Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-585/10/EJ
z 7 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-585/10/EJ
Data
2010.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
infrastruktura
jednostka samorządu terytorialnego
komputery
odliczenia
powiat
prawo do odliczenia
projekt
sprzęt
szkolenie
wyposażenie


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Powiat podatku naliczonego przy realizacji projektu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010r. (data wpływu 20 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy nabyciu towarów i usług w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy nabyciu towarów i usług w ramach projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 12 grudnia 2008r. Fundacja jako – Lider projektu „…” zawarła umowę z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa o dofinansowanie ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet II – „…”. Wnioskodawca jest partnerem projektu, partner reprezentowany jest na zasadzie pisemnego porozumienia (umowy konsorcjum). Projekt został zrealizowany. Okres realizacji projektu objął przedział czasowy między 25 lutym 2008r. a 30 czerwca 2009r. Celem inwestycji realizowanej w ramach projektu pn. „…” było przede wszystkim stworzenie profesjonalnych warunków i dostarczenie narzędzi pracy, (w szczególności zestawów komputerowych, oprogramowania, szkoleń) pracownikom zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych Powiatu, którzy w ramach swoich obowiązków realizują zadania własne powiatu. Przedmiotem projektu były zaplanowane w latach 2008 i 2009 dostawy, instalacje i konfiguracje oprogramowania oraz sprzętu komputerowego składającego się na system zarządzania i obsługi usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Dla kadr jednostek przeprowadzono pakiet szkoleń w formie spotkań seminaryjnych, warsztatów praktycznych przy klawiaturze oraz specjalistycznych urządzeniach biurowych, kompleksowo wspomaganych kursami e-learning przez Internet. Zrealizowane działania o charakterze informacyjno-promocyjnym będą systematycznie upowszechniać nową formułę pracy e-urzędów. W związku z realizacją projektu zrealizowane zostały następujące zakupy:

  1. prace przygotowawcze – studium wykonalności
  2. zarządzanie projektem
  3. dostawa oprogramowania (SOD)
  4. dostawa platformy sprzętowej
  5. adaptacja i wyposażenie lokali
  6. szkolenia użytkowników i administratorów (w zakresie SOD)
  7. promocja projektu (plakaty, ulotki, konferencje informacyjne).

Powiat uczestniczy finansowo w projekcie. Wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Starostwo Powiatowe. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności urzędniczych przez pracowników, (a więc zarówno do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania decyzji administracyjnych, opracowywania projektów uchwał). Zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym jest Starostwo Powiatowe. Zarówno Powiat, jak i Starostwo Powiatowe posługują się jednym numerem NIP, deklaracje VAT-7 składa Starostwo Powiatowe, w których wykazuje się czynności opodatkowane przypisane Powiatowi.

W piśmie z dnia 4 maja 2010r. Wnioskodawca dokonał sprostowania poz. 10 wniosku wskazując, że prawidłowym Wnioskodawcą wniosku jest Powiat. Również Wnioskodawca wskazał, że środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności urzędniczych przez pracowników (a wiec zarówno do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania decyzji administracyjnych, opracowywania projektów uchwał), tj. czynności niepodlegających podatkowi VAT. W związku z tym towary i usługi nabyte po zakończeniu projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako Partner ww. projektu ma czy nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Zadania zrealizowane w ramach ww. projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Starostwo nie wykonuje czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych ze świadczeniem usług elektronicznych. W związku z tym nie istnieje przesłanka do korzystania z prawa określonego w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zakupiony w ramach projektu sprzęt nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Efekty powstałe w wyniku inwestycji wykorzystywane są do realizacji zadań własnych Powiatu, gdyż zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 ze zm.), Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu. W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie opisanym w ww. artykule. Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Realizacja projektu pozwoliła wprowadzić technologie informacyjne i komunikacyjne, które przyspieszyły przebieg informacji pomiędzy urzędem oraz jego jednostkami organizacyjnymi a jego klientami (społeczeństwem). Efekty projektu są wykorzystywane jedynie do wykonywania zadań publicznych nałożonych na powiat i wykonywanych przez urząd – Starostwo Powiatowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., jak i w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako partner zrealizował w części projekt pn. „…”. Celem inwestycji było stworzenie profesjonalnych warunków i dostarczenie narzędzi pracy, (w szczególności zestawów komputerowych, oprogramowania, szkoleń) pracownikom zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych Powiatu, którzy w ramach swoich obowiązków realizują zadania własne powiatu. Przedmiotem projektu były zaplanowane w latach 2008 i 2009 dostawy, instalacje i konfiguracje oprogramowania oraz sprzętu komputerowego składającego się na system zarządzania i obsługi usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Dla kadr jednostek przeprowadzono pakiet szkoleń w formie spotkań seminaryjnych, warsztatów praktycznych przy klawiaturze oraz specjalistycznych urządzeń biurowych, kompleksowo wspomaganych kursami e-learning przez Internet. Zrealizowane działania o charakterze informacyjno-promocyjnym będą systematycznie upowszechniać nową formułę pracy e-urzędów. Wydatki poniesione na realizację ww. projektu w części dotyczącej Wnioskodawcy zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Starostwo Powiatowe. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności urzędniczych przez pracowników, tj. czynności niepodlegających podatnikowi VAT. Efekty projektu są wykorzystywane jedynie do wykonywania zadań publicznych nałożonych na powiat i wykonywanych przez urząd – Starostwo Powiatowe.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie służyły i nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane regulacje zostały utrzymane w obowiązujących od dnia 1 stycznia 2010r. unormowaniach wynikających z § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania sprzętu zakupionego w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj