Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1468/09/AK
z 15 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1468/09/AK
Data
2010.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dokumentacja
działalność poza strefą ekonomiczną
działalność zwolniona od opodatkowania
projekt
projektowanie
prowadzenie działalności
sporządzenie dokumentacji podatkowej
usługi
zakres zezwolenia
zaprzestanie działalności
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
zaliczenie do dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czynności opracowania:
- projektów wykonawczych,
- projektów warsztatowych,
- projektów montażowych,
- projektów budowlanych,
- dokumentacji powykonawczej,



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 29 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czynności opracowania:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej, – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czynności opracowania:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1468/09/AK wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniu 29 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: Zezwolenie) z 24 czerwca 2003 r., zmienionego następnie decyzją z 13 czerwca 2005 r. oraz decyzją z 20 sierpnia 2009 r.

Zezwolenie z 24 czerwca 2003 r. dotyczyło prowadzenia działalności na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE, określonych w grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: PKWiU)

  • 28 - produkcja metalowych wyrobów gotowych, za wyjątkiem maszyn i urządzeń,
  • 73.10 - prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk technicznych.

Decyzją z 20 sierpnia 2009 r. zakres zezwolenia został poszerzony oraz dostosowany do brzmienia PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W konsekwencji, obecne zezwolenie obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie:

  1. wyrobów i usług wytworzonych na terenie KSSE, określonych w PKWiU w grupowaniach:
    • 28 - wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń
    • 73.10 - usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych
  2. sprzedaży odpadów i złomu powstałych w związku w działalnością wymienioną w pkt a).

Podstawowa działalność Spółki polega na produkcji konstrukcji stalowych. Umowy z kontrahentami Spółki obejmują zazwyczaj produkcję, dostawę i montaż konstrukcji stalowych na miejscu budowy wskazanym w umowie (dalej: umowy na dostawę konstrukcji stalowych). W ramach realizacji umów na dostawę konstrukcji stalowych, Spółka opracowuje projekty wykonawcze oraz przede wszystkim projekty warsztatowe i montażowe w celu wyprodukowania konstrukcji zgodnie z wymogami umowy. Projekty wykonawcze, warsztatowe i montażowe zawierają rysunki umożliwiające wykonanie konstrukcji na zakładzie produkcyjnym, szczegółowe specyfikacje dotyczące procesu produkcji, parametrów poszczególnych elementów, wytycznych dla wykonania montażu konstrukcji i składają się na finalny produkt, czyli konstrukcję stalową. Konieczność wykonania tych projektów wiąże się bezpośrednio z przepisami szeroko pojętego Prawa Budowlanego i norm stosowanych w trakcie procesu produkcji konstrukcji stalowych. Projekty warsztatowe i montażowe zawsze realizowane są przez Spółkę, gdyż pozwala to na dostosowanie ich do technologii wytwarzania konstrukcji stalowej stosowanej w Spółce, natomiast opracowanie projektów wykonawczych zazwyczaj zlecane jest podmiotowi zewnętrznemu.

Dodatkowo, zdarzają się przypadki, gdy Spółka przygotowuje projekt budowlany dla inwestycji planowanej przez kontrahenta, na potrzeby której ma wyprodukować i dostarczyć konstrukcję stalową. Opracowanie projektów budowlanych również zazwyczaj zlecane jest podmiotowi zewnętrznemu.

Ponadto, w związku z wymaganiami Prawa Budowlanego i przepisów z nim związanych dla każdej wykonywanej przez Spółkę konstrukcji stalowej sporządzana jest przez Spółkę dokumentacja powykonawcza. Dokumentacja ta zawiera wszelkie dokumenty przedstawiające faktyczne parametry wykonanej konstrukcji wymagane przez klienta. W skład takiej dokumentacji wchodzą zazwyczaj: deklaracja zgodności, atesty i certyfikaty materiałowe, uprawnienia zakładu, uprawnienia spawaczy, kontrolerów, metryki kontroli jakości itd.

Ponadto dokumentacja ta może zawierać uprawnienia osób sprawujących samodzielne funkcje w budownictwie (projektanta, kierownika robót, kierownika budowy), geodezyjną dokumentację powykonawczą przedstawiającą geometrię zmontowanej konstrukcji, rysunki projektu wykonawczego z naniesionymi zmianami, wszelkie protokoły z montażu konstrukcji (sprężanie śrub, spawanie na montażu itd.).

Prace Spółki polegające na sporządzeniu projektu wykonawczego, warsztatowego, montażowego lub budowlanego oraz dokumentacji powykonawczej realizowane na podstawie danej umowy na dostawę konstrukcji stalowej stanowią integralny element takich umów, a także element kalkulacyjny wynagrodzenia Spółki za ich realizację.

Spółka na wystawianych przez siebie fakturach za realizację umów na dostawę konstrukcji stalowych nie wyodrębnia wartości prac dotyczących opracowania projektu wykonawczego, warsztatowego, montażowego lub budowlanego, czy dokumentacji powykonawczej. Zazwyczaj nie są one także wyodrębniane w ofercie cenowej ani w umowie na dostawę konstrukcji stalowej. Ponadto, Spółka nie świadczy usług sporządzania projektów wykonawczych, warsztatowych, montażowych lub budowlanych czy dokumentacji powykonawczej dla podmiotów innych niż kontrahenci zamawiający u Spółki wykonanie i dostawę konstrukcji stalowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając czynności opracowania:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej,

- za element dostawy konstrukcji stalowych, a w konsekwencji traktując przychody z tytułu realizacji umów na dostawę konstrukcji stalowych w całości, tj. także w części stanowiącej przychód z wykonania projektu wykonawczego, warsztatowego, montażowego lub budowlanego oraz z tytułu wykonania dokumentacji powykonawczej, jako element kalkulacyjny dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)...

Zdaniem Spółki, czynności polegające na opracowaniu:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej,

- stanowią integralny element dostawy konstrukcji stalowych. W konsekwencji, Spółka postępuje prawidłowo, określając dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT przy uwzględnieniu całego przychodu z tytułu realizacji umów na dostawę konstrukcji stalowych, w tym również w części stanowiącej przychód z tytułu wykonania:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej,

- jako przychodu z działalności objętej zezwoleniem.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zezwolenie Spółki dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa m.in. w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w PKWiU w grupowaniu 28 - wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń. Działalność Spółki polegająca na produkcji i dostawie konstrukcji stalowych jest zatem objęta powyższym zezwoleniem.

W większości przypadków Spółka zawierając umowę na dostawę konstrukcji stalowej otrzymuje od kontrahenta projekt budowlany oraz wykonawczy dotyczący realizowanej przez niego inwestycji. Przez projekt budowlany należy rozumieć projekt budowlany w myśl Prawa Budowlanego. Projekt wykonawczy stanowi natomiast uszczegółowienie projektu budowlanego w różnych aspektach. Przykładowo, w przypadku konstrukcji stalowych projekt wykonawczy określa materiały jakich należy użyć do wykonania konstrukcji stalowej, geometrię elementów tworzących konstrukcję stalową, geometrię połączeń, wielkości spoin, łączników, rodzaj powłoki malarskiej i inne wytyczne techniczne.

Projekt wykonawczy zawiera część opisową, tj. opis konstrukcji, wytyczne do produkcji, obliczenia statyczno - wytrzymałościowe elementów konstrukcji i ich połączeń, oraz część rysunkową, przedstawiającą dokładną geometrię elementów, geometrię połączeń, wielkości spoin i łączników itp.

Otrzymywane przez Spółkę informacje dotyczące zamawianej konstrukcji stalowej w postaci projektu budowlanego oraz projektu wykonawczego są zbyt ogólne i nie mogą w świetle wymagań prawnych i normowych stanowić podstawy wykonania konstrukcji stalowych.

Podstawą wykonania konstrukcji musi być projekt warsztatowy, który uszczegóławia projekt wykonawczy dla potrzeb produkcji i dostosowuje go do technologii wytwarzania konstrukcji stalowej.

Projekt warsztatowy zawiera:

  • tabele elementów tworzących konstrukcję stalową, podzielone pod kątem kolejności produkcji i typów produkowanych elementów, np. słupy, belki, stężenie itd.,
  • rysunki przedstawiające każdy pojedynczy element konstrukcji stalowej, zawierające informacje o materiale z jakiego mają zostać wykonane i o obróbce jakiej muszą zostać poddane np. wiercenie, fazowanie brzegów, cięcie, itd.
  • rysunki złożeniowe zawierające informację o kolejności składania pojedynczych elementów tworzących konstrukcję stalową, sposobie spawania, wielkościach spoin, geometrii elementów, itd.

Tylko dzięki odpowiednio przygotowanemu projektowi warsztatowemu Spółka jest w stanie zapewnić identyfikowalność materiałową w trakcie procesu wytwarzania konstrukcji stalowych. Kolejnym krokiem jest przygotowanie projektu montażowego, który przedstawia w formie graficznej geometrię montowanej konstrukcji stalowej, dając wytyczne do jej montażu. Na rysunku przedstawione są komponenty wysyłkowe wraz z numeracją, z miejscem ich wbudowania i zastosowanymi łącznikami (spawanie na montażu lub połączenia śrubowe). Na rysunku przedstawione są także wytyczne do wykonania połączeń, tj. siły sprężania, warunki technologiczne spawania itd. Przy dużych obiektach projekt tego typu zawiera także opis przedstawiający technologię montażu. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego projekty warsztatowe oraz montażowe realizowane są zawsze przez Spółkę, gdyż pozwala na dostosowanie ich do technologii wytwarzania konstrukcji stalowej.

Zdarza się również, że kontrahent Spółki dostarcza jej jedynie projekt budowlany realizowanej inwestycji, oczekując, że Spółka zrealizuje umowę na dostawę konstrukcji stalowej zgodnie z jej warunkami, zachowując wszystkie standardy wykonania konstrukcji stalowych, korzystając z posiadanej wiedzy i doświadczenia w zakresie produkcji i montażu takich konstrukcji. W takich sytuacjach, Spółka przed sporządzeniem projektu warsztatowego, opracowuje wcześniej projekt wykonawczy, opierając się na przedstawionym projekcie budowlanym lub zleca wykonanie takiego projektu firmie zewnętrznej.

Z powyższych informacji niezbicie wynika, że opracowywane przez Spółkę projekty wykonawcze, warsztatowe i montażowe są niezbędne w procesie produkcji i tylko one mogą stanowić podstawę wykonania konstrukcji stalowych. Należy podkreślić, że dostawa konstrukcji stalowej obejmuje w pierwszej kolejności wyprodukowanie jej poszczególnych elementów, które dopiero po złożeniu w całość (zamontowaniu na miejscu montażu) tworzą produkt oczekiwany przez klienta Spółki (konstrukcję stalową). Dlatego też nie posiadając szczegółowych projektów dotyczących specyfikacji poszczególnych części tworzących zamawianą konstrukcję stalową, Spółka nie jest w stanie wykonać umowy na jej dostawę zgodnie z wymaganiami szeroko pojętego Prawa Budowlanego oraz normami prawnymi i technicznymi produkcji konstrukcji stalowych. Dokumentem niezbędnym do wykonania elementów konstrukcji stalowej przez Spółkę, a więc niezbędnym do dostarczenia zamówionego produktu, jest właśnie projekt wykonawczy, warsztatowy i montażowy. Jak wskazano powyżej, najczęściej Spółka opracowuje projekty warsztatowe i montażowe na podstawie dostarczonego jej projektu wykonawczego, jednak w przypadku jego braku również on jest opracowywany przez Spółkę lub Spółka zleca jego opracowanie na podstawie otrzymanego od kontrahenta projektu budowlanego.

Zdarzają się również umowy na dostawę konstrukcji stalowej, w ramach których Spółka odpowiada za przygotowanie projektu budowlanego dla inwestycji planowanej przez jej kontrahenta, dla potrzeb której ma następnie wyprodukować i dostarczyć konstrukcję stalową, przy czym opracowanie projektu budowlanego zlecane jest najczęściej podmiotowi zewnętrznemu. Sytuacje takie dotyczą większych inwestycji, w przypadku których Spółka odpowiada za ich wykonanie „pod klucz".

Prawidłowe opracowanie projektu budowlanego jest zatem kluczowym elementem umożliwiającym poprawną realizację umowy przez Spółkę. Spółka wykorzystując posiadaną wiedzę i doświadczenie może opracować projekt przyszłej konstrukcji stalowej spełniający wymogi sztuki budowlanej, a także umożliwiający i optymalizujący przyszłą produkcję jej poszczególnych elementów. Ponadto, projekt budowlany przygotowywany przez Spółkę, stanowi jeden z elementów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę przez kontrahenta, a więc bez jego realizacji inwestycja nie zostanie rozpoczęta.

Zakończenie procesu produkcji i dostawy konstrukcji stalowej związane jest w opracowaniem przez Spółkę dokumentacji powykonawczej. Dokumentacja ta jest przekazywana kontrahentowi, a konieczność jej przygotowania przez Spółkę jako wykonawcę konstrukcji, jest zdaniem Spółki oczywista z punktu widzenia przyszłej eksploatacji przez kontrahenta, ewentualnych zmian w konstrukcji, prac remontowych, modernizacyjnych, itp.

Podstawą prac polegających na opracowaniu projektu budowlanego lub projektu wykonawczego lub projektu warsztatowego i montażowego, a także dokumentacji powykonawczej, jest umowa na dostawę konstrukcji stalowej, gdzie prace takie albo są wskazane wprost, jako jeden z elementów umowy, albo też stanowią konsekwencję umieszczenia zapisów zobowiązujących Spółkę do wykonania umowy zgodnie z warunkami umowy, zasadami wiedzy technicznej oraz obowiązującymi przepisami i normami technicznymi dotyczącymi konstrukcji stalowych.

Wynagrodzenie Spółki z tytułu opracowania projektu budowlanego lub wykonawczego lub warsztatowego i montażowego oraz dokumentacji powykonawczej, stanowi element kalkulacyjny jej wynagrodzenia za realizację całej umowy na dostawę konstrukcji stalowej. Faktury wystawiane przez Spółkę obejmują natomiast co do zasady jedno komplementarne świadczenie, tj. dostawę konstrukcji stalowej. Elementy wchodzące w skład takiej dostawy nie są fakturowane osobno, co najwyżej ich opis pojawia się w specyfikacjach do faktur, jednakże nie obejmuje on określenia ich wartości.

Zdaniem Spółki, czynności wykonywane przez nią na podstawie umów na dostawę konstrukcji stalowych, tj. produkcja i dostarczenie konstrukcji stalowej oraz wykonanie projektu budowlanego lub wykonawczego lub warsztatowego i montażowego, a także dokumentacji powykonawczej, mają charakter kompleksowy i są ze sobą nierozerwalnie związane. Kontrahent Spółki oczekuje produktu (zmontowanej konstrukcji stalowej) spełniającego wszystkie wymogi budowlane, prawne i techniczne, dlatego zwraca się do Spółki jako podmiotu posiadającego odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie ich produkcji. Jak wskazano powyżej informacje dostarczane przez kontrahenta są często zbyt ogólne z punktu widzenia możliwości wykonania kontraktu, dlatego też Spółka w celu realizacji umowy musi opracować projekt wykonawczy lub częściej warsztatowy i montażowy zawierający dokładną specyfikację poszczególnych jej elementów czy wykonania prac montażowych. Przygotowanie projektu wykonawczego lub warsztatowego i montażowego warunkuje więc wykonanie umowy zgodnie z jej warunkami i oczekiwaniami kontrahenta.

Z kolei przygotowanie projektu budowlanego po pierwsze jest jednym z elementów niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji, po drugie umożliwia prawidłową realizację przez Spółkę całej inwestycji dla klienta, który zamawia produkt finalny (konstrukcji stalowej) „pod klucz".

Dodatkowo Spółka zwraca uwagę na fakt, że czynności opracowania projektów wykonawczych, warsztatowych, montażowych lub budowlanych oraz dokumentacji powykonawczej związane są wyłącznie z realizacją konkretnej umowy na dostawę konstrukcji stalowej. Spółka nie oferuje usług polegających na przygotowaniu projektów wykonawczych, warsztatowych, montażowych, budowlanych lub dokumentacji powykonawczej innym podmiotom niż podmioty zawierające z nią umowę na dostawę konstrukcji stalowej.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki należy uznać, że zarówno prace dotyczące przygotowania projektów wykonawczych lub warsztatowych i montażowych lub projektów budowlanych, a także dokumentacji powykonawczej stanowią integralny element produkcji i dostawy konstrukcji stalowych, warunkujący jej wykonanie. Czynności te są niezbędne dla prawidłowej realizacji przedmiotu umów na dostawę konstrukcji stalowych, w konsekwencji czego, traktowanie przedmiotowych czynności na gruncie ustawy o CIT powinno być analogiczne jak w przypadku czynności, której element stanowią.

Podsumowując, zdaniem Spółki czynności polegające na opracowaniu:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej,

- stanowią integralny element dostawy konstrukcji stalowych. Spółka postępuje więc prawidłowo uwzględniając cały przychód z tytułu realizacji umów na dostawę konstrukcji stalowych, w tym również w części stanowiącej przychód z tytułu wykonania:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej,

- jako przychód z działalności objętej Zezwoleniem dla celu kalkulacji dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

W odpowiedzi na wezwanie udzielonej pismem z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 stycznia 2010 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż zezwolenie udzielone na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie:

  1. wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w PKWiU w grupowaniach:
    • 28 - wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń
    • 73.10 - usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych
  2. sprzedaży odpadów i złomu powstałych w związku w działalnością wymienioną w pkt a).

Czynności opracowywania projektów wykonawczych, projektów warsztatowych, projektów montażowych, projektów budowlanych oraz dokumentacji powykonawczej, nie są przedmiotowo wymienione w grupowaniu PKWiU - 28 wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń, wskazanym w Zezwoleniu. Niemniej jednak nie zmienia to stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym czynności te stanowią integralny element dostawy konstrukcji stalowych, w konsekwencji czego Wnioskodawca postępuje prawidłowo traktując przychody z tytułu realizacji umów na dostawę konstrukcji stalowych w całości, tj. także w części stanowiącej przychód z wykonania projektu wykonawczego, warsztatowego, montażowego lub budowlanego oraz z tytułu wykonania dokumentacji powykonawczej, jako element kalkulacyjny dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przystępując do analizy ww. przepisów zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podstawowa działalność Spółki polega na produkcji konstrukcji stalowych.

Zezwolenie Spółki obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie:

  • wyrobów i usług wytworzonych na terenie KSSE, określonych w PKWiU w grupowaniach:
    • 28 - wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń
    • 73.10 - usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych
  • sprzedaży odpadów i złomu powstałych w związku w działalnością wymienioną w pkt a).

W ramach realizacji umów na dostawę konstrukcji stalowych, wykonywane są czynności polegające na opracowaniu:

  • projektów warsztatowych i montażowych, zawsze realizowane przez Spółkę,
  • projektów wykonawczych zazwyczaj zlecane podmiotowi zewnętrznemu,
  • projektów budowlanych zazwyczaj zlecane podmiotowi zewnętrznemu, ale zdarzają się przypadki gdy Spółka przygotowuje ten projekt,
  • dokumentacji powykonawczej sporządzane przez Spółkę.

Czynności opracowywania projektów wykonawczych, projektów warsztatowych, projektów montażowych, projektów budowlanych oraz dokumentacji powykonawczej, nie są przedmiotowo wymienione w grupowaniu PKWiU - 28 wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń, wskazanym w zezwoleniu.

Wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej podlega zwolnieniu z opodatkowania. Zatem ww. czynności opracowywania projektów wykonawczych, warsztatowych, montażowych, budowlanych oraz dokumentacji powykonawczej nie wymienione w zezwoleniu, nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do argumentacji Spółki, iż czynności te stanowią integralny element dostawy konstrukcji stalowych, trzeba stwierdzić, iż wówczas oceniając przedmiot zwolnienia zostałaby dokonana rozszerzająca interpretacja zakresu zwolnienia. Wymienione czynności mogą być bowiem przedmiotem odrębnie prowadzonej samodzielnej działalności podstawowej.

Mając powyższe na uwadze, czynności opracowania:

  • projektów wykonawczych,
  • projektów warsztatowych,
  • projektów montażowych,
  • projektów budowlanych,
  • dokumentacji powykonawczej,

- nie stanowią dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj