Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-406/10/AŚ
z 17 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-406/10/AŚ
Data
2010.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
inwestycje
odliczenia
projekt
promocja
teren


Istota interpretacji
Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych w części w której jest właścicielem terenów inwestycyjnych, nie ma natomiast prawa do odliczenia naliczonego VAT w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych obejmujących działki osób prywatnych (właścicieli działek) oraz firm, nie mających finansowego udziału w projekcie



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2010r. (data wpływu 12 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2010r. (data wpływu 6 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych obejmujących działki osób prywatnych (właścicieli działek) oraz firm, nie mających finansowego udziału w projekcie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy oraz Partnerów, którzy przekażą Wnioskodawcy wkład własny.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-406/10/AŚ z dnia 22 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu pn. „…".

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie szeroko zakrojonego programu z zakresu marketingu terytorialnego, skierowanego na kompleksową promocję terenów inwestycyjnych 5 gmin położonych na terenie powiatu: Miast, P, R, Gminy G oraz Gminy G. Jednostki nawiązały partnerską współpracę pod hasłem …. w celu podniesienia poziomu inwestycji zewnętrznych na swoim terenie dzięki intensyfikacji, maksymalizacji efektywności oraz zasięgu podejmowanych działań promocyjno-informacyjnych skierowanych do wybranych grup docelowych.

Jako cel bezpośredni niniejszego projektu wyznaczono podniesienie poziomu inwestycji zewnętrznych na terenie jednostek objętych … poprzez przyciągnięcie inwestora lub inwestorów o znaczeniu kluczowym. Znaczna inwestycja na terenie którejkolwiek z gmin - poprzez efekt dźwigni - pociągnie za sobą kolejne inwestycje na terenie gminy gdzie zlokalizowana będzie inwestycja kluczowa, jak i na terenie gmin ościennych, co przyczyni się do utrzymania długofalowego trendu rozwojowego na obszarze objętym niniejszym projektem.

Zakres planowanych działań:

  • promocja bezpośrednia (konferencje informacyjno-promocyjne)
  • promocja zewnętrzna (billbordy)
  • promocja wydawnicza (foldery, płyty cd/dvd)
  • promocja medialna
  • promocja prasowa
  • promocja wystawiennicza
  • gadżety reklamowe.

Przyciągnięcie inwestorów i rozwój przedsiębiorczości w skali lokalnej umożliwią rozwój obszaru. W ramach projektu nie wystąpią przychody ze sprzedaży.

Ze względu na specyfikę projektu, jaką jest promocja terenów inwestycyjnych miasta, w projekcie nie wystąpią bezpośrednie dodatnie przepływy finansowe. Produkty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym – art. 7 ust. 1 pkt 9 (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W piśmie z dnia 29 marca 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT. Nabywcą towarów będzie Gmina.

W ramach projektu promowane są tereny inwestycyjne, których właścicielem jest nie tylko Gmina, ale również osoby prywatne czy firmy (wyjątek stanowią R, gdzie wszystkie tereny inwestycyjne są własnością gminy). Wszystkie tereny promowane w ramach projektu przeznaczone są na cele inwestycyjne. Część terenów inwestycyjnych jest uzbrojona w media.

Promowane są tereny inwestycyjne należące w większości do Gminy, jednak w wielu przypadkach cały teren inwestycyjny posiada kilku właścicieli działek. W takich przypadkach gmina posiada oświadczenie od właścicieli dziatek, że może w ramach projektu promować tereny inwestycyjne. Nie łączy się to w żaden sposób ze stroną finansową czy kwestią sprzedaży działek. W momencie pojawienia się inwestora zainteresowanego kupnem terenów, właściciel terenu bez pośrednictwa, prowizji i innych korzyści finansowych dla gmin, ustala warunki sprzedaży osobiście z inwestorem.

Celem promocji terenów jest chęć ich pokazania i wypromowania. Zgodnie z charakterem projektu, wskaźnikami i dokumentacją projektu tereny inwestycyjne nie będą sprzedawane w ramach realizacji projektu. W ramach projektu są tylko promowane. Konsekwencją realizacji projektu może być sprzedaż lub dzierżawa terenów, jednak nie będzie ona prowadzona w ramach projektu.

Efektem realizacji projektu, zgodnie ze wskaźnikami zawartymi w studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie, nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych lecz jedynie ich promocja. Sprzedaż terenów może być pochodnym, dalszym efektem projektu, jednakże zyski osiągane ze sprzedaży nie będą w żaden sposób łączone z budżetem projektu.

Wnioskodawca wskazał, że została zawarta umowa pomiędzy partnerami projektu.

Zgodnie z umową:

  1. Partnerzy projektu zgodnie ustalają, że Liderem projektu jest Miasto W.
  2. Lider Projektu zobowiązuje się do reprezentowania Partnerów w kontaktach z Instytucją

    Zarządzającą, w tym w szczególności do:
  1. złożenia wniosku o dofinansowanie projektu wraz z dokumentacją w odpowiedzi na ogłoszony konkurs,
  2. reprezentowania Partnerów podczas procesu weryfikacji i rozpatrywania wniosku przez Instytucję Zarządzającą,
  3. podpisania w imieniu Partnerów umowy o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
  4. składania wniosków o płatność ze sprawozdaniem merytorycznym realizowanego projektu oraz wymaganymi załącznikami i dokumentami
  5. dysponowania środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację projektu oraz zarządzanie finansowe projektem
  6. terminowego sporządzenia wymaganych sprawozdań i rozliczania kolejnych transzy dotacji rozwojowej projektu oraz sporządzania wymaganych raportów,
  7. przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją projektu.

Zgodnie z założeniami projektu jak i zapisami umowy partnerskiej całość wartości projektu podzielona jest na 5 równych części po 200.000 zł na gminę. Całość środków na wydatki zabezpieczona jest u Lidera projektu. Po każdym kwartale realizacji projektu, partnerzy będą przekazywali swoją część wkładu na rzecz poniesionych przez lidera wydatków.

Wnioskodawca wskazał, że dokładny opis zaangażowania partnerów projektu jest opisany w § 4 umowy partnerskiej. Zgodnie z § 4 umowy:

  1. Partnerzy zobowiązują się do wzajemnego wspierania się na każdym etapie realizacji projektu. Partnerzy oświadczają, że spełniają wymogi stawiane wobec partnerów w projektach konkursowych w ramach Priorytetu I, Działanie 1.1, Poddziałanie 1.1.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Jednocześnie Partnerzy zobowiązują się do:

  1. udziału w posiedzeniach Rady Programowej projektu,
  2. wyznaczaniu osoby na cele realizacji projektu,
  3. terminowego dostarczania dokumentów i niezbędnych materiałów do siedziby Lidera
  4. ścisłej współpracy z Liderem.

Do obowiązków Partnerów niniejszej umowy należy ponadto upowszechnianie informacji o projekcie w środowisku lokalnym.

Całość dotacji z EFRR będzie przekazywana na rzecz Wnioskodawcy. Umowa zostanie zawarta tylko z Wnioskodawcą.

Projekt będzie realizowany wspólnie przez wszystkie gminy na obszarze realizacji całego projektu. Żaden z partnerów projektu nie będzie podejmował jakichkolwiek działań samodzielnie. Celem projektu jest stworzenie nowej marki - … - bez pokazywania poszczególnych gmin, a jedynie przez pokazanie szerokiego wachlarza możliwości inwestycyjnych dzięki dużej ilości różnorodnych terenów inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 marca 2010r.):

Czy Gmina jako jednostka samorządowa wykonująca zadania własne w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako jednostka samorządowa wykonująca zadania własne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu z uwagi na brak ich związku z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych obejmujących działki osób prywatnych (właścicieli działek) oraz firm, nie mających finansowego udziału w projekcie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy oraz Partnerów, którzy przekażą Wnioskodawcy wkład własny.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu pn. „…".

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie szeroko zakrojonego programu z zakresu marketingu terytorialnego, skierowanego na kompleksową promocję terenów inwestycyjnych 5 gmin położonych na terenie powiatu: Miast, P., R, Gminy G oraz Gminy G. Jednostki nawiązały partnerską współpracę pod hasłem … w celu podniesienia poziomu inwestycji zewnętrznych na swoim terenie dzięki intensyfikacji, maksymalizacji efektywności oraz zasięgu podejmowanych działań promocyjno-informacyjnych skierowanych do wybranych grup docelowych.

Jako cel bezpośredni niniejszego projektu wyznaczono podniesienie poziomu inwestycji zewnętrznych na terenie jednostek objętych … poprzez przyciągnięcie inwestora lub inwestorów o znaczeniu kluczowym. Znaczna inwestycja na terenie którejkolwiek z gmin - poprzez efekt dźwigni - pociągnie za sobą kolejne inwestycje na terenie gminy gdzie zlokalizowana będzie inwestycja kluczowa, jak i na terenie gmin ościennych, co przyczyni się do utrzymania długofalowego trendu rozwojowego na obszarze objętym niniejszym projektem.

Zakres planowanych działań:

  • promocja bezpośrednia (konferencje informacyjno-promocyjne)
  • promocja zewnętrzna (billbordy)
  • promocja wydawnicza (foldery, płyty cd/dvd)
  • promocja medialna
  • promocja prasowa
  • promocja wystawiennicza
  • gadżety reklamowe.

Przyciągnięcie inwestorów i rozwój przedsiębiorczości w skali lokalnej umożliwią rozwój obszaru. W ramach projektu nie wystąpią przychody ze sprzedaży.

Ze względu na specyfikę projektu, jaką jest promocja terenów inwestycyjnych miasta, w projekcie nie wystąpią bezpośrednie dodatnie przepływy finansowe. Produkty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT. Nabywcą towarów będzie Gmina.

W ramach projektu promowane są tereny inwestycyjne, których właścicielem jest nie tylko Gmina, ale również osoby prywatne czy firmy (wyjątek stanowią R, gdzie wszystkie tereny inwestycyjne są własnością gminy). Wszystkie tereny promowane w ramach projektu przeznaczone są na cele inwestycyjne. Część terenów inwestycyjnych jest uzbrojona w media.

Promowane są tereny inwestycyjne należące w większości do Gminy, jednak w wielu przypadkach cały teren inwestycyjny posiada kilku właścicieli dziatek. W takich przypadkach gmina posiada oświadczenie od właścicieli dziatek, że może w ramach projektu promować tereny inwestycyjne. Nie łączy się to w żaden sposób ze stroną finansową czy kwestią sprzedaży działek. W momencie pojawienia się inwestora zainteresowanego kupnem terenów, właściciel terenu bez pośrednictwa, prowizji i innych korzyści finansowych dla gmin, ustala warunki sprzedaży osobiście z inwestorem.

Celem promocji terenów jest chęć ich pokazania i wypromowania. Zgodnie z charakterem projektu, wskaźnikami i dokumentacją projektu tereny inwestycyjne nie będą sprzedawane w ramach realizacji projektu. W ramach projektu są tylko promowane. Konsekwencją realizacji projektu może być sprzedaż lub dzierżawa terenów, jednak nie będzie ona prowadzona w ramach projektu.

Efektem realizacji projektu, zgodnie ze wskaźnikami zawartymi w studium wykonalności oraz wniosku o dofinansowanie, nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych lecz jedynie ich promocja. Sprzedaż terenów może być pochodnym, dalszym efektem projektu, jednakże zyski osiągane ze sprzedaży nie będą w żaden sposób łączone z budżetem projektu.

Zgodnie z założeniami projektu jak i zapisami umowy partnerskiej całość wartości projektu podzielona jest na 5 równych części po 200.000 zł na gminę. Całość środków na wydatki zabezpieczona jest u Lidera projektu. Po każdym kwartale realizacji projektu, partnerzy będą przekazywali swoją część wkładu na rzecz poniesionych przez lidera wydatków.

Całość dotacji z EFRR będzie przekazywana na rzecz Wnioskodawcy. Umowa zostanie zawarta tylko z Wnioskodawcą.

Projekt będzie realizowany wspólnie przez wszystkie gminy na obszarze realizacji całego projektu. Żaden z partnerów projektu nie będzie podejmował jakichkolwiek działań samodzielnie. Celem projektu jest stworzenie nowej marki - … - bez pokazywania poszczególnych gmin, a jedynie przez pokazanie szerokiego wachlarza możliwości inwestycyjnych dzięki dużej ilości różnorodnych terenów inwestycyjnych.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu zostanie przeprowadzona kampania promocyjna terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy (które w końcowym – długookresowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży lub dzierżawy) oraz Partnerów (Miasta P, R, Gminy G oraz Gminy G), którzy będą przekazywali swoją część wkładu na rzecz poniesionych przez lidera – Wnioskodawcę wydatków, jak również terenów inwestycyjnych znajdujących się na działkach osób prywatnych (Właścicieli działek), od których nie będą pobierane opłaty za promocję terenów inwestycyjnych.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących własnością Partnerów wnoszących wkład własny na rzecz Wnioskodawcy, jak również terenów będących własnością osób prywatnych (właścicieli działek) nie mających finansowego udziału w projekcie.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym (długookresowym) efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży lub dzierżawy, stwierdzić należy co następuje:

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że tereny inwestycyjne będące przedmiotem promocji są gruntami przeznaczonymi na cele inwestycyjne. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że konsekwencją realizacji projektu może być sprzedaż lub dzierżawa terenów. Sprzedaż terenów może być pochodnym, dalszym efektem projektu. Z powyższego wyraźnie wynika, że zamiarem Wnioskodawcy jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę działek. Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie wykorzystania nabywanego towaru lub usługi, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru (usługi).

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania informacyjno-promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych gruntów, przeznaczonych na cele inwestycyjne. Z powyższego wynika, że jeżeli będzie zainteresowany Inwestor - Gmina dokona sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT) a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promującą ofertę inwestycyjną terenów przeznaczonych ewidentnie na cele inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży czy dzierżawy. Promocja realizowania w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą. W ocenie tut. organu nie można się więc zgodzić z Wnioskodawcą (w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy), że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania promocyjno-informacyjne będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Zdaniem tut. organu nie jest możliwe (w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy) dokonanie dychotomicznego podziału towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu pn. „…”, na związane z czynnościami opodatkowanymi albo z czynnościami nieopodatkowanymi, gdyż końcowym – długokresowym celem projektu jest doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów).

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tj. sprzedaż lub dzierżawa gruntów), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części obejmującej promocję terenów inwestycyjnych będących własnością Wnioskodawcy.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Partnerów, którzy będą przekazywali swoją część wkładu na rzecz poniesionych przez lidera – Wnioskodawcę wydatków, stwierdzić należy co następuje:

W powyższym wariancie należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Stosownie do treści przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. WE L 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca w realizowanym projekcie uczestniczy wraz z partnerami (Miastem P, R, Gminą G oraz Gminą G). Wszelkiego rodzaju czynności przy realizacji inwestycji prowadzi lider projektu na podstawie zawartego porozumienia. Faktury VAT związane z realizacją ww. projektu będą wystawione na Wnioskodawcę jako lidera projektu (w piśmie z dnia 29 marca 2010r. Wnioskodawca wskazał, że nabywcą towarów będzie Gmina W), natomiast partnerzy będą przekazywali swoją część wkładu na rzecz poniesionych przez lidera wydatków.

W związku z faktem, iż partnerzy projektu zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazania udziału własnego na rzecz Wnioskodawcy), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż w ramach ww. projektu promowane będą tereny inwestycyjne partnerów, którzy uczestniczą w jego finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, nabycie towarów i usług związane z realizacją ww. projektu jest udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy promowane będą tereny inwestycyjne partnerów, którzy uczestniczą w jego finansowaniu - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. Partnerów (Miasta P, R, Gminy G oraz Gminy G).

A zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie (Miasto P, Ry, Gmina G oraz Gmina G) niż podmiot obciążony (Gmina W) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostaną opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Gmina występuje zatem w charakterze zarówno nabywcy towarów i usług, jak i dostawcy towarów i usług (na rzecz partnerów projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę partnerom projektu (Miastu P, R, Gmina G oraz Gmina G).

Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi służące do promocji terenów inwestycyjnych Partnerów projektu, wnoszących na rzecz Wnioskodawcy wkład własny, zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych, bowiem sprzedaż (odsprzedaż przez Wnioskodawcę) towarów i usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider projektu) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu w zakresie promocji terenów inwestycyjnych Partnerów, którzy przekażą Wnioskodawcy wkład własny.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością właścicieli działek, od których nie będą pobierane opłaty za promocję terenów inwestycyjnych, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak już to zostało wyżej wskazane, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu promocji gminy tj. w tym przypadku promocji terenów należących do właścicieli działek znajdujących się na terenie Gminy, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością właścicieli działek, nie mających finansowego udziału w projekcie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych obejmujących działki osób prywatnych (właścicieli działek) oraz firm, nie mających finansowego udziału w projekcie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy oraz Partnerów, którzy przekażą Wnioskodawcy wkład własny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj