Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-213/10-4/AO
z 28 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-213/10-4/AO
Data
2010.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
usługi pośrednictwa
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
dot. obowiązku instalowania drugiej kasy fiskalnej z tytułu rozpoczęcia działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego oznaczonych symbolami PKWiU: 67.20.10-00.10 i 67.20.10-00.90



Wniosek ORD-IN 299 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010r. (data wpływu 15 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu rozpoczęcia działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego (PKWiU 67.20.10-00.10 i 67.20.10-00.90) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu rozpoczęcia działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego (PKWiU 67.20.10-00.10 i 67.20.10-00.90). Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 5 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w tym sprzedaż detaliczną, którą ewidencjonuje na kasie fiskalnej. W punkcie sprzedaży posiada jedną kasę fiskalną. Wnioskodawca chce rozszerzyć działalność o pośrednictwo ubezpieczeniowe wg PKWiU 67.20.10-00.10, 67.20.10-00.90, otwierając w tym celu drugi punkt, w osobnym lokalu przeznaczonym tylko do tego celu (pozostawiając obecnie prowadzoną działalność w pierwszym istniejącym obecnie punkcie - lokalu). Czy w nowym lokalu, gdzie będzie prowadzona tylko działalność z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego Wnioskodawca jest zobligowany do instalacji drugiej kasy fiskalnej, nawet gdy przy prowadzeniu tej działalności (pośrednictwa ubezpieczeniowego) nie jest wymagane ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej...

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma obowiązek instalowania drugiej kasy fiskalnej z tytułu rozpoczęcia działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego oznaczonych symbolami PKWiU: 67.20.10-00.10 i 67.20.10-00.90 w nowym punkcie...

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23.12.2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i załącznikiem do tego rozporządzenia, do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencji zalicza się świadczenie usług z pozycji 14 załącznika o symbolu PKWiU 65-67 - Usługi pośrednictwa finansowego.

Według oceny Wnioskodawcy, do prowadzenia usług z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego nie ma on obowiązku posiadania kasy fiskalnej z tytułu prowadzenia tej działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy delegacji ustawowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia.

W obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2010r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części I załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż towarów lub świadczenie usług - w pozycji 14 wymieniono, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlegają usługi o symbolu PKWiU 65-67 - usługi pośrednictwa finansowego.

Nadmienić należy, iż zastosowana symbolika PKWiU odpowiada Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym na dzień wejścia w życie ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w tym sprzedaż detaliczną, którą ewidencjonuje na kasie fiskalnej. Wnioskodawca chce rozszerzyć działalność o pośrednictwo ubezpieczeniowe - PKWiU 67.20.10-00.10, 67.20.10-00.90. W tym celu chce otworzyć drugi punkt, w osobnym lokalu, przeznaczonym tylko do tego celu (pozostawiając obecnie prowadzoną działalność w pierwszym istniejącym obecnie punkcie - lokalu).

Odnosząc powyższe do treści powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2010r. nie będzie miał obowiązku instalowania drugiej kasy fiskalnej z tytułu rozpoczęcia działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego oznaczonych symbolami PKWiU 67.20.10-00.10 i 67.20.10-00.90, na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 14 załącznika do rozporządzenia, która zwalnia z obowiązku ewidencjonowania usługi pośrednictwa finansowego - PKWiU 65-67 (w tym usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu — do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi — Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach — art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj