Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/77/CRS/10/PK-362
z 27 maja 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/77/CRS/10/PK-362
Data
2010.05.27
Autor
Minister Finansów
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
internet
reklama
strona internetowa
źródła przychodu
Istota interpretacji
1. Jak rozliczyć uzyskiwany z wyżej opisanego tytułu przychód?
2. Czy jest to działalność gospodarcza? Wniosek ORD-IN 579 kB
Wnioskodawca posiada prywatne strony internetowe i podpisał z Internetowym Domem Mediowym umowę na udostępnianie miejsca reklamowego na zamieszczanie reklam, które ten Dom Mediowy pozyskuje i dostarcza. Każdorazowo, po emisji kampanii reklamowej (emisja reklam nie jest systematyczna, nie ma ustalonego wcześniej terminu) podpisywana jest umowa sprzedaży z tytułu zakupu powierzchni reklamowej na wspomnianym wyżej udostępnionym miejscu reklamowym. Wpłata uzyskanych w ten sposób środków finansowych następuje na konto bankowe wnioskodawcy, po przekroczeniu 500 zł i po podpisaniu ww. umowy sprzedaży. Strony internetowe, na których wyświetlane są reklamy, Wnioskodawca wykonał w wolnym czasie. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dochody czerpie z umowy o pracę i doraźnych umów o dzieło lub zlecenie, nie prowadzi działalności gospodarczej. Wyświetlanie reklam na stronach internetowych jest usługą elektroniczną.
Zdaniem Wnioskodawcy, według informacji zaczerpniętej z Internetu, jest to pewnego rodzaju umowa najmu i nie ma potrzeby rejestrowania działalności gospodarczej. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca wskazał postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim z dnia 11 stycznia 2007 r. (sygn. 1412/PD/415-38/06). W interpretacji z dnia 25 lipca 2008 r., Nr IBPB1/415-368/08/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Wyjaśnił, że usługi, które Wnioskodawca wykonuje, polegające na udostępnianiu miejsca na reklamy na jego stronach internetowych nie wypełniają wszystkich przesłanek ustawowej definicji pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie jest bowiem spełnione – niezbędne do uznania świadczonych usług za prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej – kryterium zorganizowania w ramach podmiotu określonego administracyjno-prawnie, uczestniczącego w obrocie gospodarczym. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potraktował wykonywane przez Wnioskodawcę czynności jako osobiste wykonywanie usług, które nie następuje w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, i wyjaśnił, że przychody uzyskane z tytułu wykonywania tych usług stanowią, w myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis art. 11 ust. 1 ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. stosunek pracy i stosunki pokrewne, emeryturę, rentę (pkt 1), działalność wykonywaną osobiście (np. umowy zlecenia, o dzieło – pkt 2), pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3), najem, dzierżawę (pkt 6), prawa majątkowe (pkt 7) oraz inne źródła (pkt 9). Należy podkreślić, że w przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tego przepisu. W art. 20 ust. 1 ustawy wskazano przykładowo różnego rodzaju przychody kwalifikowane do innych źródeł. Zgodnie z jego brzmieniem, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w art. 20 ust. 1 ustawy sformułowania "w szczególności" świadczy o przykładowym charakterze tego katalogu przychodów z innych źródeł. Stąd też przychodami z innych źródeł są także inne przychody, niewymienione wyraźnie w ustawie. Przenosząc przepisy ustawy na grunt opisanego we wniosku stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, że przychód z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej zarządzanej przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – jeżeli czynność ta nie wypełnia przesłanek działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy – należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. Z opisanego we wniosku o interpretację zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że umowę stanowiącą podstawę do udostępnienia powierzchni reklamowej na stronie internetowej należy zaliczyć do umów nienazwanych – stosunki prawne regulowane umową kreowane są przez strony w sposób dowolny oraz odpowiadający stronom i nie można jej jednoznacznie przypisać cech umowy dzierżawy (najmu) czy umowy zlecenia. Konsekwencją takiej klasyfikacji źródła przychodu jest spoczywający na osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osobie prawnej i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i przekazanie jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego (art. 42a ustawy). Natomiast podatnik, który osiągnął omawiany przychód, jest zobligowany do wykazania go w zeznaniu podatkowym (oznaczonym symbolem PIT-36) składanym za dany rok podatkowy i obliczenia podatku należnego od sumy uzyskanych dochodów według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy. Mając powyższe na uwadze należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 25 lipca 2008 r., Nr IBPB1/415-368/08/MW, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość w zakresie, w jakim uznaje przychody uzyskane z tytułu udostępnienia miejsca na reklamy na stronach internetowych osób fizycznych – jeżeli czynność ta nie wypełnia przesłanek działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy – za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 ust. 8 lit. a) ustawy.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.