Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-244/09-2/WS
z 2 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-244/09-2/WS
Data
2010.02.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
opodatkowanie
oświata
podatek od czynności cywilnoprawnych
wyłączenie


Istota interpretacji
Czy można przyjąć, że wnoszenie dodatkowych wkładów przez wspólników na rzecz spółki nie podlega PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o PCC.



Wniosek ORD-IN 360 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia do spółki wkładów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia do spółki wkładów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będący spółką jawną (dalej: Spółka), zaciągnie pożyczkę od wspólników Spółki, której celem ma być zakup nieruchomości.

Zgodnie z odpisem z KRS, celem działalności Spółki jest:

  1. Wychowanie przedszkolne (PKD 85.10.Z).
  2. Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z).
  3. Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 85.52.Z).
  4. Pozaszkolne formy edukacji - nauka języków obcych (PKD 85.59.A).
  5. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.59.B).
  6. Działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z).
  7. Działalność obiektów służące poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13.Z).
  8. Działalności usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (PKD 96.04.Z).


Spółka będzie prowadzić działalność zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Cel realizowany będzie przez prowadzenie placówki przedszkolnej i przedszkola niepublicznego dla dzieci w wieku 3-6 lat. Działalność prowadzona przez Spółkę jest na mocy ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona z podatku VAT. Spółka, od września 2010 r., zamierza otworzyć placówkę przedszkolną zgodną z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 maja 2009 r. Dz. u. Nr 83 poz. 693 (w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania).

Aby ten cel zrealizować Spółka kupuje w listopadzie br. nieruchomość, która zostanie zmodernizowana i przystosowana do planowanej działalności. Kapitał potrzebny do zakupu nieruchomości pokrywa w części z kapitałów założycielskich, a pozostałej części z podwyższenia kapitału od wspólników. Podwyższenie kapitału ma zostać przeznaczona na cele statutowe Spółki w zakresie oświaty i kultury, w tym na nabycie środków służących bezpośrednio realizacji tych celów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można przyjąć, że wnoszenie dodatkowych wkładów przez wspólników na rzecz Spółki nie podlega PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o PCC.

Zdaniem Wnioskodawcy, wnoszenie dodatkowych wkładów do Spółki nie podlega PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o PCC.

Zgodnie z tym przepisem nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne (a zatem również zmiany w wysokości wkładów wspólników w spółce jawnej) w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Biorąc pod uwagę przytoczony w opisie stanu faktycznego zakres działalności statutowej Spółki, a także sposób jej realizowania, polegający w chwili obecnej w zasadzie wyłącznie na prowadzeniu placówek przedszkolnych, należy przyjąć, że cała działalność Spółki mieści się w zakresie pojęć: nauka, szkolnictwo i oświata pozaszkolna. Podwyższenie kapitału przeznaczone „na cele statutowe w zakresie oświaty i kultury" powinno zostać uznane za czynność cywilnoprawną w sprawie nauki szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Wniosku tego nie zmienia użycie w umowie zwrotu „i kultury" ponieważ działalność Spółki w zakresie kultury stanowi po prostu integralną część działalności podstawowej, jaką jest działalność edukacyjna i wychowawcza i tej działalności jest całkowicie podporządkowana i integralnie z nią związana.

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wnoszenie dodatkowych wkładów do Spółki na cele oświaty i kultury mogą zostać zakwalifikowane jako czynności cywilnoprawne wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zostaną przeznaczone na cele statutowe Wnioskodawcy w zakresie oświaty i kultury, w tym na nabycie środków służących bezpośrednio realizacji tych celów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. u. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), podatkowi podlegają umowy spółki.

Ponadto w myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany (art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostały ponadto wskazane czynności, które na gruncie tej ustawy traktowane są jako zmiana umowy spółki. Przy spółce osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania (art. 1 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy).

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:

  1. Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
  2. Ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. u. Nr 164, poz. 1365 ze zm.).
  3. Ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. u. Nr 75 poz. 469 ze zm.).


Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wspólnicy Spółki, prowadzącej działalność zgodnie z ustawą o systemie oświaty, polegającą na prowadzeniu placówki przedszkolnej i przedszkola niepublicznego dla dzieci w wieku 3-6 lat, wniosą dodatkowe wkłady na rzecz tej Spółki. Podwyższenie kapitału Spółki na skutek wniesienia tych wkładów, ma być przeznaczone na cele statutowe spółki w zakresie oświaty i kultury, w tym na nabycie środków służących bezpośrednio realizacji tych celów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wnoszenie dodatkowych wkładów przez wspólników na rzecz spółki jest czynnością cywilnoprawną wyłączoną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj