Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-322/12-2/EWW
z 15 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 18 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką, której istotą działania jest tworzenie i obsługa miejsca do dystrybucji produktów i towarów żywnościowych, florystycznych oraz kwiatów. Na terenie Wnioskodawcy sprzedają swoje produkty i towary producenci, ogrodnicy i handlowcy głównie z Wielkopolski. Nabywcami tych produktów i towarów żywnościowych, florystycznych i kwiatów są przede wszystkim sklepy i kwiaciarnie (dalej: kupujący, placówki handlowe), działające w różnych formach organizacyjnych i prawnych, które sprzedają, nabyte w ilościach hurtowych na terenie Wnioskodawcy produkty i towary, klientom detalicznym (dalej: konsumenci). Wnioskodawca jest i będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca pobiera opłaty:

  • za możliwość sprzedaży na jego terenie,
  • za możliwość dokonywania zakupów na jego terenie.

Opłaty te stanowią przychody Wnioskodawcy, o których mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o CIT oraz obrót, o którym mowa w art. 29 ust. l ustawy o VAT, nie korzystający ze zwolnienia z VAT.

Z działalnością Wnioskodawcy związane są następujące zależności:

  • im większy popyt ze strony konsumentów, na produkty i towary sprzedawane przez kupujących, zaopatrujących się na terenie Wnioskodawcy, tym więcej wjazdów kupujących na jego teren,
  • im więcej wjazdów kupujących na teren Wnioskodawcy, tym większy przychód w rozumieniu ustawy o CIT i tym większy obrót w rozumieniu ustawy o VAT, osiągnie Wnioskodawca,
  • im większy popyt ze strony konsumentów, na produkty i towary sprzedawane przez kupujących, zaopatrujących się na terenie Wnioskodawcy, tym większy popyt na produkty i towary oferowane przez sprzedających na jego terenie,
  • im większy popyt na produkty i towary, oferowane przez sprzedających na terenie Wnioskodawcy, tym większe zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe, przez niego oferowane,
  • im większe zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe, oferowane przez Wnioskodawcę, tym większe jego przychody i tym większy jego potencjał rozwojowy.

W interesie Wnioskodawcy jest aby:

  • jak najwięcej sprzedających oferowało jak największe ilości swoich produktów i towarów na jego terenie,
  • jak najwięcej kupujących, możliwie najbardziej częstotliwie, dokonywało jak największych zakupów od sprzedających na terenie Wnioskodawcy.

W interesie kupujących jest aby:

  • jak najwięcej konsumentów nabywało oferowane w ich punktach sprzedażowych produkty i towary, zakupione na terenie Wnioskodawcy.

Wspólnie Wnioskodawca i kupujący mają więc interes w tym, aby popyt wśród konsumentów, na produkty i towary, oferowane przez sprzedających na terenie Wnioskodawcy, był jak największy.

Ponieważ znak towarowy - „P z W.” utrwalił się wśród konsumentów żywności, jako synonim zdrowych, świeżych i wielkopolskich produktów i towarów żywnościowych, a znak towarowy „K z W.”, jako synonim wysokiej jakości towarów florystycznych oraz kwiatów, Wnioskodawca i kupujący zdecydowali się na realizację wspólnych programów promocyjno-reklamowych (dalej: programy), zmierzających do umocnienia pozytywnego wizerunku produktów i towarów sprzedawanych na terenie Wnioskodawcy oraz zwiększenia popytu konsumenckiego na przedmiotowe produkty i towary.

Przedmiotowe programy promocyjno-reklamowe będą polegały na wykonaniu przez Wnioskodawcę aranżacji graficznej witryn placówek handlowych, biorących udział w akcji (dalej: aranżacje, aranżacje graficzne). Na aranżację graficzną składać się będą w szczególności: projekt graficzny witryny, wykonanie drukowanych materiałów reklamowych w postaci wielkoformatowych naklejek zgodnie z przedmiotowym projektem graficznym oraz naniesienie przedmiotowych naklejek na witryny placówek handlowych. Wykonanie przedmiotowych aranżacji ma na celu informowanie potencjalnych klientów detalicznych, że w danej placówce handlowej (sklep) można kupić zdrowe, świeże i wielkopolskie produkty i towary, a w przypadku punktów florystycznych (kwiaciarnia) można nabyć w najlepszej jakości towary florystyczne i kwiaty. Potwierdzeniem ich jakości jest znak towarowy, promujący W.

Aranżacje witryn wykona (częściowo lub w całości przy pomocy podwykonawców) Wnioskodawca, który poniesie również koszty realizacji aranżacji witryn. Natomiast placówki handlowe udostępnią nieodpłatnie swoje witryny, w celu umieszczenia na nich przedmiotowych aranżacji.

Aranżacje graficzne witryn nie będą stanowić ich renowacji czy naprawy, zarówno przed oklejeniem, jak i po oklejeniu witryny te będą stanowiły pełnowartościowe witryny sklepowe. Przedmiotowe aranżacje nie będą przysparzały żadnego efektu ekonomicznego placówkom handlowym, poza względami marketingowymi, których celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów i towarów, co stanowi również bezpośrednią korzyść dla Wnioskodawcy, poprzez wzrost zakupów dokonywanych przez kupujących od sprzedających na jego terenie.

Wnioskodawca i placówki handlowe oczekują następujących potencjalnych korzyści z podjętych wspólnie programów promocyjno-reklamowych.

Potencjalne korzyści dla placówek handlowych (sklepy i kwiaciarnie):

  • wzrost popytu na sprzedawane produkty i towary,
  • wzrost przychodów i zysków,
  • umocnienie pozycji na lokalnym rynku detalicznym.

Potencjalne korzyści dla Wnioskodawcy.

Krótkookresowe:

  • zwiększenie ilości wjazdów na jego teren, a tym samym zwiększenie jego przychodów.

Średniookresowe:

  • zwiększenie świadomości znaku towarowego Wnioskodawcy wśród konsumentów oraz umocnienie jego pozytywnego wizerunku,
  • umocnienie wizerunku Wnioskodawcy, jako miejsca, w którym oferowane produkty i towary żywnościowe są zdrowe, świeże i wielkopolskie, a w przypadku kwiatów i artykułów florystycznych najwyższej jakości.

Długookresowe:

  • umocnienie pozycji Wnioskodawcy jako miejsca spotkania się podaży i popytu w zakresie oferowanych produktów i towarów,
  • zwiększenie zainteresowania miejscami handlowymi oferowanymi na jego terenie, które może przyczynić się do zwiększenia ilości oferowanych produktów i towarów oferowanych na jego terenie, a więc i zwiększenie potencjału gospodarczego Wnioskodawcy.

Przedmiotowe programy promocyjno-reklamowe można porównać do umieszczania przez podmioty dysponujące prawem do innych renomowanych znaków handlowych materiałów reklamowych w punktach sprzedażowych, w tym również grafik na witrynach sklepowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z zakupem towarów i usług w celu wykonania przedmiotowych aranżacji graficznych witryn sklepowych (w szczególności projektów graficznych, drukowanych materiałów reklamowych oraz usług oklejenia witryn), Wnioskodawcy, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, tak. W związku z zakupem towarów i usług w celu wykonania przedmiotowych aranżacji graficznych witryn sklepowych (w szczególności projektów graficznych, drukowanych materiałów reklamowych oraz usług oklejenia witryn), Wnioskodawcy, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z niemającymi znaczenia dla sprawy zastrzeżeniami, wynikającymi z art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124).

Odliczenie podatku naliczonego, to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z samej konstrukcji podatku VAT i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi i działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary i usługi bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika, np. są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa podatnika i mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym podatkiem VAT.

Zakup towarów i usług w celu wykonania przedmiotowych aranżacji graficznych witryn sklepowych (projektów graficznych, drukowanych materiałów reklamowych, usług oklejenia witryn), związany jest z programami promocyjno-reklamowymi i zostanie dokonany w celu zwiększenia sprzedaży, a więc zwiększenia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT Wnioskodawcy. W dłuższym horyzoncie czasowym, efektem poczynionych zakupów ma być m.in. zwiększenie świadomości znaków towarowych W. wśród konsumentów, umocnienie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy, a w efekcie umocnienie jego pozycji rynkowej i ogólne zwiększenie potencjału gospodarczego Wnioskodawcy.

Przedmiotowe zakupy towarów i usług w celu wykonania aranżacji graficznych witryn sklepowych, mają więc związek z działalnością Wnioskodawcy, istnieje bowiem związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami przedmiotowych towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu.

Biorąc pod uwagę powyższe, a także fakt, że Wnioskodawca jest i będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT w związku z zakupem towarów i usług w celu wykonania przedmiotowych aranżacji graficznych witryn sklepowych, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, iż opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca tworzy i obsługuje miejsca do dystrybucji produktów i towarów żywnościowych, florystycznych oraz kwiatów. Na jego terenie sprzedają swoje produkty i towary producenci, ogrodnicy i handlowcy głównie z Wielkopolski. Nabywcami tych produktów i towarów żywnościowych, florystycznych i kwiatów są przede wszystkim sklepy i kwiaciarnie (placówki handlowe), które sprzedają, nabyte w ilościach hurtowych na terenie Zainteresowanego produkty i towary, klientom detalicznym (konsumentom). Spółka jest i będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Pobiera ona opłaty za możliwość sprzedaży oraz za możliwość dokonywania zakupów na jej terenie. Opłaty te stanowią dla niej obrót, o którym mowa w art. 29 ust. l ustawy, niekorzystający ze zwolnienia z VAT. W interesie Wnioskodawcy jest aby: jak najwięcej sprzedających oferowało jak największe ilości swoich produktów i towarów na jego terenie oraz aby jak najwięcej kupujących, możliwie najbardziej częstotliwie, dokonywało jak największych zakupów od sprzedających na jego terenie. W interesie kupujących jest natomiast aby jak najwięcej konsumentów nabywało oferowane w ich punktach sprzedażowych produkty i towary, zakupione na terenie Zainteresowanego. Tym samym, Spółka i kupujący mają interes w tym, aby popyt wśród konsumentów, na produkty i towary, oferowane przez sprzedających na jej terenie, był jak największy.

Wnioskodawca poinformował, że ponieważ znak towarowy - „P z W.” utrwalił się wśród konsumentów żywności, jako synonim zdrowych, świeżych i wielkopolskich produktów i towarów żywnościowych, a znak towarowy „K z W.”, jako synonim wysokiej jakości towarów florystycznych oraz kwiatów, zarówno on, jak i kupujący zdecydowali się na realizację wspólnych programów promocyjno-reklamowych, zmierzających do umocnienia pozytywnego wizerunku produktów i towarów sprzedawanych na jego terenie oraz zwiększenia popytu konsumenckiego na przedmiotowe produkty i towary.

Przedmiotowe programy promocyjno-reklamowe będą polegały na tym, że ze swojej strony Zainteresowany wykona aranżacje graficzne witryn placówek handlowych, biorących udział w akcji, na które składać się będą w szczególności: projekt graficzny witryny, wykonanie drukowanych materiałów reklamowych w postaci wielkoformatowych naklejek zgodnie z przedmiotowym projektem graficznym oraz naniesienie przedmiotowych naklejek na witryny placówek handlowych. Aranżacje witryn wykona (częściowo lub w całości przy pomocy podwykonawców) Wnioskodawca, który poniesie również koszty realizacji aranżacji witryn. Natomiast placówki handlowe udostępnią nieodpłatnie swoje witryny, w celu umieszczenia na nich przedmiotowych aranżacji.

Wykonanie przedmiotowych aranżacji ma na celu informowanie potencjalnych klientów detalicznych, że w danej placówce handlowej (sklep) można kupić zdrowe, świeże i wielkopolskie produkty i towary, a w przypadku punktów florystycznych (kwiaciarnia) można nabyć w najlepszej jakości towary florystyczne i kwiaty. Potwierdzeniem ich jakości jest znak towarowy, promujący W.

Z tytułu powyższych czynności Spółka planuje osiągnąć następujące korzyści:

  • krótkookresowe - zwiększenie ilości wjazdów na jej teren, a tym samym zwiększenie jej przychodów;
  • średniookresowe - zwiększenie świadomości znaku towarowego Wnioskodawcy wśród konsumentów oraz umocnienie jego pozytywnego wizerunku oraz umocnienie wizerunku, jako miejsca, w którym oferowane produkty i towary żywnościowe są zdrowe, świeże i wielkopolskie, a w przypadku kwiatów i artykułów florystycznych najwyższej jakości;
  • długookresowe - umocnienie pozycji Zainteresowanego jako miejsca spotkania się podaży i popytu w zakresie oferowanych produktów i towarów oraz zwiększenie zainteresowania miejscami handlowymi oferowanymi na jego terenie, które może przyczynić się do zwiększenia ilości oferowanych produktów i towarów oferowanych na jego terenie, a więc i zwiększenie potencjału gospodarczego Wnioskodawcy.

Spółka wskazała, iż przedmiotowe zakupy towarów i usług w celu wykonania aranżacji graficznych witryn sklepowych, mają związek z jej działalnością, istnieje bowiem związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług nabytych w celu wykonania aranżacji witryn sklepowych, a powstaniem opodatkowanego obrotu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego, przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie towary i usługi, które nabyte zostaną przez Zainteresowanego w celu wykonania aranżacji witryn w placówkach handlowych, będą miały związek (pośredni) z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując, w związku z zakupem towarów i usług w celu wykonania aranżacji graficznych witryn sklepowych (w szczególności projektów graficznych, drukowanych materiałów reklamowych oraz usług oklejenia witryn), Wnioskodawcy, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, przysługiwać będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji indywidualnej rozpatrzono wniosek w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Pozostałe zakresy w podatku od towarów i usług rozpatrzone zostały w interpretacjach indywidualnych z dnia 15 października 2012 r. nr ILPP4/443-322/12-3/EWW oraz ILPP4/443-322/12-4/EWW. Natomiast w podatku dochodowym od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj