Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-322/12-4/EWW
z 15 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-322/12-4/EWW
Data
2012.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
świadczenie usług
usługi
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy wykonanie przez Wnioskodawcę aranżacji witryn sklepowych w ramach realizowanych razem z placówkami handlowymi wspólnych programów promocyjno-reklamowych, stanowi odpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę, w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 18 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności stanowią usługę, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności stanowią usługę, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką, której istotą działania jest tworzenie i obsługa miejsca do dystrybucji produktów i towarów żywnościowych, florystycznych oraz kwiatów. Na terenie Wnioskodawcy sprzedają swoje produkty i towary producenci, ogrodnicy i handlowcy głównie z Wielkopolski. Nabywcami tych produktów i towarów żywnościowych, florystycznych i kwiatów są przede wszystkim sklepy i kwiaciarnie (dalej: kupujący, placówki handlowe), działające w różnych formach organizacyjnych i prawnych, które sprzedają, nabyte w ilościach hurtowych na terenie Wnioskodawcy produkty i towary, klientom detalicznym (dalej: konsumenci). Wnioskodawca jest i będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca pobiera opłaty:

  • za możliwość sprzedaży na jego terenie,
  • za możliwość dokonywania zakupów na jego terenie.

Opłaty te stanowią przychody Wnioskodawcy, o których mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o CIT oraz obrót, o którym mowa w art. 29 ust. l ustawy o VAT, nie korzystający ze zwolnienia z VAT.

Z działalnością Wnioskodawcy związane są następujące zależności:

  • im większy popyt ze strony konsumentów, na produkty i towary sprzedawane przez kupujących, zaopatrujących się na terenie Wnioskodawcy, tym więcej wjazdów kupujących na jego teren,
  • im więcej wjazdów kupujących na teren Wnioskodawcy, tym większy przychód w rozumieniu ustawy o CIT i tym większy obrót w rozumieniu ustawy o VAT, osiągnie Wnioskodawca,
  • im większy popyt ze strony konsumentów, na produkty i towary sprzedawane przez kupujących, zaopatrujących się na terenie Wnioskodawcy, tym większy popyt na produkty i towary oferowane przez sprzedających na jego terenie,
  • im większy popyt na produkty i towary, oferowane przez sprzedających na terenie Wnioskodawcy, tym większe zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe, przez niego oferowane,
  • im większe zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe, oferowane przez Wnioskodawcę, tym większe jego przychody i tym większy jego potencjał rozwojowy.

W interesie Wnioskodawcy jest aby:

  • jak najwięcej sprzedających oferowało jak największe ilości swoich produktów i towarów na jego terenie,
  • jak najwięcej kupujących, możliwie najbardziej częstotliwie, dokonywało jak największych zakupów od sprzedających na terenie Wnioskodawcy.

W interesie kupujących jest aby:

  • jak najwięcej konsumentów nabywało oferowane w ich punktach sprzedażowych produkty i towary, zakupione na terenie Wnioskodawcy.

Wspólnie Wnioskodawca i kupujący mają więc interes w tym, aby popyt wśród konsumentów, na produkty i towary, oferowane przez sprzedających na terenie Wnioskodawcy, był jak największy.

Ponieważ znak towarowy - „P z W.” utrwalił się wśród konsumentów żywności, jako synonim zdrowych, świeżych i wielkopolskich produktów i towarów żywnościowych, a znak towarowy „K z W.”, jako synonim wysokiej jakości towarów florystycznych oraz kwiatów, Wnioskodawca i kupujący zdecydowali się na realizację wspólnych programów promocyjno-reklamowych (dalej: programy), zmierzających do umocnienia pozytywnego wizerunku produktów i towarów sprzedawanych na terenie Wnioskodawcy oraz zwiększenia popytu konsumenckiego na przedmiotowe produkty i towary.

Przedmiotowe programy promocyjno-reklamowe będą polegały na wykonaniu przez Wnioskodawcę aranżacji graficznej witryn placówek handlowych, biorących udział w akcji (dalej: aranżacje, aranżacje graficzne). Na aranżację graficzną składać się będą w szczególności: projekt graficzny witryny, wykonanie drukowanych materiałów reklamowych w postaci wielkoformatowych naklejek zgodnie z przedmiotowym projektem graficznym oraz naniesienie przedmiotowych naklejek na witryny placówek handlowych. Wykonanie przedmiotowych aranżacji ma na celu informowanie potencjalnych klientów detalicznych, że w danej placówce handlowej (sklep) można kupić zdrowe, świeże i wielkopolskie produkty i towary, a w przypadku punktów florystycznych (kwiaciarnia) można nabyć w najlepszej jakości towary florystyczne i kwiaty. Potwierdzeniem ich jakości jest znak towarowy, promujący W.

Aranżacje witryn wykona (częściowo lub w całości przy pomocy podwykonawców) Wnioskodawca, który poniesie również koszty realizacji aranżacji witryn. Natomiast placówki handlowe udostępnią nieodpłatnie swoje witryny, w celu umieszczenia na nich przedmiotowych aranżacji.

Aranżacje graficzne witryn nie będą stanowić ich renowacji czy naprawy, zarówno przed oklejeniem, jak i po oklejeniu witryny te będą stanowiły pełnowartościowe witryny sklepowe. Przedmiotowe aranżacje nie będą przysparzały żadnego efektu ekonomicznego placówkom handlowym, poza względami marketingowymi, których celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów i towarów, co stanowi również bezpośrednią korzyść dla Wnioskodawcy, poprzez wzrost zakupów dokonywanych przez kupujących od sprzedających na jego terenie.

Wnioskodawca i placówki handlowe oczekują następujących potencjalnych korzyści z podjętych wspólnie programów promocyjno-reklamowych.

Potencjalne korzyści dla placówek handlowych (sklepy i kwiaciarnie):

  • wzrost popytu na sprzedawane produkty i towary,
  • wzrost przychodów i zysków,
  • umocnienie pozycji na lokalnym rynku detalicznym.

Potencjalne korzyści dla Wnioskodawcy.

Krótkookresowe:

  • zwiększenie ilości wjazdów na jego teren, a tym samym zwiększenie jego przychodów.

Średniookresowe:

  • zwiększenie świadomości znaku towarowego Wnioskodawcy wśród konsumentów oraz umocnienie jego pozytywnego wizerunku,
  • umocnienie wizerunku Wnioskodawcy, jako miejsca, w którym oferowane produkty i towary żywnościowe są zdrowe, świeże i wielkopolskie, a w przypadku kwiatów i artykułów florystycznych najwyższej jakości.

Długookresowe:

  • umocnienie pozycji Wnioskodawcy jako miejsca spotkania się podaży i popytu w zakresie oferowanych produktów i towarów,
  • zwiększenie zainteresowania miejscami handlowymi oferowanymi na jego terenie, które może przyczynić się do zwiększenia ilości oferowanych produktów i towarów oferowanych na jego terenie, a więc i zwiększenie potencjału gospodarczego Wnioskodawcy.

Przedmiotowe programy promocyjno-reklamowe można porównać do umieszczania przez podmioty dysponujące prawem do innych renomowanych znaków handlowych materiałów reklamowych w punktach sprzedażowych, w tym również grafik na witrynach sklepowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie przez Wnioskodawcę aranżacji witryn sklepowych w ramach realizowanych razem z placówkami handlowymi wspólnych programów promocyjno-reklamowych, stanowi odpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę, w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie. Wykonanie przez niego aranżacji witryn sklepowych w ramach realizowanych razem z placówkami handlowymi wspólnych programów promocyjno reklamowych, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę, w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W przedsięwzięciu, jakim jest realizacja wspólnego programu promocyjno-reklamowego, każda ze stron wnosi do realizacji programu określone zasoby: placówki handlowe udostępniają witryny sklepowe, a rolą Wnioskodawcy jest wykonanie ich graficznej aranżacji. Istotną wspólnego programu nie jest wzajemne świadczenie usług pomiędzy Wnioskodawcą i sklepami, gdyż nie z tych działań osiągają korzyść, lecz z osiągnięcia wspólnego celu podjętej współpracy nakierowanej na korzystne dla nich zachowanie osób trzecich, jakim jest zwiększenie sprzedaży, zarówno Wnioskodawcy jak i placówek handlowych. Biorąc pod uwagę konstrukcję podatku VAT, nie można takich zachowań rozpatrywać jako świadczenia usług. Usługa powinna mieć bowiem swojego odbiorcę, odrębnego od wykonawcy usługi, tymczasem beneficjentem wykonania przez Wnioskodawcę aranżacji graficznej witryn sklepowych jest m.in. sam Wnioskodawca. Nie można uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, czynności dokonywanych przez podatnika na rzecz samego siebie.

Wspólne działania Wnioskodawcy i jego kontrahentów (placówek handlowych), których celem jest zachęcenie klientów detalicznych do zakupu towarów, pochodzących z jego terenu w tych placówkach handlowych, nie stanowią świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy VAT.

Nawet gdyby uznać, że przedmiotowe działanie Wnioskodawcy stanowiły świadczenie usług na rzecz sklepów, to nie można tego świadczenia usług uznać za podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z dyspozycją przedmiotowego przepisu musiałoby bowiem nastąpić albo użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do celów innych niż jego działalność gospodarcza, albo nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Działania jego polegające na dokonaniu aranżacji graficznej witryn sklepowych w ramach wspólnego programu promocyjno reklamowego, są natomiast działaniami służącymi celom jego przedsiębiorstwa.

Reasumując, wykonanie aranżacji witryn sklepowych w ramach realizowanych wspólnych programów promocyjno-marketingowych, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę, w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, iż opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca, wierzyciel) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Stanowisko takie potwierdza również orzecznictwo TSUE. I tak, w sprawie o sygn. C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia) TSUE stwierdził, że: „świadczenie usług realizowane jest za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca tworzy i obsługuje miejsca do dystrybucji produktów i towarów żywnościowych, florystycznych oraz kwiatów. Na jego terenie sprzedają swoje produkty i towary producenci, ogrodnicy i handlowcy głównie z Wielkopolski. Nabywcami tych produktów i towarów żywnościowych, florystycznych i kwiatów są przede wszystkim sklepy i kwiaciarnie (placówki handlowe), które sprzedają, nabyte w ilościach hurtowych na terenie Zainteresowanego produkty i towary, klientom detalicznym (konsumentom). Spółka jest i będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Pobiera ona opłaty za możliwość sprzedaży na jej terenie oraz za możliwość dokonywania zakupów na jej terenie. Opłaty te stanowią dla niej obrót, o którym mowa w art. 29 ust. l ustawy, nie korzystający ze zwolnienia z VAT. W interesie Wnioskodawcy jest aby: jak najwięcej sprzedających oferowało jak największe ilości swoich produktów i towarów na jego terenie oraz aby jak najwięcej kupujących, możliwie najbardziej częstotliwie, dokonywało jak największych zakupów od sprzedających na jego terenie. W interesie kupujących jest natomiast aby jak najwięcej konsumentów nabywało oferowane w ich punktach sprzedażowych produkty i towary, zakupione na terenie Zainteresowanego. Tym samym, Spółka i kupujący mają interes w tym, aby popyt wśród konsumentów, na produkty i towary, oferowane przez sprzedających na jej terenie, był jak największy.

Wnioskodawca poinformował, że ponieważ znak towarowy - „P z W.” utrwalił się wśród konsumentów żywności jako synonim zdrowych, świeżych i wielkopolskich produktów i towarów żywnościowych a znak towarowy „K z W.” jako synonim wysokiej jakości towarów florystycznych oraz kwiatów, zarówno on, jak i kupujący zdecydowali się na realizację wspólnych programów promocyjno-reklamowych, zmierzających do umocnienia pozytywnego wizerunku produktów i towarów sprzedawanych na jego terenie oraz zwiększenia popytu konsumenckiego na przedmiotowe produkty i towary.

Przedmiotowe programy promocyjno-reklamowe będą polegały na tym, że ze swojej strony Zainteresowany wykona aranżacje graficzne witryn placówek handlowych, biorących udział w akcji, na które składać się będą w szczególności: projekt graficzny witryny, wykonanie drukowanych materiałów reklamowych w postaci wielkoformatowych naklejek zgodnie z przedmiotowym projektem graficznym oraz naniesienie przedmiotowych naklejek na witryny placówek handlowych. Natomiast placówki handlowe udostępnią nieodpłatnie swoje witryny, w celu umieszczenia na nich przedmiotowych aranżacji.

Wykonanie przedmiotowych aranżacji ma na celu informowanie potencjalnych klientów detalicznych, że w danej placówce handlowej (sklep) można kupić zdrowe, świeże i wielkopolskie produkty i towary, a w przypadku punktów florystycznych (kwiaciarnia) można nabyć w najlepszej jakości towary florystyczne i kwiaty. Potwierdzeniem ich jakości jest znak towarowy, promujący W.

Spółka wskazała, iż przedmiotowe aranżacje nie będą przysparzały żadnego efektu ekonomicznego placówkom handlowym, poza względami marketingowymi, których celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów i towarów, co stanowi również bezpośrednią korzyść dla Wnioskodawcy, poprzez wzrost zakupów dokonywanych przez kupujących od sprzedających na jego terenie.

Z opisu sprawy nie wynika, aby Wnioskodawca lub placówki handlowe otrzymywały jakiekolwiek wynagrodzenie od drugiej strony z tytułu czynności wykonywanych w ramach realizacji programów promocyjno-reklamowych.

Wykonanie przedmiotowych aranżacji będzie miało na celu informowanie potencjalnych klientów detalicznych, że w danej placówce handlowej można kupić zdrowe, świeże i wielkopolskie produkty i towary, a w przypadku punktów florystycznych można nabyć w najlepszej jakości towary florystyczne i kwiaty. Potwierdzeniem ich jakości jest znak towarowy, promujący W.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wspólnie podjęte działania w celu realizacji przedmiotowych programów promocyjno-reklamowych pozostaną ze sobą powiązane i skoordynowane. Nie oznacza to jednak świadczenia wzajemnych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Każdy z uczestników programów działał bowiem będzie we własnym interesie, gdzie celem wykonywania czynności nie będzie dokonanie przysporzenia o charakterze materialnym na rzecz kontrahenta.

Zatem w niniejszej sprawie, Spółka nie będzie świadczyła na rzecz swoich partnerów (placówek handlowych) jakichkolwiek usług. Należy zauważyć bowiem, iż nie każde współdziałanie, współpraca, czy też wspólne przedsięwzięcie podejmowane przez podmioty gospodarcze, opiera się na prostym schemacie odpłatnej ekwiwalentnej wymiany świadczeń (usług i towarów). W rozpoznawanej sprawie chodzi o skoordynowane w czasie, wspólne przedsięwzięcie podejmowane przez Zainteresowanego wraz z innymi podmiotami gospodarczymi, których celem po jego stronie będzie zwiększenie liczby podmiotów sprzedających i kupujących jak największe ilości towarów na jego terenie. Celem placówek handlowych będzie natomiast to, aby jak najwięcej konsumentów nabywało oferowane w ich punktach sprzedażowych produkty i towary, zakupione na terenie Spółki. Działania te są rodzajem współpracy biznesowej, którą każda ze stron podejmie w celu osiągnięcia korzystnego dla siebie efektu ekonomicznego.

Analiza udzielonych informacji wskazuje jednoznacznie, że w niniejszej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, aby nieodpłatne wykonywanie przez Wnioskodawcę czynności aranżacji witryn w placówkach handlowych uznać za odpłatne świadczenie usług. Z przedstawionych informacji wynika bowiem, iż placówek tych nie będzie można uznać za bezpośrednich beneficjentów tych czynności. W przedmiotowym przypadku natomiast, beneficjentem wykonywanych przez Zainteresowanego aranżacji, będzie m.in. on sam. Ponadto, adresatami (beneficjentami końcowymi) będą klienci detaliczni dokonujący zakupu określonych produktów w placówkach handlowych.

Jako podsumowanie powyższej analizy przepisów obowiązującego prawa w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy należy przytoczyć pogląd wyrażony przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 października 2008 r. sygn. akt I FSK 291/08. Wyrok ten co prawda dotyczy art. 8 ust. 1 ustawy, jednakże w sposób trafny odnosi się do kwestii wzajemnych świadczeń pomiędzy uczestnikami działań kooperacyjnych, biznesowych. W orzeczeniu tym NSA stwierdził m.in., iż „Jeżeli współdziałanie takie dotyczy wspólnego programu marketingowego, pomiędzy jego uczestnikami nie dochodzi do wzajemnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 u.p.t.u., gdyż po pierwsze nie da się ich racjonalnie wycenić, a po drugie w przedsięwzięciu takim nie chodzi o wzajemne świadczenie usług pomiędzy uczestnikami działań kooperacyjnych, gdyż nie z tych działań osiągają bezpośrednią i jasno zindywidualizowaną korzyść, lecz z osiągnięcia wspólnego celu podjętej współpracy nakierowanej na korzystne dla nich zachowania osób trzecich (konsumentów banku i partnera)”.

Zatem wspólnych programów promocyjno-reklamowych, które zamierzają prowadzić Zainteresowany wraz z placówkami handlowymi nie będzie można uznać za usługi świadczone wzajemnie między partnerami. Następstwem tego jest brak opodatkowania podjętych wzajemnych działań.

W rozpatrywanym przypadku Spółka oraz jej partnerzy podejmując wspólne działania w ramach ww. programów, działać będą w celu osiągnięcia własnych korzyści. Brak bezpośredniej korzyści dla partnera z działań podejmowanych przez Wnioskodawcę nie pozwoli uznać czynności podejmowanych przez niego w ramach wspólnych programów za świadczenie usług. W konsekwencji czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, wykonanie aranżacji witryn sklepowych w ramach realizowanych razem z placówkami handlowymi wspólnych programów promocyjno reklamowych, nie będzie stanowić odpłatnego świadczenia usług przez Zainteresowanego, w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji indywidualnej rozpatrzono wniosek w podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności stanowią usługę, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy VAT. Pozostałe zakresy w podatku od towarów i usług rozpatrzone zostały w interpretacjach indywidualnych z dnia 15 października 2012 r. nr ILPP4/443-322/12-2/EWW oraz ILPP4/443-322/12-3/EWW. Natomiast w podatku dochodowym od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj