Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1159/10/AK
z 13 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1159/10/AK
Data
2010.12.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
inwestycje
inwestycje
koszt wytworzenia
koszt wytworzenia
koszty pośrednie
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
nakłady
nakłady
objęcie udziałów
objęcie udziałów
projekt
projekt
wartość początkowa środków trwałych
wartość początkowa środków trwałych
wydatki inwestycyjne
wydatki inwestycyjne


Istota interpretacji
Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do uznania nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez Gminę a przekazanych jej wkładem niepieniężnym (aportem) po wartości księgowej, jako jeden ze składowych kosztu wytworzenia środków trwałych wytwarzanych w ramach projektu?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów wytworzenia środka trwałego nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę i przekazanych Spółce jako wkład niepieniężny:

  • związanych z opracowaniem dokumentów warunkujących uzyskanie dofinansowania ze środków pomocowych UE – jest nieprawidłowe,
  • pozostałych wydatków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów wytworzenia środka trwałego nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę i przekazanych Spółce jako wkład niepieniężny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka realizuje projekt dofinansowany z środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn.: „...". Beneficjentem środków pomocowych, z którym została podpisana Umowa o dofinansowanie jest Spółka, a Gmina na mocy podpisanego Porozumienia ze Spółką jest podmiotem uprawnionym do ponoszenia wydatków na zarządzanie projektem.

Projekt jest wieloetapowym zadaniem inwestycyjnym składającym się z fazy przygotowania (etap koncepcyjny polegający na wyborze najkorzystniejszego wariantu inwestycyjnego, opracowanie dokumentów warunkujących uzyskanie dofinansowania z środków pomocowych UE, uzgodnienia lokalizacyjne, przygotowanie dokumentacji przetargowych), etap projektowania (wykonywanie projektów budowlanych i wykonawczych, uzyskanie pozwoleń na budowę), etap realizacji (wykonywanie robót budowlanych, dostawa maszyn i urządzeń), etap zakończenia (testowanie wytworzonego majątku w okresie zgłaszania wad i usterek, który jest tożsamy z okresem rękojmi za wady, końcowe rozliczenie inwestycji, potwierdzenie wypełnienia warunków przyznania dofinansowania). Zakres działań inwestycyjnych przewiduje:

  • budowę Zakładu Przetwarzania Odpadów Komunalnych, składającego się z następujących obiektów: budynku demontażu odpadów wielkogabarytowych i magazynu odpadów niebezpiecznych, budynku zaplecza socjalnego z garażami i warsztatem podręcznym oraz garażami, budynku sortowni odpadów surowcowych, kompostowni odpadów organicznych pospożywczych wraz z infrastrukturą towarzyszącą
  • budowę składowiska odpadów komunalnych obejmującego: rozbudowę składowiska odpadów poprocesowych o nieckę składowiska, budowę składowiska odpadów azbestowych, budowę pompowni pośredniej odcieków, budowę studni odgazowujących,
  • wyposażenie Spółki w sprzęt (kompaktory, przewoźna stacja paliw, spycharka gąsienicowa, ładowarki kołowe, wózek przenośny, samochód do transportu wewnętrznego, samochód towarowo-osobowy, przyczepa do transportu kontenerów, kontenery na odpady, przerzucarka pryzm kompostu, mieszarko-rozdrabniarka, piły spalinowe, szlifierki, przecinarki, wózki podnośnikowe i paletowe, zamiatarka uliczna, kosiarka, podkaszarka),
  • zakup nieruchomości gruntowych pod inwestycję.

Przy realizacji działań inwestycyjnych wykonywane są również usługi towarzyszące warunkujące prawidłową realizację projektu i uzyskanie dofinansowania. Są to m.in.:

  • usługi związane z przygotowaniem projektu: przygotowanie studium wykonalności i wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie projektu, opracowanie raportu oceny oddziaływania na środowisko, opracowanie dokumentacji przetargowych, wykonanie operatów szacunkowych określających wartość składnika gruntu związanego z wykupem terenu na potrzeby realizacji projektu, wykonanie map ewidencyjnych na potrzeby przygotowania projektu, opłaty notarialne, wykonanie map zasadniczych, opinie geologiczne nt. wpływu projektowanej inwestycji na lokalną strukturę geologiczną i pokłady hydrologiczne, uzgodnienia lokalizacji z właścicielami sieci teletechnicznych, gazowych, wodno-kanalizacyjnych, energetycznych, opracowanie koncepcji zagospodarowania odpadów w mieście (stanowiącej podstawę podjęcia decyzji o zakresie rzeczowym projektu), inwentaryzacja zieleni na obszarze projektowanej inwestycji, opracowanie badań morfologii strumienia odpadów (stanowiący podstawę podjęcia decyzji o zakresie rzeczowym projektu).
  • usługi związane z zarządzaniem projektem: koszty osobowe pracowników zarządzających projektem, usługi nadzoru budowlanego, usługi kompleksowego doradztwa finansowego, prawnego, technicznego, usługi kserograficzne, usługi tłumaczeniowe,
  • usługi związane z wymogami stawianymi projektom dofinansowanym ze środków pomocowych UE: działania informacyjno promocyjne.

Właścicielem wytworzonych w ramach projektu środków trwałych będzie Spółka, a wartość początkowa poszczególnych składników majątkowych będzie uwzględniała pełne koszty wytworzenia tj. koszty działań inwestycyjnych wraz kosztami usług towarzyszących.

Majątek będzie służył do wykonywania działalności statutowej Spółki.

W zakresie swojej działalności Spółka jest samodzielnym podmiotem gospodarczym działającym na podstawie przepisów dotyczących spółek prawa handlowego. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i świadczy odpłatne usługi w ramach następujących klasyfikacji działalności PKD:

  1. Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne - (PKD 38.11 .Z.),
  2. Zbieranie odpadów niebezpiecznych - (PKD 38.12.Z.),
  3. Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne - (PKD 38.21 .Z.),
  4. Odzysk surowców z materiałów segregowanych - (PKD 38.32.Z.),
  5. Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu - (PKD 46.77.Z.),
  6. Demontaż wyrobów zużytych - (PKD 38.31 .Z),
  7. Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką Odpadami - (PKD 39.00.Z),
  8. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B),
  9. Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych - (PKD 38.22. Z)
  10. Pozostałe badania i analizy techniczne - (PKD 71.20 B)
  11. Wytwarzanie paliw gazowych - (PKD 35.21 .Z),
  12. Dystrybucja paliw gazowych w systemie sieciowym - (PKD 35.22.Z),
  13. Handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym - (PKD 35.23. Z),
  14. Gromadzenie i transport ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych od jednego tub wielu użytkowników oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu - (PKD 37.00.Z).

Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły dalszym czynnościom opodatkowanym, dlatego też Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem były nabywane również przez Gminę. Gmina była bowiem inicjatorem koncepcji realizacji projektu i ubiegała się o uzyskanie dofinansowania projektu z środków pomocowych UE.

W trakcie oceny złożonego Wniosku o dofinansowanie Grupa Robocza oceniająca wniosek (panel ekspertów z Instytucji Zarządzających oraz niezależnych Konsultantów) uwarunkowała przyznanie dofinansowania od utworzenia nowego podmiotu gospodarczego - Spółki Komunalnej ze 100% udziałem Gminy, która docelowo miała przejąć obowiązki podmiotu realizującego to zadanie inwestycyjne. Przed złożeniem aplikacji zadania własne Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi realizowała Gmina za pośrednictwem Jednostki Budżetowej Gminy. W dniu 26 listopada 2009r. zostały podjęte przez Radę Miejską Uchwały o likwidacji dotychczasowej Jednostki Budżetowej i utworzeniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Akt Założycielski Spółki został zawarty w dniu 18 grudnia 2009r. a wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nastąpił w dniu 11 lutego 2010 r. Wniosek o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz zgłoszenie rejestracyjne podatnika VAT w zakresie podatku od towarów i usług nastąpiło w dniu 11 marca 2010r.

W dniu 22 stycznia 2010r. została zawarta Umowa wykonawcza pomiędzy Gminą a Sp. z o.o., w której Gmina powierzyła Spółce wykonanie zadań własnych gminy w zakresie gospodarki odpadami na terenie miasta. W dniu 16 lutego 2010 r. została podpisana Umowa o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pomiędzy WFOŚiGW i Sp. z o.o.

Gmina zamierza przekazać jako wkład niepieniężny do Spółki, poniesione dotychczas nakłady inwestycyjne na projekt obejmujące koszty usług związanych z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz przygotowaniem dokumentacji warunkującej uzyskanie dofinansowania.

W zamian za wniesiony wkład niepieniężny Gmina uzyska udziały w Spółce w wartości nominalnej odpowiadającej poniesionym przez Gminę wydatkom.

Spółka zaewidencjonuje wkład niepieniężny jako koszt zwiększający wartość prowadzonej przez nią inwestycji (ewidencja na koncie środki trwałe w budowie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do uznania zdefiniowanych w opisie nakładów inwestycyjnych, ponoszonych przez Gminę a przekazanych jej wkładem niepieniężnym (aportem) po wartości księgowej, jako jeden ze składowych kosztu wytworzenia środków trwałych wytwarzanych w ramach projektu...

Wydatki na przygotowanie projektu i jego zarządzanie są kosztami związanymi z realizacją opisanej na wstępie inwestycji i powinny wpływać na wycenę środków trwałych powstałych po zakończeniu inwestycji.

Zgodnie z treścią art. 16g ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszt wytworzenia uważa się wartość w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystywanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Tak więc do wartości początkowej wytworzonych środków trwałych zalicza się ogół kosztów poniesionych w związku z ich wytworzeniem od momentu rozpoczęcia inwestycji aż do momentu przekazania środka trwałego do użytkowania. Użycie przez ustawodawcę zwrotu, iż do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się „inne koszty dające zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych” oznacza, iż katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty. Mogą więc mieć miejsce również inne, nie wymienione wprost w przepisie koszty, które będą miały wpływ na wartość początkową danego składnika majątku. O tym czy wydatek stanowi koszt wytworzenia decyduje związek tego wydatku z realizowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym. Jeżeli wydatek warunkuje realizację inwestycji to powinien być składową kosztu wytworzenia.

Błędnym jest pogląd uznający przedmiotowe wydatki jako koszty ogólne zarządu ponieważ nie byłyby one ponoszone przez Gminę w sytuacji podjęcia decyzji o odstąpieniu od realizacji projektu.

Podobne stanowisko reprezentował Dyrektor Urzędu Skarbowego w Nysie w wydanej w dniu 6 czerwca 2007r. w interpretacji prawa podatkowego (sygn. PDA/423-1/KD/07), Dyrektor Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w wydanej w dniu 22 stycznia 2007r. w interpretacji prawa podatkowego (sygn. 1472/ROP1/423-347/06/MC), Dyrektor Urzędu Skarbowego w Starachowicach w wydanej w dniu 18 kwietnia 2007r. w interpretacji prawa podatkowego (sygn. PDP/423-2/92/07).

Przedmiotem aportu oprócz rzeczy (jako aportu sensu stricte) mogą być inne prawa majątkowe czyli wszystko to, co nie będąc pieniądzem - przedstawia jakąkolwiek wartość ekonomiczną. Wkładem niepieniężnym mogą być prawa bezwzględne lub względne, jeśli są zbywalne i mogą w bilansie spółki zajmować pozycję aktywu. W tym przypadku pozycję „środków trwałych w budowie".

Zdaniem Spółki, należy zauważyć, ze wydatki na przygotowanie i zarządzanie projektem, w myśl obowiązujących wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, mogą podlegać dofinansowaniu z środków POliŚ. Z kolei, podstawą uznania wydatku za kwalifikujący się do dofinansowania jest uznanie wydatku za: racjonalny, niezbędny do realizacji projektu, rzetelnie udokumentowany i możliwy do zweryfikowania. Wydatki na zarządzanie projektem i jego przygotowanie posiadają te cechy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów i nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

W myśl art. 15 ust. 4 updop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4d updop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 15 ust. 4e updop, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Natomiast stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia,

Nie ulega zatem wątpliwości, że wydatki na nabycie, wytworzenie bądź ulepszenie środków trwałych są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, a ich uwzględnienie w rachunku podatkowym następuje pośrednio poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 updop).

Art. 16g ust. 1 pkt 4 updop, stanowi, że za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni uważa się ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

W myśl art. 16g ust. 3 updop, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Zgodnie zaś z art. 16g ust. 4 updop, za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza przekazać jako wkład niepieniężny do Spółki, poniesione dotychczas nakłady inwestycyjne na projekt obejmujące koszty usług związanych z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz przygotowaniem dokumentacji warunkującej uzyskanie dofinansowania. W zamian za wniesiony wkład niepieniężny Gmina uzyska udziały w Spółce w wartości nominalnej odpowiadającej poniesionym przez Gminę wydatkom. Spółka zaewidencjonuje wkład niepieniężny jako koszt zwiększający wartość prowadzonej przez nią inwestycji (ewidencja na koncie środki trwałe w budowie).

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż do kosztów wytworzenia środka trwałego co do zasady zaliczyć należy wszystkie wydatki związane z konkretnym projektem (procesem inwestycyjnym) ponoszone na wszystkich etapach jego realizacji tj. począwszy od przygotowania inwestycji aż do oddania do używania. Zatem poniesione przez Gminę nakłady inwestycyjne, które zostaną wniesione do Spółki w postaci wkładu niepieniężnego, związane z konkretnym projektem będą stanowiły element składowy kosztu wytworzenia składnika majątku trwałego, o którym mowa w art. 16g ust. 4 updop.

Natomiast koszty związane z opracowaniem dokumentów warunkujących uzyskanie dofinansowania ze środków pomocowych UE nie wpływają na koszt wytworzenia środka trwałego. W ocenie tut. Organu są to bowiem koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności i jako koszty pośrednie winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e updop, ponieważ wydatki te nie posiadają ścisłego, bezpośredniego związku z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych powstających w ramach realizowanego projektu.

Zatem stanowisko Spółki w zakresie zaliczenia do kosztów wytworzenia środka trwałego nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę i przekazanych Spółce jako wkład niepieniężny:

  • związanych z opracowaniem dokumentów warunkujących uzyskanie dofinansowania ze środków pomocowych UE – jest nieprawidłowe,
  • pozostałych wydatków – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj