Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-808/10-2/JK
z 4 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-808/10-2/JK
Data
2011.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
dochody uzyskiwane za granicą
dochody uzyskiwane za granicą
obowiązek płatnika
obowiązek płatnika
oddelegowanie
oddelegowanie
szkoły
szkoły
umowa o pracę
umowa o pracę
zaliczka na podatek
zaliczka na podatek


Istota interpretacji
Należy stwierdzić, iż wynagrodzenie nauczycieli oddelegowanych z Niemiec będzie podlegało zwolnieniu od opodatkowania w Polsce z tytułu nauczania przez okres nieprzekraczający 2 lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunkiem, że wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu w Niemczech. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzenia uzyskanego przez tych nauczycieli, natomiast będzie ciążył na Wnioskodawcy obowiązek wystawienia i przekazania informacji PIT-11. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji ORD-U.



Wniosek ORD-IN 374 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 05.10.2010 r. (data wpływu 14.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku nauczycieli oddelegowanych z Niemiec do pracy w Polsce przez okres nieprzekraczający dwóch lat – jest:

  • prawidłowe – odnośnie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego nauczycielom,
  • nieprawidłowe – odnoście obowiązków informacyjnych.

UZASADNIENIE

W dniu 14.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku nauczycieli oddelegowanych z Niemiec do pracy w Polsce przez okres nieprzekraczający dwóch lat.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organem prowadzącym szkołę pn. polsko – niemiecka Szkoła Spotkań … (Szkoła). Szkoła w obecnym kształcie funkcjonuje na mocy umowy międzynarodowej z dnia 01 września 2005 roku zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec w sprawie założenia polsko – niemieckiej Szkoły Spotkań ....

Do pracy w Szkole oddelegowywani są m.in. nauczyciele niemieccy (Nauczyciel delegowany, Nauczyciele delegowani), których zatrudnia Zentralstelle f#971;r das Auslandsschulwesen (ZfA), który jest urzędem podległym Federalnemu Urzędowi Administracyjnemu (Bundesverwaltungsamt, BVA). Umowa o pracę zawarta jest z Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (tzw. umowa główna, a na jej podstawie nauczyciel jest delegowany i otrzymuje od Zentralstelle für Auslandsschulwesen swoje wynagrodzenie plus różne dodatki). Oprócz tego jest zawarta umowa o pracę ze Szkołą, która przewiduje tylko dwa świadczenia na rzecz nauczyciela: dodatkowe wynagrodzenie i dodatkowy dodatek mieszkaniowy.

Nauczyciele delegowani przez ZfA do pracy w Szkole za pracę świadczoną w Szkole otrzymują wynagrodzenie bezpośrednio od ZfA. Od wynagrodzenia otrzymywanego od ZfA nauczyciele płacą podatek dochodowy w Niemczech. Nauczyciele delegowani otrzymują również świadczenia finansowe (wynagrodzenie) od Wnioskodawcy w postaci dodatkowego wynagrodzenia oraz dodatku mieszkaniowego. Świadczenia wypłacane są na podstawie zawartej z nauczycielami umowy o pracę. Jest zwyczajowo przyjęte, że nauczyciel otrzymuje jakieś świadczenie w kraju, w którym pracuje, jego rodzaj i wysokość zależą od kraju, w którym aktualnie uczy. Do tej pory ww. świadczenia były refundowane Szkole w 100% w ramach dotacji celowej, nie jest jednak powiedziane, że tak będzie w latach kolejnych. Dotacje zwykle przychodzą po zakończeniu roku obrachunkowego, który trwa od 01.09 do 31.08. Wypłata świadczeń następuje więc bez gwarancji ich całkowitego zwrotu ze strony ZfA. Od świadczeń finansowych wymienionych wyżej, otrzymywanych od Wnioskodawcy, są pobierane w Polsce zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Z tego tytułu Nauczyciele delegowani płacą podatek dochodowy w Polsce.

Nauczyciele delegowani są oddelegowani do Polski czasowo. Część Nauczycieli delegowanych ma nadal miejsce zamieszkania w Niemczech (jako w miejscowościach, w których ogniskują się ich interesy życiowe, gdzie posiadają mieszkania/domy, gdzie zamieszkuje ich rodzina/przyjaciele/znajomi), pozostała część miała w Niemczech miejsce zamieszkania bezpośrednio przed delegacją. Po zakończeniu delegacji nauczyciele ci powrócą do Niemiec. Żaden z Nauczycieli delegowanych nie pracuje w Szkole dłużej aniżeli dwa lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Nauczyciel delegowany może wybrać Niemcy, jako miejsce opodatkowania swoich dochodów uzyskiwanych w Polsce, co zwalnia go z obowiązku zapłaty podatku od dochodów uzyskiwanych w Polsce, a wobec zawiadomienia Wnioskodawcy o tej okoliczności, fakt ten zwalnia Wnioskodawcę od obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, od jakichkolwiek obowiązków informacyjnych oraz wystawiania informacji na druku ORD – U...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma przeszkód, aby Nauczyciele delegowani płacili w Niemczech podatki od dochodów uzyskiwanych w Polsce, co zwalnia ich z obowiązku płacenia podatku dochodowego w Polsce, a Wnioskodawcę od obowiązku pobierania zaliczek.

Zgodnie z art. 20 umowy międzynarodowej zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) (Umowa), osoba fizyczna, która przebywa czasowo w jednym Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole wyższej bądź innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, a która ma lub bezpośrednio przed tym pobytem miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych przez okres nieprzekraczający dwóch lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunkiem że będzie ona opodatkowana z tytułu takiego wynagrodzenia w drugim Umawiającym się Państwie.

Nie ulega wątpliwości, iż utworzona mocą Umowy Szkoła, jest uznaną placówką oświatową.

Nauczyciele delegowani spełniają kryteria podmiotowe określone w cytowanym przepisie Umowy, albowiem:

  1. są osobami fizycznymi,
  2. przebywają w Polsce czasowo,
  3. przebywają w Polsce w celu nauczania w uznanej placówce oświatowej,
  4. bezpośrednio przed delegacją mieli lub nadal mają miejsce zamieszkania w Niemczech,
  5. żaden z nauczycieli nie przebywa w Polsce dłużej, aniżeli dwa lata,
  6. świadczenia z tytułu stosunku pracy będą opodatkowane w Niemczech.

Wynagrodzenie oraz świadczenie nazwane przez Wnioskodawcę dodatkiem mieszkaniowym, wypłacane przez Wnioskodawcę stanowią przychód ze stosunku pracy, więc są wynagrodzeniem w rozumieniu art. 20 Umowy.

Jeżeli Nauczyciel delegowany wybierze opodatkowanie w Niemczech i zgłosi tamże do opodatkowania dochód uzyskiwany w Polsce, nie ma obowiązku płacenia podatku dochodowego od tego dochodu, zaś Wnioskodawca nie ma obowiązku pobierania zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i nie ma jakichkolwiek obowiązków informacyjnych odnośnie podatnika – Nauczyciela delegowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe odnośnie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego nauczycielom oraz nieprawidłowe odnoście obowiązków informacyjnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do ust. 1a ww. artykułu, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast na podstawie art. 3 ust. 2b ww. ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest organem prowadzącym szkołę pn. polsko – niemiecka Szkoła Spotkań … (Szkoła). Do pracy w Szkole oddelegowywani są m.in. nauczyciele niemieccy (Nauczyciel delegowany, Nauczyciele delegowani), których zatrudnia Zentralstelle f#971;r das Auslandsschulwesen (ZfA), który jest urzędem Podległym Federalnemu Urzędowi Administracyjnemu (Bundesverwaltungsamt, BVA). Nauczyciele delegowani przez ZfA do pracy w Szkole za pracę świadczoną w Szkole otrzymują wynagrodzenie bezpośrednio od ZfA. Nauczyciel jest delegowany oraz otrzymuje świadczenia (wynagrodzenie plus różne dodatki) na podstawie zawartej z Zentralstelle für das Auslandsschulwesen umowy o pracę (tzw. umowa główna). Oprócz tego jest zawarta umowa o pracę ze Szkołą, która przewiduje tylko dwa świadczenia na rzecz nauczyciela: dodatkowe wynagrodzenie i dodatkowy dodatek mieszkaniowy. Do tej pory ww. świadczenia były refundowane Szkole w 100% w ramach dotacji celowej, nie jest jednak powiedziane, że tak będzie w latach kolejnych.

Nauczyciele delegowani są oddelegowani do Polski czasowo. Część Nauczycieli delegowanych ma nadal miejsce zamieszkania w Niemczech (jako w miejscowościach, w których ogniskują się ich interesy życiowe, gdzie posiadają mieszkania/domy, gdzie zamieszkuje ich rodzina/przyjaciele/znajomi), pozostała część miała w Niemczech miejsce zamieszkania bezpośrednio przed delegacją. Po zakończeniu delegacji nauczyciele ci powrócą do Niemiec. Żaden z Nauczycieli delegowanych nie pracuje w Szkole dłużej aniżeli dwa lata.

Umowa z dnia 14 maja 2003 r. podpisana w Berlinie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) zawiera regulacje, które odnoszą się wprost do opodatkowania, w szczególności zaś ograniczenia opodatkowania, tego typu dochodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec, z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 17, 18 i 19 uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy, wynagrodzenia pracowników, mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Polski. Natomiast art. 15 ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 3 tego artykułu umowy, określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia pracowników podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Niemczech, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule wyjątki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy, czyli w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Niemczech) oraz w państwie, w których praca jest wykonywana.

W przedmiotowej sprawie nie został spełniony warunek określony w lit. b) tego przepisu, gdyż wynagrodzenie jest wypłacane przez podmiot mający siedzibę w Polsce. Zatem wynagrodzenie nauczycieli z Niemiec z tytułu pracy wykonywanej w Polsce podlega opodatkowaniu w świetle art. 15 ust. 1 umowy zarówno w Polsce i w Niemczech. W Polsce wynagrodzenia te podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący organem prowadzącym szkołę pn. polsko – niemiecka Szkoła Spotkań … (Szkoła) zatrudnia oddelegowanych nauczycieli niemieckich (nauczyciele delegowani). Na podstawie zawartej z nauczycielami delegowanymi umowy o pracę Wnioskodawca wypłaca nauczycielom dwa rodzaje świadczeń: dodatkowe wynagrodzenie i dodatkowy dodatek mieszkaniowy.

Na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, iż powyższe świadczenia wypłacane nauczycielom delegowanym stanowi dla tych nauczycieli przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na podstawie art. 38 ust. 1 powołanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku, a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Ponadto, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (art. 39 ust. 1 ww. ustawy).

Podkreślić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie art. 20 ww. umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

W myśl art. 20 ww. umowy osoba fizyczna, która przebywa czasowo w jednym Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole wyższej bądź innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, a która ma lub bezpośrednio przed tym pobytem miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych przez okres nieprzekraczający dwóch lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunkiem że będzie ona opodatkowana z tytułu takiego wynagrodzenia w drugim Umawiającym się Państwie.

Zaznaczyć należy, iż stosowanie powyższego artykułu umowy, a tym samym możliwość skorzystania ze zwolnienia w Państwie, w którym pracownik przebywa w celu nauczania, uzależniono od długości trwania pobytu. Okres ten bowiem nie może przekroczyć 2 lat, licząc od daty pierwszego pobytu pracownika w tym celu, w zakresie wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu nauczania lub prowadzenia badań naukowych, pod warunkiem, że wynagrodzenie takiej osoby podlega opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie.

Biorąc powyższe pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż wynagrodzenie otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Niemczech, która czasowo przebywa w Polsce w celu nauczania w szkole będzie zwolnione z opodatkowania w Polsce, pod warunkiem, że osoba ta będzie podlegała opodatkowaniu z tego tytułu w państwie zamieszkania (w Niemczech) przez okres nie przekraczający 2 lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych.

W związku z powyższym, w takim przypadku Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia ww. osoby. Natomiast po stronie Wnioskodawcy wystąpi obowiązek wystawienia i przekazania informacji PIT-11.

Zgodnie z przepisem art. 82 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (t. j Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są obowiązane do sporządzania i przekazywania informacji bez wezwania przez organ podatkowy – o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Z powyższego przepisu wynika, iż bez żądania organu podatkowego podmioty prowadzące działalność gospodarczą są zobowiązane przekazywać informacje o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.

Nierezydentami, według art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27.07.2002 r. Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178 z późn. zm.), są osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne mające siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.12.2002 r. (Dz. U. Nr 240, poz. 2061 z późn. zm.) informacje o umowach, o których mowa w art. 82 § 1 pkt 2 ustawy, sporządza się i przekazuje jeżeli:

  1. jedna ze stron tej umowy bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu lub kontroli drugiej strony umowy albo posiada udział w jej kapitale uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub
  2. inny podmiot, niebędący stroną umowy, równocześnie bierze udział, bezpośrednio lub pośrednio, w zarządzaniu lub kontroli podmiotów będących stronami umowy albo posiada udziały w kapitałach tych podmiotów uprawniające, w każdym z nich, do co najmniej 5% wszystkich praw głosu, lub obowiązany do sporządzenia
  3. nierezydent, będący stroną umowy, posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwo, oddział lub przedstawicielstwo w rozumieniu odrębnych przepisów

- i jeżeli podmiot obowiązany do sporządzenia i przekazania informacji wiedział lub mógł wiedzieć, przy zachowaniu należytej staranności, o fakcie posiadania takich udziałów lub o fakcie posiadania przez nierezydenta przedsiębiorstwa, oddziału lub przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy ww. rozporządzenia nie mają zastosowania w niniejszej sprawie, tym samym na płatniku nie ciąży obowiązek złożenia formularza ORD-U informacji o umowach zawartych z nierezydentami, zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.12.2002 r. (Dz. U. Nr 240, poz. 2061 z późn).

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenie nauczycieli oddelegowanych z Niemiec będzie podlegało zwolnieniu od opodatkowania w Polsce z tytułu nauczania przez okres nieprzekraczający 2 lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu, pod warunkiem, że wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu w Niemczech. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu wynagrodzenia uzyskanego przez tych nauczycieli, natomiast będzie ciążył na Wnioskodawcy obowiązek wystawienia i przekazania informacji PIT-11. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji ORD-U.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj