Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-824/12-3/AA
z 27 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacja podatkowa: 1. Czy kwotę uiszczoną tytułem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, należną spółka jawna w roku 2006, wynikającą z decyzji Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej z dnia 26 września 2011 roku, można uznać za koszt uzyskania przychodu, osiągniętego z udziału w spółce?
  • 2. W którym roku podatkowym wydatek poniesiony na uiszczenie kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, należnego od spółka jawna” za rok 2006 może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu?
  •  

    Powrót

    Rodzaj dokumentu
    interpretacja indywidualna
    Sygnatura
    ILPB1/415-824/12-3/AA
    Data
    2012.11.27



    Autor
    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


    Temat
    Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


    Słowa kluczowe
    akcyza
    decyzja
    odsetki
    podatek akcyzowy
    potrącalność kosztów
    zakup


    Istota interpretacji
    1. Czy kwotę uiszczoną tytułem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, należną spółka jawna w roku 2006, wynikającą z decyzji Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej z dnia 26 września 2011 roku, można uznać za koszt uzyskania przychodu, osiągniętego z udziału w spółce?
  • 2. W którym roku podatkowym wydatek poniesiony na uiszczenie kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, należnego od spółka jawna” za rok 2006 może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu?


  • Wniosek ORD-IN 271 kB

    INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

    Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego do osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

    • w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zapłatę podatku akcyzowego - jest prawidłowe,
    • w części dotyczącej momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe,
    • w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na zapłatę odsetek od zaległości podatkowych w podatku akcyzowym - jest nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 27 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

    W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

    Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki osobowej „XX”. Decyzją numer XXXXXX z dnia 26 września 2011 roku Dyrektor Urzędu Skarbowego w XXXXX określił spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za poszczególne miesiące od stycznia 2006 roku do grudnia 2006 roku w łącznej wysokości 532.384,00 złotych.

    Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności i przystąpiono do egzekucji określonego w niej zobowiązania. Egzekucję wszczęto w dniu 31 października 2011 roku, natomiast ostatecznie zakończono w dniu 8 grudnia 2011 roku. W dacie trwania postępowania egzekucyjnego doszło do uiszczenia całej kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za poszczególne miesiące 2006 roku oraz kwoty odsetek w wysokości 332.909,00 złotych.

    Decyzją z dnia 21 marca 2012 roku Dyrektor Izby Celnej XXXXX – po rozpatrzeniu odwołania podatnika – utrzymał w mocy decyzje numer XXXX z dnia 26 września 2011 roku Dyrektora Urzędu Skarbowego XXX określającą wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za poszczególne miesiące 2006 roku.

    „XXXXXXXX” prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania.

    1. Czy kwotę uiszczoną tytułem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, należną od „XXXXXXXXX” w roku 2006, wynikającą z decyzji Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowejz dnia 26 września 2011 roku, można uznać za koszt uzyskania przychodu, osiągniętego z udziału w spółce...
    2. W którym roku podatkowym wydatek poniesiony na uiszczenie kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, należnego od „XXXX” za rok 2006 może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu...

    Zdaniem Wnioskodawcy, kwotę uiszczoną tytułem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym należną od „XXX” w roku 2006, wynikającą z decyzji Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w XXX z dnia 26 września 2011 roku można uznać za koszt uzyskania przychodu, osiągniętego z udziału w tej spółce. Stanowisko to Zainteresowany opiera na treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Ponadto Wnioskodawca uważa, iż wydatek poniesiony na uiszczenie kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, należnego od „XXXXXX” za rok 2006 może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym 2012.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

    • w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zapłatę podatku akcyzowego uznaje się za prawidłowe,
    • w części dotyczącej momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów uznaje się za nieprawidłowe,
    • w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na zapłatę odsetek od zaległości podatkowych w podatku akcyzowym uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

    Zatem kosztem uzyskania przychodów są wszystkie wydatki, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów i nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

    Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

    • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
    • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • być właściwie udokumentowany

    Katalog wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określony w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter zamknięty. Oznacza to, że tylko i wyłącznie wydatki wymienione w art. 23 ust. 1 powołanej ustawy nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. Wszystkie inne przy spełnieniu wcześniej omówionych warunków mogą pomniejszać osiągnięte przychody. Ustawodawca zawarł w tym przepisie regulacje odnoszące się m.in. do wydatków w postaci podatków. I tak, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku nieobjętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ubytków wyrobów akcyzowych oraz podatku akcyzowego od tych ubytków.

    W przypadku podatku akcyzowego, ustawodawca objął wyłączeniem z kategorii kosztów podatkowych jedynie przypadek zapłaty podatku akcyzowego od ubytków wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od tego podatku.

    Wobec powyższego należy zauważyć, iż na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych co do zasady, zapłacony przez spółkę podatek akcyzowy, może stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej, w części w jakiej Wnioskodawca uczestniczy w zysku spółki.

    Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

    Natomiast wśród wydatków nieuważanych za koszty uzyskania przychodów, ustawodawca wymienił odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (art. 23 ust. 1 pkt 18 ww. ustawy).

    Stosownie do treści art. 2 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), przepisy ustawy stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe.

    Organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest:

    • naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa - jako organ pierwszej instancji (art. 13 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej),
    • dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej – jako organ odwoławczy odpowiednio od decyzji naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego (art. 13 § 1 pkt 2 lit. a) Ordynacji podatkowej).

    Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Akcyza stanowi dochód budżetu państwa.

    Organami podatkowymi właściwymi w zakresie akcyzy są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

    Z powyższych przepisów wynika, iż podatek akcyzowy jest należnością budżetową, do której stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej. W konsekwencji odsetki od zaległości w podatku akcyzowym, stanowią odsetki, o których mowa w cyt. art. 23 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Zatem do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca nie może zaliczyć tej części poniesionych wydatków, jaka przypada na uregulowanie odsetek od zaległości podatkowych w podatku akcyzowym. Wydatki na zapłatę tych odsetek nie mogą bowiem stanowić kosztów uzyskania przychodu. Zostały one przez ustawodawcę wyłączone z katalogu wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu, na podstawie cyt. art. 23 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Z uwagi na powyższe, stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej w formie spółki osobowej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zapłatę podatku akcyzowego należało uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie dotyczącym możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na zapłatę odsetek od zaległości podatkowych w podatku akcyzowym za nieprawidłowe.

    Rozważając kwestię momentu ujęcia ww. wydatków w kosztach podatkowych należy wskazać, na treść art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie, z którym koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

    Przepis ten ustanawia ogólną regułę, w myśl której koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

    Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów mogą zaliczać wydatki do kosztów uzyskania przychodów w roku ich poniesienia, bez względu na to, kiedy zostały uzyskane przychody, z którymi te koszty są bezpośrednio związane.

    W przedmiotowej sprawie z uwagi na okoliczność, że w trakcie trwania postępowania egzekucyjnego (od 31 października 2011 r. do 8 grudnia 2011 r.) doszło do uiszczenia całej kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, Wnioskodawca nie ma możliwości ujęcia tego podatku jako kosztu uzyskania przychodów w 2012 roku.

    Wobec powyższego odnosząc się do kwestii momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę podatku akcyzowego (z wyłączeniem wydatków na zapłatę odsetek od zaległości w tym podatku) - z uwagi na powyższe - tut. organ stwierdza, iż winno to nastąpić w roku, w którym zobowiązanie z tytułu akcyzy zostało zapłacone, tj. w 2011 roku.

    Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż wydatek poniesiony na uiszczenie kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za rok 2006 można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w 2012 roku jest nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


    Powrót


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj