Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-795/12-2/EŻ
z 10 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2012r. (data wpływu 11.10.2012r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów podatkowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11.10.2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego (gmina posiada 100% udziałów Spółki). Spółka administruje nieruchomościami Gminy i Skarbu Państwa na podstawie umowy o administrowanie oraz nieruchomościami Wspólnot Mieszkaniowych oraz własnymi budynkami mieszkalnymi. Przedmiotem działalności Sp. z o.o. jest zarządzanie (administrowanie) nieruchomościami własnymi i na zlecenie. Sp. z o.o. w przedmiocie działalności podstawowej ma zarządzanie nieruchomościami własnymi i na zlecenie. Zawiera umowy o administrowanie nieruchomością wspólną Wspólnot Mieszkaniowych, w których administruje też lokalami mieszkalnymi Gminy, a więc zawiera umowy najmu, nalicza czynsze, wykonuje remonty. W związku z ustawą o podatku dochodowym Spółka rozgranicza ewidencję kosztów i przychodów gospodarki zasobami mieszkaniowymi jako działalności zwolnionej z podatku dochodowego i działalności objętej podatkiem dochodowym. Spółka prowadzi ewidencję księgową kosztów bezpośrednich szczegółowo na poszczególne rodzaje działalności oraz bezpośrednio na poszczególne budynki. Spółka w ewidencji odrębnie ustała koszty związane z gospodarką zasobami mieszkalnymi i nie związane z gospodarką mieszkaniową. Prowadzi szczegółową ewidencję powierzchni, na bieżąco ją inwentaryzując. Koszty pośrednie takie jak wynagrodzenia pracowników, koszty pomieszczeń związanych z administrowaniem, amortyzację urządzeń biurowych, zużycie materiałów biurowych, itp. Spółka z ostrożności rozlicza te koszty, tj. zarządu i administracji według klucza określającego te koszty do wielkości przychodów z poszczególnych rodzajów działalności.

Zdaniem Spółki istnieje możliwość rozliczania kosztów zarządu według klucza do wielkości administrowanej powierzchni z poszczególnych rodzajów działalności. W przypadku Spółki proporcja rozliczania kosztów ogólnego zarządu według klucza „do wielkości przychodów” kształtuje się 76 % dla działalności zwolnionej i 24% dla działalności opodatkowanej. Spółka nadmienia, że pozostałe przychody i koszty operacyjne oraz finansowe bezpośrednio przypisywane są do poszczególnych działalności.

Zdaniem Spółki taki sposób rozliczania kosztów (do powierzchni administrowanej), wypełnia warunki wskazane w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) tj. dokumentuje przebiegu operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem, Koszty faktur zewnętrznych związane są z działalnością zwolnioną, opodatkowaną lub łączną tj. zwolnioną i opodatkowaną. Jednostkami rozliczeniowymi kosztów w zależności od rodzaju kosztów są: m2 powierzchni użytkowej, wskaźnik urządzeń pomiarowych, ilość osób. Koszty ogólne zarządu i administracji Spółki, których bezpośrednio nie można przypisać do wydatków związanych z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, ani do wydatków związanych z utrzymaniem przychodów ze źródeł opodatkowanych Wnioskodawca dzieli wg przychodów opodatkowanych w przychodach ogółem.


W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym, Spółka zadała następujące pytanie:


Czy, jeśli Spółka mając możliwość dokładnego przypisania rachunkowo kosztów uzyskania przychodów (kosztów ogólnych wydziałowych) przypadających na poszczególne źródła stosując przypisanie wg powierzchni administrowanych (inwentaryzacja powierzchni „na bieżąco”), może zastosować ten sam klucz przy ustalaniu kosztów ogólnych zarządu i administracji w podatku dochodowym od osób prawnych?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem wnioskodawcy, z uwagi na specyfikę działalności związanej z administrowaniem powierzchnią zasobów mieszkaniowych i lokali użytkowych, właściwym byłoby przypisanie kosztów ogólnych administrowaną powierzchnią na poszczególne źródła, gdyż wysokość ponoszonych nakładów (kosztów) uzależniona jest od administrowanej powierzchni, a nie od wielkości przychodów.

Koszty ogólne zarządu w 80% stanowią koszty wynagrodzeń i narzutów na te wynagrodzenia. Biorąc pod uwagę, że nakłady pracy pracowników związane z administrowaniem i inną obsługą zarówno zasobów własnych jak i Wspólnot Mieszkaniowych oraz lokali użytkowych są takie same to przypisanie kosztów „do powierzchni tych zasobów” jest uzasadnione. W taki sam sposób przeprowadzane są prace związane z remontami, obsługą księgową, utrzymaniem porządku wokół posesji, obsługą bankową, zużyciem materiałów, energii itp. w lokalach mieszkalnych jak i użytkowych.

Uważamy, że możliwe jest też z uwagi na sposób inwentaryzacji powierzchni, a więc jest ona aktualna w dacie przypisania kosztu i nie ma potrzeby korygowania na koniec roku. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że w ewidencji rachunkowej Spółka przypisuje koszty wg klucza podziałowego „administrowanej powierzchni”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o pdop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Ustawa przewiduje dwie kategorie kosztów:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, oraz
  • koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o pdop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c. Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów.

Natomiast w świetle art. 15 ust. 4d ustawy o pdop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Do tej kategorii kosztów należą koszty administracyjne i ogólnego zarządu. W przypadku, gdy przyporządkowanie poniesionych kosztów do osiągniętych przychodów z poszczególnych źródeł (lub w ramach określonego źródła do opodatkowanych i zwolnionych) nie jest możliwe, zastosowanie znajduje odpowiednio art. 15 ust. 2 lub 2a ustawy o pdop.

Art. 15 ust. 2 ustawy o pdop stanowi, że jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 2a ustawy o pdop, zasadę tę stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o pdop stosuje się odpowiednio.

Pamiętać jednakże należy, że ustalanie wielkości kosztów zgodnie z ww. zasadami może mieć zastosowanie jedynie w sytuacjach wyjątkowych i w odniesieniu do określonych kosztów, wspólnych dla obu źródeł przychodu, których nie można jednoznacznie przypisać do jednej z kategorii przychodów. Tylko do takich kosztów uzasadnione jest zastosowanie proporcji, o której mowa w ww. przepisach ustawy o pdop.

Należy zauważyć, iż o zaliczeniu określonych wydatków do kosztów związanych z uzyskaniem przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz innych źródeł decyduje podatnik. Podatnik również ustala zasady ewidencjonowania, podziału oraz rozliczenia kosztów, pozwalające na prawidłowe ustalenie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się do dochodów podlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku.

Wskazana przez Wnioskodawcę zasada przypisywania kosztów ogólnych zarządu i administracji wg klucza podziałowego „administrowanej powierzchni” bez wątpienia zmierza do przypisania w sposób możliwie najbardziej zbliżony do rzeczywistości tych kosztów do działalności zwolnionej i opodatkowanej, a zatem należy je uznać za prawidłowe. Niemniej jednak każde zdarzenie winno być rozpatrywane przez Spółkę indywidualnie.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj