Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.318.2017.1.AN
z 6 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości opłacania podatku w formie uproszczonej (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2017 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości opłacania podatku w formie uproszczonej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital (dalej: „Wnioskodawca”, „Szpital”) jest podmiotem leczniczym nie będącym przedsiębiorcą (samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej), dla którego organem założycielskim jest uniwersytet medyczny. Zgodnie z wpisem do KRS oraz nadanym Szpitalowi statutem, celem Szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej w formie ambulatoryjnej i stacjonarnej oraz promocja zdrowia w powiązaniu z realizacją zadań dydaktycznych i badawczych. Do zadań Szpitala należy w szczególności: udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych uniwersytetu medycznego oraz innych uczelni i instytucji prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów, uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego oraz doskonalenie zawodowych kadr lekarskich, pielęgniarskich, słuchaczy szkół medycznych i innych zawodów w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów. Szpital prowadzi również działalność mającą na celu promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną.

W latach 2012-2016 Szpital wydatkował środki na wpłaty na państwowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (dalej: „PFRON”), na zapłatę kar umownych na rzecz narodowego funduszu zdrowia (dalej: „NFZ”) oraz na zapłatę odsetek budżetowych, które w świetle przepisów prawa podatkowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: „updop”). Wydatki te, po wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu zwiększają dochód stanowiący podstawę do opodatkowania. Szpital na podstawie art. 27 ust. 1 updop, sporządza zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) CIT-8 wraz z informacją o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-8/O z uwagi na zwolnienia przedmiotowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Tym samym, w oparciu o ww. przepisy w zakresie sporządzania deklaracji postępował w sposób następujący:

Rok 2012:

W 2012 r. sporządzając deklarację CIT-8 w części D.1 przychody, w poz. 27 Wnioskodawca wpisał osiągnięte przychody, w części D.2 koszty uzyskania przychodu wpisał koszty. Na podstawie art. 7 ust. 2 updop, w części D.3 dochód/strata został wykazany dochód. W załączniku CIT-8/O w części B.1 dochody (przychody) wolne lub zwolnione od podatku w poz. 12 pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11 ujął kwotę otrzymanych dotacji na zakup środków trwałych. W poz. 9 dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w części przeznaczonej na cele statutowe zadeklarował, że przeznaczy część swojego dochodu na cele statutowe w roku bieżącym lub w latach następnych. Z uwagi, iż część dochodu wydatkowana została na cele inne niż statutowe (wpłaty na PFRON, kary umowne na rzecz NFZ, odsetki budżetowe), ta część dochodu nie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, a zatem kwotę tego dochodu Szpital wpisał w części E.2 podstawa opodatkowania/strata. W ten sposób, w części F obliczenie należnego podatku Szpital obliczył należny podatek zgodnie z art. 19 updop, następnie w części G kwoty należnych zaliczek miesięcznych (art. 25 ust. 1, 1a) wpisał kwoty odprowadzanych zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku 2012. W części K inne zobowiązania podatkowe, w poz. 97 dochody wydatkowane przez podatników o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, w roku podatkowym na inne cele niż określone w art. 17 ust. 1b ustawy, w tym dochód uzyskany i niewydatkowany do końca 1994 r. (art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1994 r., o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania (...) Dz.U. z 1995 r., Nr.5, poz. 25) - art. 25 ust. 4 ustawy, nie wykazywał żadnych wartości. Zeznanie wstępne o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, wraz z załącznikiem CIT-8/O za 2012 r. Szpital złożył do urzędu skarbowego 2 kwietnia 2013 r., zgodnie z art. 27 ust. 1 updop. Zeznanie ostateczne o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8/O za 2012 r. Szpital złożył do urzędu skarbowego 28 czerwca 2013 r., różnicę między podatkiem należnym a należnymi zaliczkami uiszczono 2 kwietnia 2013 r. Urząd skarbowy przyjął deklarację CIT-8 z załącznikiem CIT-8/O bez zastrzeżeń.

Rok 2013-2014:

W dniu 20 lutego 2013 r. Szpital zgodnie z art. 25 ust. 7 updop, zawiadomił urząd skarbowy o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych i od 20 lutego 2013 r. opłaca zaliczki na podstawie art. 25 ust. 6 updop. Szpital wpłacał zaliczki w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym za rok poprzedni. Podatek należny za rok poprzedni był wyliczony z dochodu wynikającego z poniesionych wydatków na cele niestatutowe (wydatki na PFRON, kary umowne na rzecz NFZ, odsetki budżetowe) pozostały dochód, który był przeznaczony na cele statutowe na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 updop, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Szpital w latach 2013 - 2014 sporządzając deklarację CIT-8, w części D.1 przychody w poz. 27 wpisał osiągnięte przychody, a w części D.2 koszty uzyskania przychodu wpisał koszty. Na podstawie art. 7 ust. 2 updop, w części D.3 dochód/strata został wykazany dochód. Następnie, w załączniku CIT-8/O części B.1 dochody (przychody) wolne lub zwolnione od podatku, w poz. 12 pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11, ujął kwotę otrzymanych dotacji na zakup środków trwałych. W poz. 9 dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, w części przeznaczonej na cele statutowe zadeklarował, że przeznaczy część swojego dochodu na cele statutowe w roku bieżącym lub w latach następnych z uwagi, iż część dochodu wydatkowana została na cele inne niż statutowe (wpłaty na PFRON, kary umowne na rzecz NFZ, odsetki budżetowe), ta część dochodu nie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, a zatem kwotę tego dochodu wpisał w części E.2 podstawa opodatkowania/strata. W ten sposób, w części F obliczenie należnego podatku obliczył należny podatek zgodnie z art. 19 ustawy, następnie w części G kwoty należnych zaliczek miesięcznych (art. 25 ust. 1, 1a), wpisał kwoty odprowadzanych zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku 2013. W części K inne zobowiązania podatkowe, w poz. 97 dochody wydatkowane przez podatników o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, w roku podatkowym na inne cele niż określone w art. 17 ust. 1b ustawy, w tym dochód uzyskany i niewydatkowany do końca 1994 r. (art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1994 r., o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania (...) Dz.U. z 1995 r., nr. 5, poz. 25) – art. 25 ust. 4 ustawy, nie wykazywał żadnych wartości.

Zeznanie wstępne za rok 2013 o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8/O Szpital złożył do urzędu skarbowego 31 marca 2014 r., zgodnie z art. 27 ust. 1 updop. Pierwszą korektę zeznania CIT-8 za 2013 r. przesłał 4 lipca 2014 r. Zeznanie ostateczne za 2013 rok o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, wraz z załącznikiem CIT-8/O Szpital złożył do urzędu skarbowego 29 września 2014 r. Różnicę między podatkiem należnym a należnymi zaliczkami uiścił 31 marca 2014 r i 4 lipca 2014 r. Urząd skarbowy przyjął ostateczną deklarację CIT-8 z załącznikiem CIT-8/O bez zastrzeżeń. Zeznanie wstępne za 2014 r. o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8/O Szpital złożył do urzędu skarbowego 31 marca 2015 r. Zgodnie z art. 27 ust. 1 updop, zeznanie ostateczne za 2014 r. o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, wraz z załącznikiem CIT-8/O Szpital złożył do urzędu skarbowego 18 czerwca 2015 r. Nadpłata podatku dochodowego została rozliczona w okresie późniejszym. Urząd skarbowy przyjął deklarację CIT-8 z załącznikiem CIT-8/O bez zastrzeżeń.

Rok 2015:

W roku 2015 wzór deklaracji CIT-8 uległ zmianie. Między innymi w latach poprzednich włącznie do roku 2014, w deklaracji występowała część K inne zobowiązanie podatkowe, natomiast w roku 2015 pozycja dotycząca innych zobowiązań podatkowych została rozdzielona na dwie części:

  • poz. J odrębne zobowiązania podatkowe - dochody wydatkowane przez podatników o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, na cele inne niż określone w tych przepisach, albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminach z nich wynikających - art. 25 ust. 4 ustawy.
  • poz. K inne zobowiązania podatkowe (dochód uzyskany i niewydatkowany do końca 1994 r., art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania oraz niektórych innych ustaw Dz.U. z 1995 r., nr 5, poz. 25).

Po sporządzeniu i wysłaniu do urzędu skarbowego deklaracji wstępnej na dzień 31 marca 2016 r. wg nowego wzoru, pracownik urzędu skarbowego skontaktował się ze Szpitalem, z uwagą dotyczącą konieczności dokonania korekty deklaracji. Korektę należało dokonać w części G kwoty należnych zaliczek miesięcznych (art. 25 ust. 1, 1a oraz 6 ustawy), lub zaliczek kwartalnych (art. 25 ust. 1b i 1c ustawy) w ten sposób, aby ująć kwoty należnych zaliczek na podatek dochodowy wypłaconych przez Szpital, bez uwzględnienia nadpłat podatku z poprzedniego okresu. Co do innych pozycji i części deklaracji CIT-8 i CIT-8/O urząd skarbowy nie wnosił zastrzeżeń. Tym samym, Szpital złożył ostateczną wersję deklaracji CIT-8 i CIT-8/O za rok 2015 17 czerwca 2016 r. w następujący sposób:

Szpital w 2015 r. sporządzając deklarację CIT-8 w części D.1 przychody, w poz. 30 wpisał osiągnięte przychody, a w części D.2 koszty uzyskania przychodu wpisał koszty. W ten sposób, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, w części D.3 dochód/strata powstał dochód. Następnie, w załączniku CIT-8/O części B.1 dochody (przychody) wolne lub zwolnione od podatku, w poz. 31 pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-30, ujął kwotę otrzymanych dotacji na zakup środków trwałych. W poz. 11 dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, w części przeznaczonej na cele statutowe zadeklarował, że przeznaczy część swojego dochodu na cele statutowe w roku bieżącym lub w latach następnych. Z uwagi, iż część dochodu wydatkowana została na cele inne niż statutowe (wpłaty na PFRON, kary umowne na rzecz NFZ, odsetki budżetowe), ta część dochodu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, kwotę tego dochodu wpisał w części E.2 podstawa opodatkowania/strata w ten sposób, w części F. obliczenie należnego podatku obliczył należny podatek zgodnie z art. 19 ustawy, następnie w części G. kwoty należnych zaliczek miesięcznych (art. 25 ust. 1, 1a oraz 6 ustawy), lub zaliczek kwartalnych (art. 25 ust. 1b i 1c ustawy), wpisał kwoty odprowadzanych zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku 2015. Ponadto, w części J odrębne zobowiązanie podatkowe - dochody wydatkowane przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, na cele inne niż określone w tych przepisach, albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminach z nich wynikających - art. 25 ust. 4 ustawy, wpisał kwoty wydatków niestatutowych poniesionych w roku 2015 r. Zeznanie wstępne o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, wraz z załącznikiem CIT-8/O za 2015 r. Szpital złożył do urzędu skarbowego 31 marca 2016 r. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, zeznanie ostateczne o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8, wraz z załącznikiem CIT-8/O za 2015 r. Szpital złożył do urzędu skarbowego 17 czerwca 2016 r. Nadpłata podatku dochodowego została rozliczona w okresie późniejszym. Urząd skarbowy przyjął deklarację CIT-8 z załącznikiem CIT 8/O bez zastrzeżeń.

Rok 2016:

Szpital w 2016 r. sporządzając deklarację CIT-8 w części D.1 przychody w poz. 31 wpisał osiągnięte przychody, a w części D.2 koszty uzyskania przychodu wpisał koszty. W ten sposób, na podstawie art. 7 ust. 2 updop, w części D.3 dochód/strata powstał dochód. Następnie, w załączniku CIT-8/O części B.1 dochody (przychody) wolne lub zwolnione od podatku w poz. 31 pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 updop, z wyjątkiem wymienionych w pozycji 8-30, ujął kwotę otrzymanych dotacji na zakup środków trwałych. W poz. 11 dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, w części przeznaczonej na cele statutowe zadeklarował, ze przeznaczy część swojego dochodu na cele statutowe w roku bieżącym lub w latach następnych. Z uwagi, że część dochodu wydatkowana została na cele inne niż statutowe (wpłaty na państwowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, kary umowne na rzecz narodowego funduszu zdrowia, odsetki budżetowe), ta część dochodu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, kwotę tego dochodu wpisał w części E.2 podstawa opodatkowania/strata. W ten sposób, w części F obliczenie należnego podatku, obliczył należny podatek zgodnie z art. 19 updop. Następnie, w części G kwoty należnych zaliczek miesięcznych (art. 25 ust. 1, 1a oraz 6 ustawy) lub zaliczek kwartalnych (art. 25 ust. 1b i 1c ustawy) wpisał kwoty odprowadzanych zaliczek na podatek dochodowy w trakcie 2016 r. Ponadto, w części J odrębne zobowiązanie podatkowe - dochody wydatkowane przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, na cele inne niż określone w tych przepisach, albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminach z nich wynikających - art. 25 ust. 4 ustawy, wpisał kwoty wydatków nie statutowych poniesionych w 2016 r. Zeznanie wstępne o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8/O za 2016 r. Szpital złożył do urzędu skarbowego 31 marca 2017 r. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, zeznanie ostateczne o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8/O za 2016 r. Szpital złożył do urzędu skarbowego 14 czerwca 2017 r. Różnicę między podatkiem należnym, a należnymi zaliczkami uiścił 31 marca 2017 r.

Z uwagi na wątpliwości Szpitala co do prawidłowości wypełniania deklaracji, Szpital skontaktował się z Krajową Informacją Podatkową, zadając pytanie czy jeśli Szpital osiągnął dochód i z jego części pokrył wydatki niestatusowe, to czy tę część dochodu należy wpisać w CIT-8 w części E.2 podstawa opodatkowania/strata. Na tak zadane pytanie, Krajowa Informacja Podatkowa udzieliła odpowiedzi, że jest to poprawny sposób wypełnienia deklaracji. Następnie, zadał pytanie, czy jeśli Szpital osiągnął dochód, a z jego części pokrył wydatki niestatutowe i od jego części opłaca podatek to czy może opłacać go w formie uproszczonej. Krajowa Informacja Podatkowa udzieliła odpowiedzi, że nie znajduje w przepisach przeciwwskazań do stosowania przez Szpital takiego sposobu opłacania zaliczek. Natomiast, na pytanie jakie wydatki należy ujmować w części J odrębne zobowiązania podatkowe uzyskał odpowiedź, że w tej części ujmuje się wydatki inne niż statutowe pokryte z dochodu z lat ubiegłych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Szpital uzyskując dochód podatkowy ustalony zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, w poszczególnych latach, i wskazując każdego roku tylko część tego dochodu jako dochód korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a część dochodu deklarując na bieżąco jako podstawę do opodatkowania może korzystać z opłacania podatku w formie uproszczonej zaliczki tj. zgodnie z art. 25 ust. 6 updop? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, w tej sytuacji opłacanie przez Szpital podatku w formie uproszczonej jest możliwe zgodnie z art. 25 ust. 6 updop.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 updop podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Warunki i zasady dotyczące możliwości stosowania przez podatników uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych regulują przepisy art. 25 ust. 6-10 updop.

Art. 25 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.

Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Jednym z ograniczeń zastosowania zaliczek uproszczonych jest przepis stanowiący, że korzystanie z formy uproszczonych zaliczek nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.

Z kolei art. 25 ust. 7 updop zawiera regulację, że podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani:

  1. w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek,
  2. stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym,
  3. wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 1a i 2a, uwzględniając zasady wyrażone w tych przepisach.

Ustawodawca w art. 25 ust. 6 ww. updop, przewidział możliwość wpłacania przez podatnika miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie. Jednakże, skorzystanie z powyższej formy wpłaty zaliczek uzależnił m.in. od wykazania przez podatnika w zeznaniu podatkowym złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy - podatku należnego. Jeżeli w tym zeznaniu podatnik nie wykazał podatku należnego, to może on wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnik nie wykazał podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie. Oznacza to, że niewystąpienie podatku należnego w ww. latach podatkowych skutkuje brakiem możliwości skorzystania z uproszczonej formy wpłacania zaliczek. Jednocześnie wskazać należy, że cytowane przepisy dotyczące zaliczek uproszczonych, nie warunkują możliwości ich opłacania od rodzajów (struktury) dochodów podlegających opodatkowaniu, uzyskanych w roku podatkowym, za który są one uiszczone.

Z uwagi na fakt, ze Wnioskodawca wykazywał w poszczególnych latach podatek należny, Szpital miał prawo do opłacania zaliczek w uproszczonej formie (zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 25 ust. 6 updop). Ponadto, Szpital pokrywał bieżące wydatki niestatutowe z bieżącego dochodu, a nie z dochodu z lat ubiegłych, a zatem nie ma w tym przypadku zastosowania art. 25 ust. 4 updop.

W ocenie Szpitala, przepis art. 25 ust. 4 updop, miałby zastosowanie wówczas, gdyby w poprzednich latach Szpital uzyskał dochód i nie wydatkował go na cele statutowe a poniesione w 2016 r. wydatki Szpital pokrył z dochodu z lat ubiegłych, co nie miało miejsca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych nr 1-3 oraz 5-6 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj