Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.181.2017.1.MK
z 18 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2017 r. (data wpływu 21 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wykupu przez emitenta certyfikatów strukturyzowanych emitowanych przez podmioty krajowe i zagraniczne – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wykupu przez emitenta certyfikatów strukturyzowanych emitowanych przez podmioty krajowe i zagraniczne.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka jest domem maklerskim, prowadzącym działalność maklerską w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94, ze zm., dalej: „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”).


W ramach prowadzonej działalności Dom Maklerski oferuje swoim klientom inwestycje w notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (dalej: „GPW”) tzw. certyfikaty strukturyzowane. Certyfikaty strukturyzowane są instrumentami finansowymi emitowanymi przez instytucje finansowe, których cena zależna jest od instrumentów bazowych. Instrumentem bazowym mogą być na przykład: indeksy giełdowe, kursy akcji, surowców, produktów rolnych, walut itp.

Istnieją różne kategorie certyfikatów strukturyzowanych, m. in.:

  • certyfikaty strukturyzowane z określonym terminem wykupu;
  • certyfikaty strukturyzowane z nieokreślonym terminem wykupu;
  • certyfikaty strukturyzowane z wbudowaną opcją kupna/sprzedaży - w wyniku realizacji opcji nastąpi automatyczne zakończenie programu dla danego certyfikatu strukturyzowanego i w konsekwencji zamknięcie inwestycji klienta w przypadku niekorzystnej sytuacji rynkowej. Po osiągnięciu określonego opcją poziomu następuje wygaśnięcie certyfikatu strukturyzowanego, a emitent takiego certyfikatu niezwłocznie likwiduje pozycję w instrumencie bazowym i wypłacane są klientowi środki uzyskane z takiej likwidacji (tzw. wartość rezydualna).


Emitentami certyfikatów strukturyzowanych są krajowe oraz zagraniczne instytucje finansowe (m. in. banki oraz domy maklerskie). Certyfikaty strukturyzowane nie są emitowane przez fundusze inwestycyjne, nie stanowią więc certyfikatów inwestycyjnych w rozumieniu ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. 2004 nr 146 poz. 1546).

Zasady emisji i wykupu certyfikatów strukturyzowanych są opisane szczegółowo w prospektach emisyjnych. Co do zasady, w momencie wykupu emitent wypłaca klientowi środki na zasadach określonych w warunkach emisji. W praktyce istnieją różne odmiany certyfikatów strukturyzowanych charakteryzujące się odmiennymi zasadami rozliczeń pomiędzy emitentem a posiadaczem certyfikatu. W ramach swojej oferty Wnioskodawca pośredniczy w transakcjach dotyczących m. in. następujących rodzajów instrumentów:

  • certyfikaty indeksowe - w tym przypadku certyfikat naśladuje zmianę cen instrumentu bazowego bez użycia dźwigni finansowej, termin wykupu certyfikatu ustalany jest bezpośrednio przez emitenta;
  • certyfikaty dyskontowe - nabywca otrzymuje certyfikat za cenę niższą od ceny rynkowej instrumentu bazowego (np. akcji), natomiast w momencie wykupu klient uzyskuje ustaloną z góry cenę wykonania. Emitent, tworząc taki produkt, jednocześnie sprzedaje opcje kupna z odpowiednią ceną wykonania, co ogranicza możliwość osiągnięcia wysokich zysków przez klienta;
  • certyfikaty bonusowe - w momencie wykupu certyfikatu nabywca certyfikatu może dostać premię, jeżeli podczas trwania inwestycji cena nie spadła poniżej wyznaczonego pułapu. W przypadku spadku ceny poniżej ustalonego poziomu, inwestor traci prawo do otrzymania premii, a wartość certyfikatu odpowiada wartości instrumentu bazowego;
  • certyfikaty gwarantowane - certyfikaty te zawierają gwarancję kapitału w terminie wykupu;
  • certyfikaty knock-out - w przypadku tych certyfikatów nie jest ustalona konkretna data wygaśnięcia (certyfikaty typu open-end), jedynym zdarzeniem które powoduje zawieszenie obrotu, a następnie wygaśnięcie certyfikatów jest osiągnięcie określonego poziomu tzw. „knock-out level” przez instrument bazowy.


Transakcje dotyczące certyfikatów strukturyzowanych (nabycie, zbycie, wykup) są realizowane za pośrednictwem Domu Maklerskiego. W przypadku wykupu certyfikatów, emitent wypłaca poprzez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych oraz Dom Maklerski klientom środki z wykupu certyfikatów.


Jak wskazano powyżej, istnieją różne kategorie certyfikatów strukturyzowanych. W zależności od charakteru danego instrumentu, poszczególne certyfikaty strukturyzowane stanowią jeden z poniższych rodzajów instrumentów:

  • instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi bądź
  • papiery wartościowe w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.


Dom Maklerski będzie pośredniczył w transakcjach związanych z obrotem certyfikatami strukturyzowanymi również w przyszłości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy wypłacone poprzez Dom Maklerski środki z tytułu wykupu przez emitenta certyfikatów strukturyzowanych wskazanych w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stanowią dochód podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30b ustawy o PIT i w związku z tym Dom Maklerski powinien wykazać w informacji PIT-8C wysyłanej klientowi przychody oraz koszty uzyskania przychodów związane z jego inwestycją w certyfikaty strukturyzowane?


Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacone klientowi przez emitenta poprzez Dom Maklerski z tytułu wykupu certyfikatów strukturyzowanych wskazanych w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 30b ustawy o PIT i w związku z tym Dom Maklerski powinien wykazać w informacji PIT-8C wysyłanej klientowi przychody oraz koszty uzyskania przychodów związane z jego inwestycją w certyfikaty strukturyzowane.


  1. Uwagi wstępne

W celu określenia zakresu obowiązków sprawozdawczych Domu Maklerskiego (w tym ewentualnego obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C) w związku z wykupem certyfikatów strukturyzowanych przez emitenta konieczne jest określenie kategorii instrumentów finansowych, do której można zaliczyć dany certyfikat strukturyzowany.


W ocenie Wnioskodawcy, poszczególne rodzaje certyfikatów strukturyzowanych wskazanych w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego mogą być zaliczone do kategorii:

  • pochodnych instrumentów finansowych, albo
  • papierów wartościowych.


Z przedstawionej poniżej analizy wynika, iż niezależnie od tego, do której z powyższych kategorii zostanie zaliczony dany certyfikat strukturyzowany, Spółka powinna ująć przychody oraz koszty uzyskania przychodów związane z wykupem certyfikatu w informacji PIT-8C.


  1. Certyfikaty strukturyzowane jako pochodne instrumenty finansowe

Zgodnie z art. 5a pkt 13 ustawy o PIT, pochodne instrumenty finansowe to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy, instrumentami finansowymi są niebędące papierami wartościowymi:

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
  5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
  6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
  7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
  8. kontrakty na różnicę,
  9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Ze względu na fakt, iż cena certyfikatu strukturyzowanego uzależniona jest od instrumentu bazowego, zdaniem Spółki, certyfikaty strukturyzowane mogą zostać uznane za jeden z instrumentów wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c), d), i) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Wnioskodawca zwraca uwagę, że różne instrumenty mogą być odmiennie klasyfikowane w zależności od instrumentu bazowego. Przykładowo, certyfikat strukturyzowany, którego wartość zależna jest od ceny akcji będzie stanowił instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (instrument pochodny, którego instrumentem bazowym jest papier wartościowy), natomiast certyfikat strukturyzowany, którego cena będzie zależała od notowań złota będzie stanowił instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o obrocie (instrument pochodny, którego instrumentem bazowym jest towar).

Jednocześnie należy wskazać, iż certyfikaty strukturyzowane nie stanowią tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania bądź instrumentów rynku pieniężnego.


  1. Certyfikaty strukturyzowane jako papiery wartościowe

Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o PIT, papiery wartościowe to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Stosownie do art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, papiery wartościowe to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

W świetle powyższej definicji należy stwierdzić, że papierami wartościowymi są instrumenty finansowe wskazane w lit. a) powyżej, a także prawa pochodne wskazane w lit. b) powyżej. Prawa pochodne oznaczają instrumenty finansowe, które są zbywalne i powstają w wyniku emisji, a także:

  • inkorporują uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a)

lub

  • są wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego.


Z treści przytoczonego przepisu wynika, że za prawa pochodne można uznać wszystkie zbywalne i powstające w wyniku emisji instrumenty finansowe, które są wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego.


Certyfikaty strukturyzowane oferowane przez DM BOŚ powstają w drodze emisji przez polskie i zagraniczne instytucje finansowe (banki, domy maklerskie), posiadają prospekt emisyjny oraz określone warunki końcowe emisji. Certyfikaty strukturyzowane są zbywalne, ich obrót odbywa się na GPW. Kupno i sprzedaż certyfikatów przypomina handel akcjami. Inwestorzy mogą zlecać ich kupno i sprzedaż analogicznie, jak składają zlecenia dotyczące obrotu akcjami spółek giełdowych. Wycena certyfikatu strukturyzowanego zależy od wartości instrumentu bazowego. Instrumentem bazowym mogą być na przykład: indeksy giełdowe, kursy akcji, surowców, produktów rolnych, walut itp.


Na podstawie przedstawionych informacji można uznać, że certyfikaty strukturyzowane spełniają definicję papierów wartościowych zawartą w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

  1. Możliwość zakwalifikowania dochodów z wykupu certyfikatów strukturyzowanych jako dochodów z realizacji praw wynikających z instrumentów pochodnych lub z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych (na podstawie art. 30b ustawy o PIT)

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Wykup przez emitenta certyfikatów strukturyzowanych stanowi realizację praw z nich wynikających. W zależności od tego, czy certyfikaty strukturyzowane oferowane klientom przez Dom Maklerski stanowią papiery wartościowe, czy pochodne instrumenty finansowe, dochód do opodatkowania z tytułu realizacji praw z nich wynikających będzie ustalany, zdaniem Spółki, na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 2 bądź pkt 3 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, dochodem jest różnica między:

  • sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a
  • kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o PIT.


Natomiast na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT, dochodem jest różnica między:

  • sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, a
  • kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o PIT.


  1. Obowiązek sporządzenia informacji o wysokości uzyskanego dochodu

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 (informacja PIT-8C).


Zgodnie z treścią art. 30b ust. 2 ustawy o PIT, dochodem z tytułu wypłaty środków z wykupu certyfikatów strukturyzowanych będzie różnica pomiędzy:

  • sumą przychodów otrzymanych przez klienta z tytułu wykupu przez emitenta certyfikatów strukturyzowanych, a
  • kosztami jego uzyskania ustalonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o PIT. Zgodnie ze wskazaną regulacją, wydatki na zakup certyfikatów strukturyzowanych będą uwzględnione jako koszt uzyskania przychodów w momencie ich wykupu przez emitenta.


W konsekwencji, w przypadku realizacji poprzez Dom Maklerski wypłaty środków z wykupu certyfikatów strukturyzowanych, w myśl art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, Spółka powinna wykazać zarówno przychody jak i koszty uzyskania przychodów związane z taką inwestycją w informacji PIT-8C.


W ocenie Spółki, powinna ona wykazywać w informacji PIT-8C wszystkie wypłacone za jej pośrednictwem należności z tytułu wykupu certyfikatów strukturyzowanych, niezależnie od tego, czy wykup dotyczy certyfikatów emitowanych przez podmioty krajowe, czy zagraniczne.


Jak wskazano w punkcie 5 powyżej, Spółka jest obowiązana do ujęcia przychodów i kosztów uzyskania przychodu związanych z wykupem certyfikatów strukturyzowanych w informacji PIT-8C, w przypadku:

  • certyfikatów strukturyzowanych będących pochodnymi instrumentami finansowymi w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT,
  • certyfikatów strukturyzowanych będących papierami wartościowymi w rozumieniu art. 5a pkt 11 ustawy o PIT.


  1. Stanowisko krajowych organów podatkowych

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż stanowisko, zgodnie z którym przychody i koszty z tytułu wykupu certyfikatów strukturyzowanych powinny być uwzględniane w informacji PIT-8C znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez krajowe orany podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2016 r., nr IPPB2/4511-324/16-4/MK wskazał, iż „sposób opodatkowania dochodów z (...) wykupu przez emitenta certyfikatów strukturyzowanych został uregulowany w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia m. in. pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw wynikających z tych instrumentów podatek dochodowy wynosi 19%. Sposób obliczenia dochodu określony został w art. 30b ust. 2 pkt 3 tej ustawy, który stanowi, że dochód ten ustala się jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy”.


Analogiczne stanowisko potwierdził także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej nr ILPB1/415-665/08-2/RP z 21 listopada 2008 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy stanowi, że jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).


Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1636). A zatem stwierdzić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje samodzielnie pojęcia papierów wartościowych, lecz w tym zakresie odsyła wprost do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.


Stosownie do treści art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2016 r. , poz.1636 z poźn. zm.). przez papiery wartościowe rozumie się:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest Domem Maklerskim, który w ramach prowadzonej działalności oferuje swoim klientom inwestycje w notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie certyfikaty strukturyzowane. Certyfikaty strukturyzowane są instrumentami finansowymi emitowanymi przez instytucje finansowe, których cena zależna jest od instrumentów bazowych, którymi mogą być na przykład: indeksy giełdowe, kursy akcji, surowców, produktów rolnych, walut itp. Emitentami certyfikatów strukturyzowanych są krajowe oraz zagraniczne instytucje finansowe (m. in. banki oraz domy maklerskie). Co do zasady, w momencie wykupu emitent wypłaca klientowi środki na zasadach określonych w warunkach emisji.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wypłacone poprzez Dom Maklerski środki z tytułu wykupu przez emitenta certyfikatów strukturyzowanych wskazanych w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stanowią dochód podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30b ustawy o PIT i w związku z tym Dom Maklerski powinien wykazać w informacji PIT-8C wysyłanej klientowi przychody oraz koszty uzyskania przychodów związane z jego inwestycją w certyfikaty strukturyzowane.


Produkty strukturyzowane to instrumenty finansowe, których cena jest uzależniona od wartości określonego instrumentu bazowego.


W terminie zapadalności produkt strukturyzowany jest odkupywany przez emitenta. Wykup papierów wartościowych przez emitenta po upływie terminu ich zapadalności nie stanowi odpłatnego zbycia – ewentualny dochód traktowany jest, jako dochód z kapitałów pieniężnych. Dochód uzyskany z tytułu odkupu uzależniony jest od wielkości spadku lub wzrostu instrumentu bazowego.


Do tych produktów należą m.in. certyfikaty strukturyzowane.


W świetle powyższego uznać zatem należy, że certyfikaty strukturyzowane są papierami wartościowymi, a dochód uzyskany z tytułu ich realizacji stanowi dochód z kapitałów pieniężnych. Dochody z wykupienia certyfikatów inwestycyjnych (strukturyzowanych) stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Dochód stanowi różnica między osiągniętym przychodem a poniesionymi kosztami uzyskania przychodów. Zgodnie z ogólną definicją zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyłączeniem wydatków wprost wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Podstawową grupa kosztów podatkowych będą wydatki w oparciu o treść art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wydatki faktycznie poniesione na objęcie /nabycie certyfikatów strukturyzowanych. Wydatki te będą podlegały potrąceniu w momencie ich odkupienia przez emitenta.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) płatnikiem jest osoba fizyczna osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na mocy art. 30a ust. 6 ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.


Stosownie zaś do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów. (art. 41 ust. 4d ww. Ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowych płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. (roczna deklaracja o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR).


Jak wynika z wniosku Wnioskodawca dokonuje transakcji m.in. wykupu certyfikatów strukturyzowanych, których emitentami są krajowe oraz zagraniczne instytucje finansowe.


Mając na uwadze, powyższe Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych m.in. dla podatników będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, ale tylko wówczas, gdy dochody (przychody) te:

  • zostały uzyskane na terytorium Polski,
  • wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunkach prowadzonych przez te podmioty,
  • wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.


Zatem w przypadku zakupu certyfikatów strukturyzowanych emitowanych przez podmioty zagraniczne za pośrednictwem Wnioskodawcy, nie sposób połączyć dochodu uzyskiwanego z tych papierów z terytorium Polski. Dochód u posiadaczy tych certyfikatów strukturyzowanych powstaje w państwie źródła, a nie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Sama wypłata za pośrednictwem Wnioskodawcy nie powoduje, że miejscem powstania przychodu jest Polska.

Z powyższego wynika, że w przypadku certyfikatów strukturyzowanych, których emitentem są zagraniczne instytucje finansowe podmiotem dokonującym ich wykupu jest podmiot zagraniczny. Tak więc przychód z wykupienia certyfikatów strukturyzowanych jest uzyskiwany za granicą. Fakt oferowania w Polsce przez polski podmiot (Dom Maklerski) nabycia certyfikatów strukturyzowanych, emitowanych przez podmioty zagraniczne nie ma znaczenia dla miejsca uzyskania przychodu z tego tytułu. Przychody z tytułu wykupu przez zagranicznego emitenta certyfikatów strukturyzowanych powstają za granicą, nawet, jeśli są zdeponowane na rachunku prowadzonym przez polski podmiot.

W konsekwencji przychód uzyskany przez klientów Wnioskodawcy (Domu Maklerskiego) z wykupu przez emitenta zagranicznego produktów strukturyzowanych, jeśli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej, jest opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jednakże Wnioskodawca nie jest w przedmiotowej sprawie płatnikiem podatku dochodowego, w rozumieniu ww. art. 41 ust. 4 w związku z ust. 4d ustawy o PIT a tym samym na Wnioskodawcy nie ciążą jakiekolwiek obowiązki informacyjne o których mowa w art. 42 ustawy o PIT.

W związku z tym, Klienci uzyskujący przychód za granicą z tytułu z wykupu przez emitenta zagranicznego produktów strukturyzowanych jeśli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej, są obowiązani obliczyć i zadeklarować należny podatek według zasad określonych w art. 30a ust. 9 lub 10 tej ustawy oraz zgodnie z art. 45 ust. 3b ww. ustawy wykazać w zeznaniu rocznym i zapłacić go w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Natomiast w przypadku certyfikatów strukturyzowanych, których emitentem są polskie instytucje finansowe, podmiotem dokonującym ich wykupu będzie podmiot krajowy. Tak więc przychód z wykupu przez polskiego emitenta certyfikatów strukturyzowanych uzyskiwany będzie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, związany będzie papierami wartościowymi zapisanymi na rachunkach prowadzonych przez te podmioty oraz wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W konsekwencji w przypadku wypłaty klientowi przez emitenta polskiego poprzez Wnioskodawcę środków z tytułu wykupu przez emitenta polskiego certyfikatów strukturyzowanych, na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego, w rozumieniu ww. art. 41 ust. 4 w związku z ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązki informacyjne zgodnie z art. 42 ww. ustawy.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że dotyczą ona tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach – (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj