Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-3.4510.1092.2016.1.IZ
z 13 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 201), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 19 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy określone koszty wskazane w punkcie 20 stanowić będą dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży przez Spółkę Komandytową lokali oraz praw do wyłącznego korzystania z miejsc postojowych lub komórek lokatorskich, które będą zlokalizowane na Inwestycji, w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki Komandytowej i w konsekwencji, będą potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy określone koszty wskazane w punkcie 20 stanowić będą dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży przez Spółkę Komandytową lokali oraz praw do wyłącznego korzystania z miejsc postojowych lub komórek lokatorskich, które będą zlokalizowane na Inwestycji, w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki Komandytowej i w konsekwencji, będą potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jedynym komplementariuszem spółki pod firmą: X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej również jako: „Spółka Komandytowa”). Zgodnie z umową Spółki Komandytowej, udział Wnioskodawcy w zyskach Spółki Komandytowej wynosi 1%.

Spółka Komandytowa została utworzona w celu realizacji inwestycji deweloperskiej, polegającej na wybudowaniu dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych, wraz z garażem podziemnym (dalej również jako: „Inwestycja”). Głównym przedmiotem działalności Spółki Komandytowej ujawnionym w Krajowym Rejestrze Sądowym jest: Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (kod PKD 41.10.Z). Spółka Komandytowa prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych i sprzedaży lokali mieszkalnych i niemieszkalnych (działalność deweloperska).

W zakresie prowadzanej działalności, Spółka Komandytowa podlega przepisom ustawy z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub jednorodzinnego (Dz.U. 2016 r., poz. 555 ze zm., dalej również jako: „ustawa deweloperska”). Właścicielem nieruchomości gruntowej, na której realizowana jest Inwestycja jest Spółka Komandytowa. Spółka Komandytowa rozpoczęła realizację Inwestycji w kwietniu 2016 r. Planowany termin zakończenia prac do 31 stycznia 2018 r., natomiast termin, do którego nastąpi przeniesienie prawa własności lokali, które będą znajdować się w tych budynkach na nabywców to 30 kwietnia 2018 r.

Po zakończeniu robót budowlanych, Spółka Komandytowa zamierza zbywać lokale mieszkalne i usługowe, które będą zlokalizowane na Inwestycji, zarówno osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcom. Nabywcy razem z lokalami będą mogli nabyć również prawo do wyłącznego korzystania z miejsc postojowych w garażu podziemnym lub komórek lokatorskich. Możliwe będzie nabycie prawa do korzystania z więcej niż jednego miejsca postojowego lub komórki lokatorskiej, a także nabycie lokalu bez prawa do korzystania z miejsca postojowego lub komórki lokatorskiej. Wydanie lokali w posiadanie nabywcom przez Spółkę Komandytową nastąpi po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku, najpóźniej w dniu zawarcia umowy ustanowienia odrębnej własności i przeniesienia własności lokali. Aktualnie, Spółka Komandytowa zawiera umowy rezerwacyjne dotyczące lokali oraz umowy deweloperskie w rozumieniu ustawy deweloperskiej. W związku z zawieraniem umów rezerwacyjnych, rezerwujący wpłacają na rzecz Spółki Komandytowej opłaty rezerwacyjne, które w razie zawarcia w ustalonym terminie umów deweloperskich lub umów przedwstępnych przeniesienia własności mogą być zaliczane na poczet ceny sprzedaży lokali. Natomiast, w związku z zawieraniem umów deweloperskich, nabywcy wpłacają określoną część ceny sprzedaży lokali, według przyjętego w umowie harmonogramu. Określona część ceny jest płatna przy zawarciu umowy przenoszącej własność lokalu. Wskazane umowy Spółka Komandytowa klasyfikuje jako umowy o sprzedaż wyrobów gotowych, zgodnie z pkt VI podpkt 6.1. Krajowego Standardu Rachunkowości nr 8 „Działalność deweloperska”.

Wszelkie wpłaty na poczet ceny sprzedaży dokonywane przy okazji zawarcia umowy deweloperskiej (jak też opłaty rezerwacyjne podlegające przeksięgowaniu z bieżącego rachunku Spółki Komandytowej w związku z ich zaliczeniem na poczet ceny sprzedaży lokali) są dokonywane na otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy Inwestycji, poprzez indywidualne konta przyporządkowane poszczególnym nabywcom, zgodnie z ustawą deweloperską.

Spółka Komandytowa będzie osiągać przychód jedynie ze sprzedaży lokali, które będą zlokalizowane na Inwestycji, oraz podnajmu powierzchni w biurze sprzedaży Inwestycji (będącym również siedzibą Spółki Komandytowej). Oferowanie lokali do sprzedaży będzie się odbywać za pośrednictwem strony internetowej Inwestycji, a także bezpośrednio w biurze sprzedaży Inwestycji. Potencjalny nabywca lokalu będzie mógł zapoznać się z informacjami na temat Inwestycji na stronie internetowej, a także w biurze sprzedaży Inwestycji.

W związku z realizacją Inwestycji Spółka Komandytowa ponosi i będzie ponosić w trakcie realizacji Inwestycji koszty, obejmujące w szczególności:

  1. koszty reklamy i marketingu związane z Inwestycją, mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do nabycia lokali, które będą znajdować się na Inwestycji,
  2. koszty prowizji od sprzedaży lokali, które będą znajdować się na Inwestycji, wypłacanych osobom trzecim w zamian za świadczenie usług pośrednictwa sprzedaży tych lokali; prowizje stanowią określony % ceny sprzedaży uzyskanej za dany lokal,
  3. koszty związane z uzyskaniem i obsługą kredytów zaciągniętych na finansowanie realizacji Inwestycji, obejmujące:
    1. odsetki od kredytu (płatne w ciężar kredytu),
    2. prowizję przygotowawczą od kredytu (płatną w ciężar kredytu),
    3. koszty obsługi przygotowania do wypłaty transzy kredytu, obejmujące przygotowanie dyspozycji wypłaty transzy oraz wymaganych przez bank dokumentów do wypłaty danej transzy,
    4. koszty przygotowania wniosków kredytowych,
    5. koszty ubezpieczenia kredytu,
    6. opłaty za prowadzenie rachunków kredytowych.
    W celu sfinansowania realizacji Inwestycji Spółka Komandytowa w dniu 10 czerwca 2016 r. zawarła także dwie umowy kredytu - umowę o kredyt nieodnawialny na finansowanie bieżącej działalności (dalej również jako: „Umowa o kredyt nieodnawialny”) oraz umowę o kredyt odnawialny w rachunku kredytowym (dalej również jako: „Umowa o kredyt odnawialny”). Zgodnie z Umową o kredyt nieodnawialny, przeznaczenie kredytu obejmuje finansowanie lub refinansowanie kosztów Inwestycji. Zgodnie z umową do kosztów Inwestycji zalicza się: koszty zakupu gruntu, koszty dokumentacji projektowej, koszty dotyczące umowy z generalnym wykonawcą Inwestycji, koszty finansowe w tym odsetki, prowizje i opłaty dotyczące kredytów udzielonych przez bank na finansowanie Inwestycji, koszty związane z otwarciem i prowadzeniem Mieszkaniowego Rachunku Powierniczego Otwartego, inne koszty związane z realizacją kredytowanej Inwestycji, ujęte w budżecie Inwestycji (koszty marketingu oraz pozostałe koszty operacyjne) oraz rezerwa na nieprzewidziane wydatki (rezerwa obejmuje wszystkie koszty związane z Inwestycją). Natomiast, zgodnie z Umową o kredyt odnawialny, kredyt przeznaczony jest na finansowanie lub refinansowanie podatku VAT dotyczącego faktur związanych z Inwestycją.
  4. koszty związane z otwarciem i prowadzeniem otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego dla Inwestycji, w postaci:
    1. prowizji za otwarcie otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego dla Inwestycji (płatnej w ciężar kredytu)
    2. prowizji za prowadzenie otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego dla Inwestycji,
  5. koszty przygotowania i dostarczenia nabywcom prospektu informacyjnego, spełniającego warunki ustawowe i sporządzonego wg wskazanego w ustawie wzoru (art. 17 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 2 ustawy deweloperskiej).
  6. koszty związane z obsługą realizacją Inwestycji, w postaci wynagrodzenia osób trzecich, którym Spółka Komandytowa zleciła obsługę Inwestycji, obejmującą kwestie techniczne, tj. wybór wykonawców, koordynację współpracy z biurem projektowym, nadzór nad inwestycją w zakresie technicznym, ale także reprezentacja Spółki Komandytowej w postępowaniach administracyjnych związanych z realizacją Inwestycji oraz bieżący kontakt z organami administracji. Te usługi świadczone są na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
  7. koszty notarialne związane z umowami deweloperskimi, których przedmiotem są lokale na Inwestycji, obejmujące opłaty notarialne od umów deweloperskich dotyczących lokali na Inwestycji, zawieranych przez Spółkę Komandytową z nabywcami tych lokali,
  8. koszty związane z utrzymaniem biura Spółki Komandytowej, obejmujące czynsz najmu lokalu, w którym Spółka Komandytowa ma siedzibę, opłaty eksploatacyjne związane z tym lokalem, najem sprzętu biurowego w lokalu oraz wydatki na ochronę lokalu. W biurze Spółki Komandytowej prowadzone jest także biuro sprzedaży Inwestycji,
  9. koszty wynagrodzenia za usługi administracyjno-biurowe, związane z obsługą biura Spółki Komandytowej. Usługi administracyjno-biurowe są świadczone na podstawie umowy cywilno-prawnej zawartej z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
  10. koszty świadczenia na rzecz Spółki Komandytowej usług prawnych związanych z Inwestycją, tj. wynagrodzenie za usługi prawne w zakresie m.in. przygotowywania projektów umów, których przedmiotem są lokale mające powstać na Inwestycji, umów o budowlane oraz o świadczenie usług związanych z Inwestycją, a także bieżące doradztwo prawne w sprawach związanych z Inwestycją. Usługi są świadczone na podstawie umowy o świadczenie usług prawnych, w której wskazano, że usługi prawne będą dotyczyć Inwestycji; ponadto umowa została zawarta do dnia zakończenia realizacji Inwestycji. Usługi prawne są świadczone na podstawie umowy cywilnoprawnej ze spółką osobową,
  11. koszty świadczenia na rzecz Spółki Komandytowej usług prawnych polegających na bieżącej obsłudze prawnej Spółki Komandytowej. Koszty obejmują wynagrodzenie za świadczenie usług prawnych, polegających m.in. na sporządzaniu dokumentacji korporacyjnej (w tym: protokoły z zebrań wspólników, uchwały wspólników, zmiany umowy spółki) oraz wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego. Usługi prawne świadczone są na podstawie umowy cywilnoprawnej, której okres obowiązywania jest niezależny od dnia zakończenia realizacji Inwestycji,
  12. koszty świadczenia na rzecz Spółki Komandytowej usług księgowych, tj. wynagrodzenie za usługi księgowe polegające m.in. na prowadzeniu ksiąg rachunkowych Spółki Komandytowej, sporządzaniu rocznych sprawozdań finansowych Spółki Komandytowej, sporządzaniu zeznań i deklaracji podatkowych, prowadzeniu obsługi kadrowej i płacowej Spółki Komandytowej, rozliczania wspólników Spółki Komandytowej z tytułu uczestnictwa w Spółce Komandytowej. Usługi księgowe świadczone są na podstawie umowy cywilnoprawnej ze spółką kapitałową,
  13. koszty dotyczące umowy z generalnym wykonawcą Inwestycji w postaci wynagrodzenia ryczałtowego generalnego wykonawcy Inwestycji, płatne na podstawie faktur częściowych oraz faktury końcowej, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym. Umowa dotyczy wykonania wszelkich robót budowlanych, polegających na wybudowaniu Inwestycji. Umowa z generalnym wykonawcą Inwestycji przewiduje kaucję gwarancyjną na zabezpieczenie roszczeń Spółki Komandytowej wynikających z rękojmi oraz gwarancji w wysokości 5% łącznego wynagrodzenia netto generalnego wykonawcy. Zgodnie z umową, zapłata kaucji następuje poprzez zatrzymanie z każdej faktury wystawionej przez generalnego wykonawcę 5% wartości netto tej faktury. Kaucja zostanie zwrócona generalnemu wykonawcy w dwóch ratach: 50% zatrzymanej kaucji zostanie zwrócone w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji Inwestycji, potwierdzonej protokołem odbioru końcowego, uzyskania ostatecznej decyzji pozwolenia na użytkowanie dla Inwestycji oraz usunięcia ewentualnych usterek stwierdzonych w protokole odbioru końcowego oraz 50% po upływie okresu gwarancji udzielonej na podstawie umowy oraz w terminie do 30 dni od dnia podpisania przez Strony protokołu odbioru ostatecznego oraz usunięcia ewentualnych wad lub usterek stwierdzonych w protokole odbioru ostatecznego.
  14. koszty leasingu samochodów wykorzystywanych przez Spółkę Komandytową oraz ich ubezpieczenia. Samochody wykorzystywane są przez Spółkę Komandytową w bieżącej działalności. Na jednym z samochodów zostanie umieszczona reklama Inwestycji. Od wydatków związanej z wyżej wymienionymi samochodami, Spółka Komandytowa odlicza 50% podatku od towarów i usług, za wyjątkiem samochodu ciężarowego - od wydatków związanych z samochodem ciężarowym Spółka Komandytowa odlicza 100% podatku od towarów i usług,
  15. koszty związane z nieruchomością, na której realizowana jest Inwestycja obejmujące: podatek od nieruchomości oraz opłatę za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności.
  16. koszty ubezpieczenia ryzyk budowlano-montażowych w postaci składki na to ubezpieczenie. Przedmiotem ubezpieczenia jest budowa Inwestycji oraz sprzęt wyposażenie i zaplecze budowy. Okres ubezpieczenia obejmuje czas realizacji Inwestycji oraz okres 36 miesięcy po jej zakończeniu,
  17. koszty tzw. wydatków reprezentacyjnych, w postaci kosztów zakupu artykułów spożywczych (m.in. wody, cukru, cukierków kawy oraz herbaty) dla nabywców oraz potencjalnych nabywców lokali na Inwestycji, oferowanych w trakcie spotkań w biurze sprzedaży Inwestycji,
  18. koszty informatyczne, obejmujące: wydatki na Internet w biurze sprzedaży Inwestycji oraz wynagrodzenie informatyka za usługi serwisu sprzętu komputerowego w biurze sprzedaży Inwestycji, a także zakup sprzętu komputerowego do biura sprzedaży Inwestycji,
  19. koszty ponoszone na zakup środków trwałych. Do tej pory Spółka Komandytowa zakupiła koparko-ładowarkę, która jest wykorzystywana przy realizacji Inwestycji. W przyszłości Spółka Komandytowa zamierza także nabywać inne środki trwałe, które będą wykorzystywane przy realizacji Inwestycji w postaci sprzętu budowlanego oraz środki trwałe w postaci sprzętu biurowego i urządzeń wykorzystywanych w biurze sprzedaży Inwestycji.
    Wymienione wyżej koszty Spółka Komandytowa zamierza ujmować dla celów rachunkowych jako koszty bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży przez Spółkę Komandytową lokali oraz praw do wyłącznego korzystania z miejsc postojowych lub komórek lokatorskich, które będą zlokalizowane na Inwestycji.
  20. Ponadto, Spółka Komandytowa będzie ponosić także koszty z tytułu napraw gwarancyjnych oraz w ramach rękojmi sprzedaży w budynkach realizowanych w ramach Inwestycji, już po wyodrębnieniu lokali i przeniesienia ich własności na nabywców, a także po zapłacie ceny za te lokale. Spółka Komandytowa zamierza także utworzyć rezerwę na przyszłe koszty napraw tych napraw. Rezerwa zostanie utworzona na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1047 ze zm., dalej jako: „u.o.r.”). Wysokość rezerwy będzie odpowiadać wysokości prawdopodobnych przyszłych świadczeń z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi na lokale oraz części wspólne nieruchomości. Koszty z tytułu wyżej wymienionych napraw, Spółka Komandytowa zamierza ujmować dla celów rachunkowych jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży przez Spółkę Komandytową lokali oraz praw do wyłącznego korzystania z miejsc postojowych lub komórek lokatorskich, które będą zlokalizowane na Inwestycji, w chwili ich poniesienia, a nie w chwili utworzenia rezerw.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, określone powyżej koszty wskazane w punkcie 20 stanowić będą dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży przez Spółkę Komandytową lokali oraz praw do wyłącznego korzystania z miejsc postojowych lub komórek lokatorskich, które będą zlokalizowane na Inwestycji, w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki Komandytowej i w konsekwencji, będą potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

ad. pytanie 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty wskazane w punkcie 19 (winno być w punkcie 20) powyżej będą stanowić koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży przez Spółkę Komandytową lokali oraz praw do wyłącznego korzystania z miejsc postojowych lub komórek lokatorskich, które będą zlokalizowane na Inwestycji w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki Komandytowe i będą potrącane w dacie ich poniesienia.

Jak wskazano już wyżej, zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. u.p.d.o.p. Zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Przede wszystkim wskazane koszty będą ponoszone już po zapłacie ceny za lokale przez nabywców, a wiec po osiągnięciu przychodów z tytułu sprzedaży lokali, co oznacza, że nie mogą być one kwalifikowane jako koszty bezpośrednie, ponieważ ich poniesienie nie przekłada się wprost na uzyskanie przychodów ze sprzedaży lokali - gdyż te zostały już uzyskane wcześniej. W związku z tym, poniesienie tych kosztów nie wpływa w żaden sposób na wysokość przychodu ze sprzedaży. Dodatkowo, Spółka Komandytowa w chwili uzyskania przychodów ze sprzedaży nie wie, czy w ogóle będzie musiała ponieść koszty z tytułu napraw gwarancyjnych lub w ramach rękojmi, ponieważ nie jest w stanie stwierdzić, czy powstaną takie wady w sprzedawanych lokalach, które będą wymagać tych napraw.

Organy podatkowe kilkakrotnie wypowiadały się na temat sposobu kwalifikacji kosztów z tytułu realizacji napraw gwarancyjnych, tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2009 r., nr IBPBI/2/423-314/09/AP, stwierdził, że: ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka ponosi koszty z tytułu zobowiązań gwarancyjnych. W momencie sprzedaży produkowanych przez Spółkę urządzeń, wysokość tych kosztów jest niemożliwa do zidentyfikowania. Koszty napraw gwarancyjnych mogą w ogóle nie wystąpić. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż wydatki te należy uznać za koszty pośrednie, przyjmowane jako koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. Uznanie wydatków związanych z udzieleniem gwarancji za koszty pośrednie oznacza, iż podlegać będą potrąceniu w dacie poniesienia (…). Na podobnym stanowisku stanął także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej wydanej 29 kwietnia 2011 r., nr IPPB3/423-162/11-2/AG, czy też 9 listopada 2011 r., nr IPPB3/423-669/11-3/MC, a także Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 12 października 2012 r., nr IPTPB3/423- 255/12-4/MF.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, kosztem uzyskania przychodu nie będą rezerwy tworzone na pokrycie kosztów napraw, lecz faktycznie poniesione koszty napraw. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 27 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. rezerw innych niż wymienione w pkt 26, jeżeli obowiązek ich tworzenia w ciężar kosztów nie wynika z innych ustaw; nie są jednak kosztem uzyskania przychodów rezerwy utworzone zgodnie z ustawą o rachunkowości, inne niż określone w niniejszej ustawie jako taki koszt. Jak stanowi natomiast art. 39 ust. 2 pkt 2 u.o.r., jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych, a także przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku. Zobowiązania, o których mowa w ust. 2 pkt 2, wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania (art. 39 ust. 2a u.o.r.). Z powyższego wynika, że tworzenie rezerw na pokrycie kosztów napraw gwarancyjnych i z tytułu rękojmi odbywa się na podstawie ustawy o rachunkowości, jednak takie rezerwy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 27 u.p.d.o.p. Kosztami uzyskania przychodu będą natomiast faktycznie poniesione koszty tych napraw, zgodnie z powyższym uzasadnieniem przedstawionym przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 w zakresie stanu faktycznego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj