Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-162/11-2/AG
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-162/11-2/AG
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
faktura
faktura
gwarancje
gwarancje
koszt
koszt
media
media
naprawa
naprawa
naprawa gwarancyjna
naprawa gwarancyjna
rok podatkowy
rok podatkowy
rozliczenia międzyokresowe bierne
rozliczenia międzyokresowe bierne
usługi telekomunikacyjne
usługi telekomunikacyjne
zobowiązanie
zobowiązanie


Istota interpretacji
1. Czy koszty napraw gwarancyjnych stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącane w dacie ich poniesienia, określonej zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?2. Czy datą poniesienia kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami wynikających z usług lub dostaw towarów, które zostały wykonane w danym roku podatkowym (n) i udokumentowane fakturą lub rachunkiem wystawionym w kolejnym roku (n+1), może być dzień, na który ujęto koszt w tym danym roku (n), jeśli koszt ten został ujęty w tym poprzednim roku (n) na koncie rozliczeń międzyokresowych kosztów biernych lub na koncie zobowiązań?



Wniosek ORD-IN 441 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.02.2011 r. (data wpływu 08.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.02.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą od 2001r. W okresie od 2001r. do 2007r. działalność Spółki obejmowała działalność produkcyjną (produkcja maszyn rolniczych i części do maszyn rolniczych) oraz dystrybucyjną (sprzedaż na polskim rynku maszyn rolniczych - zarówno własnych produktów, jak również towarów nabywanych od zagranicznych podmiotów). Znaczna część produktów Spółki w tym okresie była dystrybuowana przez podmioty zagraniczne.

Działalność Spółki uległa ograniczeniu w ciągu 2007r. i od tego momentu Spółka prowadzi wyłącznie działalność w zakresie dystrybucji maszyn rolniczych oraz części do takich maszyn. Koszty napraw gwarancyjnych były i są ponoszone przez Spółkę wyłącznie w związku z pierwszym ze wskazanych okresów, tj. w związku z wyprodukowanymi przez Spółkę w przeszłości maszynami rolniczymi. Naprawy gwarancyjne były i nadal są dokonywane za granicą przez wyspecjalizowane podmioty dystrybuujące produkty Spółki na lokalnych, zagranicznych rynkach (zarówno w Unii Europejskiej jak i poza Unią Europejska). Podmioty te zajmowały się i nadal zajmują się na lokalnych rynkach organizacją i koordynacją napraw gwarancyjnych - nabywały i nadal nabywają usługi napraw od podmiotów zewnętrznych oraz obciążały oraz nadal obciążają kosztami tych napraw Spółkę. Podmioty te obciążały i nadal obciążają Spółkę kosztami napraw gwarancyjnych w cyklach kwartalnych, tj. po zakończeniu kwartału kalendarzowego Spółka otrzymywała i nadal otrzymuje wystawioną przez kontrahenta na Spółkę fakturę, z której wynika koszt napraw gwarancyjnych wykonanych w zakończonym kwartale.

Naprawy gwarancyjne były wykonywane na maszynach rolniczych wyprodukowanych w przeszłości przez Spółkę (jak wspomniano, produkcja maszyn rolniczych przez Spółkę została zakończona w ciągu 2007r.). Spółka jako producent udzielała gwarancji na sprzedawane ciągniki, w ramach której była zobowiązana zapewnić serwis i naprawy gwarancyjne w okresie 12 miesięcy począwszy od daty nabycia towaru przez ostatecznego odbiorcę. Należy wskazać, że nabycie maszyny przez ostatecznego odbiorcę mogło mieć miejsce w okresie znacznie późniejszym niż sprzedaż tej maszyny przez Spółkę na rzecz lokalnego dystrybutora. Przykładowo, sprzedane przez Spółkę dystrybutorowi maszyny rolnicze były dostarczone do kolejnego pośrednika i tam czekały na sprzedaż nabywcy końcowemu.

W chwili dokonania sprzedaży, niemożliwe było określenie, czy sprzedawana maszyna będzie przedmiotem napraw gwarancyjnych oraz określenie wartości ewentualnych napraw.

Jak wskazano, Spółka otrzymuje faktury za naprawy gwarancyjne wykonane w danym kwartale kalendarzowym wystawione po zakończeniu tego kwartału. W szczególności, faktura za naprawy gwarancyjne wykonane w IV kwartale danego roku jest wystawiona w kolejnym roku.

Spółka ponosi również koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami Spółki (koszty badania sprawozdań finansowych, koszty zakupu mediów, koszty usług telekomunikacyjnych, etc.). Niekiedy, koszty te wynikają z usług lub dostaw towarów, które zostały wykonane przed końcem danego roku, ale kontrahent zafakturował te koszty w kolejnym roku podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy koszty napraw gwarancyjnych stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącane w dacie ich poniesienia, określonej zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy datą poniesienia kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami wynikających z usług lub dostaw towarów, które zostały wykonane w danym roku podatkowym (n) i udokumentowane fakturą lub rachunkiem wystawionym w kolejnym roku (n+1), może być dzień, na który ujęto koszt w tym danym roku (n), jeśli koszt ten został ujęty w tym poprzednim roku (n) na koncie rozliczeń międzyokresowych kosztów biernych lub na koncie zobowiązań...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Przepisy art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397) – dalej: updop, uzależniają moment uznania kosztu za koszt uzyskania przychodów od jego kwalifikacji, jako kosztu bezpośrednio związanego z przychodami albo kosztu innego niż bezpośrednio związany z przychodami. Przepisy nie zawierają jednak, ani definicji kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, ani definicji kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami. W tym zakresie, organy podatkowe, sądy administracyjne i podatnicy wykształcili praktykę, która wskazuje, że kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są:

  • koszty, które można powiązać z konkretnym przychodem; wydatek, którego brak zmniejszyłby konkretny przychód podatnika (tak np. w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej z 10 września 2007 r. w Warszawie 1401/BP-II/421 0-56/07/JM);
  • wydatki, które pozostają z bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 7 września 2007 r. 1/1/4231-8/07);
  • wydatki, które mają bezpośredni wpływ na wartość osiągniętych przychodów (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 sierpnia 2007 r. 1401/BP-I/4210-52/07/MC).

Kosztami innymi niż bezpośrednio związane z przychodami są natomiast wszelkie wydatki, które nie mieszczą się w definicji kosztów bezpośrednio związanych z przychodami.

Koszty napraw gwarancyjnych należy zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami. Wynika to z faktu, że Spółka nie ponosiła (ponosi) tych kosztów w celu osiągnięcia konkretnego przychodu, Poniesienie tych kosztów jest również niezależne od uzyskania przychodu (Spółka w przeszłości uzyskała przychód ze sprzedaży wyprodukowanych maszyn rolniczych, a wystąpienie kosztu naprawy gwarancyjnej nie było pewne - koszt taki może w ogóle nie wystąpić - oraz pozostawało bez jakiegokolwiek wpływu na kwotę tego przychodu). Dodatkowo, Spółka ponosiła koszty napraw gwarancyjnych, gdyż w przeciwnym razie jej kontrahenci oraz nabywcy jej wyrobów podejmowaliby kroki prawne zmierzające do egzekucji swoich roszczeń (egzekucja taka wiązałaby się z istotnymi kosztami). Na braku napraw gwarancyjnych cierpiałby również wizerunek Spółki, co mogłoby skutkować utratą przez Spółkę przyszłych przychodów. W konsekwencji, związek między przychodami ze sprzedaży maszyn rolniczych w przeszłości, a ponoszonymi kosztami napraw gwarancyjnych jest nieuchwytny i ma charakter pośredni.

Co więcej, trudno jest ustalić związek takich kosztów z konkretnym przychodem. Fakt wykonania napraw gwarancyjnych w np. 2007r. nie oznacza, że w 2007r. Spółka uzyskała przychód związany z tymi kosztami. Naprawy gwarancyjne wykonane w danym roku mogą bowiem dotyczyć ciągników sprzedanych przez Spółkę na przestrzeni kilku przeszłych lat (np. lat 2004 - 2007). Tym samym, nie jest możliwe przypisanie tych kosztów, ani do konkretnych przychodów, ani też proporcjonalnie do danego okresu.

Klasyfikacja kosztów napraw gwarancyjnych oraz kosztów o podobnym charakterze była przedmiotem rozstrzygnięć organów podatkowych. W rozstrzygnięciach tych uznawano takie koszty za inne niż bezpośrednio związane z przychodami. Przykładem są pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 czerwca 2009 r. (IBPBI/2/423-314/09/AP), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 lutego 2010 r. (ILPB3/423-1027/09-4/AO).

Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o pdop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Data poniesienia kosztów została zdefiniowana w art. 15 ust 4e ustawy o pdop.

W świetle powyższego, Spółka uważa, że koszty napraw gwarancyjnych stanowią koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami powinny być potrącane w dacie ich poniesienia, o której mowa w art. 15 ust. 4e ustawy o pdop.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 4e ustawy o pdop, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Zdaniem Spółki, jeśli koszt inny niż bezpośrednio związany z przychodami jest ujęty w księgach danego roku podatkowego (n) w kosztach oraz na koncie rozliczeń międzyokresowych biernych kosztów, ale wynika on z faktury (rachunku) wystawionej w kolejnym roku podatkowym (n+1), to data, na którą dokonano takiego ujęcia kosztu w danym roku podatkowym (n) nie stanowi daty poniesienia, o której mowa w art. 15 ust. 4e ustawy o pdop. Tym samym, w takim przypadku, koszt ten będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów dopiero w roku podatkowym (n+1), gdyż dopiero w tym roku podatkowym (n+1) będzie wypadała data poniesienia tego kosztu określona zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o pdop.

Należy również podkreślić, że art. 15 ust. 4e ustawy o pdop odnosi się do ujęcia kosztu na podstawie otrzymanej faktury. Tym samym, nie można uznać, że data, na którą ujęto koszt w księgach rachunkowych roku podatkowego (n) wcześniejszego niż rok wystawienia faktury lub rachunku dokumentujących dany koszt (n+1), stanowi datę poniesienia tego kosztu, o której mowa w art. 15 ust. 4e ustawy o pdop, nawet jeśli koszt ten w danym roku podatkowym (n) został ujęty w księgach rachunkowych na koncie zobowiązań. Niemożliwe jest zatem ujęcie kosztu innego niż bezpośrednio związany z przychodami w kosztach uzyskania przychodów w roku podatkowym wcześniejszym niż rok podatkowy, w którym została wystawiona faktura (rachunek) dokumentująca ten koszt. Prawidłowe jest natomiast ujęcie takiego wydatku w kosztach roku podatkowego, w którym faktura (rachunek) została wystawiona, nawet jeśli została ujęta przez Spółkę w kosztach w księgach rachunkowych wcześniejszego roku (zaksięgowana na koncie kosztowym oraz na koncie zobowiązań).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj