Interpretacja Ministra Finansów
DD10/033/356/RDX/14/RWPD-126497
z 19 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) Minister Finansów zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 17 stycznia 2014 r. Nr ILPB3/423-496/13-4/PR w ten sposób, iż uznaje stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych dotyczące sposobu ujęcia dla celów podatkowych zaokrągleń podatku VAT - za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Wnioskiem z dnia 11 października 2013 r. Spółka (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ujęcia dla celów podatkowych zaokrągleń podatku VAT.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zaokrągla kwoty podatku VAT wykazywane dla potrzeb podatku VAT. Drobne kwoty wynikające z zaokrągleń VAT Spółka zalicza do przychodów podatkowych bądź kosztów uzyskania przychodów. Zaokrąglenia te bez wątpienia powstają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a konieczność ich dokonywania wynika z odrębnych przepisów. Zasady zaokrąglania podatków określone zostały w art. 63 Ordynacji podatkowej. Sytuacja taka powoduje, iż powstają różnice pomiędzy kwotami księgowymi z faktur w rejestrach VAT a kwotami z deklaracji dla potrzeb podatku VAT. Spółka kwoty, które na skutek zaokrągleń VAT pozostają na kontach dotyczących VAT naliczonego i należnego, po zakończeniu każdego miesiąca zarachowuje odpowiednio do pozostałych kosztów lub przychodów operacyjnych.


W związku z tym zadano pytanie.


Czy drobne kwoty wynikające z zaokrągleń podatku VAT zarachowane przez Spółkę odpowiednio do pozostałych kosztów lub przychodów operacyjnych są przychodem podatkowym lub kosztem uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują kwestii ujmowania w przychodach i kosztach uzyskania przychodów różnic groszowych powstałych w wyniku zaokrągleń, dokonywanych w związku ze sporządzeniem deklaracji VAT. Jednak fakt, że zaokrąglenia te są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a konieczność ich dokonywania wynika z Ordynacji podatkowej, zdaniem Spółki, powodują, iż Spółka może je zaliczyć odpowiednio do przychodów podatkowych lub kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca we własnym stanowisku wskazał dodatkowo, że różnice groszowe wynikłe w wyniku zaokrągleń w związku ze sporządzaniem deklaracji VAT są związane z prowadzoną działalnością (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Ponadto powstające różnice groszowe nie są zawarte w katalogu art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że kwoty różnic groszowych może zaliczać do przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), wydał 17 stycznia 2014 r. interpretację indywidualną Nr ILPB3/423-496/13-4/PR, w której uznał stanowisko Spółki za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.

W ocenie Ministra Finansów, stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, wyrażone w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 17 stycznia 2014 r. Nr ILPB3/423-496/13-4/PR należy uznać za nieprawidłowe.

Zasady zaokrąglania kwot podatków określone zostały w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Obecnie obowiązujące zasady zaokrąglania m.in. podatków wprowadzone zostały do Ordynacji podatkowej ustawą z dnia z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 143 poz. 1199). Zmiana ujednoliciła zaokrąglanie podstawy opodatkowania oraz m.in. kwoty podatków w polskim systemie prawa podatkowego. Celem tej zmiany było zmniejszenie ilości błędów popełnianych przez podatników w składanych przez nich deklaracjach i przez to zmniejszenie ilości ich korekt. Jednakże w każdym przypadku, tzn. przed zaokrągleniem kwoty podatku VAT, jak i po jej zaokrągleniu - poprzez zastosowanie mechanizmu określonego w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej - wskazana kwota stanowi podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011, nr 177, poz. 1054 ze zm.). Przepis art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, jednoznacznie wskazuje, iż zaokrągleniu podlega kwota podatku.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851 ze zm. dalej: updop) do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.


Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 4g updop w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 kwietnia 2014 r., przychodem jest kwota podatku od towarów i usług:

  1. nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji zgodnie z art. 16a-16m, lub
  2. dotycząca innych rzeczy lub praw niebędących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi, o których mowa w lit. a
  • w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zwiększenie podatku odliczonego zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 updop w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 kwietnia 2014 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

  1. podatek naliczony:
    • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    • w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
  2. podatek należny:
    • w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
    • w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,
    • od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości,
  3. kwota podatku od towarów i usług, nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji zgodnie z art. 16a-16m, lub dotycząca innych rzeczy lub praw niebędących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi tej amortyzacji - w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zmniejszenie podatku odliczonego zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż zasadą jest, że podatek VAT nie stanowi przychodów podatkowych ani kosztów uzyskania przychodów, poza enumeratywnie wymienionymi przypadkami.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie wskazała, aby ujęcie w przychodach i kosztach uzyskania przychodów wynikało z art. 12 ust. 1 pkt 4g updop lub art. 16 ust. 1 pkt 46 upodp. Zatem zaokrąglenia kwot podatku VAT wynikające ze stosowania art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, jako stanowiące podatek od towarów i usług, nie podlegają na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 9 updop oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 upodp zaliczeniu do przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z tym stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj