Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-201/16/JG
z 8 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2016 r. (data wpływu 26 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia wypłacanego użytkownikom portalu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia wypłacanego użytkownikom portalu.

W niniejszym wniosku Spółka zawarła prośbę o doręczanie za pomocą środków komunikacji elektronicznej wskazując adres e-mail, który nie jest adresem elektronicznym. Wobec tego pismem z dnia 3 czerwca 2016 r. znak ITPB3/4510-201/16-2/JG i ITPB2/4511-438/16-2/IB wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wnioskodawca do dnia wydania przedmiotowej interpretacji nie podał prawidłowego adresu poczty elektronicznej.


W ww. wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi portal internetowy (dalej: Portal). Oferta portalu skierowana jest do pełnoletnich osób fizycznych, o pełnej zdolności do czynności prawnych, działających we własnym imieniu (dalej: Użytkownik). Portal w swoim założeniu skierowany jest do globalnego użytkownika internetu, oferując trzy wersje językowe. Portal umożliwia zarejestrowanemu Użytkownikowi (którego dane są przetwarzane i przechowywane zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych) wykonanie określonych Aktywności (czyli czynności opisanych w warunkach korzystania z Portalu - „terms of use”, którą Użytkownik jest obowiązany zaakceptować podczas rejestracji w Portalu).

Zadaniem Użytkownika jest rozpowszechnianie linków. Użytkownik skraca dowolnie wybrany przez siebie link/adres strony www poprzez Portal, a następnie udostępnia go w internecie, wśród swoich znajomych, na swoich stronach www, blogach, forach itp. To od Użytkownika zależy, jaki link zostanie skrócony i gdzie zostanie udostępniony. Portal daje jedynie możliwość uruchomienia narzędzi, dzięki którym wykonywanie ww. Aktywności będzie możliwe.

Założeniem twórców Portalu jest umożliwienie Użytkownikowi, dzięki rozpowszechnianiu linków, uzyskanie wynagrodzenia za swoją Aktywość. Użytkownik zarabia w momencie, kiedy jeden z jego skróconych linków zostanie kliknięty. Kliknięcie linku uruchamia wyświetlanie reklamy. Po wyświetleniu reklamy internauta trafia na docelowy adres wskazany przez twórcę linka.

Wynagrodzenie jest uzyskiwane w momencie wyświetlania reklamy. Zgodnie z warunkami korzystania Portalu wynagrodzenie wypłacane jest za każde 1000 wyświetleń reklamy. Im więcej linków zostanie rozpowszechnionych i im więcej kliknięć w linki, tym więcej wyświetleń reklamy, a co za tym idzie tym większe wynagrodzenie.

Portal natomiast uzyskuje przychody dzięki użytkownikom/internautom klikającym w linki i uruchamiającym reklamy.

Użytkownik ma również możliwość zarobienia dodatkowych środków poprzez promocję Portalu - każdy z Użytkowników ma dostęp do linków referencyjnych, które służą do zapraszania nowych Użytkowników do Portalu. W momencie, w którym nowy Użytkownik zarejestruje się z takiego linka. Użytkownik zapraszający otrzymuje 20% wynagrodzenia osoby poleconej.

Portal ma możliwość prowadzenia statystyk oraz obliczania wynagrodzenia Użytkowników. Wysokość wynagrodzenia Użytkownika zależy od ilości rozpowszechnionych linków oraz od kraju, w którym reklamy są wyświetlane. Wynagrodzenie obliczane i wypłacane jest Użytkownikom w dolarach amerykańskich (USD).Wypłata na rzecz Użytkownika może być zrealizowana w momencie uzyskania z działań w ramach Aktywności minimum 5,00 USD. Wynagrodzenie wypłacane jest raz w miesiącu, do 10 dnia każdego miesiąca, za pomocą ogólnoświatowych systemów płatniczych Paypal, Payoneer oraz Paymaster24.


W kontekście przedstawionego stanu faktycznego postawiono następujące pytania.


  1. Czy poniesione przez Spółkę koszty wynagrodzeń Użytkowników Portalu, w postaci wypłaconych za wykonywanie Aktywości, są kosztami uzyskania przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dacie wypłaty tego wynagrodzenia?
  2. Czy wypłacone Użytkownikom środki pieniężne należy uznać w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody z tzw. innych źródeł, tj. przychody z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Spółki w części dotyczącej pytania oznaczonego we wnioski numerem 1. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 zostanie Wnioskodawcy wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Niewątpliwie koszty wynagrodzeń wypłacanych Użytkownikom, zdaniem Spółki są kosztami uzyskania przychodu w momencie ich wypłaty Użytkownikowi.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania wydatków wymienionych w art. 16. W powołanym wyżej przepisie nie znajdują się takie, jak wymienione w stanie faktycznym, wydatki. Spółka ponosi wskazane wydatki/koszty i nie uzyskuje w żaden sposób zwrotu tych poniesionych wydatków.

Spółka uzyskuje przychody od reklamodawców, których źródłem jest wyświetlanie reklam w internecie.

Użytkownik, który zgodnie z warunkami Portalu zamieszcza w internecie linki daje możliwość Wnioskodawcy pozyskiwania przychodów. Bez generowania „ruchu” Użytkowników w sieci i umieszczania linków uzyskiwanie przychodów nie byłoby możliwe. Zatem środki wypłacane Użytkownikowi poniesione zostały w celu uzyskania przychodu i mają wpływ na wysokość osiągniętych przez Wnioskodawcę przychodów. Jednocześnie Użytkownik dzięki umieszczaniu linków ma możliwość uzyskania wynagrodzenia. Zatem jak widać istnieje bezpośredni i nierozerwalny związek pomiędzy przychodami Wnioskodawcy a wynagrodzeniem Użytkowników. Spółka uważa, że wynagrodzenie wypłacone Użytkownikowi nie jest wynagrodzeniem związanym z konkretnym przychodem Spółki. Nie jest bowiem możliwe skłonienie internautów do klikania w konkretne linki, dzięki którym Wnioskodawca uzyskuje swoje przychody.

Stąd Wnioskodawca uważa, że zasadne jest zaliczenie całości takiego wynagrodzenia do kosztów uzyskania przychodów w dacie jego wypłaty. Spółka ujmuje w księgach rachunkowych zbiorczo koszt wynagrodzenia wypłaconego wszystkim Użytkownikom w dacie wypłaty, na podstawie wyciągu bankowego z systemu płatniczego Paypal, Payoneer i Paymaster24, zawierającego dane identyfikujące każdego indywidualnego Użytkownika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.; dalej: ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości. Generalnie można więc przyjąć, że kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, w tym także dla zagwarantowania jego funkcjonowania.

Enumeratywnie wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych katalog kosztów niestanowiących kosztów podatkowych nie oznacza bowiem, że inne koszty w nim niewymienione tymi kosztami nie mogą być. W takim przypadku należy badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodów (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów).

Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł – obiektywnie oceniając – oczekiwać takiego efektu.

Zatem, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W takim ujęciu kosztami uzyskania przychodów będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie należy podkreślić, że o tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

W większości przypadków związek z przychodem nie nasuwa żadnych wątpliwości. Są jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest tak jednoznaczny. Wszystkie te sytuacje należy zatem rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.


Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Jak już wskazano przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości. Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:


  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością uzyskuje przychody z działalności związanej z reklamą, za pośrednictwem portalu internetowego. Portal w swoim założeniu skierowany jest do globalnego użytkownika internetu i oferuje trzy wersje językowe. Portal umożliwia zarejestrowanemu Użytkownikowi (którego dane są przetwarzane i przechowywane zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych) wykonanie określonych Aktywności (czyli czynności opisanych w warunkach korzystania z Portalu - „terms of use”, którą Użytkownik jest obowiązany zaakceptować podczas rejestracji w Portalu).

Zadaniem Użytkownika jest rozpowszechnianie linków. Użytkownik skraca dowolnie wybrany przez siebie link/adres strony www poprzez Portal, a następnie udostępnia go w internecie, wśród swoich znajomych, na swoich stronach www, blogach. forach itp. To od Użytkownika zależy jaki link zostanie skrócony i gdzie zostanie udostępniony. Portal daje jedynie możliwość uruchomienia narzędzi, dzięki którym wykonywanie ww. Aktywności będzie możliwe.

Założeniem twórców Portalu jest umożliwienie Użytkownikowi, dzięki rozpowszechnianiu linków, uzyskanie wynagrodzenia za swoją Aktywość. Użytkownik zarabia w momencie, kiedy jeden z jego skróconych linków zostanie kliknięty. Kliknięcie linku uruchamia wyświetlanie reklamy. Po wyświetleniu reklamy korzystający z internetu trafia na docelowy adres wskazany przez twórcę linka.

Wynagrodzenie jest uzyskiwane w momencie wyświetlania reklamy. Zgodnie z warunkami korzystania Portalu wynagrodzenie wypłacane jest za każde 1000 wyświetleń reklamy. Im więcej linków zostanie rozpowszechnionych i im więcej kliknięć w linki, tym więcej wyświetleń reklamy, a co za tym idzie tym większe wynagrodzenie.

Użytkownik ma również możliwość zarobienia dodatkowych środków poprzez promocję Portalu - każdy z użytkowników ma dostęp do linków referencyjnych, które służą do zapraszania nowych użytkowników do Portalu. W momencie, w którym nowy Użytkownik zarejestruje się z takiego linka. Użytkownik zapraszający otrzymuje 20% wynagrodzenia osoby poleconej.

Portal natomiast uzyskuje przychody dzięki internautom klikającym w linki i uruchamiającym reklamy. Jeżeli wynagrodzenie dla zarejestrowanych Użytkowników jest ustalane według ww. wyróżników, tj. niezależnie od wysokości osiągniętego przychodu podatkowego Spółki. W takim przypadku pomiędzy kosztem a przychodem można się doszukiwać tylko związku pośredniego. Wydatki, niezwiązane z przychodami podatkowymi będą stanowiły koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami podatkowymi.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” - brak takiej definicji legalnej wytłumaczyć należy nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku W efekcie ten sam koszt może być w danych warunkach bezpośrednim, zaś w innych jedynie pośrednim kosztem uzyskania przychodów Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana, w każdym indywidualnym przypadku.

Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.


W myśl art. 15 ust. 4b ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:


  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego


  • są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.


Z art. 15 ust. 4c cyt. ustawy wynika, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Natomiast moment potrącenia wydatków o charakterze pośrednim określony został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z chwilą zarejestrowania się Użytkownika zostaje zawarta między Spółką a Użytkownikiem umowa, zgodnie z którą Użytkownik uzyska taką liczbę „kliknięć w linki” oraz 20% wynagrodzenia osoby polecanej, pod warunkiem, że kwota wypłaconego wynagrodzenia przekroczy minimum 5,00 USD. Wynagrodzenie to jest wypłacane raz w miesiącu, do 10 dnia każdego miesiąca, za pomocą ogólnoświatowych systemów płatniczych Paypal, Payoneer oraz Paymaster24.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdzić należy, że w opisanym we wniosku stanie faktycznym, wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę Użytkownikowi, jako niezwiązane bezpośrednio z przychodem Spółki należy kwalifikować do kosztów „pośrednich”, gdyż nie ma ono bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale jego poniesienie jest warunkiem ich uzyskania.

Jednocześnie wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia poszczególnych wydatków Wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Organ wydając przedmiotową interpretację indywidualną wskazał zakres i sposób zastosowania norm prawa podatkowego ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu

do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz postawionego pytania. Jednocześnie ocenił stanowisko Wnioskodawcy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego. Co do zasady, bowiem przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji jest sam przepis prawa podatkowego. Dokonując interpretacji indywidualnej Organ podatkowy działający z upoważnienia Ministra Finansów przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Organ nie rozstrzyga o zindywidualizowanych obowiązkach podatkowych strony, gdyż może to nastąpić w ramach przeprowadzonego postępowania podatkowego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj