Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/4512-419/16-1/AP
z 16 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniach 24 października 2016 r. oraz 14 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku potwierdzenia ważności numeru identyfikacyjnego kontrahenta za pomocą strony internetowej systemu VIES – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 października 2016 r. oraz 14 listopada 2016 r. , o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku potwierdzenia ważności numeru identyfikacyjnego kontrahenta za pomocą strony internetowej systemu VIES.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży stolarki okiennej. Oferuje swoje produkty również kontrahentom spoza granic Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dotychczas dokonywał identyfikacji numeru VAT kontrahenta z Unii Europejskiej poprzez złożenie zapytania do Izby Skarbowej w Poznaniu Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie - stosownie do postanowień przepisu art. 97 ust. 17-20 ustawy o podatku od towarów i usług. Procedura identyfikacji kontrahenta z Unii Europejskiej poprzez Izbę Skarbową w Poznaniu Biuro Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie jest procedurą pracochłonną i długotrwałą. W ocenie Wnioskodawcy przedmiotowa procedura nie jest dostosowana do dynamiki współczesnego handlu. Tymczasem, na stronie internetowej Komisji Europejskiej pod adresem: www.ec.europa.eu/taxation_customs/vies w zakładce VIES można uzyskać potwierdzenie nadania numeru VAT w danym kraju członkowskim oraz uzyskać potwierdzenie, czy dany numer NIP jest aktywny. Wskazać należy, że na ww. stronie internetowej po złożeniu zapytania w formie elektronicznej polegającym na wpisaniu numeru VAT kontrahenta z państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz nazwy jego Państwa Członkowskiego otrzymuje się informację wskazującą, że:


  • Tak, numer VAT aktywny lub Nie, numer VAT nieaktywny;
  • skrót nazwy państwa członkowskiego;
  • numer VAT, którego dotyczyło zapytanie;
  • datę zapytania;
  • identyfikator zapytania.


Zdaniem Wnioskodawcy uzyskanie potwierdzenia z ww. strony internetowej Komisji Europejskiej bardzo ułatwia prowadzenia działalności, obniżając jej koszty. Z posiadanych przez Wnioskodawcę informacji organy podatkowe nie kwestionują uzyskiwania przez podatników tego typu potwierdzeń nadania numeru VAT w czasie przeprowadzania kontroli podatkowych bądź skarbowych. Wnioskodawca wskazał przy tym należy, że Minister Finansów na swoich stronach internetowych odsyła do ww. wyszukiwarki numerów VAT dostępnych na stronie Komisji Europejskiej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 października 2016 r.:


Czy dla zastosowania przez Wnioskodawcę stawki 0% przy transakcji będącej wewnątrzwspólnotową dostawą towarów oraz dla uznania kontrahenta Wnioskodawcy z kraju członkowskiego Unii Europejskiej jako zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych zgodnie z przepisem art. 13 w zw. z przepisem 42 ust. 1 pkt 1 w zw. Z przepisem art. 97 ust. 17-20, wystarczające jest posiadanie przez podatnika wydruku ze strony internetowej Komisji Europejskiej dostępnej pod adresem www.ee.europa.eu/taxation_customs/vies?


Stanowisko Wnioskodawcy doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 października 2016 r.

Dla uznania kontrahenta Wnioskodawcy z kraju członkowskiego Unii Europejskiej jako zidentyfikowanego, a tym samym dla zastosowania przez Wnioskodawcą stawki 0% przy transakcji będącej wewnątrzwspólnotową dostawą towarów na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych zgodnie z przepisem art. 13 w zw. z przepisem art. 42 ust. 1 pkt 1 w zw. z przepisem art. 97 ust. 17-20 wystarczające jest posiadanie przez podatnika wydruku ze strony internetowej Komisji Europejskiej dostępnej pod adresem www.ec.europa.eu/taxation_customs/vies.


Zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotową dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Z kolei przepis art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Zgodnie z przepisem 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotową dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:


  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  3. podatnik składając deklaracją podatkową w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.


Pierwszy z warunków określonych w art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy dokonania dostawy na rzecz podatnika posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Artykuł 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wskazuje w jaki sposób należy uzyskać potwierdzenie faktu, iż nabywca posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla potrzeb wewnątrzwspólnotowych transakcji nadany przez państwo członkowskie. Podstawą prawną funkcjonowania systemu wymiany informacji www. zakresie pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej jest Rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010. r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej. Zgodnie z powołanym Rozporządzeniem Rady w każdym państwie członkowskim musiało zostać wyznaczone Centralne Biuro Łącznikowe (CLO) upoważnione do współpracy z innymi państwami członkowskimi i odpowiedzialne za system VIES.

W Polsce - jeszcze w czasie obowiązywania poprzedniego rozporządzania - z dniem 1 grudnia 2008 r. wyznaczono Izbą Skarbową w Poznaniu, jako jednostkę organizacyjną, w której funkcjonuje Biuro Wymiany Informacji o podatku VAT. System VIES jest jedynie pewną międzynarodową bazą danych służącą przedsiębiorcom do weryfikacji kontrahentów. Na mocy art. 4 ww. Rozporządzenia Rady (WE) nr 904/2010, każde państwo członkowskie wyznacza jedno centralne biuro łącznikowe upoważnione do współpracy administracyjnej z innymi państwami członkowskimi. W Polsce powołano z dniem 1 stycznia 2004 r. Biuro Wymiany Informacji o VAT Ministerstwa Finansów wraz z Ośrodkiem Zamiejscowym w Koninie.

Zgodnie z art. 97 ust. 17-19 ustawy, na wniosek zainteresowanego biuro wymiany informacji o podatku od towarów i usług lub naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zidentyfikowanie bądź nie potwierdza zidentyfikowania określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Wniosek o identyfikację składa się na piśmie, faksem, telefonicznie lub pocztą elektroniczną. W takiej też formie udzielana jest odpowiedź.

Ponadto Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej odsyła zainteresowanych do systemu wymiany informacji VIES, stwierdzając: Na stronie internetowej Komisji Europejskiej (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies) możliwe jest dokonanie potwierdzenia numerów identyfikacyjnych VAT swoich kontrahentów z państw członkowskich Unii Europejskiej.


W kontekście powyższego zdaniem Wnioskodawcy można przyjąć, że pozyskanie przez Wnioskodawcę z ww. strony internetowej informacji o potwierdzeniu numeru identyfikacyjnego VAT kontrahentów Wnioskodawcy z państw członkowskich Unii Europejskiej jest wystarczające dla uznania kontrahenta Wnioskodawcy z kraju członkowskiego Unii Europejskiej jako zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych zgodnie z przepisem art. 13 w zw. z przepisem art. 42 ust. 1 pkt 1w zw. z przepisem art. 97 ust. 17-20. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w opinii organów podatkowych. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w indywidualnej interpretacji z dnia 27 lipca 2012 r. nr IPTPP2/443-401/12-2/JN wskazał, że informacja z systemu VIES potwierdzająca aktywność numeru VAT-UE unijnego kontrahenta może być wystarczającym dowodem uznania go za podatnika zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, w przypadku niewystąpienia okoliczności wskazujących na odmienny stan faktyczny. Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 stycznia 2013 r. wydanej w sprawie o sygnaturze akt IPPP3/443-601/12-5/KT wskazał, że Wnioskodawca posiada różne środki, aby sprawdzić, czy kontrahent posiada ważny i prawidłowy nr VAT dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Z zapytaniem, czy kontrahent jest zarejestrowany w swoim kraju jako podatnik VAT-UE i czy posługuje się ważnym i prawidłowym numerem VAT Wnioskodawca może:


  • zwrócić się do Biura Wymiany Informacji o VAT,
  • zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego lub
  • samodzielnie dokonać takiej weryfikacji, korzystając z powołanego wyżej adresu strony internetowej Komisji Europejskiej (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies).


Informacje tam zawarte pozwalają wykluczyć, że odbiorcą towarów jest kontrahent niezarejestrowany na potrzeby VAT-UE (niemający unijnego numeru NIP), a podjęcie takiej weryfikacji służy ustaleniu, że został spełniony pierwszy z warunków określonych w cyt. art. 42 ust. 1 ustawy o VAT. (...) Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć, iż wystarczającym i wiarygodnym sposobem potwierdzenia, że nabywca posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy jest posiadanie przez podatnika wydruku ze strony internetowej wskazanej powyżej. Podobne stanowisko zajął też Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lutego 2012 r. wydanej w sprawie o sygnaturze akt IPTPP2/443-728/11-4/1R oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2010 r. wydanej w sprawie o sygnaturze akt IBPP2/443-490/10/WN. Z wyżej wskazanych przepisów oraz interpretacji indywidualnych płynie wniosek, iż Wnioskodawca nie może ponosić negatywnych konsekwencji podatkowych w postaci zobligowania go do rozliczenia podatku VAT z zastosowaniem stawki właściwej dla dostaw towaru na terytorium kraju, jeśli po dokonaniu przez niego wysyłki towaru okaże się, że z jakichś przyczyn numer nabywcy nie był w dniu uzyskania informacji z sytemu VIES numerem ważnym, gdyż taka informacja - w braku innych informacji - jest wystarczająca do zastosowania przez Wnioskodawcę 0% stawki VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj