IBPBI/2/423-1477/11/PC, Dyrektor - IBPBI/2/423-341/12/PC">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-341/12/PC
z 3 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-341/12/PC
Data
2012.04.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
pomoc publiczna


Istota interpretacji
Czy wydatkowane z otrzymanego wsparcia środki finansowe na wskazaną inwestycję stanowić będą dla Związku koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 08 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 15 grudnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 13 marca 2012 r. oraz w dniu 21 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją – jest prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też, pismem z dniach 01 marca 2012 r. oraz 14 marca 2012 r. (ten sam Znak: IBPBI/2/423-1477/11/PC IBPP4/443-1767/11/ASz), wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 13 marca 2012 r. oraz w dniu 21 marca 2012 r. W pismach tych Wnioskodawca ponownie sformułował zdarzenie przyszłe mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz swoje stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Utworzony w celu wspólnego realizowania zadań w zakresie organizacji transportu zbiorowego na terenie tworzących go gmin oraz gmin sąsiednich na podstawie stosownych porozumień, scedowanych na niego jako zadania własne gmin, Międzygminny Związek Komunikacyjny otrzyma stanowiące wsparcie finansowe na inwestycję tj. realizację i rozwój infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów. Otrzymane środki pochodzić będą w części z budżetów poszczególnych gmin wchodzących w skład Związku, a w części ze środków unijnych, udzielanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie projektu. Środki pochodzące z budżetów gmin stanowią dotację, o której mowa w art. 126 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Umowa o dofinansowanie projektu będzie zawarta z Instytucją Wdrażającą, jaką dla tego projektu jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie, a dofinansowanie pochodzące ze Środków unijnych będzie wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, który jest płatnikiem płatności. Związek otrzymane wsparcie finansowe przeznaczy na inwestycję tj. zakupy towarów i usług w związku z realizacją i rozwojem infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów. Nabyte przez Związek - czynnego podatnika podatku od towarów i usług, powyższe towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - świadczenia usług komunikacji miejskiej. Faktury VAT dokumentujące przedmiotowe nabycia będą wystawiane na rzecz Związku. W zakresie umowy o dofinansowanie Związek jako Beneficjent złoży, w myśl postanowień umowy w zakresie kwalifikalności wydatków, oświadczenie zgodnie z którym poniesione przez niego wydatki na podatek od towarów i usług nie będą w ramach przedmiotowego wsparcia unijnego (na realizacje wskazanej inwestycji) uznane za kwalifikowane, ponieważ podlegać będą przez Podatnika odliczeniu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatkowane z otrzymanego wsparcia środki finansowe na wskazaną inwestycję stanowić będą dla Związku koszty uzyskania przychodów...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki i koszty bezpośrednio finansowane z otrzymanej przez Międzygminny Związek Komunikacyjny dotacji (zarówno pochodzące z gmin wchodzących w jego skład jak i ze środków unijnych) tj. przychodu (dochodu) wolnego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie w/w przepisu, nie będą w myśl regulacji art. 16 ust. l pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowić kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik (Związek) ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów tak jak w analizowanym - z uwagi na zakwalifikowania otrzymanej dotacji z budżetu gmin i budżetu państwa (jako środki unijne) jako przychodu (dochodu) wolnego od podatku. Brzmienie wskazanego przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy prowadzi do wniosku, że wydatek (koszt) nie stanowi kosztu podatkowego tylko w sytuacji, kiedy został on bezpośrednio sfinansowany z przychodu zwolnionego z podatku.

Reasumując otrzymane od gmin przez Międzygminny Związek Komunikacyjny wsparcie finansowe (dofinansowanie) na realizację wskazanej powyżej inwestycji stanowić będzie dotację (otrzymaną z budżetu jednostek samorządu terytorialnego i ze środków unijnych w ramach wskazanego programu operacyjnego) i jako taka korzystać będzie z wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienia z opodatkowania. Konsekwentnie, finansowane w ramach tej inwestycji wydatki pochodzące z otrzymanej dotacji nie będą w myśl regulacji art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 z późn. zm., dalej „ustawa o pdop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został on poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop,
  • został właściwie udokumentowany.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 03 kwietnia 2012 r. IBPBI/2/423-1477/11/PC środki pieniężne otrzymywane przez Związek na inwestycji tj. realizację i rozwój infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz pkt 52 ustawy o pdop. Tym samym cytowany wyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop znajdzie zastosowanie.

W świetle powyższego, ponoszone przez Związek koszty dotyczące realizowanego projektu, sfinansowane otrzymaną dotacją nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl powołanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o pdop.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano zatem za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj