Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1767/11/ASz
z 23 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1767/11/ASz
Data
2012.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bilety
odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z inwestycją dotyczącą elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2011r. (data wpływu 15 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2012r. (data wpływu 13 marca 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu 21 marca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z inwestycją dotyczącą elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z inwestycją dotyczącą elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2012r. (data wpływu 13 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut organu z dnia 1 marca 2012r. znak: IBPBI/2/423-1477/11/PC, IBPP4/443-1767/11/ASz oraz pismem z dnia 9 marca 2012r. (data wpływu 21 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut organu z dnia 14 marca 2012r. znak: IBPBI/2/423-1477/11/PC, IBPP4/443-1767/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Utworzony w celu wspólnego realizowania zadań w zakresie organizacji transportu zbiorowego na terenie tworzących go gmin oraz gmin sąsiednich na podstawie stosownych porozumień, scedowanych na niego jako zadania własne gmin, Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w J otrzyma stanowiące wsparcie finansowe na inwestycję, tj. realizację i rozwój infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów. Otrzymane środki pochodzić będą w części z budżetów poszczególnych gmin wchodzących

w skład Związku a w części ze środków unijnych, udzielanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie projektu.

W piśmie z dnia 9 marca 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż środki pochodzące z budżetów gmin stanowią dotację, o której mowa w art. 126 ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Umowa o dofinansowanie projektu będzie zawarta

z Instytucją Wdrażającą, jaką dla tego projektu jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych w W, a dofinansowanie pochodzące ze środków unijnych będzie wypłacane przez Bank …, który jest płatnikiem płatności. Wnioskodawca otrzymane wsparcie finansowe przeznaczy na inwestycję tj. zakupy towarów i usług w związku z realizacją i rozwojem infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów. Nabyte przez Wnioskodawcę – czynnego podatnika podatku od towarów i usług, powyższe towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – świadczenia usług komunikacji miejskiej. Faktury VAT dokumentujące przedmiotowe nabycia będą wystawiane na rzecz Wnioskodawcy. W zakresie umowy o dofinansowanie Wnioskodawca jako Beneficjent złoży, w myśl postanowień umowy w zakresie kwalifikalności wydatków, oświadczenie zgodnie z którym poniesione przez niego wydatki na podatek od towarów i usług nie będą w ramach przedmiotowego wsparcia unijnego (na realizacje wskazanej inwestycji) uznane za kwalifikowane, ponieważ podlegać będą przez Wnioskodawcę odliczeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabyte przez Wnioskodawcę w związku z ww. inwestycją towary i usługi...

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z dnia 9 marca 2012.):

W zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w związku

z realizacją inwestycji, na którą podmiot uzyskał przedmiotowe wsparcie, zastosowanie mieć będzie zasada ogólna wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, zgodnie z którą w zakresie

w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawca otrzymane wsparcie przeznaczy na inwestycję tj. zakupy towarów i usług w związku z realizacją i rozwojem infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów, co wykonywane/podejmowane będzie w ramach jego działalności statutowej - organizacji i realizacji komunikacji zbiorowej, co oznacza że nabyte towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych Związku, a tym samym będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane zakupy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wypada również wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług nie zależy od źródła finansowania tych zakupów. Przepisy o VAT nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących odliczania VAT od zakupów finansowanych środkami otrzymanymi np. w formie dotacji. Dla prawa do odliczenia bez znaczenia pozostaje fakt, czy nabycia zostały pokryte środkami z dotacji, czy też pochodzącymi ze środków własnych podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca otrzyma wsparcie finansowe na inwestycję tj. realizację i rozwój infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów. Środki pochodzące z budżetów gmin stanowią dotację, o której mowa w art. 126 ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Umowa o dofinansowanie projektu będzie zawarta z Instytucją Wdrażającą, jaką dla tego projektu jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych w W. Wnioskodawca otrzymane wsparcie finansowe przeznaczy na inwestycję tj. zakupy towarów i usług w związku z realizacją i rozwojem infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów. Nabyte przez Wnioskodawcę – czynnego podatnika podatku od towarów i usług, powyższe towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – świadczenia usług komunikacji miejskiej. Faktury VAT dokumentujące przedmiotowe nabycia będą wystawiane na rzecz Wnioskodawcy.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi, które będą nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że wydatki które będą poniesione w związku z inwestycją polegającą na realizacji i rozwoju infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów, będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone w związku z inwestycją polegającą na realizacji i rozwoju infrastruktury dotyczącej elektronicznej kontroli i dystrybucji biletów, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznacza się, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj